Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 4. jul 2008, 06:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"
Hej alle
Hvordan er det, er der nogen som har konkret erfaring?
Jeg tænker på det, efter at have læst et Facebookopslag af Landberg omkring "billig-diesel" vs. Miles + Diesel.
Her skulle miles + være anbefalelsesværdig, da det beskytter motoren generelt (dyser, turbo...) mere mod nedbrud.
Jeg er nemlig lige begyndt at tanke miles + Diesel på. CADDYEN (1,6 TDI), da min mavefornemmelse er bedre med dette.
Før tankede vi OK...
Er der nogen, som har konkrete erfaringer med dette, eller er det kun ammestuesnak. Er der nogen som har ført statistik på skiftede turboer osv ift hvor man har tanket.. ?
... Eller er der bare en generel holdning på VAG Cars?
Sendt fra min SM-G965F med Tapatalk
Hvordan er det, er der nogen som har konkret erfaring?
Jeg tænker på det, efter at have læst et Facebookopslag af Landberg omkring "billig-diesel" vs. Miles + Diesel.
Her skulle miles + være anbefalelsesværdig, da det beskytter motoren generelt (dyser, turbo...) mere mod nedbrud.
Jeg er nemlig lige begyndt at tanke miles + Diesel på. CADDYEN (1,6 TDI), da min mavefornemmelse er bedre med dette.
Før tankede vi OK...
Er der nogen, som har konkrete erfaringer med dette, eller er det kun ammestuesnak. Er der nogen som har ført statistik på skiftede turboer osv ift hvor man har tanket.. ?
... Eller er der bare en generel holdning på VAG Cars?
Sendt fra min SM-G965F med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: Miles + Diesel vs.
Ved ikke med diesel, men fruen kører Yaris hybrid.
Hun kører den samme tur på ca 2x78 km hver dag, og skulle jeg en enkelt gang blive doven og tanke ved unoX som er tættest på.
Ja så er det 112% sikkert den har kørt lige omkring 2km mindre på literen end hvis jeg kører til Ingo hvor jeg normalt tanker.
Dette er konstateret ved en del tankninger, så tror ikke det er tilfældigt.
Formoder Ingo har det samme i tankene som CirkleK som jo ejer Ingo.
Så er faktisk helt holdt op med at tanke andre steder end Ingo.
Hun kører den samme tur på ca 2x78 km hver dag, og skulle jeg en enkelt gang blive doven og tanke ved unoX som er tættest på.
Ja så er det 112% sikkert den har kørt lige omkring 2km mindre på literen end hvis jeg kører til Ingo hvor jeg normalt tanker.
Dette er konstateret ved en del tankninger, så tror ikke det er tilfældigt.
Formoder Ingo har det samme i tankene som CirkleK som jo ejer Ingo.
Så er faktisk helt holdt op med at tanke andre steder end Ingo.
- preben76
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1595
- Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 79 times
Re: Miles + Diesel vs.
Jeg har ikke oplevet nogen forskel uanset hvor jeg tanker på min diesel.
Preben
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
- 8278
- Medlem
- Indlæg: 585
- Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bjerringbro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 9 times
Re: Miles + Diesel vs.
Jeg tror meget af det man oplever er indbildninger.. - jeg syntes også at min gamle bil kørte bedre på Shell diesel end på andre mærker..
Men der er jo ingen beviser.. - eller testresultater der dokumenterer at det ene er bedre end det andet. (Og det burde være forholdsvis let at lave)
Det er det samme med motorolie.. - nogle mener at Castrol er det bedste. - men jeg har aldrig set det dokumenteret.. - jeg tror faktisk ikke det er muligt at måle forskel på 2 olier der har samme spec..
Men der er jo ingen beviser.. - eller testresultater der dokumenterer at det ene er bedre end det andet. (Og det burde være forholdsvis let at lave)
Det er det samme med motorolie.. - nogle mener at Castrol er det bedste. - men jeg har aldrig set det dokumenteret.. - jeg tror faktisk ikke det er muligt at måle forskel på 2 olier der har samme spec..
John / Bjerringbro
Golf GTE 2016
Golf GTE 2016
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Miles + Diesel vs.
Det var li'godt.....
Jeg tanker i flæng 123, Ingo, UnoX og OK på vores 2 biler (en benzin og en diesel). Det afhænger af hvad man er tættest på når det er tid.
Jeg kan overhovedet ikke registrere nogen forskel i forbrug uanset hvilken tank eller hvilken bil vi taler om. Dvs spørger du mig, så er det fuldstændig det samme de 4 mærker har i tanken i jorden.
Jeg bor i Fredericia området hvor vi har et raffinaderi.
Det er min opfattelse at al forsyning af brændstof i et større område (altså = Jylland+Fyn) kommer derfra. De der arbejder derude, må vide hvad der i tankene på de biler der kører ud derfra hver dag. Tror jeg vil prøve at snuse lidt i netværket, om der skulle være en der har noget kendskab til de sager
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Miles + Diesel vs.
Synes ellers at det før er blevet fastslået herinde at forskellen er de additiver som de enkelte mærker smider i brønden. Jeg er slet ikke i tvivl om flere af mærkerne bruger nøjagtig samme opskriftHansH skrev:Det var li'godt.....
Jeg tanker i flæng 123, Ingo, UnoX og OK på vores 2 biler (en benzin og en diesel). Det afhænger af hvad man er tættest på når det er tid.
Jeg kan overhovedet ikke registrere nogen forskel i forbrug uanset hvilken tank eller hvilken bil vi taler om. Dvs spørger du mig, så er det fuldstændig det samme de 4 mærker har i tanken i jorden.
Jeg bor i Fredericia området hvor vi har et raffinaderi.
Det er min opfattelse at al forsyning af brændstof i et større område (altså = Jylland+Fyn) kommer derfra. De der arbejder derude, må vide hvad der i tankene på de biler der kører ud derfra hver dag. Tror jeg vil prøve at snuse lidt i netværket, om der skulle være en der har noget kendskab til de sager
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Miles + Diesel vs.
for år tilbage arbejde jeg i et firma hvor vi bla. solgte store generator og efter at vi fik reklamationer på nogle 175kw Deutz motor undersøgte vi hvor stor forskel der var på det diesel man kunne købe = købe 206l trumler med diesel fra de forskellige mærker og hente på tankstationer, vi testede 11 omgange og resultatet var overraskende 11% forskel i energien målt på kw/t output. Hvad være var sodindholdet, der var 30% forskel.8278 skrev: ↑2. feb 2019, 07:40Jeg tror meget af det man oplever er indbildninger.. - jeg syntes også at min gamle bil kørte bedre på Shell diesel end på andre mærker..
Men der er jo ingen beviser.. - eller testresultater der dokumenterer at det ene er bedre end det andet. (Og det burde være forholdsvis let at lave)
Det er det samme med motorolie.. - nogle mener at Castrol er det bedste. - men jeg har aldrig set det dokumenteret.. - jeg tror faktisk ikke det er muligt at måle forskel på 2 olier der har samme spec..
Det skal siges at det er tilbage i 90'erne så der er ændret en del på lovgivningen ang. renheden af brændstof.
PS de dyre mærker var alle i top og de "billige" i bund, der var ikke meget forskel inden for "grupperne"
PPS. Sibirisk vinter diesel kan stoppe en motor til efter 2500L !!!!!
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Miles + Diesel vs.
Jeg køre udelukkende på V-power diesel fra Shell som kan sammenlignes med miles+. Jeg tanker årligt ca. 2800 liter diesel, og jeg bruger det udelukkende pga. renseegenskaber.
- These users thanked the author Charlimike for the post:
- Liltorp
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Miles + Diesel vs.
Jeg er helt med på at de "premium" kvaliteter der kalder sig hh.vis Miles+ og V-Power, har nogle additiver som "basisversionerne" ikke har.
Det er ikke dét jeg anfægter.
Mit indspark går helt specifikt på sammenligningen af f.eks. den diesel man tanker på 1-2-3, UnoX, Ingo og OK.
Disse anser jeg alle for at være basisversioner, og dermed komme fra samme beholder tilbage på raffinaderiet.
Og dermed ikke bør kunne skabe grundlag for en forskel i forbrug på 2km/l.
Det er ikke dét jeg anfægter.
Mit indspark går helt specifikt på sammenligningen af f.eks. den diesel man tanker på 1-2-3, UnoX, Ingo og OK.
Disse anser jeg alle for at være basisversioner, og dermed komme fra samme beholder tilbage på raffinaderiet.
Og dermed ikke bør kunne skabe grundlag for en forskel i forbrug på 2km/l.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- JFJ84
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"
Jeg lavede et eksperiment i sommers, hvor jeg kørte 3 tanke med dieselen fra Oil Tank & Go(alm. diesel) og derefter 3 tanke med Miles Plus.
Mit kørselsmønster var ens under hele eksperimentet.
Resultatet var at begge typer diesel gav mig et gennemsnit på 5.2L/100km og regenereringsfrekvensen af partikelfilteret var også den samme på begge typer diesel.
Jeg siger ikke at Miles Plus eller andet premium diesel ikke indeholder flere additiver, men om det er godt 1 krone mere værd pr. liter synes jeg ikke.
Jeg har testet mange forskellige typer diesel additiver, og jeg er kun faldet over et par stykker som faktisk gav en mærkbar forskel. Liqui Moly's Super Diesel additiv og Common rail additiv gav en forskel i både motorgang(mindre støj fra dyser) og lidt bedre brændstofsøkonomi. Disse additiver er dog relative dyrere, så ikke et særlig godt valg se ud fra et økonomisk perspektiv.
Jeg er dog i mellemtiden faldet over et mærke Archoil. Disse additiver har også vist sig at give min bil en bedre motorgang og lidt længere på literen, og de er også væsentligt billigere end mange andre alternativer.
Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Mit kørselsmønster var ens under hele eksperimentet.
Resultatet var at begge typer diesel gav mig et gennemsnit på 5.2L/100km og regenereringsfrekvensen af partikelfilteret var også den samme på begge typer diesel.
Jeg siger ikke at Miles Plus eller andet premium diesel ikke indeholder flere additiver, men om det er godt 1 krone mere værd pr. liter synes jeg ikke.
Jeg har testet mange forskellige typer diesel additiver, og jeg er kun faldet over et par stykker som faktisk gav en mærkbar forskel. Liqui Moly's Super Diesel additiv og Common rail additiv gav en forskel i både motorgang(mindre støj fra dyser) og lidt bedre brændstofsøkonomi. Disse additiver er dog relative dyrere, så ikke et særlig godt valg se ud fra et økonomisk perspektiv.
Jeg er dog i mellemtiden faldet over et mærke Archoil. Disse additiver har også vist sig at give min bil en bedre motorgang og lidt længere på literen, og de er også væsentligt billigere end mange andre alternativer.
Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Miles + Diesel vs.
Man kunne løse mange drift problemer ved at køre på ren gtl syntetisk diesel.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Miles + Diesel vs.
ja men det kan ikke købes her i jyllandCharlimike skrev: ↑4. feb 2019, 07:25Man kunne løse mange drift problemer ved at køre på ren gtl syntetisk diesel.
Havde ellers tænk at jeg vil have en tank her hjemme, to fluer med et smæk, jeg kunne tanke her hjemme og køre på gtl
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: Miles + Diesel vs.
Jeg har af et par omgange her til vinter, forsøgt mig med V-Power diesel på vores Leon, som ellers hovedsageligt kun kører almindelige Shell diesel, og jeg synes det er klart at motoren bare lyder meget mere sund, over hele spektret.
Især hvis man kommer ned, hvor den sejtrækker en lille smule.
Men det er også det eneste, for føler hverken mere træk eller kører længere på literen, med det i tanken.
Så det skal kun vælges, hvis man gerne vil være god ved motoren og give dyserne lidt tiltrængt smørelse.
Især hvis man kommer ned, hvor den sejtrækker en lille smule.
Men det er også det eneste, for føler hverken mere træk eller kører længere på literen, med det i tanken.
Så det skal kun vælges, hvis man gerne vil være god ved motoren og give dyserne lidt tiltrængt smørelse.
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"
Jeg kører på også v-power diesel. Det er mest bare en mave fornemmelse, at det nok holder motoren sund i det lange løb. Tror næppe det er forskelle man kan måle på 5000km. Der skal nok 50.000 eller mere til, hvis der da overhovedet er en forskel.
Jeg ser det som den lette løsning til additiver, frem for selv at stå og hælde noget i tanken.
Sendt fra min SM-N960F med Tapatalk
Jeg ser det som den lette løsning til additiver, frem for selv at stå og hælde noget i tanken.
Sendt fra min SM-N960F med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Miles + Diesel vs.
Jeg quoter lige mig selv her, for nu har jeg udnyttet netværket til at blive lidt klogere.HansH skrev: ↑2. feb 2019, 08:17Jeg tanker i flæng 123, Ingo, UnoX og OK på vores 2 biler (en benzin og en diesel). Det afhænger af hvad man er tættest på når det er tid.
Jeg kan overhovedet ikke registrere nogen forskel i forbrug uanset hvilken tank eller hvilken bil vi taler om. Dvs spørger du mig, så er det fuldstændig det samme de 4 mærker har i tanken i jorden.
Jeg bor i Fredericia området hvor vi har et raffinaderi.
Det er min opfattelse at al forsyning af brændstof i et større område (altså = Jylland+Fyn) kommer derfra. De der arbejder derude, må vide hvad der i tankene på de biler der kører ud derfra hver dag. Tror jeg vil prøve at snuse lidt i netværket, om der skulle være en der har noget kendskab til de sager
I det netværk findes bl.a. en chauffør der har kørt olie/benzin ud i over 40 år for Gulf, som siden 1986 har heddet Q8 i Danmark.
Han bekræfter, at det IKKE er det samme der kommer ud af pistolen, om man tanker på 1-2-3, F24, Ingo.. etc.
Det fungerer på den måde, at når man læsser tankbilen på raffinaderiet, så vælger chaufføren hvilket selskab og hvilket produkt han vil læsse.
Hvert selskab har så sin egen tank med additiver, som under læsningen af tankbilen bliver blandet med "basis 95 oktan" - og dermed bliver unik for selskabet.
Så jeg må bide mine ord i mig, og erkende at der altså er forskel på 95 oktan hos Uno-X, Ingo, F24.. osv.
Han tilføjer derudover, at man ikke opererer med oktan 92. Det er altsammen 95.
De få øre der er forskel i forbrugerprisen, kan ikke finansiere at man skal arbejde med to forskellige produkter i forsyningsleddet, så det er alt sammen bare 95 oktan.
Ydermere bekræfter han, at der ikke er forskel på det enkelte selskabs f.eks. oktan 95, afhængig af om det er en bemandet eller ubemandet station.
Dvs oktan 95 er det samme på en bemandet Q8 station, som på deres lavpris- ubemandede F24 station.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Miles + Diesel vs.
Kan / vil han fortælle hvor mange % "tilsætnings" middel der kommer i "basis diesel/ benzin" ?
Det er jo ikke helt underordnet om X kommer 15% i mod Y der kun bruge 0,5%
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Miles + Diesel vs.
Umiddelbart tror jeg ikke chaufføren kender noget til de sager. Han vælger blot selskab og produkt, og så finder systemet ud af at tilsætte den rigtige bouillon til grundbenzinen.
Den opskrift er vel et eller andet sted også kun kendt i inderkredsen, så hvert selskab kan beskytte sin formel.
Jeg er helt med på hvor du gerne vil hen, men jeg spurgte ikke om dette.
For mig var det underordnet om de så tilsætter X % rødbedesaft eller hvad de nu bruger som additiv.. Jeg var udelukkende ude på at finde ud af, om min teori mht om produktet er det samme på tværs af selskaber var korrekt. Og det var den altså ikke
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: Miles + Diesel vs.
Stærkt arbejde alligevel Hans, lige at få gravet lidt i det.
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Miles + Diesel vs.
Jotak, jeg sætter stor pris på de her debatter som naturligt giver anledning til at man undersøger ting, og bliver lidt klogere
Det her lille sidespring var jo en udløber af styker's beretning i indlæg #2 i tråden, hvor han fortæller at han konsekvent kører ca 2 km kortere pr. liter med Uno-X benzin, sammenlignet med når han tanker Ingo. Alt andet lige.
Hvis man ligesom skal komme tilbage til det udgangspunkt, nu vel vidende at brændstoffet rent faktisk er forskellig (på en måde vi bare ikke ved noget om), så må jeg sige at det forekommer mig stadig lidt uforståeligt hvis brændstoffet fra to lavprisselskaber alene står for den difference.
- These users thanked the author HansH for the post:
- Passatg 3c
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 189
- Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 11 times
Re: Miles + Diesel vs.
Du har ret i at chaufføren intet kender til blandingen.HansH skrev: ↑10. feb 2019, 16:15Jeg quoter lige mig selv her, for nu har jeg udnyttet netværket til at blive lidt klogere.HansH skrev: ↑2. feb 2019, 08:17Jeg tanker i flæng 123, Ingo, UnoX og OK på vores 2 biler (en benzin og en diesel). Det afhænger af hvad man er tættest på når det er tid.
Jeg kan overhovedet ikke registrere nogen forskel i forbrug uanset hvilken tank eller hvilken bil vi taler om. Dvs spørger du mig, så er det fuldstændig det samme de 4 mærker har i tanken i jorden.
Jeg bor i Fredericia området hvor vi har et raffinaderi.
Det er min opfattelse at al forsyning af brændstof i et større område (altså = Jylland+Fyn) kommer derfra. De der arbejder derude, må vide hvad der i tankene på de biler der kører ud derfra hver dag. Tror jeg vil prøve at snuse lidt i netværket, om der skulle være en der har noget kendskab til de sager
I det netværk findes bl.a. en chauffør der har kørt olie/benzin ud i over 40 år for Gulf, som siden 1986 har heddet Q8 i Danmark.
Han bekræfter, at det IKKE er det samme der kommer ud af pistolen, om man tanker på 1-2-3, F24, Ingo.. etc.
Det fungerer på den måde, at når man læsser tankbilen på raffinaderiet, så vælger chaufføren hvilket selskab og hvilket produkt han vil læsse.
Hvert selskab har så sin egen tank med additiver, som under læsningen af tankbilen bliver blandet med "basis 95 oktan" - og dermed bliver unik for selskabet.
Så jeg må bide mine ord i mig, og erkende at der altså er forskel på 95 oktan hos Uno-X, Ingo, F24.. osv.
Han tilføjer derudover, at man ikke opererer med oktan 92. Det er altsammen 95.
De få øre der er forskel i forbrugerprisen, kan ikke finansiere at man skal arbejde med to forskellige produkter i forsyningsleddet, så det er alt sammen bare 95 oktan.
Ydermere bekræfter han, at der ikke er forskel på det enkelte selskabs f.eks. oktan 95, afhængig af om det er en bemandet eller ubemandet station.
Dvs oktan 95 er det samme på en bemandet Q8 station, som på deres lavpris- ubemandede F24 station.
Det foregår ved at hvert selskab har sine egne additiver som tilsættes ved tankning. Grundbenzinen er den samme for alle selskaber (UG90 / UG93)
Hvis man tager udgangspunkt i 95 oktan (UG93), så ses det at alle selskaber få samme produkt.
Der tilsættes slet ikke så mange additiver som i tror
F.eks.
Circle K som hænter BF95 i Hedehusene tilsætter gennemsnitligt. 0,06% additiver og 4,44% ethanol i deres UG93 (oktan 95).
Til samligning bliver der tilsat 0,04% additiver og 4,24% ethanol til UG90 (oktan 92)
Kode: Vælg alt
Selskab Transportprodukt Hovedprodukt
Circle K BF95 E5 (CK) (Miles) UN_1203_Benzin,3,II BF95
Circle K BF95 E5 (Ingo) UN_1203_Benzin,3,II BF95
Circle K BF95PL E5 (CK) (Miles) UN_1203_Benzin,3,II BF95
DCC Energi BF95 E5 (DCC) UN_1203_Benzin,3,II BF95
DCC Energi COM95 E5 (DCC) UN_1203_Benzin,3,II BF95
GoOn BF95 E5 (GoOn) UN_1203_Benzin,3,II BF95
OK BF95 E5(ok) UN_1203_Benzin,3,II BF95
Q8 95 E5 Ekstra (q8) UN_1203_Benzin,3,II BF95
Q8 BF95 E5 (q8) UN_1203_Benzin,3,II BF95
Shell COM95 E5 (DCC) UN_1203_Benzin,3,II BF95
Uno X Automat BLY blyfri 95 E5 (ux) UN_1203_Benzin,3,II BF95
Uno X Energi BLY blyfri 95 E5 (ux) UN_1203_Benzin,3,II BF95
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Miles + Diesel vs.
Tak for at bekræfte og uddybe informationerne her
Men altså.. siger du at al benzin, der kan tankes på jyske tankstationer, er produceret et andet sted og så sejlet til hh.vis Ålborg og Århus ?
Hvis det er tilfældet, så undrer jeg mig over hvad der er i alle de tankbiler der dagligt kører ud fra Shell Raffinaderiet i Fredericia...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 189
- Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 11 times
Re: Miles + Diesel vs.
Københavnerne er så "heldige" at der er pipeline fra Equinor raffinaderiet i Kalundborg til Hedehusene. Dog, er der stadig muligheder for importer af benzi/diesel/ ethanol osv. via PrøvestenenHansH skrev: ↑1. maj 2019, 12:51Tak for at bekræfte og uddybe informationerne her
Men altså.. siger du at al benzin, der kan tankes på jyske tankstationer, er produceret et andet sted og så sejlet til hh.vis Ålborg og Århus ?
Hvis det er tilfældet, så undrer jeg mig over hvad der er i alle de tankbiler der dagligt kører ud fra Shell Raffinaderiet i Fredericia...
Equinor har ca. 80-85% af forsyningen i Danmark, derfor ser du også tankbiler i pendulfart fra Shell raffinaderiet i Fredericia.
I april måned har Århus/Ålborg fået dette UG93:
Resten kommer fra øvrige leverencer, som f.eks. trucks
Kode: Vælg alt
Quality Vessel Delivery Period BL Date Customer Loading Port LocationVolume
UG93DK1 THUN GARLAND 18 APR 2019 18-04-2019 KUWAIDK KALUNDBORG AARHUS -3983,107
UG93DK2 WISBY TEAK 03 APR 2019 03-04-2019 CIRCLEKIE KALUNDBORG AALBORG -1162,884
UG93DK2 THUN GLORY 06 APR 2019 06-04-2019 CIRCLEKIE KALUNDBORG AALBORG -1793,634
UG93DK2 THUN GLORY 11 APR 2019 11-04-2019 CIRCLEKIE KALUNDBORG AALBORG -1147,209
UG93DK1 THUN GLORY 19 APR 2019 19-04-2019 CIRCLEKIE KALUNDBORG AALBORG -1774,92
UG93DK1 THUN GLORY 22 APR 2019 22-04-2019 CIRCLEKIE KALUNDBORG AALBORG -3247,966
-13109,72m3
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Miles + Diesel vs.
Den her sætning forstår jeg ikke helt..
Du siger at Equinor (som ligger i Kalundborg) har 80-85% af forsyningen.
Hvad mener du så med "..derfor ser du også tankbiler i pendulfart fra Shell raffinaderiet i Fredericia" ?
Hvis benzinen kommer fra Equinor i Kalundborg, hvad kører tankbilerne fra raffi i Fredericia så med og hvorhen ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 189
- Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 11 times
Re: Miles + Diesel vs.
Jeg mener at Equinor i Kalundborg levere 80-85% af det samlede brændstofforbrug.
De resterende 15-17% kommer fra Shell raff i Fredericia.
De sidste 2-3% kommer via skibs importer fra BP, Total, osv. (f.eks. alt JET brændstof bliver importeret)
De resterende 15-17% kommer fra Shell raff i Fredericia.
De sidste 2-3% kommer via skibs importer fra BP, Total, osv. (f.eks. alt JET brændstof bliver importeret)
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Miles + Diesel vs.
Okay på den måde !
Dvs hvis jeg forstår dig rigtigt ....
Jeg går ud fra at Jylland står for mere end 15-17% af det samlede brændstofforbrug i DK.
Så betyder det altså at tankbilerne fra Shell raffi dækker det de kan, og resten af det jyske brændstofforbrug bliver så produceret i Kalundborg, leveret med skib til Århus og Ålborg, og kørt ud med tankbiler derfra til stationerne i Jylland.
Korrekt forstået ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 189
- Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 11 times
Re: Miles + Diesel vs.
Yes, det er helt korrekt forstået.HansH skrev: ↑1. maj 2019, 13:35Okay på den måde !
Dvs hvis jeg forstår dig rigtigt ....
Jeg går ud fra at Jylland står for mere end 15-17% af det samlede brændstofforbrug i DK.
Så betyder det altså at tankbilerne fra Shell raffi dækker det de kan, og resten af det jyske brændstofforbrug bliver så produceret i Kalundborg, leveret med skib til Århus og Ålborg, og kørt ud med tankbiler derfra til stationerne i Jylland.
Korrekt forstået ?
Jeg ved ikke hvordan fordeling af forbruget mellem Sjælland og Jylland ser ud, da jeg ikke har mulighed for at se konkurrenternes leverencer
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Miles + Diesel vs. "alm. Diesel"
Shell skriver at de levere 35% af landets forbrug fra Fredericia
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 189
- Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 11 times
Re: Miles + Diesel vs.
Skriver de ikke, at de forarbejder 35% af alle danske brændstofprodukter? (dvs. det kan være produkter til eksport også)
Shell er også det eneste raffinaderi som sælger direkte til private kunder og offentligt institutioner (f.eks. fyringsolie til opvarmning), samt producere petroleum.
Equinor har kun 8 kunder i Danmark
- CircleK
- DCC
- Shell
- OK
- Q8
- YX
- KosanGas
- PrimaGaz
https://www.shell.dk/about-us/projects- ... inery.html
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Miles + Diesel vs.
Når du siger JET brændstof .... mener du så i virkeligheden Ingo, som det tidligere JET hedder nutildags ?
Eller snakker du om flybrændstof ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 189
- Tilmeldt: 12. jun 2009, 12:49
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 11 times
Re: Miles + Diesel vs.
Jeg havde godt nok flybrændstof i tankerne. Den korrekte betegnelse er godt nok JETA1
INGO tankstationer hører ind under CircleK, som du også kan se fra min tabel ovenfor.
Seat Leon Stella 1.9 TDi (2001)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)
Seat Leon Style 1.6 TDI (2013)
Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7 (2019)