vandpumpeskift på passat 3b fra 1997

Besvar
HansD
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. aug 2018, 10:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

vandpumpeskift på passat 3b fra 1997

Indlæg af HansD » 18. aug 2018, 18:04

Jeg er nået frem til at det må være vandpumpen der er defekt (eller måske total stoppet køler ???) og da jeg ikke svømmer i penge p.t. er jeg nødt til selv at gå igang.
I starten dvs for ikke så mange dage siden skete overhedning kun på motorvej. Så kom det når den blev lidt ekstra belastet og her sidst stødkogte den efter 8-10 minutters tomgang, men mærkelig nok viste termometret IKKE overhedning, men ved forsigtig løsning af påfyldningslåget til vandbeholderen så kom stødkogningen prompte. der ar aldrig flow til vandbeholderen fra den lille returslange på vandbeholderen. Der er masser af varme at hente ud fra kabinevarmeren.

Synes jeg har søgt en del på denne motor, men de fleste der findes DIY på er på de efterfølgende modeller af 1,8T-motoren.

Nogle siger man ikke behøver pille hele fronten af og andre siger det ER nødvendigt. nogle mener det under alle omstændigheder alt andet lige er det letteste at gøre.
Det samme gælder spørgsmålet om vandpunpen er trukket af tandrem eller multirem. umiddelbart mener jeg den må være trukket af multiremmen. -Og ser tandremmen fin ud regner jeg med at spare den proces. Desuden forventer jeg også kun af skifte den forreste del af vandpunpen og ikke huset. Er der kommentarer hertil?

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: vandpumpeskift på passat 3b fra 1997

Indlæg af Blackfinger » 18. aug 2018, 18:53

Hvis det er motorkode AEB så er vandpumpen ikke trukket af tandremmen. Kofangeren skal demonteres og aggregatholderen trækkes ud i serviceposition. Skiller du mere ad skal du jo skille køleslanger og eventuelle klimaslanger ad, og det er jo ikke en god ide.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: vandpumpeskift på passat 3b fra 1997

Indlæg af norn » 18. aug 2018, 20:01

Det er på nogle af de gamle der at vandpumpen er drevet af en lille kilerem fra servopumpen

Fronten kan sagtens afmonteres uden at skille klimaanlægget fra hindanden
Vandet skal jo af aligevel for at skifte vandpumpen
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

k bang
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 26. jul 2010, 15:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Haarby
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: vandpumpeskift på passat 3b fra 1997

Indlæg af k bang » 18. aug 2018, 20:20

Kan det ikke være termostaten som har sat sig fast i lukket position, så der ikke kommer noget flow gennem din køler ?

HansD
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. aug 2018, 10:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: vandpumpeskift på passat 3b fra 1997

Indlæg af HansD » 19. aug 2018, 07:31

Tak for svarene indtil videre.
Jeg skal jo snart til at i gang. Forventer ca kl 10-11 stykker, og så må jeg jo se.

Jeg vil prøve at se det der med serviceposition, om jeg synes der er plads nok. Jeg er vant til at skrue MC, men har ikke prøvet det her før på en bil som denne..

Jeg ku godt have brugt et diagram over vandsystemet, så jeg ku få en idé om det var termostaten, men den skifter jeg nok også , for at udelukke problemet.

Jeg vil inspicere tandremmen, men har egentlig ikke tænkt at udskifte den selvom den har gået en hel del km. hvilke erfaringer har I i praksis og ikke nødvendigvis det som VW anbefaler?

Besvar

Tilbage til "Motor"