Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Besvar
Brugeravatar
Polomaniac
Nyt medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:08
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af Polomaniac » 14. okt 2018, 19:04

Hej gutter,

Min touran 2.0 TDI cr fra 2012 ryger blåt/Hvidt men kun periodisk, nogle gange er der slet intet og pludselig eller på næste tur så ryger den helt vildt. Det er primært under belastning men den kan også nogle gange gøre det i tomgang.
Det lugter også ret slemt.
Den bruger ikke noget vand og tænker hvis det er partikelfilteret så burde den vel ryge konstant ?

Nogle gode input ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af Korreborg » 14. okt 2018, 19:15

Hvad er periodisk? Ca hver X antal km? Altså når den regenerer?
Eller sådan på tilfældige tidspunkter.

Og hvor langt har den gået?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Polomaniac
Nyt medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:08
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af Polomaniac » 14. okt 2018, 23:07

Korreborg skrev:Hvad er periodisk? Ca hver X antal km? Altså når den regenerer?
Eller sådan på tilfældige tidspunkter.

Og hvor langt har den gået?
Det er meget tit, men stadig ikke konstant og hele tiden - det var hvad jeg mente med periodisk. Så nej det er ikke kun når den regenerere, den tænder dog partikelfilter symbolet engang imellem men det vel når den regenerere ?

Den har gået ca 300.000 km så den er lige ved at være kørt til Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af ph » 14. okt 2018, 23:26

Polomaniac skrev:
14. okt 2018, 23:07
Korreborg skrev:Hvad er periodisk? Ca hver X antal km? Altså når den regenerer?
Eller sådan på tilfældige tidspunkter.

Og hvor langt har den gået?
Det er meget tit, men stadig ikke konstant og hele tiden - det var hvad jeg mente med periodisk. Så nej det er ikke kun når den regenerere, den tænder dog partikelfilter symbolet engang imellem men det vel når den regenerere ?

Den har gået ca 300.000 km så den er lige ved at være kørt til Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
når den ikke har fået lov at fuldføre regenerering X-gange i træk
These users thanked the author ph for the post:
Polomaniac
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af ph » 15. okt 2018, 00:18

så umiddelbart så lyder det meget plausibelt at den forsøger at regenerere rimeligt ofte ....og bliver stoppet før den er fuldendt
...Hvis du kører med 1800+ omdr. og slipper speederen, så motorbremser den, og når den gør det så burde din "her og nu" forbrugsmåler gå ned på 0 liter/100.km
står den derimod og viser et forbrug så er det en fin indikator for at den har gang i en regenerering
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af HansH » 15. okt 2018, 06:12

Jeg sætter pengene på at den døjer med at gennemføre en aktiv regen.
Få evt VCDS på og få tjekket tallene for fyldmængde i DPF. De vil give en god indikation af om det er problemet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af Korreborg » 15. okt 2018, 07:37

Men 300.000 er vel også ved at være der hvor filteret trænger til en udskiftning. Det er vel en "sliddel" der afhænger af ens kørselsmønster.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af HHKP » 15. okt 2018, 07:50

jeg stemmer også for dpf'en

som der er skrevet, få laver en service regenerering og se om det hjælper
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af Senz » 15. okt 2018, 18:26

Hvis det er partikkelfilteret så et godt råd. få renset det med en maskine.. Det kan IKKE gøres billigere og bedre. De originale filter er bare bedre end de billige partikkelfilter der er.

Også skal det være den rense maskine med vand. priserne ligger mellem 2500 -3000 også bliver dit filter som "nyt"

Brugeravatar
Polomaniac
Nyt medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:08
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af Polomaniac » 15. okt 2018, 18:39

Senz skrev:Hvis det er partikkelfilteret så et godt råd. få renset det med en maskine.. Det kan IKKE gøres billigere og bedre. De originale filter er bare bedre end de billige partikkelfilter der er.

Også skal det være den rense maskine med vand. priserne ligger mellem 2500 -3000 også bliver dit filter som "nyt"
Så skal filteret vel afmonteres med den metode, korrekt ?

Ved også at der er nogle som renser med kemi imens det sidder på bilen men ved ikke om det er en dårlig metode ?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af Senz » 15. okt 2018, 20:20

Så skal filteret vel afmonteres med den metode, korrekt ?

Ved også at der er nogle som renser med kemi imens det sidder på bilen men ved ikke om det er en dårlig metode ?
Ja det skal det. Hvis man skal skifte filteret skal det jo også af.

At rense med kemi er noget helt andet og er på ingen måder det samme. Det får ikke asken ud. som er problemet. Når filteret bliver fyldt med aske er der ikke andet at gøre end at enten rense eller skifte filteret. :)
These users thanked the author Senz for the post:
Polomaniac

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af HHKP » 16. okt 2018, 06:46

Senz skrev:
15. okt 2018, 20:20
Så skal filteret vel afmonteres med den metode, korrekt ?

Ved også at der er nogle som renser med kemi imens det sidder på bilen men ved ikke om det er en dårlig metode ?
Ja det skal det. Hvis man skal skifte filteret skal det jo også af.

At rense med kemi er noget helt andet og er på ingen måder det samme. Det får ikke asken ud. som er problemet. Når filteret bliver fyldt med aske er der ikke andet at gøre end at enten rense eller skifte filteret. :)

det er ikke kun aske der kan være et problem og meget aske er heller ikke altid et problem. Min 2.0 cfja har kørt 515000 og har langt over den mænge aske som er max. ifl. nogen, men den kører stadig uden problemer.

Hvis man har et "forkert" kørsels mønster og køre på "dårligt" diesel eller har en motor/turbo der har brændt meget olie af ja så kan sod være problemet OG det kan afhjælpes med kemi.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af i-s » 16. okt 2018, 14:21

HHKP skrev:
16. okt 2018, 06:46
Senz skrev:
15. okt 2018, 20:20
Så skal filteret vel afmonteres med den metode, korrekt ?

Ved også at der er nogle som renser med kemi imens det sidder på bilen men ved ikke om det er en dårlig metode ?
Ja det skal det. Hvis man skal skifte filteret skal det jo også af.

At rense med kemi er noget helt andet og er på ingen måder det samme. Det får ikke asken ud. som er problemet. Når filteret bliver fyldt med aske er der ikke andet at gøre end at enten rense eller skifte filteret. :)

det er ikke kun aske der kan være et problem og meget aske er heller ikke altid et problem. Min 2.0 cfja har kørt 515000 og har langt over den mænge aske som er max. ifl. nogen, men den kører stadig uden problemer.

Hvis man har et "forkert" kørsels mønster og køre på "dårligt" diesel eller har en motor/turbo der har brændt meget olie af ja så kan sod være problemet OG det kan afhjælpes med kemi.
Hvis hans er skandale-opdateret, så regenerere den også hele tiden. Min genbo's Passat gjorde det for hver 150 km efter opdatering.
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af i-s » 16. okt 2018, 14:23

Senz skrev:
15. okt 2018, 20:20
Så skal filteret vel afmonteres med den metode, korrekt ?

Ved også at der er nogle som renser med kemi imens det sidder på bilen men ved ikke om det er en dårlig metode ?
Ja det skal det. Hvis man skal skifte filteret skal det jo også af.

At rense med kemi er noget helt andet og er på ingen måder det samme. Det får ikke asken ud. som er problemet. Når filteret bliver fyldt med aske er der ikke andet at gøre end at enten rense eller skifte filteret. :)
Hvis du har gode erfaringer med rens, vil jeg opfordre dig til at oprette en tråd der f.eks hedder "DPF Rens erfaringer". Så kunne dem der får renset give deres erfaringer videre. Måske kunne Hans gøre den sticky.
/Søren.

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Re: Blå/hvid røg fra 2.0 TDI CR

Indlæg af johannes » 17. okt 2018, 08:31

Har haft en Audi som opførte sig på samme måde den havde været ved VW specialist som sagde at filtret skulle skiftes, det skulle så gøres og da filtret blev afmonteret var der lidt olie oppe mellem turbo og filter så turboen måtte være utæt og blev også skiftet men den blev ved med at ryge når den skulle regenerere. Så fandt jeg et tysk forum som forklarede hvis der var for stort underkompression kunne pakningerne ved turboen ikke holde tæt med det resultat at bilen kom til at ryge når filtret regenerer. Når filtret regenerer er temperaturen en 6-700 grader og en lille smule olie ryger vildt. Jeg fandt et gammelt oliepåfyldningsdæksel i metal hvor der blev påsvejset et rør med slange så underkompressionen kunne komme væk så var den færdig med at ryge ud af udstødningen

Besvar

Tilbage til "Motor"