1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af MikkelVitus » 23. feb 2019, 01:43

Hej med jer.

Jeg er jævnt i tvivl om hvilken tdi jeg skal vælge. Er 1.6 tdi mere støjsvag end 2.0 tdi ? Til gengæld ved jeg at 1.6 er med siemens dyser og har hørt noget om at 1.6 tdi ikke er det mest holdbare ift. 2.0 tdi ?

Får nox opdateringerne motorene til at blive mere støjende ? det kunne man vel godt forestille sig, hvis dyserne arbejder langt mere efter nox opdat. ? Grunden til at jeg spørger, er at alle siger at CR motoren er langt mere rolig og afdæmpet end PD, men nu har jeg kørt octavia med både en 2.0 BKD pd og så en nox opdateret 2.0 CR, og helt ærligt så syntes jeg at CR motoren var den mest ukultiveret af de to. Den brummede meget.

Og så trækker PD motoren da langt bedre i bunden selvom de har samme moment ved 1500 omdr. CR motoren er slet ikke så eksplosiv som PD motoren.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af vartaz » 23. feb 2019, 07:35

Cr er klart at foretrække. PS er traktor motor.. Har selv en PD
Få ruller nox opdatering tilbage

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af kGlerup » 23. feb 2019, 07:58

CR reagerer ikke så hurtigt på speederen ved lave omdrejninger som PD, men trækker fint.
Ud over den elendige EGR ventil er 1.6 EA189 en mekanisk solid motor, såfremt den IKKE kører med dieselgate opdateringen.
2.0 EA189 kender jeg knapt så meget til.

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af AAMS » 23. feb 2019, 09:09

Jeg har haft dem alle 3.

Havde en Polo 6R 1.6TDI 90hk, jeg fik optimeret ved Landberg. Jeg endte med kun at have den 5 uger - blandt andet på grund af motoren. Oplevede den som uharmonisk, vekslende mellem støjende og rallende. Den trak godt, men jeg synes lyden ændrede sig løbende under kørsel. Jeg skal ikke have sådan en igen.

Inden Polo var det en 2010 2.0TDI 103kW Golf 6. Optimeret ved Rittersport. Harmonisk, støjsvag og med overskud. Synes det var en rigtig stærk kombination.

Har samme motor nu i min B7 Passat - helt standard. Synes stadig det er en god motor, der gør det godt sammen med 6 manuelle trin.

Inden B7 havde jeg en B8 Passat 150Hk TDI med DSG - optimeret ved Landberg. Forventede mig meget, men blev ( tør jeg sige det) lidt skuffet. Motor fantastisk, DSG fantastisk, men jeg var ikke tilfreds med kombinationen af de to. Jeg savnede lidt mere respons.

Inden B8 kom jeg fra en 2014 A3 8V med samme motor, men manuelt gear. Også optimeret ved Landberg. Dét var en fantastisk kombination. 198hk og 460Nm. Den kørte virkelig fantastisk.

Jeg ville gå udenom 1.6TDI (med mindre du går efter de nyeste udgaver), og så ville jeg gå med EA189 eller EA289 motoren.
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
keller
Aktiv medlem
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 47 times
Been thanked: 20 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af keller » 23. feb 2019, 09:23

2.0cr TDI er uden tvivl den bedste af de 3 varianter


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af erlingvj » 23. feb 2019, 09:32

keller skrev:
23. feb 2019, 09:23
2.0cr TDI er uden tvivl den bedste af de 3 varianter
Jeg vil sige markant bedre og helt problemfri. Der var nogle løse højtryksrør på den første årgang, men det burde være rettet nu. De blev indkaldt af Semler.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af HansH » 23. feb 2019, 09:49

erlingvj skrev:
23. feb 2019, 09:32
keller skrev:
23. feb 2019, 09:23
2.0cr TDI er uden tvivl den bedste af de 3 varianter
Jeg vil sige markant bedre og helt problemfri.
Fuldstændig enig. Gå efter 2.0 CR.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af vartaz » 23. feb 2019, 10:36

Jeg kørte 50.000 km i min landberg optimeret 1,6 tdi 90 cr. (den havde gået 90,000 km da jeg fik den)
Kan ikke genkende noget af det i nævner. Ingen larm eller rallen.
Den trak bare lydløst , og gik bare helt kanon.
Min vens audi a3 2010 cffb , var hverken mere lydløs eller harmonisk imo
just my 2 cents

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af kGlerup » 23. feb 2019, 11:07

vartaz skrev:Jeg kørte 50.000 km i min landberg optimeret 1,6 tdi 90 cr. (den havde gået 90,000 km da jeg fik den)
Kan ikke genkende noget af det i nævner. Ingen larm eller rallen.
Den trak bare lydløst , og gik bare helt kanon.
Min vens audi a3 2010 cffb , var hverken mere lydløs eller harmonisk imo
just my 2 cents
1.6 CR er lidt enten/eller efter min mening..
I f.eks. en Octavia er den fint lydløs, mens den er markant mere grov i en Polo.

Brugeravatar
Ghettoadam
Medlem
Indlæg: 679
Tilmeldt: 14. maj 2011, 13:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tallmountain
Has thanked: 11 times
Been thanked: 33 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af Ghettoadam » 23. feb 2019, 11:43

vartaz skrev:
23. feb 2019, 10:36

Min vens audi a3 2010 cffb , var hverken mere lydløs eller harmonisk imo
Sjovt jeg oplever netop den motor som harmonisk og i bilen kan jeg slet ikke høre det er en diesel, med mindre at den får prygl.
Min er optimeret ved scantune.

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af AAMS » 23. feb 2019, 13:18

Har en CFFB som er standard i min B7 lige nu.

Det er som at sammenligne pærer og æbler i min verden. Jeg skal ikke kunne sige om der er forskel på 1.6 alt efter hvilken bil den er proppet i. Men jeg får ikke en igen. Der er meget forskel.

Men - det vil jo altid være en objektiv bedømmelse.
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af i-s » 23. feb 2019, 17:51

Min egen oplevelse er, at 2.0TDI har en del mere kraft i de lave omdrejninger. Det giver en dejlig helhedsoplevelse. Med 1.6TDI skal man klar på at geare ned ved overhalinger osv + den generelt bare ikke har så meget kraft. Presser man en 1.6TDI for der sker lidt, så larmer den noget mere end 2.0TDI.

En sygdom på CR motoren er de svivelspjæld der sidder i indsugningsmanifolden. De har det med at rasle løs når de bliver slidte. I langt de fleste tilfælde ender de så i enten EGR køler eller EGR ventil. I de tilfælde kan man skille det ad og fiske spjældet ud. Ryger de først i indsugningen, så sker der ting og sager.
De spjæld er egentlig lidt trælse, for de sidder der kun for at den bliver en anelse mere brændstoføkonomisk.
Ofte opdager folk ikke de er raslet af før EGR ventil eller køler skal skiftes.

Se f.eks denne fejlsøgning hvor han viser problemet 1:30 inde i video'en:
/Søren.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af norn » 23. feb 2019, 17:58

2,0 TDI CR er vejen frem

1,6tdi er for sløv til en større bil , i en polo går det fint an , i en passat er det bare for lidt
Driftsikkerheden fejler ikke noget

2,0 TDI CR har den kraft der skal til , den er driftsikker

2,0 TDI PD er en udemærket motor i 140hk version uden partikelfilter , hvis den sidder i en golf eller touran , her er man fri for dårlige dyser og defekte olipumper
Men det er jo ved at være nogle halv gamle biler hvis det er den man går efter
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af MikkelVitus » 24. feb 2019, 00:31

AAMS skrev:
23. feb 2019, 09:09
Jeg ville gå udenom 1.6TDI (med mindre du går efter de nyeste udgaver), og så ville jeg gå med EA189 eller EA289 motoren.
Tak for input. Jeg går ud fra at du mener EA288 motoren ?

Jeg prøvede en octavia 2.0 CR med motorkode CFHC (er det ikke en EA288 ?) med DSG, men det var ærligt talt meget meget uinspirerende. Jow den kan da trække, men jeg mener stadig at min tidligere PD (BKD uden DPF) og DSG var meget sjovere. Den trak meget mere! Og larmede ikke mere.

Det undrer mig bare hvis CFHC er en 288 som wiki siger, for den skulle først være blevet brugt efter 2015 og Den jeg prøvede var en 2012. Desuden skulle EA288 opfylde euronorm 6, den jeg kørte var euronorm 5.

Jeg synes den brummede helt sindsygt, og så er de altså gået for vidt med at den skal lægge sig ned i 6 gear ved 1200 omdr... Hele bilen ryster jo nærmest, og det er ved 60-70 km i timen. Skifter man ned i 5. gear går den 1700 omdr. og så kan man ikke høre motoren. Deres økonomiræs er gået for vidt.

Jeg foretrækker faktisk en BKD uden DPF, men som en nævner så er man jo ja tilbage i 2005, og så kan man lægge 8000 om året i afgift.

Alt dette var grunden til at jeg prøvede en 1,2 tsi dsg 2011 (kunne ikke finde en 1,4 i nærheden), og det var da et helt andet behageligt lydbillede, og det trak fraktisk helt ok i en octavia. Problemet ved den konstellation er så kæden og dsg7.

Jeg det er sgu årsag til mange spekulationer :lol:
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af AAMS » 24. feb 2019, 11:20

MikkelVitus skrev:
24. feb 2019, 00:31
AAMS skrev:
23. feb 2019, 09:09
Jeg ville gå udenom 1.6TDI (med mindre du går efter de nyeste udgaver), og så ville jeg gå med EA189 eller EA289 motoren.
Tak for input. Jeg går ud fra at du mener EA288 motoren ?

Jeg prøvede en octavia 2.0 CR med motorkode CFHC (er det ikke en EA288 ?) med DSG, men det var ærligt talt meget meget uinspirerende. Jow den kan da trække, men jeg mener stadig at min tidligere PD (BKD uden DPF) og DSG var meget sjovere. Den trak meget mere! Og larmede ikke mere.

Det undrer mig bare hvis CFHC er en 288 som wiki siger, for den skulle først være blevet brugt efter 2015 og Den jeg prøvede var en 2012. Desuden skulle EA288 opfylde euronorm 6, den jeg kørte var euronorm 5.

Jeg synes den brummede helt sindsygt, og så er de altså gået for vidt med at den skal lægge sig ned i 6 gear ved 1200 omdr... Hele bilen ryster jo nærmest, og det er ved 60-70 km i timen. Skifter man ned i 5. gear går den 1700 omdr. og så kan man ikke høre motoren. Deres økonomiræs er gået for vidt.

Jeg foretrækker faktisk en BKD uden DPF, men som en nævner så er man jo ja tilbage i 2005, og så kan man lægge 8000 om året i afgift.

Alt dette var grunden til at jeg prøvede en 1,2 tsi dsg 2011 (kunne ikke finde en 1,4 i nærheden), og det var da et helt andet behageligt lydbillede, og det trak fraktisk helt ok i en octavia. Problemet ved den konstellation er så kæden og dsg7.

Jeg det er sgu årsag til mange spekulationer :lol:
Har du prøvet noget CR der er optimeret? Jeg har haft 1.6/2.0 med/uden optimering.

Der kan være noget om, at en PD giver et større skub i bunden, men jeg synes ikke den arbejder over så stort et område som CR motoren. Det handler vel i sidste ende om temperament.

2.0TDI CR med 6 trins manuel gearkasse var for mig en helt optimal kombination.
Det man siger, er man selv

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af MikkelVitus » 24. feb 2019, 18:44

AAMS skrev:
24. feb 2019, 11:20
Har du prøvet noget CR der er optimeret? Jeg har haft 1.6/2.0 med/uden optimering.

Der kan være noget om, at en PD giver et større skub i bunden, men jeg synes ikke den arbejder over så stort et område som CR motoren. Det handler vel i sidste ende om temperament.

2.0TDI CR med 6 trins manuel gearkasse var for mig en helt optimal kombination.
Jamen jeg synes netop det er fint at en pd ikke arbejder over så stort et område. Det er da netop det der er diesels fordel - momentet i bunden. Jeg kan slet ikke se nogen fidus i at en dieselmotor arbejder fint ved 4500 omdrejninger.

Da jeg havde min superb med 130 Hk PD, AWX, da kom den kun over 2500 omdrejninger på motorvejen. Og det var endda ikke meget.

Diesel larmer jo, og skal man til at køre en dieselmotor som var det benzin, så bliver man jo døv. Og det er nærmest sådan jeg opfatter CR motorerne. Og jeg må ærligt sige at jeg ikke fatter hvad folk mener med at de er mere kultiveret end PD'erne, for de er lige så traktor agtige i mine ører.

Det var derfor jeg på et tidspunkt længere oppe i tråden spurgte om de larmer mere efter nox opdateringen, for så giver det mig da håb, når den bliver pillet af. Nox opdateringen belaster åbenbart dyser langt mere og derfor kunne man vel godt forestille sig at de larmer mere af den grund.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af AAMS » 24. feb 2019, 19:47

Vi er slet ikke oppe i de omdrejninger - slet ikke.

Skal jeg ikke se, om jeg kan finde arresten fra min A3 8V 150hk TDI?
Det man siger, er man selv

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: 1,6 cr tdi kontra 2.0 cr kontra 2.0 pd

Indlæg af AAMS » 24. feb 2019, 20:40

Her er rullefeltsattesten på min A3 8V 150hk TDI.
Vedhæftede filer
Audi A3 8V 150HK TDI.png
Audi A3 8V 150HK TDI.png (135.95 KiB) Vist 541 gange
Det man siger, er man selv

Besvar

Tilbage til "Motor"