Olietryksalarm Passat 140 TDI
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Olietryksalarm Passat 140 TDI
Vognen har gået 220.000 km. Olietryksalarm (rød med beeplyde) kom pludseligt ved kørsel på motorvej. Stoppede motoren umiddelbart efter. Har skiftet sensor og renset oliesi og ‘rør’ ved bundkar. Fejlen kommer igen efter 100 m kørsel. Olietryk tjekket med manometer. Umiddelbart kommer tryk på i tomgang, men hvad skal trykket ellers være for at man kan udelukke at fejlen er en ‘rigtig’ olietryksfejl?
-
- Medlem
- Indlæg: 1310
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 32 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Maske du skal oplyse, om det er en Pumpedyse eller Commonrail.
Ved at "Blyanten" = aksel til oliepumpe kan blive dårlig på Pumpedyse modellen.
Ved at "Blyanten" = aksel til oliepumpe kan blive dårlig på Pumpedyse modellen.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Så er det en pumpedyse.carstenhl skrev:Uh, mener at det er pumpedyse. Årgangen er 2006. Motor er 2,0 l.
Blyanten er jo en oplagt fejl med de km på bagen. Jeg ville ikke starte motoren før det er undersøgt!
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Ned med bundkaret igen.....
Oliepumpen blir trukket af en aksel (blyanten) fra balanceakslen
Denne aksel drejer sig rund inde i balanceakslen så oliepumpen ikke trækker med længere
Ta et par plejlstangslejer ned for at se om lejerne er ødelagte
Oliepumpen blir trukket af en aksel (blyanten) fra balanceakslen
Denne aksel drejer sig rund inde i balanceakslen så oliepumpen ikke trækker med længere
Ta et par plejlstangslejer ned for at se om lejerne er ødelagte
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Tak for rådet. Hvis olietrykket er tilstrækkeligt (hvad skal det være?), kan det så være at blyanten er slidt? (Beklager, jeg er ikke mekaniker, men jeg har en mekaniker til at lave den, og han er ved at løbe tør for ideer).
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 23. okt 2014, 11:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Er olietrykket kun målt i tomgang ? Jeg ville også undersøge blyanten hvis det var min bil. Det kan koste dig en ny turbo.
Vw Golf VII.
Vw Golf V. (Tidligere)
Vw Polo 6r. (tidligere)
Vw Polo 86c. (tidligere)
Vw Golf V. (Tidligere)
Vw Polo 6r. (tidligere)
Vw Polo 86c. (tidligere)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Vil mene at det hurtigt kan koste motoren.. Ikke noget at spøge med!Topp3x skrev:Er olietrykket kun målt i tomgang ? Jeg ville også undersøge blyanten hvis det var min bil. Det kan koste dig en ny turbo.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Tak for rådene med blyanten. Er stadig lidt nysgerrig på hvad olietrykket skal være i tomgang og ved X omdrejninger?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 23. okt 2014, 11:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Ved 2000 omdr. Og en olie temp på 80 grader, skal den mindst være 2 bar, ved højere omdr må den ikke overstige 7 bar.
Vw Golf VII.
Vw Golf V. (Tidligere)
Vw Polo 6r. (tidligere)
Vw Polo 86c. (tidligere)
Vw Golf V. (Tidligere)
Vw Polo 6r. (tidligere)
Vw Polo 86c. (tidligere)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Tak for svar om olietryk. Hvis blyantaksel er slidt rund tænker jeg at oliepumpen så ikke drejer rundt og der dermed så ikke kan skabes et olietryk? Eller er det sådan at den slidte blyantsaksel blot ikke driver oliepumpen tilstrækkeligt rundt og dermed giver et lavere olietryk end den skal?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 23. okt 2014, 11:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Det kræver ikke det store olietryk i tomgang. Til hver en tid ville jeg kontrollere blyanten.
Vw Golf VII.
Vw Golf V. (Tidligere)
Vw Polo 6r. (tidligere)
Vw Polo 86c. (tidligere)
Vw Golf V. (Tidligere)
Vw Polo 6r. (tidligere)
Vw Polo 86c. (tidligere)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13246
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Mht. blyantens slidtage -carstenhl skrev: ↑25. jun 2018, 09:46Tak for svar om olietryk. Hvis blyantaksel er slidt rund tænker jeg at oliepumpen så ikke drejer rundt og der dermed så ikke kan skabes et olietryk? Eller er det sådan at den slidte blyantsaksel blot ikke driver oliepumpen tilstrækkeligt rundt og dermed giver et lavere olietryk end den skal?
På vej "ned ad bakke" vil du opleve at den godt kan trække oliepumpen lidt rundt. Så længe der lige akkurat er lidt kant at få fat i, vil den godt kunne lave en smule tryk. Så snart omdrejninger stiger, vil det dog være nok til at den smutter rundt inde i drevet, og så har du ingen olietryk.
Ultimativt, når alle kanter er slidt helt væk, drejer den slet ikke rundt mere og du har ingen tryk.
Den motor har allerede været startet mere end godt er. Du må ikke starte den mere!
Bundkar, balancemodule og oliepumpe ned, og så er jeg 98% sikker på at I finder en blyant der er slidt rund, og formodentlig også en balanceaksel hvor det sæde blyanten hviler i, også er rund (eller er på vej til det).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Super - tak. Næste spørgsmål er så hvorfra man skaffer en ny blyant og balanceaksel? Har i en anden tråd fundet: https://wild-motoren.de/9930-2/. Problemet er lidt at man skal sende de gamle dele først. Findes der nogle i kongeriget?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13246
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Der findes de her: http://www.kmbpartsdirect.co.uk/index.html
Det fungerer nogenlunde på flg måde:
1) du vælger hvilket kit du skal bruge og betaler for dette
2) de sender dig renoveret og forstærket balanceaksel samt ny forbedret 100mm blyant (standard er 77mm)
3) du skiller din bil ad og monterer delene fra UK
4) du sender din nedslidte balanceaksel tilbage til UK
5) når de har modtaget din gamle aksel, får du en del af beløbet tilbage
Fordelene er:
1) du får en forstærket balanceaksel med hårdere legering i sædet, så den ikke slides rund
2) du får en balanceaksel der er boret op til at kunne tage en 100mm blyant, så den fremover har "ved" med ca 38mm i stedet for de ca 15mm den har på en standard 77mm blyant
3) du skal kun have din bil adskilt i den tid det tager at afmontere tingene og samle den igen
Skriv evt en PB til bruger Shiva-urup herinde. Han brugte dem til sin Golf VI.
Det fungerer nogenlunde på flg måde:
1) du vælger hvilket kit du skal bruge og betaler for dette
2) de sender dig renoveret og forstærket balanceaksel samt ny forbedret 100mm blyant (standard er 77mm)
3) du skiller din bil ad og monterer delene fra UK
4) du sender din nedslidte balanceaksel tilbage til UK
5) når de har modtaget din gamle aksel, får du en del af beløbet tilbage
Fordelene er:
1) du får en forstærket balanceaksel med hårdere legering i sædet, så den ikke slides rund
2) du får en balanceaksel der er boret op til at kunne tage en 100mm blyant, så den fremover har "ved" med ca 38mm i stedet for de ca 15mm den har på en standard 77mm blyant
3) du skal kun have din bil adskilt i den tid det tager at afmontere tingene og samle den igen
Skriv evt en PB til bruger Shiva-urup herinde. Han brugte dem til sin Golf VI.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Så er blyant og balanceaksel bestilt hos KMBPARTS. Opdaterer, når kit'et er monteret og bilen forhåbentlig kører igen. Tak for bridragene.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 7. sep 2009, 20:50
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Det var blyanten som var rundslidt i den ende der går i balanceakslen - ganske som mange i tråden har påpeget, se foto.
http://www.kmbpartsdirect.co.uk/index.html.
Fik først kit 8 hjem der skulle passe til min BKP-motor, men det viste sig at være kit 9 der skulle bruges. Kan derfor anbefale andre at tjekke med kmbparts på stelnr. inden man trykker på bestilknappen.
Nu går motoren som en drøm igen.
Tak for hjælpen til alle.
Forstærket balanceaksel og 100 mm blyant købt hos
Fik først kit 8 hjem der skulle passe til min BKP-motor, men det viste sig at være kit 9 der skulle bruges. Kan derfor anbefale andre at tjekke med kmbparts på stelnr. inden man trykker på bestilknappen.
Nu går motoren som en drøm igen.
Tak for hjælpen til alle.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13246
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Olietryksalarm Passat 140 TDI
Rigtig fin og veldokumenteret tilbagemelding.
God stil. Tak!
God stil. Tak!
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813