1.4 TSI vs 1.5 TSI
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
1.4 TSI vs 1.5 TSI
Hej I kloge hoveder,
Jeg er igang med at kigge på ny bil, og har efterhånden fået indsnævret det til en nyere Passat Variant DSG årgang 2018, og så er spørgsmålet....skal man primært gå efter den nye 1.5 TSI motor, eller den gamle 1.4 TSI. De yder begge ca det samme ifølge specifikationerne, men jeg syntes det er lidt svært at få et entydigt svar på om den nye motor rent faktisk ER bedre, eller om "ny motor, nye problemer" er gældende og det er bedre at holde sig til den gamle og gennemprøvede version.
Er der nogen herinde der har et bud?
Jeg er igang med at kigge på ny bil, og har efterhånden fået indsnævret det til en nyere Passat Variant DSG årgang 2018, og så er spørgsmålet....skal man primært gå efter den nye 1.5 TSI motor, eller den gamle 1.4 TSI. De yder begge ca det samme ifølge specifikationerne, men jeg syntes det er lidt svært at få et entydigt svar på om den nye motor rent faktisk ER bedre, eller om "ny motor, nye problemer" er gældende og det er bedre at holde sig til den gamle og gennemprøvede version.
Er der nogen herinde der har et bud?
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5468
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Der er flere tråde omkring det herinde - kan ikke lige finde dem, men "søg og du skal finde"
Jeg står i samme problem (dog i en Touran). Nogle siger 1.5 rent faktisk kører kortere på literen - andre siger det er det modsatte. Der er også nogle der mener at den ene motor er mere harmonisk i lyden i forhold til den anden.
Jeg står i samme problem (dog i en Touran). Nogle siger 1.5 rent faktisk kører kortere på literen - andre siger det er det modsatte. Der er også nogle der mener at den ene motor er mere harmonisk i lyden i forhold til den anden.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 451
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 189 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Vi prøvede begge motorer inden vi købte bil, umiddelbart ikke den store forskel at spore i hverken lyd, performance eller forbrug for to almene bilister som os.
Jeg har heller ikke haft held til at opspore at der skulle være nogle nævneværdige forskelle på de to - eller problemer med den ene fremfor den anden, for den sags skyld.
Jeg ville nok bare tage bil der giver mest mening rent prismæssigt, og ikke tænke så meget over om det er den ene eller anden.
Jeg har heller ikke haft held til at opspore at der skulle være nogle nævneværdige forskelle på de to - eller problemer med den ene fremfor den anden, for den sags skyld.
Jeg ville nok bare tage bil der giver mest mening rent prismæssigt, og ikke tænke så meget over om det er den ene eller anden.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10867
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1897 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Der er pt. noget nyt software på vej til 1.5´eren der skulle kurere alt fra hakkende motorgang til manglede reaktion på speederen - ellers er der vist ikke noget at bemærke. Jeg har selv haft to 1.4 TSI 150, og det er fin motor. Ud fra en kort prøvetur i min kollegas 1.5 TSI synes jeg ikke der er nogen forskel på performance mellem de to. Økonomien lyder også ret sammenlignelig.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
I de 5-6 tests af VAG-biler med 1.5 TSI 150 HK jeg har set i Auto Motor und Sport og AutoBild har 1.5 TSI en relativ fin benzinøkonomi. Til gengæld har INGEN af dem kunnet opfylde den 0 - 100 km/h tid som er opgivet. Det har 1.4 TSI normalt ikke problemer med.
Her er en test af en Leon 1.5 TSI fra dagens udgave af AutoBild.
0 - 100 km/h er målt til 9,5 s - sløvt. Der klarer en 1.4 TSI 125 HK også.
Her er en test af en Leon 1.5 TSI fra dagens udgave af AutoBild.
0 - 100 km/h er målt til 9,5 s - sløvt. Der klarer en 1.4 TSI 125 HK også.
- Vedhæftede filer
-
- www.jpg (104.4 KiB) Vist 3212 gange
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Jeg prøvede både med søgefunktionen og med google, men uden at kunne finde nogen nyere tråde. Jeg kunne kun finde nogen der var godt et halvt år gamle med folk der var i tvivl om deres kommende biler kom med 1.4 eller 1.5, og om det var godt eller skidt.diskoboy skrev: ↑15. mar 2019, 10:36Der er flere tråde omkring det herinde - kan ikke lige finde dem, men "søg og du skal finde"
Jeg står i samme problem (dog i en Touran). Nogle siger 1.5 rent faktisk kører kortere på literen - andre siger det er det modsatte. Der er også nogle der mener at den ene motor er mere harmonisk i lyden i forhold til den anden.
Jeg tænkte at der måske idag var nogen der havde prøvet dem begge og havde lidt info, men ud fra svarene indtil videre lader der til at være relativt lille forskel, dog med et lille minus til 1.5'eren, som en evt software update (som man jo naturligvis kommer til at betale for når den skal til service) måske/måske ikke kan fixe.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Ja 9.5 er godt nok ikke specielt flot. Jeg hælder måske lidt til at vælge "old and trusted" motoren. Den har mange år på bagen og alle børnesygdomme er væk. Den nye er måske bedre, men skal nok lige have et par software updates og evt et par ture på værksted, hvilket hurtigt kan blive en dyr affære.erlingvj skrev: ↑15. mar 2019, 13:15I de 5-6 tests af VAG-biler med 1.5 TSI 150 HK jeg har set i Auto Motor und Sport og AutoBild har 1.5 TSI en relativ fin benzinøkonomi. Til gengæld har INGEN af dem kunnet opfylde den 0 - 100 km/h tid som er opgivet. Det har 1.4 TSI normalt ikke problemer med.
Her er en test af en Leon 1.5 TSI fra dagens udgave af AutoBild.
0 - 100 km/h er målt til 9,5 s - sløvt. Der klarer en 1.4 TSI 125 HK også.
Især når der ikke rigtigt er nogen store ting der taler FOR den nye 1.5'er men kun noget der taler IMOD, virker det lidt som en unødvendig risiko i forhold til den stabile 1.4'er.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Jeg synes 1,5 lyder lidt bedre end 1,4 og så trækker 1,5 markant bedre fra 1500-2000 omdrejninger. Derudover trækker de ret ens.
1,4 kan chiptunes. Det kan 1,5 ikke (endnu).
Jeg læste noget om at 1,5 teoretisk skulle sode mindre i indsugningen, da EGR-funktionen (via ventilerne) ikke er så kraftig. Måske nogen kan uddybe dette.
Min 1,4 TSI ACT er ca. ½ sekund hurtigere fra 0-100 end opgivelsen (7,3 vs 7,8 sekund). Det er til ca. 105 på speedometeret, så hastigheden passer med GPS'en.
1,4 kan chiptunes. Det kan 1,5 ikke (endnu).
Jeg læste noget om at 1,5 teoretisk skulle sode mindre i indsugningen, da EGR-funktionen (via ventilerne) ikke er så kraftig. Måske nogen kan uddybe dette.
Min 1,4 TSI ACT er ca. ½ sekund hurtigere fra 0-100 end opgivelsen (7,3 vs 7,8 sekund). Det er til ca. 105 på speedometeret, så hastigheden passer med GPS'en.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Forskellen er bare begrænset - jeg mener at have læst at 1.4 150 hk tunes til enten 170 eller 180 hk. Det er jo ikke den største forskel i verden, selvom alt selvfølgeligt tæller.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 495
- Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
ZanZan skrev:Forskellen er bare begrænset - jeg mener at have læst at 1.4 150 hk tunes til enten 170 eller 180 hk. Det er jo ikke den største forskel i verden, selvom alt selvfølgeligt tæller.
Plus det faktum at en sund 1.4 gerne yder 160hk standard.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 24. jan 2016, 08:59
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Når du nu vælger DSG, så er det nok også værd at skimte denne tråd igennem: viewtopic.php?t=117621ZanZan skrev: ↑15. mar 2019, 13:32Ja 9.5 er godt nok ikke specielt flot. Jeg hælder måske lidt til at vælge "old and trusted" motoren. Den har mange år på bagen og alle børnesygdomme er væk. Den nye er måske bedre, men skal nok lige have et par software updates og evt et par ture på værksted, hvilket hurtigt kan blive en dyr affære.
Især når der ikke rigtigt er nogen store ting der taler FOR den nye 1.5'er men kun noget der taler IMOD, virker det lidt som en unødvendig risiko i forhold til den stabile 1.4'er.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Fy for en tråd - 112 sider lang.Jensen81 skrev: ↑15. mar 2019, 15:30Når du nu vælger DSG, så er det nok også værd at skimte denne tråd igennem: viewtopic.php?t=117621ZanZan skrev: ↑15. mar 2019, 13:32Ja 9.5 er godt nok ikke specielt flot. Jeg hælder måske lidt til at vælge "old and trusted" motoren. Den har mange år på bagen og alle børnesygdomme er væk. Den nye er måske bedre, men skal nok lige have et par software updates og evt et par ture på værksted, hvilket hurtigt kan blive en dyr affære.
Især når der ikke rigtigt er nogen store ting der taler FOR den nye 1.5'er men kun noget der taler IMOD, virker det lidt som en unødvendig risiko i forhold til den stabile 1.4'er.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 24. jan 2016, 08:59
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Ja det var også dårligt formuleret. Det er lidt svært at blive klog på hvad der er op og ned, men nogen er vist ikke helt tilfreds med den gearkasse med tørkobling. Det var kun for at gøre dig opmærksom på det.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Det virker som om (jeg har ikke læst den i sin helhed) at så længe man holder sig væk fra DQ200, så virker det til at man er relativt i sikkerhed.Jensen81 skrev: ↑15. mar 2019, 15:30Når du nu vælger DSG, så er det nok også værd at skimte denne tråd igennem: viewtopic.php?t=117621ZanZan skrev: ↑15. mar 2019, 13:32Ja 9.5 er godt nok ikke specielt flot. Jeg hælder måske lidt til at vælge "old and trusted" motoren. Den har mange år på bagen og alle børnesygdomme er væk. Den nye er måske bedre, men skal nok lige have et par software updates og evt et par ture på værksted, hvilket hurtigt kan blive en dyr affære.
Især når der ikke rigtigt er nogen store ting der taler FOR den nye 1.5'er men kun noget der taler IMOD, virker det lidt som en unødvendig risiko i forhold til den stabile 1.4'er.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Jep, men en 1.4/1.5 TSI passat med DSG har altid dq200 gearkassen, medmindre den findes med 4wd (hvilket jeg faktisk ikke aner...)ZanZan skrev:Det virker som om (jeg har ikke læst den i sin helhed) at så længe man holder sig væk fra DQ200, så virker det til at man er relativt i sikkerhed.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Ja jeg kan se at DQ200 nærmest automatisk kommer i bilen, med mindre den har over 250 nM hvilket 1.4/1.5 TSI ikke har. Sq da ligefør man skal overveje en TDI istedet, alene for at slippe for DQ200. :/
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Nu bliver jeg helt bekymret over udsigten til at købe en bil med DQ200, efter at jeg læser at det stadigt idag, så mange år efter DQ200 problemerne blev meldt ud første gang, stadigt er et issue. Ganske vist kun på et fåtal af bilerne, men alligevel.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Der er mange vinkler på det...ZanZan skrev:Nu bliver jeg helt bekymret over udsigten til at købe en bil med DQ200, efter at jeg læser at det stadigt idag, så mange år efter DQ200 problemerne blev meldt ud første gang, stadigt er et issue. Ganske vist kun på et fåtal af bilerne, men alligevel.
Jeg har prøvet mange dq200 biler efterhånden og hovedparten har haft mærkbare slip i koblingerne.
Vores egen Sportsvan 1.5 TSI DSG, der nu har omkring 3000km på tælleren, gør det også når den er kold... Jeg vidste dog hvad jeg gik ind til og kan leve med hvordan den kører nu.
Med det samme der er lidt varme i mekanikken kører den rigtig godt! Når der generelt bliver lidt varmere udenfor regner jeg med at det bliver endnu bedre.
Selve motoren er jeg fint tilfreds med. Den er meget harmonisk og arbejdet meget effektivt og støjsvagt. Oppe i de høje omdrejninger har den måske ikke helt det samme overskud som en 1.4'er, dog med forbehold for at den lige skal køres til...
2-cyl drift sparer tydeligvis lidt brændstof, men jeg er ikke imponeret ifht hvor mærkbare rystelser der nogen gange er.. Om dette er det samme i en passat ved jeg dog ikke.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Jeg tror nu ikke at det er et fåtal der er ramt. Jeg tror det er et fåtal der er så hårdt ramt, at VW godkender udskiftning af gearkassenZanZan skrev:Nu bliver jeg helt bekymret over udsigten til at købe en bil med DQ200, efter at jeg læser at det stadigt idag, så mange år efter DQ200 problemerne blev meldt ud første gang, stadigt er et issue. Ganske vist kun på et fåtal af bilerne, men alligevel.
Min Touran 1,6 TDi er også ramt, men ikke i en grad så jeg ikke kan leve med det (som det er pt.).
Jeg kom fra en bil med DSG med vådkoblinger, og den skiftede bare gear så meget bedre.
Hvis jeg kunne vælge om, så havde jeg valgt samme bil, men med manuelt gear.
Prisforskellen op til 2,0 TDi med DSG var/er umiddelbart rimelig heftig...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Helt enig. Plus at rigtig mange slet ikke bemærker dette "fænomen", mærkeligt nok...pwh skrev:Jeg tror nu ikke at det er et fåtal der er ramt. Jeg tror det er et fåtal der er så hårdt ramt, at VW godkender udskiftning af gearkassen
Har prøvet både:
1. Køre i en lejebil med fænomenet i ret udtalt grad. Min medpassager kunne simpelthen ikke mærke det, trods mærkbare ryk i bilen.
2. Været medpassager i andres biler hvor jeg har kunnet mærke det. Her er jeg høflig og spørger ikke til det... Hvis de er glade og tilfredse med deres bil skal jeg ikke ødelægge det
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Problemet er jo at der er koldt i Danmark halvdelen af året.kGlerup skrev: ↑15. mar 2019, 16:31Der er mange vinkler på det...ZanZan skrev:Nu bliver jeg helt bekymret over udsigten til at købe en bil med DQ200, efter at jeg læser at det stadigt idag, så mange år efter DQ200 problemerne blev meldt ud første gang, stadigt er et issue. Ganske vist kun på et fåtal af bilerne, men alligevel.
Med det samme der er lidt varme i mekanikken kører den rigtig godt! Når der generelt bliver lidt varmere udenfor regner jeg med at det bliver endnu bedre.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Ja man skal op i en 2.0 TDI for at komme op over de 250 nM og dermed få en vådkobling som jeg kan læse det.pwh skrev: ↑15. mar 2019, 16:34Min Touran 1,6 TDi er også ramt, men ikke i en grad så jeg ikke kan leve med det (som det er pt.).ZanZan skrev:Nu bliver jeg helt bekymret over udsigten til at købe en bil med DQ200, efter at jeg læser at det stadigt idag, så mange år efter DQ200 problemerne blev meldt ud første gang, stadigt er et issue. Ganske vist kun på et fåtal af bilerne, men alligevel.
Jeg kom fra en bil med DSG med vådkoblinger, og den skiftede bare gear så meget bedre.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 206 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Vær derudover opmærksom på, at nogle 1,5 TSI vil være udstyret med partikelfilter, hvis de er nye nok. Jeg kender ikke den specifikke skilledato, men så vidt jeg husker så er det byggemåned efter august '18, man skal være opmærksom på.
Partikelfilteret er en god ting for menneskets åndrætsorganer, og mindre vigtigt for miljøet, da mængden af CO2 ikke ændres så vidt jeg ved.
Til gengæld kan et partikelfiler potentielt give lidt ekstraudgifter og krav til ændret kørselsmønster, hvis du udelukkende kører korte ture.
Jeg har ikke selv ejet en bil m. DQ200 gearkassen, men efter at have kørt nogle kilometer i forældrenes Seat Arona, dog med en 1,0 TSI, er jeg ikke specielt imponeret af skiftemønsteret. Specielt ikke sammenlignet med min bil, der er udstyret en DQ400e gearkasse, m. vådkoblinger. Ejede jeg en bil med DQ200 gearkassen, ville jeg udelukkende køre med gearkassen i "sport" mode, for at få skiftemønsteret forbedret ved daglig kørsel.
Jeg har ikke prøvet en DQ200 gearkasse m. skifteproblematikken (glidende koblinger).
Partikelfilteret er en god ting for menneskets åndrætsorganer, og mindre vigtigt for miljøet, da mængden af CO2 ikke ændres så vidt jeg ved.
Til gengæld kan et partikelfiler potentielt give lidt ekstraudgifter og krav til ændret kørselsmønster, hvis du udelukkende kører korte ture.
Jeg har ikke selv ejet en bil m. DQ200 gearkassen, men efter at have kørt nogle kilometer i forældrenes Seat Arona, dog med en 1,0 TSI, er jeg ikke specielt imponeret af skiftemønsteret. Specielt ikke sammenlignet med min bil, der er udstyret en DQ400e gearkasse, m. vådkoblinger. Ejede jeg en bil med DQ200 gearkassen, ville jeg udelukkende køre med gearkassen i "sport" mode, for at få skiftemønsteret forbedret ved daglig kørsel.
Jeg har ikke prøvet en DQ200 gearkasse m. skifteproblematikken (glidende koblinger).
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Præcis.ZanZan skrev:
Ja man skal op i en 2.0 TDI for at komme op over de 250 nM og dermed få en vådkobling som jeg kan læse det.
Det er sgu lidt ærgerligt. Der er meget få ting jeg ikke er tilfreds med ved min bil, men kombinationen af DQ200 og rigtig mange tusinde km årligt i bykørsel myldretidstrafik er sgu ikke en vinder. Fatter ikke at VW ikke har taget den gearkasse af markedet. Det er ikke mærket værdigt.
Men for at være helt ærlig, så er jeg ret sikker på at min næste bil også bliver inden for VAG koncernen (men uden DQ200). Så de har åbenbart stadig fat i den lange ende ift. kunder som mig...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Du kan ikke helt sammenligne DPF på en benzin bil med en diesel. På en benziner bruges det ikke aktiv regenerering, kun passiv.Jannik skrev:Til gengæld kan et partikelfiler potentielt give lidt ekstraudgifter og krav til ændret kørselsmønster, hvis du udelukkende kører korte ture.
Personligt tror jeg ikke vi vil se de samme udfordringer som på diesel bilerne.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 15. mar 2019, 09:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Problemet er bare, at du ikke rigtigt kan få en VAG bil med automatgear, uden at ramme DQ200, med mindre du vælger en diesel, og lige præcist til bykørsel i kø er en diesel sq ikke det mest oplagte valg.pwh skrev: ↑15. mar 2019, 16:50Præcis.ZanZan skrev:
Ja man skal op i en 2.0 TDI for at komme op over de 250 nM og dermed få en vådkobling som jeg kan læse det.
Det er sgu lidt ærgerligt. Der er meget få ting jeg ikke er tilfreds med ved min bil, men kombinationen af DQ200 og rigtig mange tusinde km årligt i bykørsel myldretidstrafik er sgu ikke en vinder. Fatter ikke at VW ikke har taget den gearkasse af markedet. Det er ikke mærket værdigt.
Men for at være helt ærlig, så er jeg ret sikker på at min næste bil også bliver inden for VAG koncernen (men uden DQ200). Så de har åbenbart stadig fat i den lange ende ift. kunder som mig...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
En ting er prisen på indkøb, men noget andet er vedligehold, grøn ejerafgift og lignende. Jeg kan ikke se mig selv forsvare indkøb af en diesel med de udgifter det påfører, da mit kørselsmønster på ingen måde kan retfærdiggøre det, og jeg udelukkende ville gøre det for at undgå DQ200.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Ja de fornuftige tunere laver typisk ikke flere Hk end det, for at skåne turboen. Men du få stadig væsentligt mere bundtræk, ca. 330 Nm istedet for 250.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Jo der er en del andre muligheder i koncernen. 2,0 kører aldrig med DQ200 uanset om det er benzin eller diesel. Der er også flere modeller, hvor 1,4/1,5 kan fås i kombination med DQ250 eller DQ381ZanZan skrev: ↑15. mar 2019, 17:21Problemet er bare, at du ikke rigtigt kan få en VAG bil med automatgear, uden at ramme DQ200, med mindre du vælger en diesel, og lige præcist til bykørsel i kø er en diesel sq ikke det mest oplagte valg.
En ting er prisen på indkøb, men noget andet er vedligehold, grøn ejerafgift og lignende. Jeg kan ikke se mig selv forsvare indkøb af en diesel med de udgifter det påfører, da mit kørselsmønster på ingen måde kan retfærdiggøre det, og jeg udelukkende ville gøre det for at undgå DQ200.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- malern
- Medlem
- Indlæg: 1072
- Tilmeldt: 31. jan 2012, 19:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: køge
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 33 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
Nej.ZanZan skrev: Problemet er bare, at du ikke rigtigt kan få en VAG bil med automatgear, uden at ramme DQ200, med mindre du vælger en diesel,
Bare vælg en anden benzinmotor end 1.4-1.5tsi.
T6 Transpeter TDI
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10867
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1897 times
Re: 1.4 TSI vs 1.5 TSI
1.8 TSI bruger den jo også. Og 2.0 TSI er ret begrænset i udvalget, og (i min optik) tåbelig at købe til ren bykørsel.