VW Touran 1,6 102hk 2007 ryster periodisk ved udkobling

Besvar
bobleren
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. feb 2013, 22:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

VW Touran 1,6 102hk 2007 ryster periodisk ved udkobling

Indlæg af bobleren » 23. okt 2018, 14:06

Hej alle.

Da vi for nyligt udvidede familien til 3 børn, blev det nødvendigt med lidt mere plads og vi fik skiftet en mini bil ud med en Touran 7 prs. fra 2007 med en 1,6 102HK benzin motor. Vi valgte en benziner da kørselbehovet årligt kun er på ca. 8.000 km.

Vi har nu haft bilen i godt 5 måneder, og har periodisk oplevet at den ved udkobling fra stående i 1. gear kan få hele bilen til at ryste voldsomt.

Vi bor på en vej med en OK hældning, og det er hyppigst når man skal igangsætte opad og kun i øjeblikket hvor koblingspedalen løftes. Når først der er koblet 100% ud er alt rysten væk.
Den kan både ryste i bak og fremadgående gear.

Jeg har ikke kunne finde nogen systematisk i hvornår den gør det: Kold motor, varm motor, kolde morgener, varme eftermiddage. Det synes at være periodisk uden sammenhæng til temperatur.

Med min begrænsede viden mistænkte jeg svinghjulet, det jeg har ladet mig fortælle at disse kunne forårsage rystelser. Min mekaniker siger dog at det ikke er aktuelt for min model, da den er uden dobbelt svinghjul og det hyppigst er dieselbiler der døjer med rystelser i forb. med svinghjul. På sin vis er det jo fint at det umiddelbart ikke er det.

De gange jeg har kørt forbi min mekaniker har han ikke kunne lade sig gøre at fremprovokere rystelserne, ej heller jeg selv så det er lidt uheldigt.

Jeg er tilbøjelig til at få skiftet koblingen, men er også lidt tilbageholden med det, for den hverken filer eller glider i koblingen og 80% af tiden hvor der ikke er rystelser er koblingen ligeså velfungerende som i vores nyere Toledo med 1,2 TSI motor.

Er der nogen der har erfaringer med ovenstående, eller kan hjælpe med at "kigge" de rigtige steder :) Det skal siges at motoren godt kan stå en smule ujævnt i tomgang...

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: VW Touran 1,6 102hk 2007 ryster periodisk ved udkobling

Indlæg af carstenhjorth » 23. okt 2018, 16:41

Gør den det kun efter længere tids stilstand? Havde en A4 der gjorde det og det var krumtapspakningen der lækkede olie ud meget langsomt.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

bobleren
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. feb 2013, 22:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Touran 1,6 102hk 2007 ryster periodisk ved udkobling

Indlæg af bobleren » 23. okt 2018, 16:54

Nej, ved hyppig brug kan den også finde på at ryste. Eksempelvis ikke på vej på job men måske på vej hjem, umiddelbart har den heller ikke noget olieforbrug

audifirs
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. jul 2009, 14:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW Touran 1,6 102hk 2007 ryster periodisk ved udkobling

Indlæg af audifirs » 23. okt 2018, 17:41

jeg har det samme problem som du. men jeg har levet med det i fire år. jeg kan simpelthen bare ikke finde ud "koblingspunktet" på VW's biler.
jeg kører hver dag i mange forskellige bilmærker uden problemer, men VAG produkter kan jeg ikke finde ud af.
min kone gør grin med mig hver gang for hun har ingen problemer og mine sønner som er vw mekanikere har heller ikke knas med det.
men hvis du har noget garanti på den så meld det lige inden der er gået seks måneder.

bobleren
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. feb 2013, 22:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Touran 1,6 102hk 2007 ryster periodisk ved udkobling

Indlæg af bobleren » 24. okt 2018, 06:06

Den er købt engros, og det var der måske en grund til :) Så ingen garanti
Dog vil jeg mene at det ikke er måde hvorpå jeg kobler ud der er noget galt med. Den bedre halvdel og min svoger har også oplevet det. Jeg ved ikke om rystelser er tilstrækkeligt for hvad den gør, den nærmest får alting til at hoppe og det virker meget voldsomt. Det er helst ikke noget jeg ønsker at skulle fortsætte med at køre med :)

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: VW Touran 1,6 102hk 2007 ryster periodisk ved udkobling

Indlæg af Blackfinger » 24. okt 2018, 11:20

Udkobling er altså når man træder pedalen i bund. Når man løfter pedalen er det tilkobling.

bobleren
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13. feb 2013, 22:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Touran 1,6 102hk 2007 ryster periodisk ved udkobling

Indlæg af bobleren » 24. okt 2018, 16:34

Beklager den forkerte term det er selvfølgelig ved tilkobling :)

Besvar

Tilbage til "Motor"