Opdatering af software ECU

Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Opdatering af software ECU

Indlæg af MikkelVitus » 7. okt 2018, 01:40

I min Octavia har jeg idag følgende

Part No SW: 03G 906 016 DS HW: 028 101 195 3
Component: R4 2,0L EDC G000AG 7000
Revision: 12345678 Serial number: SKZ7Z0E3018430
Coding: 0050078
Shop #: WSC 73430 790 00000
VCID: 77FD0D5706389FA6A59-8022

èn, jeg husker ikke hvem, fortalte mig at der fandtes en opdatering til motorstyringen for min bil.

Jeg synes der er lidt risky at jeg selv forsøger mig - jeg skal først til at finde ud af hvordan man gør.
Er måden at man kører til skoda, og beder dem opdatere med nyeste version ? Eller er der nogle på dette forum der vil kunne opdatere min motorstyring til den sidste nye ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af kws » 7. okt 2018, 08:41

Hvorfor vil du opdatere den? Hvis ikke bilen fejler noget, er der ingen grund til det.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af HansH » 7. okt 2018, 09:27

Enig med Kennet:
Hvis ikke der er et decideret problem der skal løses - og som er bekræftet løst med den opdatering - så vil mit råd også være.. don't.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af MikkelVitus » 7. okt 2018, 21:04

Jamen jeg synes den kører for lang tid på starteren. Men det kan godt være det bare er mig der skal vænne mig til noget andet. Jeg havde tidligere en 1,9 tdi 130 Hk., som startede simpelthen i samme splitsekund jeg drejede nøglen.

Da jeg fik den 2.0, selv med rette brændstodstryk, nye gløderør osv. der når den var kold så kunne den godt springe igang, eller det troede jeg og slap nøglen og så gik den ud. Når den var varm så kunne den godt køre 3 sekunder på starteren.

Jeg skiftede starteren, og der har godt nok hjulpet meget, men alligevel så starter den slet ikke så hurtigt som min gamle. Den kører 0,5 sekund på stateren når den er kold og mindre når den er varm. Hvis jeg når den er kold, drejer nøglen til forvarmer 3-4 gange så starter den klart bedre.

JEg synes jeg læser om rigtig mange der har startproblemer med BKD motoren, og jeg læste også en tråd om en der ved at få softwaren opdateret havde fået "kureret" den lidt svære start.

Når den er startet, kører den helt uden problemer, står stabilt i tomgang kold, og kører præcis som den skal vil jeg formode.

Skal jeg bare affinde mig med at den er lidt træg til at starte, at det måske bare ligger til den motortype ?

Er det i tænker på at hvis man lægger ny software på, så inducerer man måske andre fejl ?
Hvad synes i om at få fat i en nyere ECU til BKD motoren og så forsøge sig med den, om starten bliver bedre. Der må man jo formode at der ligger en nyere software på til den motor.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14504
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af Watcher » 8. okt 2018, 06:46

Det en fejl du skal have en tuner til at lave.. der skal laves ny fil med startmod i, og ud fra de udtagelser man har set dig komme med på facebook osv så løser du den jo nemt selv med klon flashere og lige laver sådan en fil


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af HansH » 8. okt 2018, 07:00

MikkelVitus skrev:
7. okt 2018, 21:04
Er det i tænker på at hvis man lægger ny software på, så inducerer man måske andre fejl ?
Jeg prøvede på min gamle Passat B6 at få opdateret ECU software til en nyere version. Der var ingen anledning til det, andet at ..."fordi man kunne". Og på udgivelsen fra VW lå der jo en version med et højere nummer end den jeg kørte rundt med.
Resultatet var at omdrejningstælleren ikke længere virkede efter den opdatering. Bilen fungerede i alle henseender fint - men omdr.tæller stod på 0.

En kontakt kendte en insider kilde i Wolfsburg udv.afdeling, som kunne bekræfte at der var ændret i nogle arrays og nogen vektorer ... hvad ved jeg! ... som ".... nok godt kunne afstedkomme at omdr.tæller ikke virkede efter en opdatering". Citat slut!
Men derudover kunne han ikke hjælpe yderligere.
Det korte af det lange var, at den opdatering nok ikke kunne stå alene. "Noget andet" skulle følge med ... men ingen kunne fortælle hvad.

Man er selvsagt på egen hånd når man laver sådan noget.
Aut. værksted kan ikke hjælpe, da deres tester bare siger at "der er ingen nye versioner". De kan ikke gennemtvinge en nedgradering til en lavere version. Det vil udstyret ikke være med til.
I mit tilfælde havde manden med flasheren ikke adgang til den oprindelige version.
Så der var jeg... med fletningerne i postkassen.

kws prøvede præcis det samme, men havde adgang til oprindelig software, som han så flashede tilbage, og derefter virkede det igen.

Løsningen for mig blev at finde en brugt ECU præcis mage til hos en hugger, og så få den tilpasset bilen (startspærre). Og så var jeg kørende igen.

Der sikkert tusindvis af eksempler på at en "umotiveret" opdatering er gået fint og ikke har givet problemer.
Men for mit eget vedkommende - efter den oplevelse skal jeg ikke nyde noget af firmware opdateringer "bare fordi man kan". Der skal være et konkret problem, og jeg vil se en officielt released TPI der beskriver præcis mit symptom og at løsningen er en opdatering til version XXXX, før jeg gør det.
For noget tid siden fiksede jeg et issue med mit klimaanlæg, baseret på disse præmisser, og det virkede fint.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

tvartou
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 13. sep 2010, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 54 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af tvartou » 8. okt 2018, 07:05

Watcher skrev:Det en fejl du skal have en tuner til at lave.. der skal laves ny fil med startmod i, og ud fra de udtagelser man har set dig komme med på facebook osv så løser du den jo nemt selv med klon flashere og lige laver sådan en fil Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tada...

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af MikkelVitus » 8. okt 2018, 17:39

tvartou skrev:
8. okt 2018, 07:05
Watcher skrev:Det en fejl du skal have en tuner til at lave.. der skal laves ny fil med startmod i, og ud fra de udtagelser man har set dig komme med på facebook osv så løser du den jo nemt selv med klon flashere og lige laver sådan en fil Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tada...

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Arh det er vist så også lige en overdrivelse med modifikationer. Men fair nok hvis du har den opfattelse,

Jeg erindrer at have skrevet at der var rigtig bange baggårdstunere, som købte filer og lagde på.
Jeg har dog sidenhen revideret min opfattelse en hel del , og er blevet klar over at det bestemt ikke er et arbejde for amatører, inkl. jeg selv.

Jeg har et specifikt problem med en BKD motor som jeg ikke synes starter som den skal, og det kan jeg læse herinde ikke er et ukendt problem, SAmt at én med det pågældende problem har fået det løst med ny software.

Skoda meddeler dog at de ikke vil opdatere motorstyringer, fordi de har set mærkelige resultater.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af MikkelVitus » 8. okt 2018, 17:41

HansH skrev:
8. okt 2018, 07:00
MikkelVitus skrev:
7. okt 2018, 21:04
Er det i tænker på at hvis man lægger ny software på, så inducerer man måske andre fejl ?
Løsningen for mig blev at finde en brugt ECU præcis mage til hos en hugger, og så få den tilpasset bilen (startspærre). Og så var jeg kørende igen.

For noget tid siden fiksede jeg et issue med mit klimaanlæg, baseret på disse præmisser, og det virkede fint.
Så vidt jeg kan forstå så er det et rimeligt simpelt job at skifte ECU hvis man kender koden til startspærren som sidder gemt i det instrument cluster der sidder i bilen i forvejen - korrekt ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af HansH » 8. okt 2018, 19:43

MikkelVitus skrev:
8. okt 2018, 17:41
Så vidt jeg kan forstå så er det et rimeligt simpelt job at skifte ECU hvis man kender koden til startspærren som sidder gemt i det instrument cluster der sidder i bilen i forvejen - korrekt ?
For både Passat B6+B7 og Octavia II gælder at ECU kun er en slaveenhed i forhold til startspærre.
Passat ligger den i komfortmodulet, mens den i en Octavia II ligger i instrumentet.
Dvs ECU'en tillæres bilen.
Jeg vil tro at det burde være rimelig lige ud af vejen og køre til aut. og få dem til at tillære en ny ECU til bilen. Det kunne de i hvert fald med min Passat, så det vil jeg tro de også kan med din Octavia.

Jeg ved ingenting om hvordan man evt selv skulle kunne gøre det, hvilke tools der kræves osv.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af kws » 8. okt 2018, 20:33

Jeg har den originale fil, hvis du får det hele fucked op :)..
Det er et "hotfix" du skal have lavet, som der er nævnt her i tråden. Så få fat i en tuner og betal
det som det koster og gå glad derfra.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Opdatering af software ECU

Indlæg af MikkelVitus » 10. okt 2018, 01:36

kws skrev:
8. okt 2018, 20:33
Jeg har den originale fil, hvis du får det hele fucked op :)..
Det er et "hotfix" du skal have lavet, som der er nævnt her i tråden. Så få fat i en tuner og betal
det som det koster og gå glad derfra.
Tak det vil jeg huske, hvis det hele bliver fucked op, det håber jeg naturligvis ikke.

Men det er altså ikke en hotfix jeg skal have lavet. Jeg har sat en ny 2kw starter i, og det har hjulpet gavaldigt på tiden den kører på starteren inden den starter, både kold og varm. Men i forhold til min gamle 1,9, så synes jeg bare den er længere tid om at starte, og det er måske bare det der driller mig. Når den er kold kører den mellem 0,5 og 1 sekund på starteren inden den starter, og det der irriterer mig, der at den mens den kører på starteren, lyder som om at den faktisk er startet på 2 cylindre, hvis det giver mening. Og hvis jeg i den periode slipper nøglen, så går den ud. Så jeg føler faktisk at jeg holder starteren på for længe.

Jeg har sat 4 nye gløderør i. Hvis jeg ingen DTC har på gløderør, kan jeg så være sikker på at de virker som de skal? Det er nemlig mit klare indtryk at hvis jeg drejer nøglen til tænding 2-3 gange inden jeg starter når den er kold, så springer den væsentlig hurtigere igang. Det skal siges at når den er startet, står den helt stabilt uden problemer i tomgang.

Kan jeg forsøge mig med at sætte et tangamperemeter rundt om ledningerne ved det runde stik med ledninger til dyser og gløderør og så tjekke hvor mange ampere den trækker i glødemode ? Nogen der har et bud på hvor mange ampere jeg gerne skulle kunne måle der ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Besvar

Tilbage til "Motor"