Olietryksalarm Passat 140 TDI

Besvar
carstenhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af carstenhl » 24. jun 2018, 14:28

Vognen har gået 220.000 km. Olietryksalarm (rød med beeplyde) kom pludseligt ved kørsel på motorvej. Stoppede motoren umiddelbart efter. Har skiftet sensor og renset oliesi og ‘rør’ ved bundkar. Fejlen kommer igen efter 100 m kørsel. Olietryk tjekket med manometer. Umiddelbart kommer tryk på i tomgang, men hvad skal trykket ellers være for at man kan udelukke at fejlen er en ‘rigtig’ olietryksfejl?

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1310
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 127 times
Been thanked: 32 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af Chr-Hj » 24. jun 2018, 14:41

Maske du skal oplyse, om det er en Pumpedyse eller Commonrail.

Ved at "Blyanten" = aksel til oliepumpe kan blive dårlig på Pumpedyse modellen.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

carstenhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af carstenhl » 24. jun 2018, 15:15

Uh, mener at det er pumpedyse. Årgangen er 2006. Motor er 2,0 l.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af kGlerup » 24. jun 2018, 16:28

carstenhl skrev:Uh, mener at det er pumpedyse. Årgangen er 2006. Motor er 2,0 l.
Så er det en pumpedyse.
Blyanten er jo en oplagt fejl med de km på bagen. Jeg ville ikke starte motoren før det er undersøgt!

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af norn » 24. jun 2018, 16:41

Ned med bundkaret igen.....
Oliepumpen blir trukket af en aksel (blyanten) fra balanceakslen
Denne aksel drejer sig rund inde i balanceakslen så oliepumpen ikke trækker med længere

Ta et par plejlstangslejer ned for at se om lejerne er ødelagte
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

carstenhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af carstenhl » 24. jun 2018, 18:17

Tak for rådet. Hvis olietrykket er tilstrækkeligt (hvad skal det være?), kan det så være at blyanten er slidt? (Beklager, jeg er ikke mekaniker, men jeg har en mekaniker til at lave den, og han er ved at løbe tør for ideer).

Topp3x
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23. okt 2014, 11:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af Topp3x » 24. jun 2018, 21:43

Er olietrykket kun målt i tomgang ? Jeg ville også undersøge blyanten hvis det var min bil. Det kan koste dig en ny turbo. :cry:
Vw Golf VII.
Vw Golf V. (Tidligere)
Vw Polo 6r. (tidligere)
Vw Polo 86c. (tidligere)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af kGlerup » 24. jun 2018, 21:48

Topp3x skrev:Er olietrykket kun målt i tomgang ? Jeg ville også undersøge blyanten hvis det var min bil. Det kan koste dig en ny turbo. :cry:
Vil mene at det hurtigt kan koste motoren.. Ikke noget at spøge med!

carstenhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af carstenhl » 24. jun 2018, 22:16

Tak for rådene med blyanten. Er stadig lidt nysgerrig på hvad olietrykket skal være i tomgang og ved X omdrejninger?

Topp3x
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23. okt 2014, 11:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af Topp3x » 25. jun 2018, 05:55

Ved 2000 omdr. Og en olie temp på 80 grader, skal den mindst være 2 bar, ved højere omdr må den ikke overstige 7 bar.
Vw Golf VII.
Vw Golf V. (Tidligere)
Vw Polo 6r. (tidligere)
Vw Polo 86c. (tidligere)

carstenhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af carstenhl » 25. jun 2018, 09:46

Tak for svar om olietryk. Hvis blyantaksel er slidt rund tænker jeg at oliepumpen så ikke drejer rundt og der dermed så ikke kan skabes et olietryk? Eller er det sådan at den slidte blyantsaksel blot ikke driver oliepumpen tilstrækkeligt rundt og dermed giver et lavere olietryk end den skal?

Topp3x
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23. okt 2014, 11:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af Topp3x » 25. jun 2018, 10:09

Det kræver ikke det store olietryk i tomgang. Til hver en tid ville jeg kontrollere blyanten. ;)
Vw Golf VII.
Vw Golf V. (Tidligere)
Vw Polo 6r. (tidligere)
Vw Polo 86c. (tidligere)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af HansH » 25. jun 2018, 10:17

carstenhl skrev:
25. jun 2018, 09:46
Tak for svar om olietryk. Hvis blyantaksel er slidt rund tænker jeg at oliepumpen så ikke drejer rundt og der dermed så ikke kan skabes et olietryk? Eller er det sådan at den slidte blyantsaksel blot ikke driver oliepumpen tilstrækkeligt rundt og dermed giver et lavere olietryk end den skal?
Mht. blyantens slidtage -
På vej "ned ad bakke" vil du opleve at den godt kan trække oliepumpen lidt rundt. Så længe der lige akkurat er lidt kant at få fat i, vil den godt kunne lave en smule tryk. Så snart omdrejninger stiger, vil det dog være nok til at den smutter rundt inde i drevet, og så har du ingen olietryk.
Ultimativt, når alle kanter er slidt helt væk, drejer den slet ikke rundt mere og du har ingen tryk.

Den motor har allerede været startet mere end godt er. Du må ikke starte den mere!
Bundkar, balancemodule og oliepumpe ned, og så er jeg 98% sikker på at I finder en blyant der er slidt rund, og formodentlig også en balanceaksel hvor det sæde blyanten hviler i, også er rund (eller er på vej til det).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

carstenhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af carstenhl » 25. jun 2018, 14:16

Super - tak. Næste spørgsmål er så hvorfra man skaffer en ny blyant og balanceaksel? Har i en anden tråd fundet: https://wild-motoren.de/9930-2/. Problemet er lidt at man skal sende de gamle dele først. Findes der nogle i kongeriget?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af HansH » 25. jun 2018, 14:55

Der findes de her: http://www.kmbpartsdirect.co.uk/index.html

Det fungerer nogenlunde på flg måde:
1) du vælger hvilket kit du skal bruge og betaler for dette
2) de sender dig renoveret og forstærket balanceaksel samt ny forbedret 100mm blyant (standard er 77mm)
3) du skiller din bil ad og monterer delene fra UK
4) du sender din nedslidte balanceaksel tilbage til UK
5) når de har modtaget din gamle aksel, får du en del af beløbet tilbage

Fordelene er:
1) du får en forstærket balanceaksel med hårdere legering i sædet, så den ikke slides rund
2) du får en balanceaksel der er boret op til at kunne tage en 100mm blyant, så den fremover har "ved" med ca 38mm i stedet for de ca 15mm den har på en standard 77mm blyant
3) du skal kun have din bil adskilt i den tid det tager at afmontere tingene og samle den igen

Skriv evt en PB til bruger Shiva-urup herinde. Han brugte dem til sin Golf VI.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

carstenhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af carstenhl » 25. jun 2018, 17:15

Så er blyant og balanceaksel bestilt hos KMBPARTS. Opdaterer, når kit'et er monteret og bilen forhåbentlig kører igen. Tak for bridragene.

carstenhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af carstenhl » 13. jul 2018, 17:43

Det var blyanten som var rundslidt i den ende der går i balanceakslen - ganske som mange i tråden har påpeget, se foto.
4.jpg
Den gamle 75 mm blyant rundslidt i den ende der går i balanceakslen
4.jpg (118.92 KiB) Vist 860 gange
Forstærket balanceaksel og 100 mm blyant købt hos http://www.kmbpartsdirect.co.uk/index.html.

Fik først kit 8 hjem der skulle passe til min BKP-motor, men det viste sig at være kit 9 der skulle bruges. Kan derfor anbefale andre at tjekke med kmbparts på stelnr. inden man trykker på bestilknappen.

Nu går motoren som en drøm igen.
3.jpg
balancemodul med ny forstærket aksel og 100 mm blyant
3.jpg (75.5 KiB) Vist 860 gange
2.jpg
Forstærket sæde i balanceaksel
2.jpg (99.16 KiB) Vist 860 gange
1.jpg
Ny balanceaksel med forstærket sæde og 100 mm blyant
1.jpg (96.48 KiB) Vist 860 gange
Tak for hjælpen til alle.
These users thanked the author carstenhl for the post (total 2):
HansHAAMS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI

Indlæg af HansH » 13. jul 2018, 18:50

Rigtig fin og veldokumenteret tilbagemelding.
God stil. Tak! :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"