Side 1 af 1

CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 30. aug 2018, 14:40
af Scones
Jeg har en CAXA motor 1,4 TSI 122HK i min Octavia fra 2011 den laver forbrændings udsættere i tomgang og ikke når den får bare lidt omdrejninger. Motorstyrring har nyeste opdatering og den har fået tændspole på cyl. 2 som der er udsættere på. den har kun udsættere i tomgang ved ca. 700 omdr. ellers køre bilen fint. Den har fået kæde sidst i 2017. Den har også fået nye tændrør.

Hvis der er nogen som kender svaret er i velkommen til at hjælpe her:-)

Hilsen Scones

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 30. aug 2018, 18:11
af Jettadriver
Tilsodning eventuelt?

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 31. aug 2018, 19:09
af DanielSan
Prøv en tur på Autobahn eller bare et gear lavere på dansk motorvej. 1.4 TSI BMY kunne finde at udsætte ved varm motor en gang imellem. Efter en tur til Kiel og tilbage på Oktan 99 og høj fart er det indtil nu ikke kommet tilbage.

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 31. aug 2018, 19:16
af Scones
Vi har været en tur til jylland og tilbage til fyn i sommer ferien med bell add i tanken og rigeligt gas, ingen ændring..

Jeg har undersøgt tidligere værkstedsbesøg og den har også fået indsprøjtningsventil/dyse og tændspole på cyl. 2 som der er udsætter på i Marts i år.. så jeg tror det er tid til en kompressions test.. og så må vi se resultatet.

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 4. sep 2018, 20:50
af Rubber
Kunne godt lyde til der er sod på ventilstammerne ...

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 14. okt 2018, 19:44
af Scones
Hej Rubber.

Jeg har taget kompressions test og den er nede på 7 bar på cyl. 2 og de andre er ens og på 13 bar.

Jeg regner med at tage indsugningen af og se om der er som på stammerne. Det kan vel også være en brændt ventil??

Det skal lige siges at bilen ikke bruger olie..

Tak for dit indput.

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 15. okt 2018, 19:55
af Jettadriver
Brændte ventiler/utætte ventiler i TSI'eren opstår oftest pga. sod der slås af ventilerne og sætter sig på sæderne så ventilerne ikke kan lukke rigtig …

Tit kan ventilerne renses og slibes til igen - men det kan være et fandens til arbejde! (topstykket skal selvfølgelig afmonteres og adskilles først.)

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 15. okt 2018, 19:59
af Rubber
Grundet den manglende kompression på den ene cylinder, kunne det godt tyde på en defekt ved en af ventilerne.

Jeg vil dog stadig prøve at rense dem, da man kan være heldig, at det kun er den fast siddende sod, som gør udfaldet.

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 8. dec 2018, 09:47
af Scones
Hej Igen.

Jeg har nu løst problemet, uden af tage topstykket af:-)

Det var sod og carbon på ventilstammer og sæderne. Dette skyldes den direkte indsprøjtning, det vil sige der kun kommer luft og udstødnings tilbageførsel samt krumtasudluftning forbi indsugningsventilerne. og desse kokser så til i løbet af 150000km.

Man kan jo rense med meget forskelligt, jeg har valgt at blæse med valnøddeskaller og det virker fint dog er der ikke meget plads på en 1,4 TSI men det gik.

Nu køre bilen fint uden udsættere i tomgang og jeg mangler nu kun en kompressions test for en god ordens skyld:-)

Hilsen Scones.

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 8. dec 2018, 10:36
af DanielSan
Dejligt at høre. Hvad endte du med at betale for denne form for rens.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 8. dec 2018, 10:46
af Scones
Jeg har selv stået for det med en god ven og vi er begge mekaniker af uddannelse.

Så det tog 4 timer så incl. 8 sodavand og 2 sandwich så ikke de store omkostninger. men det er ikke så let som det lyder:-)

CAXA 1,4 TSI 122HK udsætter

: 2. jan 2019, 18:37
af rwangaa
Scones skrev:Jeg har selv stået for det med en god ven og vi er begge mekaniker af uddannelse.

Så det tog 4 timer så incl. 8 sodavand og 2 sandwich så ikke de store omkostninger. men det er ikke så let som det lyder:-)
Hejsa Scones. Er lidt interesseret i det du beskriver. Min 2007 1,4 Tsi hakker, dels ved tomgang, men også under accelleration, mest når den er kold. Har fået nye (brugt) motor med ca 140.000 på tælleren for ca 4 mdr siden, og den har drillet lige siden med det hakkeri. Har nu skiftet tændspoler, og det hjalp noget, men desværre ikke helt. Mistænker det kan være sod der driller. Er det muligt at inspicere for sod evt med kamera inden man splitter hele lortet ad? Og ved du hvor på Sjælland man kan få udført en sådan mekanisk rensning hvis det skulle vise sig at der er sod?


Sent from my iPhone using Tapatalk