Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"

Alln
Helt nyt medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 4. jul 2008, 06:59
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"

Indlæg af Alln » 1. feb 2019, 17:57

Hej alle

Hvordan er det, er der nogen som har konkret erfaring?

Jeg tænker på det, efter at have læst et Facebookopslag af Landberg omkring "billig-diesel" vs. Miles + Diesel.

Her skulle miles + være anbefalelsesværdig, da det beskytter motoren generelt (dyser, turbo...) mere mod nedbrud.

Jeg er nemlig lige begyndt at tanke miles + Diesel på. CADDYEN (1,6 TDI), da min mavefornemmelse er bedre med dette.
Før tankede vi OK...

Er der nogen, som har konkrete erfaringer med dette, eller er det kun ammestuesnak. Er der nogen som har ført statistik på skiftede turboer osv ift hvor man har tanket.. ?

... Eller er der bare en generel holdning på VAG Cars?

Sendt fra min SM-G965F med Tapatalk


styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af styker » 1. feb 2019, 18:32

Ved ikke med diesel, men fruen kører Yaris hybrid.
Hun kører den samme tur på ca 2x78 km hver dag, og skulle jeg en enkelt gang blive doven og tanke ved unoX som er tættest på.
Ja så er det 112% sikkert den har kørt lige omkring 2km mindre på literen end hvis jeg kører til Ingo hvor jeg normalt tanker.
Dette er konstateret ved en del tankninger, så tror ikke det er tilfældigt.
Formoder Ingo har det samme i tankene som CirkleK som jo ejer Ingo.
Så er faktisk helt holdt op med at tanke andre steder end Ingo.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af preben76 » 2. feb 2019, 00:16

Jeg har ikke oplevet nogen forskel uanset hvor jeg tanker på min diesel.
These users thanked the author preben76 for the post:
G6r-line

Brugeravatar
8278
Medlem
Indlæg: 585
Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bjerringbro
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af 8278 » 2. feb 2019, 07:40

Jeg tror meget af det man oplever er indbildninger.. - jeg syntes også at min gamle bil kørte bedre på Shell diesel end på andre mærker..

Men der er jo ingen beviser.. - eller testresultater der dokumenterer at det ene er bedre end det andet. (Og det burde være forholdsvis let at lave)

Det er det samme med motorolie.. - nogle mener at Castrol er det bedste. - men jeg har aldrig set det dokumenteret.. - jeg tror faktisk ikke det er muligt at måle forskel på 2 olier der har samme spec..
John / Bjerringbro

Golf GTE 2016

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HansH » 2. feb 2019, 08:17

styker skrev:
1. feb 2019, 18:32
Hun kører den samme tur på ca 2x78 km hver dag, og skulle jeg en enkelt gang blive doven og tanke ved unoX som er tættest på.
Ja så er det 112% sikkert den har kørt lige omkring 2km mindre på literen end hvis jeg kører til Ingo hvor jeg normalt tanker.
Det var li'godt.....
Jeg tanker i flæng 123, Ingo, UnoX og OK på vores 2 biler (en benzin og en diesel). Det afhænger af hvad man er tættest på når det er tid.
Jeg kan overhovedet ikke registrere nogen forskel i forbrug uanset hvilken tank eller hvilken bil vi taler om. Dvs spørger du mig, så er det fuldstændig det samme de 4 mærker har i tanken i jorden.

Jeg bor i Fredericia området hvor vi har et raffinaderi.
Det er min opfattelse at al forsyning af brændstof i et større område (altså = Jylland+Fyn) kommer derfra. De der arbejder derude, må vide hvad der i tankene på de biler der kører ud derfra hver dag. Tror jeg vil prøve at snuse lidt i netværket, om der skulle være en der har noget kendskab til de sager :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af Kevinff » 2. feb 2019, 08:30

HansH skrev:
styker skrev:
1. feb 2019, 18:32
Hun kører den samme tur på ca 2x78 km hver dag, og skulle jeg en enkelt gang blive doven og tanke ved unoX som er tættest på.
Ja så er det 112% sikkert den har kørt lige omkring 2km mindre på literen end hvis jeg kører til Ingo hvor jeg normalt tanker.
Det var li'godt.....
Jeg tanker i flæng 123, Ingo, UnoX og OK på vores 2 biler (en benzin og en diesel). Det afhænger af hvad man er tættest på når det er tid.
Jeg kan overhovedet ikke registrere nogen forskel i forbrug uanset hvilken tank eller hvilken bil vi taler om. Dvs spørger du mig, så er det fuldstændig det samme de 4 mærker har i tanken i jorden.

Jeg bor i Fredericia området hvor vi har et raffinaderi.
Det er min opfattelse at al forsyning af brændstof i et større område (altså = Jylland+Fyn) kommer derfra. De der arbejder derude, må vide hvad der i tankene på de biler der kører ud derfra hver dag. Tror jeg vil prøve at snuse lidt i netværket, om der skulle være en der har noget kendskab til de sager :)
Synes ellers at det før er blevet fastslået herinde at forskellen er de additiver som de enkelte mærker smider i brønden. Jeg er slet ikke i tvivl om flere af mærkerne bruger nøjagtig samme opskrift

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HHKP » 2. feb 2019, 08:45

8278 skrev:
2. feb 2019, 07:40
Jeg tror meget af det man oplever er indbildninger.. - jeg syntes også at min gamle bil kørte bedre på Shell diesel end på andre mærker..

Men der er jo ingen beviser.. - eller testresultater der dokumenterer at det ene er bedre end det andet. (Og det burde være forholdsvis let at lave)

Det er det samme med motorolie.. - nogle mener at Castrol er det bedste. - men jeg har aldrig set det dokumenteret.. - jeg tror faktisk ikke det er muligt at måle forskel på 2 olier der har samme spec..
for år tilbage arbejde jeg i et firma hvor vi bla. solgte store generator og efter at vi fik reklamationer på nogle 175kw Deutz motor undersøgte vi hvor stor forskel der var på det diesel man kunne købe = købe 206l trumler med diesel fra de forskellige mærker og hente på tankstationer, vi testede 11 omgange og resultatet var overraskende 11% forskel i energien målt på kw/t output. Hvad være var sodindholdet, der var 30% forskel.

Det skal siges at det er tilbage i 90'erne så der er ændret en del på lovgivningen ang. renheden af brændstof.

PS de dyre mærker var alle i top og de "billige" i bund, der var ikke meget forskel inden for "grupperne"
PPS. Sibirisk vinter diesel kan stoppe en motor til efter 2500L !!!!!
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af Charlimike » 2. feb 2019, 13:35

Jeg køre udelukkende på V-power diesel fra Shell som kan sammenlignes med miles+. Jeg tanker årligt ca. 2800 liter diesel, og jeg bruger det udelukkende pga. renseegenskaber.
These users thanked the author Charlimike for the post:
Liltorp
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HansH » 2. feb 2019, 14:37

Jeg er helt med på at de "premium" kvaliteter der kalder sig hh.vis Miles+ og V-Power, har nogle additiver som "basisversionerne" ikke har.
Det er ikke dét jeg anfægter.
Mit indspark går helt specifikt på sammenligningen af f.eks. den diesel man tanker på 1-2-3, UnoX, Ingo og OK.
Disse anser jeg alle for at være basisversioner, og dermed komme fra samme beholder tilbage på raffinaderiet.
Og dermed ikke bør kunne skabe grundlag for en forskel i forbrug på 2km/l.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
JFJ84
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"

Indlæg af JFJ84 » 3. feb 2019, 19:37

Jeg lavede et eksperiment i sommers, hvor jeg kørte 3 tanke med dieselen fra Oil Tank & Go(alm. diesel) og derefter 3 tanke med Miles Plus.
Mit kørselsmønster var ens under hele eksperimentet.
Resultatet var at begge typer diesel gav mig et gennemsnit på 5.2L/100km og regenereringsfrekvensen af partikelfilteret var også den samme på begge typer diesel.
Jeg siger ikke at Miles Plus eller andet premium diesel ikke indeholder flere additiver, men om det er godt 1 krone mere værd pr. liter synes jeg ikke.
Jeg har testet mange forskellige typer diesel additiver, og jeg er kun faldet over et par stykker som faktisk gav en mærkbar forskel. Liqui Moly's Super Diesel additiv og Common rail additiv gav en forskel i både motorgang(mindre støj fra dyser) og lidt bedre brændstofsøkonomi. Disse additiver er dog relative dyrere, så ikke et særlig godt valg se ud fra et økonomisk perspektiv.
Jeg er dog i mellemtiden faldet over et mærke Archoil. Disse additiver har også vist sig at give min bil en bedre motorgang og lidt længere på literen, og de er også væsentligt billigere end mange andre alternativer.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk


Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af Charlimike » 4. feb 2019, 07:25

Man kunne løse mange drift problemer ved at køre på ren gtl syntetisk diesel.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HHKP » 4. feb 2019, 08:30

Charlimike skrev:
4. feb 2019, 07:25
Man kunne løse mange drift problemer ved at køre på ren gtl syntetisk diesel.
ja men det kan ikke købes her i jylland :(
Havde ellers tænk at jeg vil have en tank her hjemme, to fluer med et smæk, jeg kunne tanke her hjemme og køre på gtl :)
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af KBoesen » 4. feb 2019, 22:01

Jeg har af et par omgange her til vinter, forsøgt mig med V-Power diesel på vores Leon, som ellers hovedsageligt kun kører almindelige Shell diesel, og jeg synes det er klart at motoren bare lyder meget mere sund, over hele spektret.
Især hvis man kommer ned, hvor den sejtrækker en lille smule.

Men det er også det eneste, for føler hverken mere træk eller kører længere på literen, med det i tanken. :-)

Så det skal kun vælges, hvis man gerne vil være god ved motoren og give dyserne lidt tiltrængt smørelse. :-)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"

Indlæg af Korreborg » 5. feb 2019, 08:30

Jeg kører på også v-power diesel. Det er mest bare en mave fornemmelse, at det nok holder motoren sund i det lange løb. Tror næppe det er forskelle man kan måle på 5000km. Der skal nok 50.000 eller mere til, hvis der da overhovedet er en forskel.

Jeg ser det som den lette løsning til additiver, frem for selv at stå og hælde noget i tanken.

Sendt fra min SM-N960F med Tapatalk

2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HansH » 10. feb 2019, 16:15

HansH skrev:
2. feb 2019, 08:17
Jeg tanker i flæng 123, Ingo, UnoX og OK på vores 2 biler (en benzin og en diesel). Det afhænger af hvad man er tættest på når det er tid.
Jeg kan overhovedet ikke registrere nogen forskel i forbrug uanset hvilken tank eller hvilken bil vi taler om. Dvs spørger du mig, så er det fuldstændig det samme de 4 mærker har i tanken i jorden.

Jeg bor i Fredericia området hvor vi har et raffinaderi.
Det er min opfattelse at al forsyning af brændstof i et større område (altså = Jylland+Fyn) kommer derfra. De der arbejder derude, må vide hvad der i tankene på de biler der kører ud derfra hver dag. Tror jeg vil prøve at snuse lidt i netværket, om der skulle være en der har noget kendskab til de sager :)
Jeg quoter lige mig selv her, for nu har jeg udnyttet netværket til at blive lidt klogere.
I det netværk findes bl.a. en chauffør der har kørt olie/benzin ud i over 40 år for Gulf, som siden 1986 har heddet Q8 i Danmark.

Han bekræfter, at det IKKE er det samme der kommer ud af pistolen, om man tanker på 1-2-3, F24, Ingo.. etc.
Det fungerer på den måde, at når man læsser tankbilen på raffinaderiet, så vælger chaufføren hvilket selskab og hvilket produkt han vil læsse.
Hvert selskab har så sin egen tank med additiver, som under læsningen af tankbilen bliver blandet med "basis 95 oktan" - og dermed bliver unik for selskabet.

Så jeg må bide mine ord i mig, og erkende at der altså er forskel på 95 oktan hos Uno-X, Ingo, F24.. osv. :)

Han tilføjer derudover, at man ikke opererer med oktan 92. Det er altsammen 95.
De få øre der er forskel i forbrugerprisen, kan ikke finansiere at man skal arbejde med to forskellige produkter i forsyningsleddet, så det er alt sammen bare 95 oktan.

Ydermere bekræfter han, at der ikke er forskel på det enkelte selskabs f.eks. oktan 95, afhængig af om det er en bemandet eller ubemandet station.
Dvs oktan 95 er det samme på en bemandet Q8 station, som på deres lavpris- ubemandede F24 station.
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
KorreborghodelKBoesenPMMStefanh34DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HHKP » 10. feb 2019, 16:28

HansH skrev:
10. feb 2019, 16:15
HansH skrev:
2. feb 2019, 08:17

Kan / vil han fortælle hvor mange % "tilsætnings" middel der kommer i "basis diesel/ benzin" ?
Det er jo ikke helt underordnet om X kommer 15% i mod Y der kun bruge 0,5%
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HansH » 10. feb 2019, 16:34

HHKP skrev:
10. feb 2019, 16:28
Kan / vil han fortælle hvor mange % "tilsætnings" middel der kommer i "basis diesel/ benzin" ?
Det er jo ikke helt underordnet om X kommer 15% i mod Y der kun bruge 0,5%
Umiddelbart tror jeg ikke chaufføren kender noget til de sager. Han vælger blot selskab og produkt, og så finder systemet ud af at tilsætte den rigtige bouillon til grundbenzinen.
Den opskrift er vel et eller andet sted også kun kendt i inderkredsen, så hvert selskab kan beskytte sin formel.

Jeg er helt med på hvor du gerne vil hen, men jeg spurgte ikke om dette.
For mig var det underordnet om de så tilsætter X % rødbedesaft eller hvad de nu bruger som additiv.. Jeg var udelukkende ude på at finde ud af, om min teori mht om produktet er det samme på tværs af selskaber var korrekt. Og det var den altså ikke :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af KBoesen » 10. feb 2019, 22:32

Stærkt arbejde alligevel Hans, lige at få gravet lidt i det. :-)
These users thanked the author KBoesen for the post (total 2):
HansHKevinff
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HansH » 10. feb 2019, 22:39

KBoesen skrev:
10. feb 2019, 22:32
Stærkt arbejde alligevel Hans, lige at få gravet lidt i det. :-)
Jotak, jeg sætter stor pris på de her debatter som naturligt giver anledning til at man undersøger ting, og bliver lidt klogere :)

Det her lille sidespring var jo en udløber af styker's beretning i indlæg #2 i tråden, hvor han fortæller at han konsekvent kører ca 2 km kortere pr. liter med Uno-X benzin, sammenlignet med når han tanker Ingo. Alt andet lige.
Hvis man ligesom skal komme tilbage til det udgangspunkt, nu vel vidende at brændstoffet rent faktisk er forskellig (på en måde vi bare ikke ved noget om), så må jeg sige at det forekommer mig stadig lidt uforståeligt hvis brændstoffet fra to lavprisselskaber alene står for den difference.
These users thanked the author HansH for the post:
Passatg 3c
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dami4200
Nyt medlem
Indlæg: 189
Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 11 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af Dami4200 » 1. maj 2019, 12:46

HansH skrev:
10. feb 2019, 16:15
HansH skrev:
2. feb 2019, 08:17
Jeg tanker i flæng 123, Ingo, UnoX og OK på vores 2 biler (en benzin og en diesel). Det afhænger af hvad man er tættest på når det er tid.
Jeg kan overhovedet ikke registrere nogen forskel i forbrug uanset hvilken tank eller hvilken bil vi taler om. Dvs spørger du mig, så er det fuldstændig det samme de 4 mærker har i tanken i jorden.

Jeg bor i Fredericia området hvor vi har et raffinaderi.
Det er min opfattelse at al forsyning af brændstof i et større område (altså = Jylland+Fyn) kommer derfra. De der arbejder derude, må vide hvad der i tankene på de biler der kører ud derfra hver dag. Tror jeg vil prøve at snuse lidt i netværket, om der skulle være en der har noget kendskab til de sager :)
Jeg quoter lige mig selv her, for nu har jeg udnyttet netværket til at blive lidt klogere.
I det netværk findes bl.a. en chauffør der har kørt olie/benzin ud i over 40 år for Gulf, som siden 1986 har heddet Q8 i Danmark.

Han bekræfter, at det IKKE er det samme der kommer ud af pistolen, om man tanker på 1-2-3, F24, Ingo.. etc.
Det fungerer på den måde, at når man læsser tankbilen på raffinaderiet, så vælger chaufføren hvilket selskab og hvilket produkt han vil læsse.
Hvert selskab har så sin egen tank med additiver, som under læsningen af tankbilen bliver blandet med "basis 95 oktan" - og dermed bliver unik for selskabet.

Så jeg må bide mine ord i mig, og erkende at der altså er forskel på 95 oktan hos Uno-X, Ingo, F24.. osv. :)

Han tilføjer derudover, at man ikke opererer med oktan 92. Det er altsammen 95.
De få øre der er forskel i forbrugerprisen, kan ikke finansiere at man skal arbejde med to forskellige produkter i forsyningsleddet, så det er alt sammen bare 95 oktan.

Ydermere bekræfter han, at der ikke er forskel på det enkelte selskabs f.eks. oktan 95, afhængig af om det er en bemandet eller ubemandet station.
Dvs oktan 95 er det samme på en bemandet Q8 station, som på deres lavpris- ubemandede F24 station.
Du har ret i at chaufføren intet kender til blandingen.
Det foregår ved at hvert selskab har sine egne additiver som tilsættes ved tankning. Grundbenzinen er den samme for alle selskaber (UG90 / UG93)

Hvis man tager udgangspunkt i 95 oktan (UG93), så ses det at alle selskaber få samme produkt.

Der tilsættes slet ikke så mange additiver som i tror ;)
F.eks.
Circle K som hænter BF95 i Hedehusene tilsætter gennemsnitligt. 0,06% additiver og 4,44% ethanol i deres UG93 (oktan 95).
Til samligning bliver der tilsat 0,04% additiver og 4,24% ethanol til UG90 (oktan 92)

Kode: Vælg alt

Selskab			Transportprodukt				Hovedprodukt
Circle K		BF95 E5 (CK) (Miles) UN_1203_Benzin,3,II	BF95
Circle K		BF95 E5 (Ingo)   UN_1203_Benzin,3,II		BF95
Circle K		BF95PL E5 (CK) (Miles)  UN_1203_Benzin,3,II	BF95
DCC Energi		BF95 E5 (DCC) UN_1203_Benzin,3,II		BF95
DCC Energi		COM95 E5  (DCC) UN_1203_Benzin,3,II         	BF95
GoOn			BF95 E5 (GoOn) UN_1203_Benzin,3,II		BF95
OK			BF95 E5(ok)   UN_1203_Benzin,3,II		BF95
Q8			95 E5 Ekstra (q8)   UN_1203_Benzin,3,II		BF95
Q8			BF95 E5 (q8)   UN_1203_Benzin,3,II		BF95
Shell			COM95 E5  (DCC) UN_1203_Benzin,3,II         	BF95
Uno X  Automat		BLY blyfri 95 E5 (ux)   UN_1203_Benzin,3,II	BF95
Uno X Energi		BLY blyfri 95 E5 (ux)   UN_1203_Benzin,3,II	BF95
Ps. Jyderne få deres benzin via skibe til bla. Ålborg og Århus ;)
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HansH » 1. maj 2019, 12:51

Dami4200 skrev:
1. maj 2019, 12:46
Ps. Jyderne få deres benzin via skibe til bla. Ålborg og Århus ;)
Tak for at bekræfte og uddybe informationerne her :)

Men altså.. siger du at al benzin, der kan tankes på jyske tankstationer, er produceret et andet sted og så sejlet til hh.vis Ålborg og Århus ?
Hvis det er tilfældet, så undrer jeg mig over hvad der er i alle de tankbiler der dagligt kører ud fra Shell Raffinaderiet i Fredericia...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dami4200
Nyt medlem
Indlæg: 189
Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 11 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af Dami4200 » 1. maj 2019, 13:03

HansH skrev:
1. maj 2019, 12:51
Dami4200 skrev:
1. maj 2019, 12:46
Ps. Jyderne få deres benzin via skibe til bla. Ålborg og Århus ;)
Tak for at bekræfte og uddybe informationerne her :)

Men altså.. siger du at al benzin, der kan tankes på jyske tankstationer, er produceret et andet sted og så sejlet til hh.vis Ålborg og Århus ?
Hvis det er tilfældet, så undrer jeg mig over hvad der er i alle de tankbiler der dagligt kører ud fra Shell Raffinaderiet i Fredericia...
Københavnerne er så "heldige" at der er pipeline fra Equinor raffinaderiet i Kalundborg til Hedehusene. Dog, er der stadig muligheder for importer af benzi/diesel/ ethanol osv. via Prøvestenen

Equinor har ca. 80-85% af forsyningen i Danmark, derfor ser du også tankbiler i pendulfart fra Shell raffinaderiet i Fredericia.

I april måned har Århus/Ålborg fået dette UG93:
Resten kommer fra øvrige leverencer, som f.eks. trucks

Kode: Vælg alt

Quality	Vessel		Delivery Period	BL Date		Customer	Loading Port	LocationVolume	
UG93DK1	THUN GARLAND	18 APR 2019	18-04-2019	KUWAIDK		KALUNDBORG	AARHUS	-3983,107	
UG93DK2	WISBY TEAK	03 APR 2019	03-04-2019	CIRCLEKIE	KALUNDBORG	AALBORG	-1162,884	
UG93DK2	THUN GLORY	06 APR 2019	06-04-2019	CIRCLEKIE	KALUNDBORG	AALBORG	-1793,634	
UG93DK2	THUN GLORY	11 APR 2019	11-04-2019	CIRCLEKIE	KALUNDBORG	AALBORG	-1147,209	
UG93DK1	THUN GLORY	19 APR 2019	19-04-2019	CIRCLEKIE	KALUNDBORG	AALBORG	-1774,92	
UG93DK1	THUN GLORY	22 APR 2019	22-04-2019	CIRCLEKIE	KALUNDBORG	AALBORG	-3247,966	
												-13109,72m3
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HansH » 1. maj 2019, 13:10

Dami4200 skrev:
1. maj 2019, 13:03
Equinor har ca. 80-85% af forsyningen i Danmark, derfor ser du også tankbiler i pendulfart fra Shell raffinaderiet i Fredericia.
Den her sætning forstår jeg ikke helt..
Du siger at Equinor (som ligger i Kalundborg) har 80-85% af forsyningen.

Hvad mener du så med "..derfor ser du også tankbiler i pendulfart fra Shell raffinaderiet i Fredericia" ?
Hvis benzinen kommer fra Equinor i Kalundborg, hvad kører tankbilerne fra raffi i Fredericia så med og hvorhen ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dami4200
Nyt medlem
Indlæg: 189
Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 11 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af Dami4200 » 1. maj 2019, 13:20

Jeg mener at Equinor i Kalundborg levere 80-85% af det samlede brændstofforbrug.
De resterende 15-17% kommer fra Shell raff i Fredericia.

De sidste 2-3% kommer via skibs importer fra BP, Total, osv. (f.eks. alt JET brændstof bliver importeret)
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HansH » 1. maj 2019, 13:35

Dami4200 skrev:
1. maj 2019, 13:20
Jeg mener at Equinor i Kalundborg levere 80-85% af det samlede brændstofforbrug.
De resterende 15-17% kommer fra Shell raff i Fredericia.

De sidste 2-3% kommer via skibs importer fra BP, Total, osv. (f.eks. alt JET brændstof bliver importeret)
Okay på den måde !

Dvs hvis jeg forstår dig rigtigt ....
Jeg går ud fra at Jylland står for mere end 15-17% af det samlede brændstofforbrug i DK.
Så betyder det altså at tankbilerne fra Shell raffi dækker det de kan, og resten af det jyske brændstofforbrug bliver så produceret i Kalundborg, leveret med skib til Århus og Ålborg, og kørt ud med tankbiler derfra til stationerne i Jylland.

Korrekt forstået ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dami4200
Nyt medlem
Indlæg: 189
Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 11 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af Dami4200 » 1. maj 2019, 13:41

HansH skrev:
1. maj 2019, 13:35
Dami4200 skrev:
1. maj 2019, 13:20
Jeg mener at Equinor i Kalundborg levere 80-85% af det samlede brændstofforbrug.
De resterende 15-17% kommer fra Shell raff i Fredericia.

De sidste 2-3% kommer via skibs importer fra BP, Total, osv. (f.eks. alt JET brændstof bliver importeret)
Okay på den måde !

Dvs hvis jeg forstår dig rigtigt ....
Jeg går ud fra at Jylland står for mere end 15-17% af det samlede brændstofforbrug i DK.
Så betyder det altså at tankbilerne fra Shell raffi dækker det de kan, og resten af det jyske brændstofforbrug bliver så produceret i Kalundborg, leveret med skib til Århus og Ålborg, og kørt ud med tankbiler derfra til stationerne i Jylland.

Korrekt forstået ? :)
Yes, det er helt korrekt forstået. :)

Jeg ved ikke hvordan fordeling af forbruget mellem Sjælland og Jylland ser ud, da jeg ikke har mulighed for at se konkurrenternes leverencer :lol:
These users thanked the author Dami4200 for the post:
HansH
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"

Indlæg af Korreborg » 1. maj 2019, 13:49

Shell skriver at de levere 35% af landets forbrug fra Fredericia
These users thanked the author Korreborg for the post:
Liltorp
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Dami4200
Nyt medlem
Indlæg: 189
Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 11 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af Dami4200 » 1. maj 2019, 13:56

Korreborg skrev:
1. maj 2019, 13:49
Shell skriver at de levere 35% af landets forbrug fra Fredericia Billede
Skriver de ikke, at de forarbejder 35% af alle danske brændstofprodukter? (dvs. det kan være produkter til eksport også)

Shell er også det eneste raffinaderi som sælger direkte til private kunder og offentligt institutioner (f.eks. fyringsolie til opvarmning), samt producere petroleum.
Equinor har kun 8 kunder i Danmark
- CircleK
- DCC
- Shell
- OK
- Q8
- YX
- KosanGas
- PrimaGaz

https://www.shell.dk/about-us/projects- ... inery.html
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af HansH » 1. maj 2019, 14:14

Dami4200 skrev:
1. maj 2019, 13:20
... (f.eks. alt JET brændstof bliver importeret)
Når du siger JET brændstof .... mener du så i virkeligheden Ingo, som det tidligere JET hedder nutildags ?

Eller snakker du om flybrændstof ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dami4200
Nyt medlem
Indlæg: 189
Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 11 times

Re: Miles + Diesel vs.

Indlæg af Dami4200 » 1. maj 2019, 14:21

HansH skrev:
1. maj 2019, 14:14
Dami4200 skrev:
1. maj 2019, 13:20
... (f.eks. alt JET brændstof bliver importeret)
Når du siger JET brændstof .... mener du så i virkeligheden Ingo, som det tidligere JET hedder nutildags ?

Eller snakker du om flybrændstof ?
Jeg havde godt nok flybrændstof i tankerne. Den korrekte betegnelse er godt nok JETA1 :)

INGO tankstationer hører ind under CircleK, som du også kan se fra min tabel ovenfor.
These users thanked the author Dami4200 for the post:
HansH
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)

Besvar

Tilbage til "Motor"