spørgsmål om newton
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: 6. jan 2019, 07:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
spørgsmål om newton
Hej er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor feks min Audi A 6 218 hk tdi har 400 nm. Og en Quattro har 500 nm. Med samme motor 218 hk?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: spørgsmål om newton
Effekt er = moment * omdrejninger (forsimplet).Oliver-reingaard skrev:Hej er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor feks min Audi A 6 218 hk tdi har 400 nm. Og en Quattro har 500 nm. Med samme motor 218 hk?
Så en motor med 500hk kan sagtens have 200Nm, den skal bare tage mange omdrejninger.
De 500Nm er sikkert ikke ved samme omdrejningstal som den maksimale effekt. Så den ene motor trækker hårdere ved lave omdrejninger end den anden. Men når de når op omkring de 4000 rpm, så vil de have cirka samme moment.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: 6. jan 2019, 07:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: spørgsmål om newton
Er den ene måske med multitronic og den anden med dobbeltkoblingsgearkasse?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Roeden
- Medlem
- Indlæg: 1103
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 70 times
Re: spørgsmål om newton
Ja det plejer at være årsagen, det har gået igen i flere modeller kan huske da audi kom med a3'eren hvor 1,8 var droslet til 250Nm med dsg7 og i andre konfigurationer havde 320Nm.
Roeden
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 159 times
Re: spørgsmål om newton
De er begge med DSG.
Det kan have noget at gøre med de forskellige gearkasser på FWD og Quattro modeller.
Det kan have noget at gøre med de forskellige gearkasser på FWD og Quattro modeller.
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: spørgsmål om newton
Det er let nok. Det er IKKE samme motor. At de begge har 218 HK er nok et "salgstrick".Oliver-reingaard skrev: ↑15. jan 2019, 19:26Hej er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor feks min Audi A 6 218 hk tdi har 400 nm. Og en Quattro har 500 nm. Med samme motor 218 hk?
Du kan IKKE modificere en motor til at give flere NM uden samtidigt at give flere HK, hvis du ikke ændrer på kompression, indsprøjtningstidspunkt/mængde og turbo. Begge motorer vil nok have det samme omdrejningsområde 0-5.000 RPM de skal arbejde i.
Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.
https://x-engineer.org/automotive-engin ... vs-torque/
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: spørgsmål om newton
Undskyld, men det er ganske enkelt forkert.SorenR skrev: Du kan IKKE modificere en motor til at give flere NM uden samtidigt at give flere HK, hvis du ikke ændrer på kompression, indsprøjtningstidspunkt/mængde og turbo.
Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.
Du kan sagtens hæve max moment på en motor, uden at hæve top effekten. Hvis du kun hæver momentet ved lave omdrejninger opnår du netop dette.
Jeg skrev også tidligere at "effekt= moment*rpm" var forsimplet. Motorens moment kurve er jo netop altafgørende for hvordan motoren afleverer sin effekt.
Hilsen ham der arbejder med vindmøller
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: spørgsmål om newton
Prøv lige at forklare hvorfor det er forsimplet, eller "kun gælder for boremaskiner og vindmøller" ?kGlerup skrev: ↑16. jan 2019, 10:23Jeg skrev også tidligere at "effekt= moment*rpm" var forsimplet. Motorens moment kurve er jo netop altafgørende for hvordan motoren afleverer sin effekt.SorenR skrev: Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.
Det er min forståelse at dette er simpel matematik - dvs at HK er et direkte produkt af omdrejninger og moment. Og ikke noget andet.
Jeg synes heller ikke den artikel SorenR linker til siger andet end netop det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: spørgsmål om newton
Forsimplet fordi det rigtige regnestykke er:HansH skrev:Prøv lige at forklare hvorfor det er forsimplet, eller "kun gælder for boremaskiner og vindmøller" ?kGlerup skrev: ↑16. jan 2019, 10:23Jeg skrev også tidligere at "effekt= moment*rpm" var forsimplet. Motorens moment kurve er jo netop altafgørende for hvordan motoren afleverer sin effekt.SorenR skrev: Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.
Det er min forståelse at dette er simpel matematik - dvs at HK er et direkte produkt af omdrejninger og moment. Og ikke noget andet.
Jeg synes heller ikke den artikel SorenR linker til siger andet end netop det.
kW = Nm x Rpm / 9.5488
Og nej, det gælder ikke kun for boremaskiner og vindmøller
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: spørgsmål om newton
Man kan sagtens vælge at begrænse momentet ved maks. moment f.eks. 2500 omdr. og så have samme effekt ved maks. effekt f.eks. 4500 omdr. Min forrige bil valgte jeg at holde momentet lige over 500 Nm selv om den godt kunne have lavet en del mere. Jeg begrænsede den ikke i topeffekt og lavede den samme effekt som andre med samme dele, men maks. momentet var lavere end andres fordi jeg havde valgt det skulle være sådan.SorenR skrev: ↑16. jan 2019, 10:01Det er let nok. Det er IKKE samme motor. At de begge har 218 HK er nok et "salgstrick".Oliver-reingaard skrev: ↑15. jan 2019, 19:26Hej er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor feks min Audi A 6 218 hk tdi har 400 nm. Og en Quattro har 500 nm. Med samme motor 218 hk?
Du kan IKKE modificere en motor til at give flere NM uden samtidigt at give flere HK, hvis du ikke ændrer på kompression, indsprøjtningstidspunkt/mængde og turbo. Begge motorer vil nok have det samme omdrejningsområde 0-5.000 RPM de skal arbejde i.
Og det her med "effekt = moment * omdrejninger" gælder primært kun for boremaskiner og vindmøller. Der skal flere tal ind i den ligning.
https://x-engineer.org/automotive-engin ... vs-torque/
Senest rettet af Tor Morrison 16. jan 2019, 14:10, rettet i alt 3 gange.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: spørgsmål om newton
Yes.kGlerup skrev: ↑16. jan 2019, 11:45Forsimplet fordi det rigtige regnestykke er:HansH skrev:Prøv lige at forklare hvorfor det er forsimplet, eller "kun gælder for boremaskiner og vindmøller" ?
Det er min forståelse at dette er simpel matematik - dvs at HK er et direkte produkt af omdrejninger og moment. Og ikke noget andet.
Jeg synes heller ikke den artikel SorenR linker til siger andet end netop det.
kW = Nm x Rpm / 9.5488
Dvs.. vi er enige om, at effekt ER et spørgsmål om et simpelt gangestykke.. og ikke andet ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: spørgsmål om newton
Jep, helt enig.HansH skrev:Yes.
Dvs.. vi er enige om, at effekt ER et spørgsmål om et simpelt gangestykke.. og ikke andet ?
Umiddelbart er problemet nok bare at nogen tror der er en sammenhæng mellem maks moment og maks effekt.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: spørgsmål om newton
Ja et lineært gangestykke som inkluderer en faktor.
Hvis de to motorer f.eks. yder 218 Hk ved 5000 rpm, så yder de begge 306 Nm ved 5000 rpm (218*(7023/5000)).
Den ene falder bare fra et maksimalt moment på 500 til 306 Nm og den anden fra 400 til 306.
Omvendt kan man så også beregne hvor meget effekt de to motorer laver ved et givent omdrejningstal, hvor der er maksimalt moment. F.eks. må det formodes at begge yder maks moment ved 2500 rpm:
500 Nm * 2500/7023 = 178 Hk
400 Nm * 2500/7023 = 142 Hk
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- Stefan
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: spørgsmål om newton
Ja det må være forklaringen.
DL382 er vist rated til 400 Nm og DL501 til 600 Nm
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system