Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst

Besvar
backmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 61
Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst

Indlæg af backmann » 8. feb 2019, 15:14

Ligesom mange andre, kan jeg se, oplever jeg denne fejlkode P0234, hvorefter bilen går i nødprogram.

Udviklingen har været således: Denne fejl har vist sig tidligere, men kun når bilen var kold, og meget sjældent. Indenfor de seneste to uger er det begyndt at ske ret ofte, også når bilen er varm. Og derfor tænker jeg at det er på tide at få det løst, og jeg håber der er nogle her der har et godt bud på en løsning.

Kan se på youtube osv, at VNT systemet kan skabe denne fejl, men har min gamle bil overhovedet en turbo med dette?
Ydermere kan jeg se at mange har problemer med en N75 ventil. Spørgsmålet er så om der er nogen tests der kan snævre mulighederne ned?

Jeg har indtil videre lavet et scope af værdierne: Motor omdr(rød), ladetryk ER(grøn), ladetryk Skal(gul). Derudover har jeg grundjusteret LDR systemet, og umiddelbart ser det ud til at bilen ikke overholder det som VCDC foreskriver, nemlig at ladetrykket skal ændre sig minimum 80mbar under denne test, min ændrer sig kun 50mbar, er dette ok?

Kom glad med forslag til en løsning.

OBS. som i måske kan gætte er bilen chippet.
Vedhæftede filer
LDRtil.JPG
LDRtil.JPG (54.62 KiB) Vist 1388 gange
LDRfra.JPG
LDRfra.JPG (55.14 KiB) Vist 1388 gange
touranturbo.JPG
touranturbo.JPG (92.34 KiB) Vist 1388 gange
Senest rettet af backmann 12. feb 2019, 16:15, rettet i alt 4 gange.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost

Indlæg af i-s » 8. feb 2019, 19:51

Udfra kurverne og trægheden i stigningen, så siger jeg per erfaring at din VNT sidder fast.
Ned og mærke på vnt armen med fingerne (ikke varm motor !) og går den træg, så har du fundet fejlen.

Men + for godt indlæg med grundig data.
/Søren.

backmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 61
Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost

Indlæg af backmann » 8. feb 2019, 21:22

i-s skrev:
8. feb 2019, 19:51
Udfra kurverne og trægheden i stigningen, så siger jeg per erfaring at din VNT sidder fast.
Ned og mærke på vnt armen med fingerne (ikke varm motor !) og går den træg, så har du fundet fejlen.

Men + for godt indlæg med grundig data.
Dvs. trods alderen, har den altså VNT?
Jeg må lige ud og se hvordan jeg nemmest kommer derned og mærker, Har du erfaring med om diverse turbo rens (spray) og den slags, kan afhjælpe det, eller er det at splitte turboen ad?

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost

Indlæg af AAMS » 9. feb 2019, 07:34

backmann skrev:
8. feb 2019, 21:22
i-s skrev:
8. feb 2019, 19:51
Udfra kurverne og trægheden i stigningen, så siger jeg per erfaring at din VNT sidder fast.
Ned og mærke på vnt armen med fingerne (ikke varm motor !) og går den træg, så har du fundet fejlen.

Men + for godt indlæg med grundig data.
Dvs. trods alderen, har den altså VNT?
Jeg må lige ud og se hvordan jeg nemmest kommer derned og mærker, Har du erfaring med om diverse turbo rens (spray) og den slags, kan afhjælpe det, eller er det at splitte turboen ad?
Jeg står i samme situation som dig. Har byttet mig til en Golf 5 der har trillet 475.000km. Fejlen optræder sjældent, men jeg får samme fejlkode.

Da min fejl forekommmer sjældent, er jeg blevet enig med mig selv om, at en Bell Add turborens må kunne gøre det. Jeg fjerner slanger/rør på udstødnnings siden, og sætter turboen i blød der. Regner med at nå det en aften i næste uge. Så kan du få en update.
Det man siger, er man selv

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost

Indlæg af HHKP » 9. feb 2019, 09:05

+1 Godt indlæg

Jeg vil også se efter VNT delen som I-S skriver, tjek også for defekte vacuum slanger.

Med en vacuum pumpe kan du tjekke om den bevæger sig som den skal og om der er nogen utætheder i vacuum systemet

https://www.ajengros.dk/shop/vacum-pump ... gIX-_D_BwE
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

backmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 61
Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost

Indlæg af backmann » 10. feb 2019, 14:36

AAMS skrev:
9. feb 2019, 07:34
backmann skrev:
8. feb 2019, 21:22
i-s skrev:
8. feb 2019, 19:51
Udfra kurverne og trægheden i stigningen, så siger jeg per erfaring at din VNT sidder fast.
Ned og mærke på vnt armen med fingerne (ikke varm motor !) og går den træg, så har du fundet fejlen.

Men + for godt indlæg med grundig data.
Dvs. trods alderen, har den altså VNT?
Jeg må lige ud og se hvordan jeg nemmest kommer derned og mærker, Har du erfaring med om diverse turbo rens (spray) og den slags, kan afhjælpe det, eller er det at splitte turboen ad?
Jeg står i samme situation som dig. Har byttet mig til en Golf 5 der har trillet 475.000km. Fejlen optræder sjældent, men jeg får samme fejlkode.

Da min fejl forekommmer sjældent, er jeg blevet enig med mig selv om, at en Bell Add turborens må kunne gøre det. Jeg fjerner slanger/rør på udstødnnings siden, og sætter turboen i blød der. Regner med at nå det en aften i næste uge. Så kan du få en update.
Fedt, jeg glæder mig til at høre om resultatet,

I mellemtiden vil jeg tjekke at armen kører frit som den skal :)
These users thanked the author backmann for the post:
i-s

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost

Indlæg af i-s » 11. feb 2019, 11:24

backmann skrev:
8. feb 2019, 21:22
i-s skrev:
8. feb 2019, 19:51
Udfra kurverne og trægheden i stigningen, så siger jeg per erfaring at din VNT sidder fast.
Ned og mærke på vnt armen med fingerne (ikke varm motor !) og går den træg, så har du fundet fejlen.

Men + for godt indlæg med grundig data.
Dvs. trods alderen, har den altså VNT?
Jeg må lige ud og se hvordan jeg nemmest kommer derned og mærker, Har du erfaring med om diverse turbo rens (spray) og den slags, kan afhjælpe det, eller er det at splitte turboen ad?
Ja, det var i år 2000 PD-motorerne fik VNT så vidt jeg husker.
/Søren.

backmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 61
Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost

Indlæg af backmann » 11. feb 2019, 20:50

Nu har jeg lige forsøgt at skille lidt ad, kan konstatere at der skal skilles temmelig meget ad hvis man skal ned fra toppen, så jeg har besluttet mig for at det er nemmere at pille udstødningen af på turboen, og gå ind og evt. rense den vej igennem.

Jeg har løsnet spændebåndet på turboen, men det er ikke umiddelbart til at få af, og det er ret tyndt, så vil ikke brække for meget i det, er der en speciel teknik, eller skal der bare lidt vold til?

backmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 61
Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst

Indlæg af backmann » 12. feb 2019, 16:18

Så virker VNT systemet umiddelbart igen, ingen overboost fejl, og differencen ved grundjustering af LDR er nu 150mbar, i stedet for 50mbar før rens af VNT.

Jeg brugte bell add turbo rens, og sprøjtede det direkte ind på udst. siden af turboen, som selvfølgelig kræver at udstødningen skal pilles af, men jeg vurderede at det var mindre arbejde, end at tage EGR røret af.

Ladetrykskurver ser også bedre ud, og det føles som om den er hurtigere til at lave tryk :D
These users thanked the author backmann for the post:
AAMS

Brugeravatar
Username
Nyt medlem
Indlæg: 378
Tilmeldt: 6. apr 2010, 12:47
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Øen i søen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst

Indlæg af Username » 10. okt 2019, 08:42

Fedt du fandt fejlen!

Jeg har samme udfordring på min Octavia med en BKD motor. Jeg tog chancen og skilte turboen ad for at rengøre VNT delen. Det kørte egentligt fint, men nu kører det helt ubesværet. Fejlen (000564 / P0234) kommer dog stadig.

Hvordan kører du ovenstående test? Har VCDS, men har ikke brugt det synderlig meget.
Kan jeg teste N75 ventilen?
2012 BMW 530d Touring M-Tech
2007 Skoda Octavia 2,0 TDI

Allanmic
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. okt 2019, 09:26
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst

Indlæg af Allanmic » 25. okt 2019, 10:39

Blot til info.

Har været samme tur igennem med min 2006 Touran 2.0 BKD.

Udstødningen af, Bell Add Turborens, den lange slange på flasken kunne gå mellem vingerne i turboen, hvorefter man kunne sprøjte godt op på modsatte side af turboen.
Gjorde det af 3-4 omgange, arbejdede godt med trykarmen ind i mellem. Hvor den i starten føltes som om der var grus i, hvor den til sidst kunne bevæges 10x så langt, og ganske frit.

Hvor jeg inden kørte med campingvognen efter, og den slukkede turboen pga overboost 8 gange mellem Slagelse og Ringsted. Kørte jeg efterfølgende mere end 200 km, uden fejl overhovedet.
Og efter 3 uger stadig ingen fejl.

Så Bell Add's Turborens kan jeg kun sige at det virkede super i mit tilfælde :)

Besvar

Tilbage til "Motor"