Diesel motor korte ture " go eller no go"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 28. apr 2018, 19:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Diesel motor korte ture " go eller no go"
Hej kære venner
jeg har kig på en Passat fra 7/2008 med en 2,0 tdi 140 hk motor der har gået 324,000 km. Den er fuldt serviceret
jeg har 2 spørgsmål:
1: Jeg ved godt at korte ture og diesel ikke hænger sammen men tillader mig at spørge panelet alligevel. Hvis turen maks er på 2-3 km til og fra job plus lidt små indkøb er det så "no go".? der vil naturligvis også være nogle lidt længere ture, men i det daglige så er det begrænset.
Jeg har laddet mig fortælle at det er en gammel skrøne og at det kun er gamle diesel motorer der ikke kan holde til korte ture. Hvis man nu engang i mellem kører en hård lang tur på motrovejen kan man så få renset motoren og partikelfilter ved at køre en lang tur? ( Er lidt i tvivl om den har partikelfilter)
2: er der noget med at dysserne på 140 hk motorene brænder af? har læst at det er et problem på denne motor type
tak for de af jer der vil svare
stor hilsen herfra
jeg har kig på en Passat fra 7/2008 med en 2,0 tdi 140 hk motor der har gået 324,000 km. Den er fuldt serviceret
jeg har 2 spørgsmål:
1: Jeg ved godt at korte ture og diesel ikke hænger sammen men tillader mig at spørge panelet alligevel. Hvis turen maks er på 2-3 km til og fra job plus lidt små indkøb er det så "no go".? der vil naturligvis også være nogle lidt længere ture, men i det daglige så er det begrænset.
Jeg har laddet mig fortælle at det er en gammel skrøne og at det kun er gamle diesel motorer der ikke kan holde til korte ture. Hvis man nu engang i mellem kører en hård lang tur på motrovejen kan man så få renset motoren og partikelfilter ved at køre en lang tur? ( Er lidt i tvivl om den har partikelfilter)
2: er der noget med at dysserne på 140 hk motorene brænder af? har læst at det er et problem på denne motor type
tak for de af jer der vil svare
stor hilsen herfra
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Tja, det er op til dig selv. Vil ikke sige det at det bare er "no go", men på den anden side hvorfor ? Med de småture bliver diesel dyrere end benzin.
Men for at have et sundt diesel kørsels-mønster, så skal du nok nærmere spørge dig selv om, hvordan du vil få den op og køre med 90+ km/t konstant i 20+ minutter ca. 3-4 gange i ugen. Ellers kan jeg med sikkerhed sige dig, du får problemer med DPF'en. Alternativt må du køre en omvej på ca. 30 km hjem et par gange i ugen. Men så er regnskabet virkelig i minus.
Men for at have et sundt diesel kørsels-mønster, så skal du nok nærmere spørge dig selv om, hvordan du vil få den op og køre med 90+ km/t konstant i 20+ minutter ca. 3-4 gange i ugen. Ellers kan jeg med sikkerhed sige dig, du får problemer med DPF'en. Alternativt må du køre en omvej på ca. 30 km hjem et par gange i ugen. Men så er regnskabet virkelig i minus.
- These users thanked the author i-s for the post (total 2):
- TorbenFeldthusen1977 • DanielB12
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 28. apr 2018, 19:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Hej Søreni-s skrev: ↑27. aug 2018, 20:53Tja, det er op til dig selv. Vil ikke sige det at det bare er "no go", men på den anden side hvorfor ? Med de småture bliver diesel dyrere end benzin.
Men for at have et sundt diesel kørsels-mønster, så skal du nok nærmere spørge dig selv om, hvordan du vil få den op og køre med 90+ km/t konstant i 20+ minutter ca. 3-4 gange i ugen. Ellers kan jeg med sikkerhed sige dig, du får problemer med DPF'en. Alternativt må du køre en omvej på ca. 30 km hjem et par gange i ugen. Men så er regnskabet virkelig i minus.
tak for dit indspark
Årsagen er at vi gerne vi have skiftet vores Skoda fra 2007 ud da den er ved at være lidt træt. Trænger også til lidt "luft forandring" men det skal fruen ikke vide
Du har ret i det med kørsel mønster og jeg skal da også sige at vi da i løbet af ugen kører en tur på mere end 3 km, men vi er på ingen måde pendlere så det er kun hverdags små ture + et par ture til jylland i ny og næ.
Er det diesel partikel filteret du mener? er faktisk i tvivl om det er monteret eller om det er på de nyere årgange det er monteret. Er det godt hvis der ikke er partikel filter monteret? eller er det bedre hvis det er monteret?
Jeg fik fortalt at man kunne tilføje noget additiv som kunne løsne op for problemet.
- These users thanked the author TorbenFeldthusen1977 for the post:
- Blackfinger
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Men med 324km på. Klokken bliver det nok en dyr fornøjelse
...
Der flere probs ved 2.0 pd
Diesel er ikke godt at køre. Korte tur. I...
...
Der flere probs ved 2.0 pd
Diesel er ikke godt at køre. Korte tur. I...
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Hmm,
2-3 km til arbejde....
Cykel?
Elcykel?
Segway?
Og så bruge selvtænderen til de lidt længere stræk?
2-3 km til arbejde....
Cykel?
Elcykel?
Segway?
Og så bruge selvtænderen til de lidt længere stræk?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Hvis du får blændet EGR'en af og indimellem får den "brændt" godt i gennem og motoren PT er 100% tip top, kan det være at du slipper for dyre rep. inden for 50.000 km, men men den er dyre i ejerafgift og du skal ikke regne med mange km/L så det bedste vil nu nok være en 2.0 TFSI. Mit valg vil IKKE være diesel med det kørsels mønster / behov !
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Jeg har haft samme kørselsmønster som trådstarter, og haft mange dieselbiler uden at det har givet problemer. Dog har disse typisk været en tand nyere end den omtalte.
Jeg vil nok anbefale dig at finde lidt mere mønt, og finde en der enten har gået knap så langt eller er nyere.
En passat med de km og 10 år på bagen er med garanti også træt.
Jeg vil nok anbefale dig at finde lidt mere mønt, og finde en der enten har gået knap så langt eller er nyere.
En passat med de km og 10 år på bagen er med garanti også træt.
2020 Audi E-tron 55
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 28. apr 2018, 19:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
enig i at der ikke er langt til arbejde men med 2 børn er det besværligt med en segway
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 28. apr 2018, 19:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
jeg er helt sikker på at vi nok skal få brændt motoren igennem løbende, men kan godt høre at diesel måske ikke er den rette løsning. Jeg tænker jo bare at i og med at vi løbende har nogle lidt længere ture så kunne det være at det gjorde at motoren blev renset igennemHHKP skrev: ↑28. aug 2018, 08:46Hvis du får blændet EGR'en af og indimellem får den "brændt" godt i gennem og motoren PT er 100% tip top, kan det være at du slipper for dyre rep. inden for 50.000 km, men men den er dyre i ejerafgift og du skal ikke regne med mange km/L så det bedste vil nu nok være en 2.0 TFSI. Mit valg vil IKKE være diesel med det kørsels mønster / behov !
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 28. apr 2018, 19:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
spændende. Oplevede du så også den, i tråden omtalte dårlig brændstof økonomi?Realtor skrev: ↑28. aug 2018, 09:21Jeg har haft samme kørselsmønster som trådstarter, og haft mange dieselbiler uden at det har givet problemer. Dog har disse typisk været en tand nyere end den omtalte.
Jeg vil nok anbefale dig at finde lidt mere mønt, og finde en der enten har gået knap så langt eller er nyere.
En passat med de km og 10 år på bagen er med garanti også træt.
ja måske jeg skulle gå efter en med færre km på tælleren
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
jeg har 6km på arbejde og 6km hjem. Ren bykørsel. Jeg er nok på motorvej 50km+ en gang hver anden uge, og har derudover lidt landevejskørsel samt en del yderligere bykørsel. Kører ca. 15.000 årligt. Min erfaring er, at diesel typisk ender på noget under det angivne, men det gør benzinbiler også. Min tidligere bmw 320d opgjort til 22.7km/l gik ca. 14km/l med min kørsel, og min nuværende 530d opgivet til 17,5 går nok ca. 12.
2020 Audi E-tron 55
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1625
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Jeg tænker også, at det mest indlysende vil være at cykle. Børn kan også cykle 2 km. Er de for små kunne en cykel med kasse være en god mulighed.TorbenFeldthusen1977 skrev: ↑28. aug 2018, 09:36enig i at der ikke er langt til arbejde men med 2 børn er det besværligt med en segway
Hvorfor er du så glad for diesel - vælges normalt kun af personer, der har kørselsmønstret til det. Diesel forurener mere, har større risiko for meget store mekanikerregninger, larmer og nu dårligere gensalgsværdi.
Held og lykke med at finde en løsning.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Jeg satsede også på en diesel denne gang, mest fordi jeg ikke gad DSG7 dq200 mere.
Jeg har 17 km på arbejde (og retur), derudover er jeg ugentligt på en anden lokation ca. 55 km fra min arbejdsplads (og retur), dertil ofte på famlie/vennebesøg omkring Aalborg, som er 50 km fra hjemmet.
Alt i alt et par ture ugentligt til Aalborg fra Hjørring med motorvejsfart, en del landevej og fremover nok også en køreferie syd på. Jeg anslår mit kørselsbehov passer til en diesel, selvom mit arbejde ikke er så langt hjemmefra. Årligt bliver det til 30.000 km.
Jeg har 17 km på arbejde (og retur), derudover er jeg ugentligt på en anden lokation ca. 55 km fra min arbejdsplads (og retur), dertil ofte på famlie/vennebesøg omkring Aalborg, som er 50 km fra hjemmet.
Alt i alt et par ture ugentligt til Aalborg fra Hjørring med motorvejsfart, en del landevej og fremover nok også en køreferie syd på. Jeg anslår mit kørselsbehov passer til en diesel, selvom mit arbejde ikke er så langt hjemmefra. Årligt bliver det til 30.000 km.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Har en 1.9 TDI som både kører korte og mellem lange ture..
3-30km.. i ny og næ længere..
Har ingen problemer..
Kører så max 15000km på olieskift, egr blev blændet af ved køb(6 år siden) og den får olie rens ved olieskift..
Har ingen dyre udgifter på den
Ingen problemer
Køb diesel hvis du vil have diesel, benzin hvis det er det du ønsker
Forurening er et abstrakt problem. Du bliver straffet på en gamle PD’er økonomisk
3-30km.. i ny og næ længere..
Har ingen problemer..
Kører så max 15000km på olieskift, egr blev blændet af ved køb(6 år siden) og den får olie rens ved olieskift..
Har ingen dyre udgifter på den
Ingen problemer
Køb diesel hvis du vil have diesel, benzin hvis det er det du ønsker
Forurening er et abstrakt problem. Du bliver straffet på en gamle PD’er økonomisk
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
- ac242
- Medlem
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 23 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
min gamle Octavia 2,0 tdi dsg fra 2006 kørte 5-6 km bykørsel med 1 til 2 stop om morgenen. og det samme om eftermiddagen. den fik så lidt længere ture ca 1-3 gange om ugen. det gjorde den i 6 år og ca. 80000km. den gik omkring 12-15km/L i den periode. ved 62.000km(4år) fik den renset egr ventil. den var slem sagde værkstedet. ved knap 80000km fik den skiftet tandem pumpen.
den klarede 9 år og 124000km i familien. den fik så lidt bedre vilkår da vi flyttede ud af københavn og den kørte 2x30km om dagen de sidste 3 år vi havde den. Det kunne den godt lide og forbruget lå på omkring 15-17km/L.
dengang i 2006 skulle vi nok have valgt en benzin bil, men valget dengang var hvis jeg husker rigtigt kun 2,0 benzin og alm pløreturbine automatgear. den ville helt sikkert ikke have gået en dag over 10km/l med samme kørsel og gearkassen havde nok stået af på et eller andet tidspunkt. så alt i alt tror jeg alligevel det var det rigtige valg dengang. eller ikke. der var nok andre muligheder, men jeg kom da ind i vag familien og har været her lige siden
skal lige siges at den ikke havde partikelfilter og vil gætte mig til at vilkårene ville have været temmelig forringet hvis den havde haft det.
den klarede 9 år og 124000km i familien. den fik så lidt bedre vilkår da vi flyttede ud af københavn og den kørte 2x30km om dagen de sidste 3 år vi havde den. Det kunne den godt lide og forbruget lå på omkring 15-17km/L.
dengang i 2006 skulle vi nok have valgt en benzin bil, men valget dengang var hvis jeg husker rigtigt kun 2,0 benzin og alm pløreturbine automatgear. den ville helt sikkert ikke have gået en dag over 10km/l med samme kørsel og gearkassen havde nok stået af på et eller andet tidspunkt. så alt i alt tror jeg alligevel det var det rigtige valg dengang. eller ikke. der var nok andre muligheder, men jeg kom da ind i vag familien og har været her lige siden
skal lige siges at den ikke havde partikelfilter og vil gætte mig til at vilkårene ville have været temmelig forringet hvis den havde haft det.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg
Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg
Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1625
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Diesel motor korte ture
Beklager, men forurening i denne sammenhæng er ikke et abstrakt problem. Det er meget nærværende og tydeligt.wahlstrom skrev: ↑28. aug 2018, 13:04Har en 1.9 TDI som både kører korte og mellem lange ture..
3-30km.. i ny og næ længere..
Har ingen problemer..
Kører så max 15000km på olieskift, egr blev blændet af ved køb(6 år siden) og den får olie rens ved olieskift..
Har ingen dyre udgifter på den
Ingen problemer
Køb diesel hvis du vil have diesel, benzin hvis det er det du ønsker
Forurening er et abstrakt problem. Du bliver straffet på en gamle PD’er økonomisk
Kunne grunden til, at du ikke oplever problemer ikke være, at der ikke er partikelfilter monteret på din dyt - jeg tænker, at der ikke er partikelfilter på en årgang 2004?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 28. apr 2018, 19:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: Diesel motor korte ture
hvordan blænder man den EGR ventil af og hvad betyder det i praksis/ hvad gør den?wahlstrom skrev: ↑28. aug 2018, 13:04Har en 1.9 TDI som både kører korte og mellem lange ture..
3-30km.. i ny og næ længere..
Har ingen problemer..
Kører så max 15000km på olieskift, egr blev blændet af ved køb(6 år siden) og den får olie rens ved olieskift..
Har ingen dyre udgifter på den
Ingen problemer
Køb diesel hvis du vil have diesel, benzin hvis det er det du ønsker
Forurening er et abstrakt problem. Du bliver straffet på en gamle PD’er økonomisk
hvad mener du med "PD`er økonomisk"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 28. apr 2018, 19:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
@Peter. Tror bare at Diesel er mere økonomisk men det kan jeg næsten forstå den ikke er på den lange banepeter w skrev: ↑28. aug 2018, 10:08Jeg tænker også, at det mest indlysende vil være at cykle. Børn kan også cykle 2 km. Er de for små kunne en cykel med kasse være en god mulighed.TorbenFeldthusen1977 skrev: ↑28. aug 2018, 09:36enig i at der ikke er langt til arbejde men med 2 børn er det besværligt med en segway
Hvorfor er du så glad for diesel - vælges normalt kun af personer, der har kørselsmønstret til det. Diesel forurener mere, har større risiko for meget store mekanikerregninger, larmer og nu dårligere gensalgsværdi.
Held og lykke med at finde en løsning.
- HenrikH29
- Medlem
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 49 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Min forrige bil var en Ford Mondeo 2.0 TDCI der i de ca. 9 1/2 år jeg havde den havde følgende kørselsmønster.
Dagligt 7 km på arbejde og hjem igen. Hver 2-3 uge måske en lidt længere tur - typisk motorvej. En gang årligt en tur til Italien med en Campingvogn bagefter - ca. 4.000 km på ferien. Årlig kørsel ca. 20-25.000, hvor langt størstedelen var de små korte ture hjem/arbejde.
Den havde kørt 157.000 km da jeg solgte den.
Ingen problemer med tilsodning eller tilstoppe dieselpartikelfilter - kan godt være den var det, men jeg oplevede ikke noget.
Brugte kun additiver sporadisk og kun i de senere år.
Nuværende bil er Audi Q5 3.0 TDI med samme kørselsmønster. Den kommer jeg så dog additiver i ved stort set hver tankning (Bell Add Diesel City). Udlæsning af værdier for dieselpartikelfileter mv. med VCDS ser fornuftigt ud - holder løbende øje med den. Hustru har lige fået arbejde 30 km væk - tror hun får lov at låne den en gang i mellem.
Dagligt 7 km på arbejde og hjem igen. Hver 2-3 uge måske en lidt længere tur - typisk motorvej. En gang årligt en tur til Italien med en Campingvogn bagefter - ca. 4.000 km på ferien. Årlig kørsel ca. 20-25.000, hvor langt størstedelen var de små korte ture hjem/arbejde.
Den havde kørt 157.000 km da jeg solgte den.
Ingen problemer med tilsodning eller tilstoppe dieselpartikelfilter - kan godt være den var det, men jeg oplevede ikke noget.
Brugte kun additiver sporadisk og kun i de senere år.
Nuværende bil er Audi Q5 3.0 TDI med samme kørselsmønster. Den kommer jeg så dog additiver i ved stort set hver tankning (Bell Add Diesel City). Udlæsning af værdier for dieselpartikelfileter mv. med VCDS ser fornuftigt ud - holder løbende øje med den. Hustru har lige fået arbejde 30 km væk - tror hun får lov at låne den en gang i mellem.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Diesel motor korte ture
Det er også en helt anden sag med en så gammel bil uden DPF. Det er selvsagt, at det er svært at få DPF problemer med den.wahlstrom skrev: ↑28. aug 2018, 13:04Har en 1.9 TDI som både kører korte og mellem lange ture..
3-30km.. i ny og næ længere..
Har ingen problemer..
Kører så max 15000km på olieskift, egr blev blændet af ved køb(6 år siden) og den får olie rens ved olieskift..
Har ingen dyre udgifter på den
Ingen problemer
Køb diesel hvis du vil have diesel, benzin hvis det er det du ønsker
Forurening er et abstrakt problem. Du bliver straffet på en gamle PD’er økonomisk
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 28. apr 2018, 19:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Er der en der ved hvornår modellen bliver leveret med dpf?
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Nu er dpf ikke det eneste der ikke kan lide korte kolde ture...i-s skrev:Det er også en helt anden sag med en så gammel bil uden DPF. Det er selvsagt, at det er svært at få DPF problemer med den.wahlstrom skrev: ↑28. aug 2018, 13:04Har en 1.9 TDI som både kører korte og mellem lange ture..
3-30km.. i ny og næ længere..
Har ingen problemer..
Kører så max 15000km på olieskift, egr blev blændet af ved køb(6 år siden) og den får olie rens ved olieskift..
Har ingen dyre udgifter på den
Ingen problemer
Køb diesel hvis du vil have diesel, benzin hvis det er det du ønsker
Forurening er et abstrakt problem. Du bliver straffet på en gamle PD’er økonomisk
Og du ved heller ikke om jeg har dpf på min
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Diesel motor korte ture
Det ved jeg, for din motor kan ikke køre med et aktiv DPF. Hvis du har noget, så er det et eftermonteret passiv DPF, som netop ikke kan stoppe til. Så du har slet ikke regenereringsproblematikken - det var sådan set pointen.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 169
- Tilmeldt: 5. sep 2016, 19:29
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 23 times
Re: Diesel motor korte ture " go eller no go"
Jeg ville ikke gøre det. Alene af den grund at du altid vil køre rundt med en halvkold motor og specielt i vinterhalvåret er det ikke særligt sjovt. Taler af erfaring. Hvis du vil være sød ved din motor, kan du heller ikke lige trykke den af mens den ikke er gennemvarm.
Så kan et oliefyr komme på tale, men så bruger det brændstof og med de korte ture du kører, så vil batteriet nok også aflades mere end den kan nå at fylde på.
Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Så kan et oliefyr komme på tale, men så bruger det brændstof og med de korte ture du kører, så vil batteriet nok også aflades mere end den kan nå at fylde på.
Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk