Golf 1.4tsi tøven ved igangsætning

Besvar
Damkel
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 8. apr 2014, 09:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Golf 1.4tsi tøven ved igangsætning

Indlæg af Damkel » 18. mar 2019, 11:03

Hej

Jeg har en Golf 7 1.4 TSI 122HK.
Når jeg starter roligt som f.eks. i tæt trafik (eller svigerfamilien på bagsædet ;) ), så så får jeg først et lille tøven/ryk som hvis man kørte med karburator med kold motor og ikke nok choker, hvorefter man får trækkraften.

Hvis jeg nu vil hurtigt ud af et lyskryds, får jeg samme opførsel. Hvis jeg rammer koblingspunktet, hvorefter giver gas, så får jeg et kraftigt ryk og derefter kommer lidt turbo tøven.
Hvis jeg vil undgå dette, så skal jeg lave en morfar start - godt med omdrejninger og sørg for at holde "gryden i kog" mens jeg kobler til. På den måde kan jeg komme hurtigt ud af lyskrydset, men selv om jeg aldersmæssigt er ved at være gammel nok til at være morfar, så syntes jeg ikke at det så fedt.
Hvis jeg på den anden side set sætter virkeligt langsomt igang med "et råddent æg under speederen" så er der ingen ryk eller tøven.

Jeg har naturligvis nævnt det på både original og uoriginale værksteder og alle siger at der ikke er noget galt med den.

Hvis det nu havde været min gamle Triumph, så havde jeg justeret begge SU karburatorer til at give en lidt federe blanding og det havde været i orden, men det har jeg ikke rigtig mulighed for på Golfen...

Er dette normal opførsel?
Skal jeg leve med det eller hvad kan man gøre?
Jeg har faktisk overvejet, om det skal løses i motorstyringen og om jeg skulle kontakte en chiptuner, men egentligt havde jeg ikke nogen planer om at chiptune.

Besvar

Tilbage til "Motor"