Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Besvar
Yamaha R1
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 4. sep 2008, 13:57
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af Yamaha R1 » 4. dec 2018, 13:34

Hej,

I jagten på en ekstra bil til husholdningen har jeg været ude at prøve en Polo BlueGt med manuel gear fra 2014. Den kørte fint og dejligt friskt… :) Den motor har jo det der til/frakobling af 2 af cylindrene afhængig af, om den kører dellast eller om der er brug for power. Det er tydeligt at mærke når der slår til og fra og føles umiddelbart som et lille irritationsmoment. Det er dog ikke sikkert det er noget, som konen overhovedet vil bemærke og det er formentlig primært hende, der kommer til at køre i den. Den har manuel gear og cylinder til/frakoblingen føles muligvis mere tydeligt end hvis den havde DSG gear.
Min bekymring går primært på holdbarheden af systemet med til/frakobling af cylindrene.
- Er det noget som bare kører eller opleves der problemer..?
- Hvis der opleves problemer, er det så noget som er svært/dyrt/tidskrævende at reparere…?
- Og hvad er det i givet fald som går i stykker..?

/Mads
/Mads

2017 VW Touran 2,0 TDI DSG Highline
2016 VW Golf 1,6 TDI DSG Allstar

Yamaha R1
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 4. sep 2008, 13:57
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af Yamaha R1 » 6. dec 2018, 00:04

Er der slet ingen som har oplevet problemer med holdbarheden af ACT mekanikken/elektronikken...?
Så er det jo i givet fald ikke det, som skal afholde en fra at købe en bil på sådan en motor...
/Mads

2017 VW Touran 2,0 TDI DSG Highline
2016 VW Golf 1,6 TDI DSG Allstar

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af GaSelle » 6. dec 2018, 06:21

Jeg har selv haft to, og mindes ikke at have læst om nogle problemer med systemets holdbarhed.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af DanielB12 » 6. dec 2018, 07:38

Vores har kørt i knap 60.000 km nu, uden problemer. Har heller ikke læst noget om det i polo-klubben.

Jeg opdager sjældent når det er tilsluttes, også selvom jeg ofte kører med radioen slukket. Synes ikke det er er irritationsmoment - tværtimod så synes jeg det er fedt den kan spare lidt benzin :-)
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Yamaha R1
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 4. sep 2008, 13:57
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af Yamaha R1 » 6. dec 2018, 09:33

Jeg synes heller ikke jeg er stødt på nogen dårlig omtale af systemet i relation til holdbarheden - bare rart at få det bekræftet... :)

I forhold til at kunne mærke det lader det også til at være mindre udtalt på biler på DSG gear i forhold til den med manuel gear, som jeg prøvede forleden...
/Mads

2017 VW Touran 2,0 TDI DSG Highline
2016 VW Golf 1,6 TDI DSG Allstar

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af GaSelle » 6. dec 2018, 09:38

Efter hvad jeg har kunnet læse mig til, har du ret i, at det er mindre mærkbart med DSG kontra manuel. Og jo større bilen bliver, jo mindre mærker man det. (Mest udtalt på fx Polo GT manuel - mindst på Superb/Passat DSG)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af DanielB12 » 6. dec 2018, 09:57

Ja, skal jeg ikke kunne sige noget om, ud over da vi prøvede en BlueGT med manuelt gear synes jeg heller ikke det var noget vi lagde mærke til.
Men faktisk i den Q2 vi havde sidste år, med dsg og COD/ACT der var fiskekutter-lyden det mere udtalt. Måske fordi kabinen er mere støjsvag ifht. vej- og vindstøj, så man nemmere hører drivlinjen?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af Mike H » 6. dec 2018, 10:00

Hvis du mærker det i en med manuelt gear - så ud og prøv en med DSG.
Du vil blive monster irriterret over det lille hop hver gang det sker. Overtid vil du bare sidde og vente på om ind/udkobling bliver en af de gode eller en af de dårligere... been there-done that (bare i en Golf7 med manuel gear).

Men - der er forskel fra motor til motor hvor meget man kan mærke det - selv inden for samme type, dvs at du kan være heldig at en med manuel gear også går næsten umærkeligt - og så er det en klar fordel at have det. Men hvis det eksempel du har prøvet "hopper" - så find en anden, du vil aldrig blive glad for bilen (og konen vil heller ikke).... ud og prøv en med DSG er mit råd.
These users thanked the author Mike H for the post (total 2):
DanielB12gudhjem
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 30 times

Re: Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af hodel » 6. dec 2018, 15:17

Ha selv haft en Polo GT med ACT og DSG, og der var det ikke noget problem. Når det aktiverede kunne man høre motoren blev lidt mere "rå" i lyden, men den hoppede ikke eller lign.

Havde den kun i 2 år, så holdbarheden ved jeg ikke noget om.
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue GT: Cylinder frakobling - holder det..?

Indlæg af GranTurismo » 6. dec 2018, 15:28

I min som har DSG er der et hop (en bremsende effekt) som er mærkbart måske 1 ud af 100 gange ved skift fra 4 til 2 cylindre. Det opleves udelukkende ved lav hastighed (3. gear ved bykørsel)

Jeg har ikke hørt om nogen som har haft teknisk defekt ved ACT.

Flere af de kendte tunere kan helt eller delvist deaktivere systemet. Jeg har selv overvejet at få deaktiveret ACT i 1.-5. gear og bibeholde det i 6. og 7.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Motor"