Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 61
- Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst
Ligesom mange andre, kan jeg se, oplever jeg denne fejlkode P0234, hvorefter bilen går i nødprogram.
Udviklingen har været således: Denne fejl har vist sig tidligere, men kun når bilen var kold, og meget sjældent. Indenfor de seneste to uger er det begyndt at ske ret ofte, også når bilen er varm. Og derfor tænker jeg at det er på tide at få det løst, og jeg håber der er nogle her der har et godt bud på en løsning.
Kan se på youtube osv, at VNT systemet kan skabe denne fejl, men har min gamle bil overhovedet en turbo med dette?
Ydermere kan jeg se at mange har problemer med en N75 ventil. Spørgsmålet er så om der er nogen tests der kan snævre mulighederne ned?
Jeg har indtil videre lavet et scope af værdierne: Motor omdr(rød), ladetryk ER(grøn), ladetryk Skal(gul). Derudover har jeg grundjusteret LDR systemet, og umiddelbart ser det ud til at bilen ikke overholder det som VCDC foreskriver, nemlig at ladetrykket skal ændre sig minimum 80mbar under denne test, min ændrer sig kun 50mbar, er dette ok?
Kom glad med forslag til en løsning.
OBS. som i måske kan gætte er bilen chippet.
Udviklingen har været således: Denne fejl har vist sig tidligere, men kun når bilen var kold, og meget sjældent. Indenfor de seneste to uger er det begyndt at ske ret ofte, også når bilen er varm. Og derfor tænker jeg at det er på tide at få det løst, og jeg håber der er nogle her der har et godt bud på en løsning.
Kan se på youtube osv, at VNT systemet kan skabe denne fejl, men har min gamle bil overhovedet en turbo med dette?
Ydermere kan jeg se at mange har problemer med en N75 ventil. Spørgsmålet er så om der er nogen tests der kan snævre mulighederne ned?
Jeg har indtil videre lavet et scope af værdierne: Motor omdr(rød), ladetryk ER(grøn), ladetryk Skal(gul). Derudover har jeg grundjusteret LDR systemet, og umiddelbart ser det ud til at bilen ikke overholder det som VCDC foreskriver, nemlig at ladetrykket skal ændre sig minimum 80mbar under denne test, min ændrer sig kun 50mbar, er dette ok?
Kom glad med forslag til en løsning.
OBS. som i måske kan gætte er bilen chippet.
- Vedhæftede filer
-
- LDRtil.JPG (54.62 KiB) Vist 1388 gange
-
- LDRfra.JPG (55.14 KiB) Vist 1388 gange
-
- touranturbo.JPG (92.34 KiB) Vist 1388 gange
Senest rettet af backmann 12. feb 2019, 16:15, rettet i alt 4 gange.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost
Udfra kurverne og trægheden i stigningen, så siger jeg per erfaring at din VNT sidder fast.
Ned og mærke på vnt armen med fingerne (ikke varm motor !) og går den træg, så har du fundet fejlen.
Men + for godt indlæg med grundig data.
Ned og mærke på vnt armen med fingerne (ikke varm motor !) og går den træg, så har du fundet fejlen.
Men + for godt indlæg med grundig data.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 61
- Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost
Dvs. trods alderen, har den altså VNT?
Jeg må lige ud og se hvordan jeg nemmest kommer derned og mærker, Har du erfaring med om diverse turbo rens (spray) og den slags, kan afhjælpe det, eller er det at splitte turboen ad?
-
- Medlem
- Indlæg: 1331
- Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 157 times
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost
Jeg står i samme situation som dig. Har byttet mig til en Golf 5 der har trillet 475.000km. Fejlen optræder sjældent, men jeg får samme fejlkode.
Da min fejl forekommmer sjældent, er jeg blevet enig med mig selv om, at en Bell Add turborens må kunne gøre det. Jeg fjerner slanger/rør på udstødnnings siden, og sætter turboen i blød der. Regner med at nå det en aften i næste uge. Så kan du få en update.
Det man siger, er man selv
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost
+1 Godt indlæg
Jeg vil også se efter VNT delen som I-S skriver, tjek også for defekte vacuum slanger.
Med en vacuum pumpe kan du tjekke om den bevæger sig som den skal og om der er nogen utætheder i vacuum systemet
https://www.ajengros.dk/shop/vacum-pump ... gIX-_D_BwE
Jeg vil også se efter VNT delen som I-S skriver, tjek også for defekte vacuum slanger.
Med en vacuum pumpe kan du tjekke om den bevæger sig som den skal og om der er nogen utætheder i vacuum systemet
https://www.ajengros.dk/shop/vacum-pump ... gIX-_D_BwE
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 61
- Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost
Fedt, jeg glæder mig til at høre om resultatet,AAMS skrev: ↑9. feb 2019, 07:34Jeg står i samme situation som dig. Har byttet mig til en Golf 5 der har trillet 475.000km. Fejlen optræder sjældent, men jeg får samme fejlkode.
Da min fejl forekommmer sjældent, er jeg blevet enig med mig selv om, at en Bell Add turborens må kunne gøre det. Jeg fjerner slanger/rør på udstødnnings siden, og sætter turboen i blød der. Regner med at nå det en aften i næste uge. Så kan du få en update.
I mellemtiden vil jeg tjekke at armen kører frit som den skal
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost
Ja, det var i år 2000 PD-motorerne fik VNT så vidt jeg husker.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 61
- Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost
Nu har jeg lige forsøgt at skille lidt ad, kan konstatere at der skal skilles temmelig meget ad hvis man skal ned fra toppen, så jeg har besluttet mig for at det er nemmere at pille udstødningen af på turboen, og gå ind og evt. rense den vej igennem.
Jeg har løsnet spændebåndet på turboen, men det er ikke umiddelbart til at få af, og det er ret tyndt, så vil ikke brække for meget i det, er der en speciel teknik, eller skal der bare lidt vold til?
Jeg har løsnet spændebåndet på turboen, men det er ikke umiddelbart til at få af, og det er ret tyndt, så vil ikke brække for meget i det, er der en speciel teknik, eller skal der bare lidt vold til?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 61
- Tilmeldt: 1. dec 2017, 21:49
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst
Så virker VNT systemet umiddelbart igen, ingen overboost fejl, og differencen ved grundjustering af LDR er nu 150mbar, i stedet for 50mbar før rens af VNT.
Jeg brugte bell add turbo rens, og sprøjtede det direkte ind på udst. siden af turboen, som selvfølgelig kræver at udstødningen skal pilles af, men jeg vurderede at det var mindre arbejde, end at tage EGR røret af.
Ladetrykskurver ser også bedre ud, og det føles som om den er hurtigere til at lave tryk
Jeg brugte bell add turbo rens, og sprøjtede det direkte ind på udst. siden af turboen, som selvfølgelig kræver at udstødningen skal pilles af, men jeg vurderede at det var mindre arbejde, end at tage EGR røret af.
Ladetrykskurver ser også bedre ud, og det føles som om den er hurtigere til at lave tryk
- Username
- Nyt medlem
- Indlæg: 378
- Tilmeldt: 6. apr 2010, 12:47
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Øen i søen
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst
Fedt du fandt fejlen!
Jeg har samme udfordring på min Octavia med en BKD motor. Jeg tog chancen og skilte turboen ad for at rengøre VNT delen. Det kørte egentligt fint, men nu kører det helt ubesværet. Fejlen (000564 / P0234) kommer dog stadig.
Hvordan kører du ovenstående test? Har VCDS, men har ikke brugt det synderlig meget.
Kan jeg teste N75 ventilen?
Jeg har samme udfordring på min Octavia med en BKD motor. Jeg tog chancen og skilte turboen ad for at rengøre VNT delen. Det kørte egentligt fint, men nu kører det helt ubesværet. Fejlen (000564 / P0234) kommer dog stadig.
Hvordan kører du ovenstående test? Har VCDS, men har ikke brugt det synderlig meget.
Kan jeg teste N75 ventilen?
2012 BMW 530d Touring M-Tech
2007 Skoda Octavia 2,0 TDI
2007 Skoda Octavia 2,0 TDI
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 25. okt 2019, 09:26
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Touran 2004 2.0 BKD P0234 overboost - Problem løst
Blot til info.
Har været samme tur igennem med min 2006 Touran 2.0 BKD.
Udstødningen af, Bell Add Turborens, den lange slange på flasken kunne gå mellem vingerne i turboen, hvorefter man kunne sprøjte godt op på modsatte side af turboen.
Gjorde det af 3-4 omgange, arbejdede godt med trykarmen ind i mellem. Hvor den i starten føltes som om der var grus i, hvor den til sidst kunne bevæges 10x så langt, og ganske frit.
Hvor jeg inden kørte med campingvognen efter, og den slukkede turboen pga overboost 8 gange mellem Slagelse og Ringsted. Kørte jeg efterfølgende mere end 200 km, uden fejl overhovedet.
Og efter 3 uger stadig ingen fejl.
Så Bell Add's Turborens kan jeg kun sige at det virkede super i mit tilfælde
Har været samme tur igennem med min 2006 Touran 2.0 BKD.
Udstødningen af, Bell Add Turborens, den lange slange på flasken kunne gå mellem vingerne i turboen, hvorefter man kunne sprøjte godt op på modsatte side af turboen.
Gjorde det af 3-4 omgange, arbejdede godt med trykarmen ind i mellem. Hvor den i starten føltes som om der var grus i, hvor den til sidst kunne bevæges 10x så langt, og ganske frit.
Hvor jeg inden kørte med campingvognen efter, og den slukkede turboen pga overboost 8 gange mellem Slagelse og Ringsted. Kørte jeg efterfølgende mere end 200 km, uden fejl overhovedet.
Og efter 3 uger stadig ingen fejl.
Så Bell Add's Turborens kan jeg kun sige at det virkede super i mit tilfælde