Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Hej
Jeg står med en Seat Cordoba Vario fra 2001, en 1,4 16V, vi var en tur oppe i landet, en lille tur på 167 km, hvor den kørte perfekt.
Da vi skulle hjem, kørte den ganske godt 3/4 af turen tilbage. den begyndte først at hakke en smule, men det forsvandt da jeg gasede op igen. så holdte vi stille for at læse ting af ved min svigermor også gad den bare ikke at starte igen. Hvad kan der være galt? den køre dog nu, men den lugter af benzin ud af udstødningen, og der siges at det lyder som om at den kører på 3 ventiler.
Der har været computer på, der viser igen fejl. der er skiftet tændrør,tændkabler, krumtapssensor, tandrem og kil rem tjekket, olien ligger hvor den skal, der er benzin på, ventilpakning er i orden, lambdasonde, samt knastsensor er tjekket.
Kom gerne med en begrundelse for jeres svar, så har jeg lidt at gå efter, tak
V.h.
Hans Bech
Jeg står med en Seat Cordoba Vario fra 2001, en 1,4 16V, vi var en tur oppe i landet, en lille tur på 167 km, hvor den kørte perfekt.
Da vi skulle hjem, kørte den ganske godt 3/4 af turen tilbage. den begyndte først at hakke en smule, men det forsvandt da jeg gasede op igen. så holdte vi stille for at læse ting af ved min svigermor også gad den bare ikke at starte igen. Hvad kan der være galt? den køre dog nu, men den lugter af benzin ud af udstødningen, og der siges at det lyder som om at den kører på 3 ventiler.
Der har været computer på, der viser igen fejl. der er skiftet tændrør,tændkabler, krumtapssensor, tandrem og kil rem tjekket, olien ligger hvor den skal, der er benzin på, ventilpakning er i orden, lambdasonde, samt knastsensor er tjekket.
Kom gerne med en begrundelse for jeres svar, så har jeg lidt at gå efter, tak
V.h.
Hans Bech
Senest rettet af Seat_Cordoba_Vario 29. jun 2018, 12:04, rettet i alt 2 gange.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Der kan i sjældne tilfælde opstå en form for damplommer i karburator/indsprøjtning ved så høje udendørs temp som vi har for tiden, i nogle tilfælde kan motor ikke starte selvom den ellers kørte fint for et par min siden.
Man kan få liv i den igen ved at hælde lidt benzin direkte ned i indsugningen, men motoren vil kører dårligt indtil den er kølet af igen.....(har selv stået i en lign situration engang)
Man kan få liv i den igen ved at hælde lidt benzin direkte ned i indsugningen, men motoren vil kører dårligt indtil den er kølet af igen.....(har selv stået i en lign situration engang)
No Letting the Old Man In!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Egr ventilen kan lave de numre på sådan en motor.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Hej
Det vil jeg give videre til min mekanikker så kan det være det funker
Jeg vil dog også have ham til at tjekke EGR Ventilen
Tak for de gode svar.
Det vil jeg give videre til min mekanikker så kan det være det funker
Jeg vil dog også have ham til at tjekke EGR Ventilen
Tak for de gode svar.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Kan forstå at EGR Ventilen er for at:
For at sikre et lavere forureningsniveau, har man et system, som kan føre en del af den beskidte udstødningsgas retur til indsugningen, så den forbrændes igen.
Selve EGR-ventilen sørger for at motorstyringen kan "slukke" for returføringen, hvilket er nødvendig, når der køres med fuld gas og forbrændingen kræver en maksimal mængde ilt.
EGR systemet gælder for både benzin- og dieselmotorer, men eftersom diesel soder væsentligt mere end benzin, hører man kun om problemer på dieselmotorer.
Når en EGR-ventil er tilsodet og går "trægt" vil man, ved pludselig gasgivning opleve, at motoren tøver med at trække og samtidig afgiver en sort røgsky.
Fordelen ved EGR er lavere forurening samt en hurtigere opvarmningstid efter koldstart.
Ulemperne er tilsodning, ikke kun af selve EGR-ventilen, men også af EGR-køler (findes kun på nyeste motorer, for at hæve effektiviteten af systemet), indsugningsmanifold, gasspjæld, luftmassemåler, indsugningsventiler osv.
Hvorfor mener i at det kunne være den?
For at sikre et lavere forureningsniveau, har man et system, som kan føre en del af den beskidte udstødningsgas retur til indsugningen, så den forbrændes igen.
Selve EGR-ventilen sørger for at motorstyringen kan "slukke" for returføringen, hvilket er nødvendig, når der køres med fuld gas og forbrændingen kræver en maksimal mængde ilt.
EGR systemet gælder for både benzin- og dieselmotorer, men eftersom diesel soder væsentligt mere end benzin, hører man kun om problemer på dieselmotorer.
Når en EGR-ventil er tilsodet og går "trægt" vil man, ved pludselig gasgivning opleve, at motoren tøver med at trække og samtidig afgiver en sort røgsky.
Fordelen ved EGR er lavere forurening samt en hurtigere opvarmningstid efter koldstart.
Ulemperne er tilsodning, ikke kun af selve EGR-ventilen, men også af EGR-køler (findes kun på nyeste motorer, for at hæve effektiviteten af systemet), indsugningsmanifold, gasspjæld, luftmassemåler, indsugningsventiler osv.
Hvorfor mener i at det kunne være den?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Gammel sod har det med at falde af i flager, og kan så sidde i klemme i egr ventilen.
Der sidder en føler som registrere om ventilen er lukket, og er den ikke det så, kører bilen ikke godt, og kan ikke starte når den er varm.
Der sidder en føler som registrere om ventilen er lukket, og er den ikke det så, kører bilen ikke godt, og kan ikke starte når den er varm.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Egr ventilen er et ret godt bud , hvis den ikke kan lukke ordentligt af når den skal blir motor kvalt i røggasser som feks ved startforsøg.
No Letting the Old Man In!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
OKay, det giver mening.
Men nu starter bilen, men den lugter meget af benzin ud af udstødningen. Det vil sige at de fik gang i bilen ved en koldstart. men nu tænder den dog efter hvert forsøg.
og min mekanikker synes det lyder som om den kører på 3 ventiler.
kunne i have andre bud på det?
Men nu starter bilen, men den lugter meget af benzin ud af udstødningen. Det vil sige at de fik gang i bilen ved en koldstart. men nu tænder den dog efter hvert forsøg.
og min mekanikker synes det lyder som om den kører på 3 ventiler.
kunne i have andre bud på det?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Der må være 3 cylindre, få dem til at lave en test med kompressionstester.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Jeg mener at de har lavet sådan en test, og det skulle virke.
V.h.
Hans
V.h.
Hans
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Tændespolen har det med at revne på de ældre VW,er, såvidt jeg kan læse mig til mangler du vist at udsk den.
Man kan ikke regne med at de ældre årgange registrerer/laver log på alle småfejl , så derfor må man ofte fejlsøge lidt "old school"
Man kan ikke regne med at de ældre årgange registrerer/laver log på alle småfejl , så derfor må man ofte fejlsøge lidt "old school"
No Letting the Old Man In!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Den er tjekket på oldstyle metode
Mekanikkerne havde en, vi testede, og den gjord det samme :0
Mekanikkerne havde en, vi testede, og den gjord det samme :0
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Hvad med dyse ? Har den en dyse pr cylinder eller ? Umiddelbart lyder det ikke som en mega kompetent mekaniker. Sorry to Say.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Dyserne/indsprøjtning er tjekket og funker
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Hvis den går på 3 cylindere så kan der være 3 ting galt.
Defekt i indsprøjtningsystem
Defekt i tændingssystem
Mekanisk defekt på en cylinder.
Hvis der er taget kompression test på alle cylindere og den er fin vil jeg mene den er i orden mekanisk.
Hvis alle komponenter er skifter i tænsinfsanlæg burde det due med mindre det er noget ledning til tændspoler/tændspole.
Hvis alle dyser virker og sprøjter som de skal og ledninger dertil er kontrolleret ok så burde alt virke og bilen gå på alle 4 cylindere
Timing var kontrolleret ok og knast og krumtapsensor var kontrolleret ikke ?
Er begge lambda sonder og kat kontrolleret ?
Defekt i indsprøjtningsystem
Defekt i tændingssystem
Mekanisk defekt på en cylinder.
Hvis der er taget kompression test på alle cylindere og den er fin vil jeg mene den er i orden mekanisk.
Hvis alle komponenter er skifter i tænsinfsanlæg burde det due med mindre det er noget ledning til tændspoler/tændspole.
Hvis alle dyser virker og sprøjter som de skal og ledninger dertil er kontrolleret ok så burde alt virke og bilen gå på alle 4 cylindere
Timing var kontrolleret ok og knast og krumtapsensor var kontrolleret ikke ?
Er begge lambda sonder og kat kontrolleret ?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Hej
Jeg har fået udlæs fejl på bilen, nu hvor vi kunne få den i gang igen.
der er 8 fejl
17961 - signal højdeføler/manifoldtryk
- p1553 - 35-00 - urealistisk forhold
17912 - luftindsugningssystem
- p1504 - 35-10 - lækage registreret - periodisk
17604 - (række 1 sonde 1) varmstrømskredsen
- p1196 - 35-00 - elektrisk fejl
17645 - indsprøjtningsventil cylinder 1 (N30)
- p1237 - 35-10 afbrydelse - periodisk
17851 - potentiometer til udstødningstilbageføring (G212)
- p1443 - 35-10 signal for svagt - periodisk
17848 - udstødningstilbageføringsventil (N18)
- p1440 - 35-10 afbrydelse - periodisk
17580 - vinkelføler 2 for gasspjældsdrev (G188)
- p1172 - 35-00 - signal for svagt
17952 - vinkelføler til gasspjældsdrev (G187)
- p1544 - 35-00 signal for kraftigt
readiness: 1010 0101
Hvad siger i til dette?
Jeg har fået udlæs fejl på bilen, nu hvor vi kunne få den i gang igen.
der er 8 fejl
17961 - signal højdeføler/manifoldtryk
- p1553 - 35-00 - urealistisk forhold
17912 - luftindsugningssystem
- p1504 - 35-10 - lækage registreret - periodisk
17604 - (række 1 sonde 1) varmstrømskredsen
- p1196 - 35-00 - elektrisk fejl
17645 - indsprøjtningsventil cylinder 1 (N30)
- p1237 - 35-10 afbrydelse - periodisk
17851 - potentiometer til udstødningstilbageføring (G212)
- p1443 - 35-10 signal for svagt - periodisk
17848 - udstødningstilbageføringsventil (N18)
- p1440 - 35-10 afbrydelse - periodisk
17580 - vinkelføler 2 for gasspjældsdrev (G188)
- p1172 - 35-00 - signal for svagt
17952 - vinkelføler til gasspjældsdrev (G187)
- p1544 - 35-00 signal for kraftigt
readiness: 1010 0101
Hvad siger i til dette?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 101
- Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 8 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Slet dem og kør en tur. Udlæs så igen og post loggen herinde
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Hej, det er sket, dog uden held.
Hvad kan det være, har tjekket stik og ledninger, mangler dog at søge om der er fuld forbindelse.
Hvad kan det være, har tjekket stik og ledninger, mangler dog at søge om der er fuld forbindelse.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1827
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: lidt syd for ålborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 26 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Måske er den irret i motorstyringen hvis den sidder lidt udsat
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Kan man reset eller genstarte en styring?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Du kan afmonterer det store multistik der sidder i den og tjekke at der ikke er dårlige/irrede forbindelser, din ecu sidder højest sandsynligt ude i "vandkassen" i førersiden ved viskermotor.
No Letting the Old Man In!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 28. jun 2018, 16:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Seat Cordoba Vario 2001, 1,4 16V Benzin køre mærkeligt i motor.
Hej
Den kører nu, har nulstillet gasspjælet.
og så vil jeg lige tjekke lambdasonden.
Den kører nu, har nulstillet gasspjælet.
og så vil jeg lige tjekke lambdasonden.