1.0TSI vs 1.2TSI
- Seth-Enoch
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1646
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
1.0TSI vs 1.2TSI
Hej.
Der kigges Fabia fra 2015-2016 med enten 1.0TSI eller 1.2TSI. Man kan læse side op og side ned med hvilken motor som trække bedst, larmer mindst, km/l osv.. Men jeg synes ikke der er så mange der sammenligner driftsikkerheden og hvornår tandrem/kæden skal skiftes.
Nogen der har lidt input på hvilken motor er mest stabil og kræver mindst værkstedsbesøg? Køre nogen af dem longlife, så man bare selv kan skifte olie en gang mellem hvert service hvert 2. år f.eks.?
Der kigges Fabia fra 2015-2016 med enten 1.0TSI eller 1.2TSI. Man kan læse side op og side ned med hvilken motor som trække bedst, larmer mindst, km/l osv.. Men jeg synes ikke der er så mange der sammenligner driftsikkerheden og hvornår tandrem/kæden skal skiftes.
Nogen der har lidt input på hvilken motor er mest stabil og kræver mindst værkstedsbesøg? Køre nogen af dem longlife, så man bare selv kan skifte olie en gang mellem hvert service hvert 2. år f.eks.?
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!
Jordan B. Peterson er min helt!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 206 times
1.0TSI vs 1.2TSI
Vi havde fra 2015 - 2017 en Seat Leon vi købte fra ny, udstyret med 1,2 TSI 110hk motoren, og den gjorde det rigtigt fint.
En dejlig driftsikker motor, som også er rimelig økonomisk. Der gik en tændspole ved ca. 50.000km, ellers fejlede den aldrig noget.
Vi solgte den til min svigerfar, som kørte meget forsigtigt i den, og han sagde den gik over 20km/l.
Han har nu skiftet Leon’en ud med en ny Seat Toledo, der er udstyret med en 1,0 TSI 95hk, og den gør det også fint, omend det er en lidt anden maskine.
Af de to, kan jeg personligt bedst lide 1,2’eren.
De kører begge longlife. Er dog ikke sikker på de første 8-ventilede 1,2 TSI gjorde det, men dem ville jeg uanset hvad holde mig fra pga. kæde i stedet for tandrem.
En dejlig driftsikker motor, som også er rimelig økonomisk. Der gik en tændspole ved ca. 50.000km, ellers fejlede den aldrig noget.
Vi solgte den til min svigerfar, som kørte meget forsigtigt i den, og han sagde den gik over 20km/l.
Han har nu skiftet Leon’en ud med en ny Seat Toledo, der er udstyret med en 1,0 TSI 95hk, og den gør det også fint, omend det er en lidt anden maskine.
Af de to, kan jeg personligt bedst lide 1,2’eren.
De kører begge longlife. Er dog ikke sikker på de første 8-ventilede 1,2 TSI gjorde det, men dem ville jeg uanset hvad holde mig fra pga. kæde i stedet for tandrem.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- Seth-Enoch
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1646
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Tak for input.
1.2TSI 8v, hvornår kom de på markedet og hvornår blev de erstattet?
1.2TSI 8v, hvornår kom de på markedet og hvornår blev de erstattet?
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!
Jordan B. Peterson er min helt!
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Begge motorer kører med tandrem, så lige den del gør ingen forskel.
Hvilken motor du er mest til, kræver en prøvetur i begge biler af dig.
Jeg ville nok personligt foretrække 1,0eren, da den bare trækker væsentligt kraftigere fra bunden, samt er endnu nemmere end 1,2eren til at gå langt på literen.
Man skal så bare kunne leve med den lidt mere hårde og kontante motorgang, hvor 1,2eren mere bare lyder som en anstrengt symaskine, hvis den får lidt pedal.
Hvilken motor du er mest til, kræver en prøvetur i begge biler af dig.
Jeg ville nok personligt foretrække 1,0eren, da den bare trækker væsentligt kraftigere fra bunden, samt er endnu nemmere end 1,2eren til at gå langt på literen.
Man skal så bare kunne leve med den lidt mere hårde og kontante motorgang, hvor 1,2eren mere bare lyder som en anstrengt symaskine, hvis den får lidt pedal.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
- Seth-Enoch
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1646
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Jeg er ligeglad med motorgang, bundtræk osv.. Den der er mindst udgifter på, bliver den der vælges
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!
Jordan B. Peterson er min helt!
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Jamen, så skal du tage 1,0eren, medmindre du skal køre meget motorvej med 130 og derover.Seth-Enoch skrev: ↑20. okt 2018, 21:58Jeg er ligeglad med motorgang, bundtræk osv.. Den der er mindst udgifter på, bliver den der vælges
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Som den eneste EA211-motor har 1,2 TSI et kendt problem. Knastakselforstilleren - se fx AutoBild af 20. maj 2015.
At 1,0 TSI skulle larme mere ved motorvejshastigheder end en 1,2 TSI er fuldstændig forkert. En 3-cylindret motor har mindre vibrationer ved høje rpm end en 4-cylindret. De tal som VW har offentliggjort siger også, at 1,0 TSI er den mest støjsvage af alle EA211 (konstant rpm).
Ulemperne ved en 3-cylindret er mere ved lave rpm og acceleration.
At 1,0 TSI skulle larme mere ved motorvejshastigheder end en 1,2 TSI er fuldstændig forkert. En 3-cylindret motor har mindre vibrationer ved høje rpm end en 4-cylindret. De tal som VW har offentliggjort siger også, at 1,0 TSI er den mest støjsvage af alle EA211 (konstant rpm).
Ulemperne ved en 3-cylindret er mere ved lave rpm og acceleration.
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Hvor læser du dette skrevet i denne tråd?
Hvis du hentyder til det jeg skriver, så er det eneste jeg mener med det, er at kommer du meget over 120 på motorstien, bliver 1,0eren et lettere fordrukken bekendtskab.
Men kan man nøjedes med at pludre med 110-120, skal den nok gå længere på literen end 1,2eren.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 477
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 100 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Har en Leon med en 1.2 tsi. Har lige haft den til garanti rep. i 3 dage hvor jeg havde en Toledo med en 1.0 tsi kværn i.
Nu har jeg godtnok prøvet motorerne i forskellige biler, men udtaler mig alligevel om min erfaring.
Der er noget mere accelerationsstøj i 1.0 tsi´en. Særligt ved lave omdrejninger. Jeg synes også min 1.2 har mere bundtræk, altså turboen aktiveres ved lavere omdrejninger, uden at have tjekket en momentkurve.
Ved 110 km/t kørte 1.0´en ca. 2,5 km/l på kørecomputeren end min egen. Min egen er ret præcis, skal ikke kunne udtale mig om Toledoen. De ene dag jeg kom for sent ud af døren og smed fartpiloten på 160 km/t 30 km i træk sagde måleren 12 km/l på hele turen. Min egen er på 14-15 km/l ca. ved samme tur (Ja, jeg kommer ofte for sent ud af døren, sådan er det med små børn )
Klar over vejrforhold kan gøre en forskel, men 12 km/l!!!! Og der er 30 km motorvej og 8 km landevej (hvor jeg altid overholder fartgrænsen) Så gns. på motorvejen har ikke været meget over 10.
Jeg kunne ikke skelne støjniveauet på motorvejen, når den var oppe i fart fra de 2. Men 1.0´en var mest bemærkelsesværdig i støj på vej derop. Dog har den lille motor et rigtig godt træk over 2,5k omdrejninger!
Skulle jeg vælge, ville det blive en 1.2 tsi med tandrem som min egen. Min har kørt 72k km uden at lave noget som helst forkert. Hvis det altså ikke skulle være en 1.4´er
Nu har jeg godtnok prøvet motorerne i forskellige biler, men udtaler mig alligevel om min erfaring.
Der er noget mere accelerationsstøj i 1.0 tsi´en. Særligt ved lave omdrejninger. Jeg synes også min 1.2 har mere bundtræk, altså turboen aktiveres ved lavere omdrejninger, uden at have tjekket en momentkurve.
Ved 110 km/t kørte 1.0´en ca. 2,5 km/l på kørecomputeren end min egen. Min egen er ret præcis, skal ikke kunne udtale mig om Toledoen. De ene dag jeg kom for sent ud af døren og smed fartpiloten på 160 km/t 30 km i træk sagde måleren 12 km/l på hele turen. Min egen er på 14-15 km/l ca. ved samme tur (Ja, jeg kommer ofte for sent ud af døren, sådan er det med små børn )
Klar over vejrforhold kan gøre en forskel, men 12 km/l!!!! Og der er 30 km motorvej og 8 km landevej (hvor jeg altid overholder fartgrænsen) Så gns. på motorvejen har ikke været meget over 10.
Jeg kunne ikke skelne støjniveauet på motorvejen, når den var oppe i fart fra de 2. Men 1.0´en var mest bemærkelsesværdig i støj på vej derop. Dog har den lille motor et rigtig godt træk over 2,5k omdrejninger!
Skulle jeg vælge, ville det blive en 1.2 tsi med tandrem som min egen. Min har kørt 72k km uden at lave noget som helst forkert. Hvis det altså ikke skulle være en 1.4´er
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Jeg har samme oplevelse, synes 1.0'eren gør det rigtig godt mht forbrug.
Hvis man kan leve med lyden ville jeg helt klart tage 1.0'eren også.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
- DanielSan
- Nyt medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 23 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Jeg havde en Golf med en 1.0 TSI som lejebil på ferien. Jeg fik kørt 700km på 10 dage i både by, motorvej og ved bjergene. Den trækker faktisk fint især til bykørsel. Jeg kører til dagligt 1.4 TSI med 140hk, så jeg var skeptisk, men den gjorde det helt fint. Den kunne også klare at få tæsk, men hvis du kører rigtigt er den økonomisk (billede).
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Min sparsomme erfaringer siger mig, at der er stor forskel på, i hvilken bil motoren er monteret. Jeg har haft 1.2 TSI i en Fabia som lånebil nogle gange, og synes den virkede ufleksibel og ikke mindst støjende på en anmassende måde.
Jeg har 1.0 TSI i en Golf VII, og den er noget mere afdæmpet, den trækker bedre over et bredere område og er lettere at få til at gå langt på literen.
Jeg ville klart vælge 1.0 TSI af de to.
Jeg har 1.0 TSI i en Golf VII, og den er noget mere afdæmpet, den trækker bedre over et bredere område og er lettere at få til at gå langt på literen.
Jeg ville klart vælge 1.0 TSI af de to.
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Det sjove ved denne oplevelse er, at hvis du tager en dB måler med i kadetten, vil den med garanti vise, at 1,0eren er mere støjsvag, end 1,2eren under hård acceleration. Men da 1,0eren "brøler" med en væsentligt dybere røst, opleves det som om den støjer mere.Sgh2008ejs skrev: ↑21. okt 2018, 22:34Der er noget mere accelerationsstøj i 1.0 tsi´en. Særligt ved lave omdrejninger.
Men du kan også bekræfte med forbruget kan jeg se. Både i den ene og anden ende af skalaen.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
- rayman
- Medlem
- Indlæg: 591
- Tilmeldt: 22. jan 2013, 22:11
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense N
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Hvilken motor klare sig så bedst hvis man skal køre med trailer ?????
1,2tsi med 90hk moment 160NM (4CYL)
VS
1,0tsi med 115HK 200NM (3CYL)
Jeg ved det sidste burde være åbenlys ud fra NM men er det nu også det i virkeligheden ???????
1,2tsi med 90hk moment 160NM (4CYL)
VS
1,0tsi med 115HK 200NM (3CYL)
Jeg ved det sidste burde være åbenlys ud fra NM men er det nu også det i virkeligheden ???????
I GARAGEN - VW POLO 1,0 TSI 115HK 2018
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Vi har en Fabia 1.0 tsi og en O3 1.2 tsi - nu kan man ikke sammenligne direkte, da det er forskellige biler med stor forskel i støjdæmpningen, men i Fabiaen kører jeg ubevidst næsten altid i et gear lavere end jeg ville have gjort i Octaviaen, simpelthen fordi den vibrerer så meget.
1.2 kan også køre langt på literen:
1.2 kan også køre langt på literen:
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: 1.0TSI vs 1.2TSI
Ja det er ikke altid så åbenlyst som man skulle tro. Det svinger lidt alt efter hvordan bilerne er gearet og det maksimale omdrejningstal.
Men i dette tilfælde vil det nok være 1,0 TSI (den har jo også 25 Hk mere). En 1,0 TSI 115 og en 1,2 TSI 110 vil nok ligge ret tæt på det område. Men den 3 cylindrede vil nok lyde mere anstrengt
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system