Passat 3C - blæser periodisk fuld skrue?

Besvar
dennispedersen
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 17. jun 2008, 08:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Passat 3C - blæser periodisk fuld skrue?

Indlæg af dennispedersen » 18. mar 2019, 00:39

Jeg har et besynderligt problem med min 3C 2.0 oliebrænder
Periodisk når den bliver parkeret enten på job eller i garagen så starter køleblæserne på fuld banan i et par miunutter

Mellem job <->Privat er der ca. 10km jysk by kørsel.
Der bliver bare kørt almindelig morfar kørsel uden at hidse den op.
Det er kun periodisk og temperatur nålen holder sig pænt på 90grader.

Er det bare by design eller?
Det sker ca. 1 gang hver 14dag.

Ingen fejlkoder at hente i VCDS.
Jeg har dog ikke haft lejlighed for at udlæse den aktuelle temperatur når det sker fordi det sker så sjældent.
Men når man tjekker så stemmer instrumenter overens med VCDS

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1268
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: Passat 3C - blæser periodisk fuld skrue?

Indlæg af Allanxx » 18. mar 2019, 01:57

Hvis den er med partikel filter så er det fordi den lige har været igang med at regenerere.
These users thanked the author Allanxx for the post:
kGlerup
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Passat 3C - blæser periodisk fuld skrue?

Indlæg af HansH » 18. mar 2019, 07:31

Som Allanxx siger - en aktiv regen der er blevet afbrudt (fordi du slukker motoren) mens temp i partikelfilter er på sit højeste.
For at undgå at det stikker ild i noget, kører blæserne på fuld hammer nogle minutter efter du har slukket motoren.

Det lyder ikke som om dit kørselsmønster er særlig velegnet til en diesel med DPF.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Passat 3C - blæser periodisk fuld skrue?

Indlæg af janny » 18. mar 2019, 17:56

HansH skrev:
18. mar 2019, 07:31
Som Allanxx siger - en aktiv regen der er blevet afbrudt (fordi du slukker motoren) mens temp i partikelfilter er på sit højeste.
For at undgå at det stikker ild i noget, kører blæserne på fuld hammer nogle minutter efter du har slukket motoren.

Det lyder ikke som om dit kørselsmønster er særlig velegnet til en diesel med DPF.
arhh, det oplever jeg nu også indimellem, selvom jeg kører 2X40 km motorvej, hvilket jeg vil mene er ok til en bil med DPF.
Men man er jo ikke selv herre over hvornår den starter regenerering op, så det kan jo forekomme umiddelbart inden man er hjemme/fremme ;)
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Passat 3C - blæser periodisk fuld skrue?

Indlæg af HansH » 18. mar 2019, 18:01

janny skrev:
18. mar 2019, 17:56
HansH skrev:
18. mar 2019, 07:31
Som Allanxx siger - en aktiv regen der er blevet afbrudt (fordi du slukker motoren) mens temp i partikelfilter er på sit højeste.
For at undgå at det stikker ild i noget, kører blæserne på fuld hammer nogle minutter efter du har slukket motoren.

Det lyder ikke som om dit kørselsmønster er særlig velegnet til en diesel med DPF.
arhh, det oplever jeg nu også indimellem, selvom jeg kører 2X40 km motorvej, hvilket jeg vil mene er ok til en bil med DPF.
Men man er jo ikke selv herre over hvornår den starter regenerering op, så det kan jo forekomme umiddelbart inden man er hjemme/fremme ;)
Jamen klart. Jeg skriver heller ingen steder, at det kun sker for dem der kører 10 km jysk bykørsel hver vej :)
Men det er logisk, at jo længere stræk du kører, og jo færre starter du har, jo bedre bliver odds for at bilen kan færdiggøre sin aktive regen uden at blive afbrudt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

dennispedersen
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 17. jun 2008, 08:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C - blæser periodisk fuld skrue?

Indlæg af dennispedersen » 19. mar 2019, 23:25

HansH skrev:
18. mar 2019, 07:31
Som Allanxx siger - en aktiv regen der er blevet afbrudt (fordi du slukker motoren) mens temp i partikelfilter er på sit højeste.
For at undgå at det stikker ild i noget, kører blæserne på fuld hammer nogle minutter efter du har slukket motoren.

Det lyder ikke som om dit kørselsmønster er særlig velegnet til en diesel med DPF.
Ah det giver god mening hvis det er tilfældet
Jeg var ved at mistænke noget elektronik var på vej hensides med den opførsel (Lidt i stil da med konens Mii svejste relæet til køle blæseren)

Jeg plejer at køre omkring 40tkm om året så jeg tænker den får rig lejlighed til at regen på andre tidspunkter :-)

Besvar

Tilbage til "Motor"