Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Besvar
Jkoch
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jul 2011, 22:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Jkoch » 21. jul 2018, 19:25

Hej alle.

Jeg har brug for et godt råd. Jeg er ejer af en Passat Variant Highline 1,8 TSI fra 2011. Jeg er pt. i Frankrig hvor de fleste tankstationer er skiftet fra blyfri 95 til blyfri 95/E10. Stort set alle VW-motorer er godkendt. Jeg tankede i lørdags små 50 liter og passaten brokker sig efter ca. 30 min. med fejl-lampe i motorstyring (EPC) og katalysator. Jeg kan godt køre men den holder mig under ca. 2000 omdrejninger. Ringer til VW mobilitetsservice der siger jeg godt kan køre videre. Nævner benzinen. Det burde ikke være et problem siger de. Om mandagen får jeg en tester på hos VW-France. Fortæller dem jeg har hældt deres E10 på en gang. Jeg er efterfølgende gået over til to efterfyldinger af 98 oktan blyfri (2 x 25 liter) De rynker på næsen af deres E10 og siger det ikke spiller, selvom jeg står med en pjece i hånden, hvor VW har godkendt det. Den er fransk og står i VW-shoppen. De siger jeg
skal køre den tom for at få den helt fri for E10. Jeg har nu kørt den helt ned i reservetanken og fyldt op med 98 oktan og kørt 10-15 km. Lamperne lyser stadig og jeg mangler boost. Tror I jeg skal køre længere endnu før E10’en er helt væk? Er sensorerne så følsomme at de stadig registrerer ‘forkert’ benzin? Bør jeg få den testet igen hernede? Den kører fint når jeg holder den under ca. 2200 omdrejninger.

Håber på et godt råd.

Hilsen Jesper

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af norn » 21. jul 2018, 20:28

Nu kan der jo også været noget i vejen
Som ikke skyldes at du har skiftet
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Jkoch
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jul 2011, 22:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Jkoch » 21. jul 2018, 22:07

Ja, enig. Men tænker bare at nu der har været tester på. VW-France skrev følgende efter testeren havde været på (oversat fra Google Translate) - tryksensor ikke plausibel, fordi ved tryk stiger trykket til 40 bar.

Siger det jer noget..?

Jkoch
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jul 2011, 22:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Jkoch » 27. jul 2018, 11:59

Opfølgning.

Har nu fået bekræftet af mekaniker i DK at motorens software er anderledes end modellerne i udlandet. Derfor driller benzinen motorstyringen på DK-modellerne. Kan ikke anbefales at bruge dette når du kører i udlandet, selvom VW har godkendt stort set alle deres modeller siden år 2000..

Jesper

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af jan67 » 27. jul 2018, 12:27

Jeg har takket flere 100 liter. E10 95 oktan på min superb 1.8 tsi fra 12. Unden nogle problemer. Kan der ikke være noget andet der er galt med din bil

er din bil evt. chip tunet.

Jan
Senest rettet af jan67 27. jul 2018, 13:18, rettet i alt 1 gang.
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af carstenhjorth » 27. jul 2018, 13:08

Så de påstår at softwaren i en dansk bil er anderledes end en tysk bil?
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af pwh » 27. jul 2018, 13:23

Der er noget i ovenstående der ikke giver mening. Går den i nødprogram fordi den registrerer fejl på ladetrykket (40 bar = sensor fejl), eller hvad er det for en sensor der giver fejl?

Hvis det er en fejl i motorens trykladning, om det så er en sensor, defekt wastegate eller andet, så giver det absolut ingen mening at skyde skylde på brændstoffet.

Måske værkstedet gav dig rådet om skift af brændstof, da de så kunne håbe på at du var langt langt væk fra deres fuldt feriebookede værksted når du blev træt af at hælde oktan 98 på bilen

Jeg har tanket mange hundrede liter 95 oktan E10 på to forskellige 1,4 TSI uden de har slået en prut forkert.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Jkoch
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jul 2011, 22:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Jkoch » 27. jul 2018, 13:45

Ja, jeg får lidt forskellige meldinger.

Den melder fejl på trykføleren/sensoren når testeren er på. Den er forsøgt skiftet. Samme fejl. Bilen er en helt normal 1,8 TSI Highline Variant fuldt serviceret hos VW. Den er ikke chip-tunet.

Han fortæller at benzintrykket er for lavt. Passer med at den går i Limp Mode når jeg vil give boost over 2000 omdrejninger.

VW Mobilitetsservice har undersøgt sagen og forklarede det med softwaren. Synes også selv det lød underligt..De sagde jeg sagtens kunne køre hjem. Er i Frankrig nu.

Den kører fint - har bare ingen boost over 2000 omdrejninger..og så har den slået fartpiloten fra.

Siger det dig noget?

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af pwh » 27. jul 2018, 13:55

Jeg vil helt sikkert anbefale dig at få udlæst fejlkoden igen, og om muligt få en så detaljeret udskrift som muligt.

Der sidder mange skarpe (mekaniker-) hjerner i dette forum, som sandsynligvis kan hjælpe, men med ovenstående data tror jeg det bliver svært at komme i mål.

Der sidder mange forskellige tryksensorer i en moderne motor, og hvis den ene af dem er røget (om det så er grundet E10 eller ej), så skal den nok skiftes før det bliver godt igen.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Jkoch
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jul 2011, 22:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Jkoch » 27. jul 2018, 14:39

Tak for dit svar.

Jeg kører til Tyskland i morgen og prøver at få den udlæst der for tredje gang.

Orker ikke flere franske VW-værksteder. Synes det er lidt tyndt. Fortæller testeren ikke bare hvad mekanikeren skal skifte?

Det er vildt så mange forskellige VW-forklaringer jeg har fået. Motorsoftware, Benzin, sensor.. Måske de kan svare i landet hvor bilen kommer fra..?😉

Som en skrev tænker jeg at problemet er for småt og de bare vifter mig videre pga. travlhed...😳

Jkoch
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jul 2011, 22:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Jkoch » 31. jul 2018, 18:55

Så lykkedes det at få fundet fejlen hos VW på Amager.

En defekt højtrykspumpe var problemet. Ikke helt billig (lidt over 5 kilo), men sådan er det. Går ud fra at den styrer turboen da jeg havde absolut ingen boost, men kun meget langsom acceleration hjem til Danmark.

Er der nogen der ved om det er meget normalt at sådanne pumper går efter 7-8 år eller er jeg bare uheldig? Er lidt ude efter om andre har oplevet lignede med deres TSI-motorer og om der evt. er noget man kan gøre for at undgå noget lignende i fremtiden - tænker her på brændstof (95, 98, Shell V-Power) osv..

Bilen er som sagt Passat Variant Highline DSG 1,8 TSI fra 2011.

Ellers tak for mange gode bud :-)

Jesper

casper_jg
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. feb 2018, 22:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 18 times

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af casper_jg » 31. jul 2018, 21:36

Jeg oplevede nøjagtig samme problem på min forrige bil, også en Passat, årgang 2010, 1.8 TSI, også på en ferie (til Italien).

Vi ringede til VWs mobilitetsservice og bilen endte på det mindste VW værksted, jeg nogensinde har set - tror kun der var én mekaniker, og som ikke kunne engelsk. Det lykkedes alligevel at få en fejlkode ud af ham, og med den i hånden fik jeg det lokale værksted her i DK til at bekræfte, hvad vi troede han snakkede om. Det kom sig egentlig af, at det italienske værksted mente, højtrykspumpen skulle bestilles i Mexico - det danske sagde, der lå en håndfuld på lager i Hamborg, og at det med det antal på lager nok ikke var en helt ukendt fejl.

Det må have været en laaang tur at køre fra Frankrig med en defekt højtrykspumpe.
2023 Volvo XC40 P8
2020 Volvo V60 D4 R-Design
2017 VW Up! (Solgt)
2017 VW Passat 1.8 TSI DSG7 Variant Comfortline+ (solgt)

Jkoch
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jul 2011, 22:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Jkoch » 31. jul 2018, 21:46

Ja, den var små-lang, men kunne alligevel køre næsten 120 km/t, men belastende at være uden tryk og ligge med campingvogne og lastbiler.. Gaab.. :?

Hvor langt havde din kørt og ved du om man evt. kan gøre noget selv for at undgå det? Eller er det bare sådan det er?

Hilsen Jesper

casper_jg
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. feb 2018, 22:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 18 times

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af casper_jg » 31. jul 2018, 21:58

Den var knap 3 år gammel og jeg tror, den kun havde kørt 50-60.000 på det tidspunkt. Det er jo ikke alverden.

Jeg ved ikke, hvordan man skulle kunne undgå det. Jeg trøstede mig med, at når det nu skete og også i Italien kostede omkring 5.000, så var det trods alt nok billigere end hvis det var sket herhjemme. Men det er stadig ærgerlige penge at komme af med.
2023 Volvo XC40 P8
2020 Volvo V60 D4 R-Design
2017 VW Up! (Solgt)
2017 VW Passat 1.8 TSI DSG7 Variant Comfortline+ (solgt)

Jkoch
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jul 2011, 22:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Jkoch » 31. jul 2018, 22:09

Ja, okay. Det synes jeg ellers var tidligt med så stor en udgift. Ved ikke om det er det samme med andre biler..?

Min har kørt 145.000 km. så set i det lys kan jeg måske ikke klage... ;)

Jesper

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Mike H » 1. aug 2018, 15:15

Du skriver defekt højtrykspumpe.
Jeg fik skiftet brændstofpumpen (der skulle sidde 2) - den der gik på min var den under bagsædet som pumper tryk fra tanken over til motor. Bilen kunne næsten ikke tage gas - og jeg kunne ikke komme over 2000 omdrejninger som du skriver. Min var en 1.8 tsi 3C fra 2008.
Den kunne næsten ikke holden farten på 100 km/t op ad motorvejsbakker og lignende.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Jkoch
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 18. jul 2011, 22:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Jkoch » 1. aug 2018, 17:38

Hej Mike.

Tak for dit indlæg.

Jeg mener også der sidder to pumper. En til lavtryk og en til højtryk. Giver god mening da mit lave tryk virkede fint og jeg kunne kravle hjem på samme måde som dig - uden højt tryk.

Hvor mange km. havde din kørt og ved du om det bare standard, at det sker eller...? Har du nogle erfaringer med at vedligeholde motoren bedre med fx. Bell add, V-power eller lign.

Eller er det over-kill?

Jesper

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Passat 1,8 TSI - EPC lampe i Frankrig

Indlæg af Mike H » 1. aug 2018, 18:51

Vel - ved ikke om du får meget ud af Bell for at holde pumpen ren - mit bud er dens fail skyldes noget andet. Min havde gået omkring 60 t km.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Besvar

Tilbage til "Motor"