spørgsmål om newton

Besvar
Oliver-reingaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. jan 2019, 07:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

spørgsmål om newton

Indlæg af Oliver-reingaard » 15. jan 2019, 19:26

Hej er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor feks min Audi A 6 218 hk tdi har 400 nm. Og en Quattro har 500 nm. Med samme motor 218 hk? 🧐🤔

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af SkodiaqDK » 15. jan 2019, 19:38

Fejl40
Senest rettet af SkodiaqDK 15. jan 2019, 19:42, rettet i alt 2 gange.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af kGlerup » 15. jan 2019, 19:40

Oliver-reingaard skrev:Hej er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor feks min Audi A 6 218 hk tdi har 400 nm. Og en Quattro har 500 nm. Med samme motor 218 hk? BilledeBillede
Effekt er = moment * omdrejninger (forsimplet).
Så en motor med 500hk kan sagtens have 200Nm, den skal bare tage mange omdrejninger.

De 500Nm er sikkert ikke ved samme omdrejningstal som den maksimale effekt. Så den ene motor trækker hårdere ved lave omdrejninger end den anden. Men når de når op omkring de 4000 rpm, så vil de have cirka samme moment.

Oliver-reingaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. jan 2019, 07:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af Oliver-reingaard » 15. jan 2019, 19:44

Ok det giver mening 👍😊

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af GranTurismo » 16. jan 2019, 09:15

Er den ene måske med multitronic og den anden med dobbeltkoblingsgearkasse?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af Roeden » 16. jan 2019, 09:37

Ja det plejer at være årsagen, det har gået igen i flere modeller kan huske da audi kom med a3'eren hvor 1,8 var droslet til 250Nm med dsg7 og i andre konfigurationer havde 320Nm.
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af ANAJ » 16. jan 2019, 09:50

De er begge med DSG.

Det kan have noget at gøre med de forskellige gearkasser på FWD og Quattro modeller.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af SorenR » 16. jan 2019, 10:01

Oliver-reingaard skrev:
15. jan 2019, 19:26
Hej er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor feks min Audi A 6 218 hk tdi har 400 nm. Og en Quattro har 500 nm. Med samme motor 218 hk? 🧐🤔
Det er let nok. Det er IKKE samme motor. At de begge har 218 HK er nok et "salgstrick".
Du kan IKKE modificere en motor til at give flere NM uden samtidigt at give flere HK, hvis du ikke ændrer på kompression, indsprøjtningstidspunkt/mængde og turbo. Begge motorer vil nok have det samme omdrejningsområde 0-5.000 RPM de skal arbejde i.

Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.

https://x-engineer.org/automotive-engin ... vs-torque/
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af kGlerup » 16. jan 2019, 10:23


SorenR skrev: Du kan IKKE modificere en motor til at give flere NM uden samtidigt at give flere HK, hvis du ikke ændrer på kompression, indsprøjtningstidspunkt/mængde og turbo.

Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.
Undskyld, men det er ganske enkelt forkert.
Du kan sagtens hæve max moment på en motor, uden at hæve top effekten. Hvis du kun hæver momentet ved lave omdrejninger opnår du netop dette.
Jeg skrev også tidligere at "effekt= moment*rpm" var forsimplet. Motorens moment kurve er jo netop altafgørende for hvordan motoren afleverer sin effekt.
Hilsen ham der arbejder med vindmøller :)


Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af HansH » 16. jan 2019, 10:27

kGlerup skrev:
16. jan 2019, 10:23
SorenR skrev: Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.
Jeg skrev også tidligere at "effekt= moment*rpm" var forsimplet. Motorens moment kurve er jo netop altafgørende for hvordan motoren afleverer sin effekt.
Prøv lige at forklare hvorfor det er forsimplet, eller "kun gælder for boremaskiner og vindmøller" ?
Det er min forståelse at dette er simpel matematik - dvs at HK er et direkte produkt af omdrejninger og moment. Og ikke noget andet.

Jeg synes heller ikke den artikel SorenR linker til siger andet end netop det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af kGlerup » 16. jan 2019, 11:45


HansH skrev:
kGlerup skrev:
16. jan 2019, 10:23
SorenR skrev: Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.
Jeg skrev også tidligere at "effekt= moment*rpm" var forsimplet. Motorens moment kurve er jo netop altafgørende for hvordan motoren afleverer sin effekt.
Prøv lige at forklare hvorfor det er forsimplet, eller "kun gælder for boremaskiner og vindmøller" ?
Det er min forståelse at dette er simpel matematik - dvs at HK er et direkte produkt af omdrejninger og moment. Og ikke noget andet.

Jeg synes heller ikke den artikel SorenR linker til siger andet end netop det.
Forsimplet fordi det rigtige regnestykke er:
kW = Nm x Rpm / 9.5488

Og nej, det gælder ikke kun for boremaskiner og vindmøller :)

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af Tor Morrison » 16. jan 2019, 12:32

SorenR skrev:
16. jan 2019, 10:01
Oliver-reingaard skrev:
15. jan 2019, 19:26
Hej er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor feks min Audi A 6 218 hk tdi har 400 nm. Og en Quattro har 500 nm. Med samme motor 218 hk? 🧐🤔
Det er let nok. Det er IKKE samme motor. At de begge har 218 HK er nok et "salgstrick".
Du kan IKKE modificere en motor til at give flere NM uden samtidigt at give flere HK, hvis du ikke ændrer på kompression, indsprøjtningstidspunkt/mængde og turbo. Begge motorer vil nok have det samme omdrejningsområde 0-5.000 RPM de skal arbejde i.

Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.

https://x-engineer.org/automotive-engin ... vs-torque/
Man kan sagtens vælge at begrænse momentet ved maks. moment f.eks. 2500 omdr. og så have samme effekt ved maks. effekt f.eks. 4500 omdr. Min forrige bil valgte jeg at holde momentet lige over 500 Nm selv om den godt kunne have lavet en del mere. Jeg begrænsede den ikke i topeffekt og lavede den samme effekt som andre med samme dele, men maks. momentet var lavere end andres fordi jeg havde valgt det skulle være sådan.
Senest rettet af Tor Morrison 16. jan 2019, 14:10, rettet i alt 3 gange.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af HansH » 16. jan 2019, 12:35

kGlerup skrev:
16. jan 2019, 11:45
HansH skrev:
kGlerup skrev:
16. jan 2019, 10:23

Jeg skrev også tidligere at "effekt= moment*rpm" var forsimplet. Motorens moment kurve er jo netop altafgørende for hvordan motoren afleverer sin effekt.
Prøv lige at forklare hvorfor det er forsimplet, eller "kun gælder for boremaskiner og vindmøller" ?
Det er min forståelse at dette er simpel matematik - dvs at HK er et direkte produkt af omdrejninger og moment. Og ikke noget andet.

Jeg synes heller ikke den artikel SorenR linker til siger andet end netop det.
Forsimplet fordi det rigtige regnestykke er:
kW = Nm x Rpm / 9.5488
Yes.
Dvs.. vi er enige om, at effekt ER et spørgsmål om et simpelt gangestykke.. og ikke andet ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af kGlerup » 16. jan 2019, 13:00


HansH skrev:Yes.
Dvs.. vi er enige om, at effekt ER et spørgsmål om et simpelt gangestykke.. og ikke andet ? :)
Jep, helt enig.
Umiddelbart er problemet nok bare at nogen tror der er en sammenhæng mellem maks moment og maks effekt.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af GranTurismo » 16. jan 2019, 14:33

HansH skrev:
16. jan 2019, 12:35
Dvs.. vi er enige om, at effekt ER et spørgsmål om et simpelt gangestykke.. og ikke andet ? :)
Ja et lineært gangestykke som inkluderer en faktor.

Hvis de to motorer f.eks. yder 218 Hk ved 5000 rpm, så yder de begge 306 Nm ved 5000 rpm (218*(7023/5000)).

Den ene falder bare fra et maksimalt moment på 500 til 306 Nm og den anden fra 400 til 306.

Omvendt kan man så også beregne hvor meget effekt de to motorer laver ved et givent omdrejningstal, hvor der er maksimalt moment. F.eks. må det formodes at begge yder maks moment ved 2500 rpm:

500 Nm * 2500/7023 = 178 Hk
400 Nm * 2500/7023 = 142 Hk
These users thanked the author GranTurismo for the post:
Stefan
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: spørgsmål om newton

Indlæg af GranTurismo » 16. jan 2019, 14:43

ANAJ skrev:
16. jan 2019, 09:50
De er begge med DSG.

Det kan have noget at gøre med de forskellige gearkasser på FWD og Quattro modeller.
Ja det må være forklaringen.

DL382 er vist rated til 400 Nm og DL501 til 600 Nm
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Motor"