Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Besvar
Brugeravatar
StefanDK
Nyt medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af StefanDK » 30. mar 2019, 20:56

Efter 210.000km er min Superb 1.6 TDI begyndt at blive træls.

Har lige haft bøvl med min EGR ventil - dette fik jeg kodet mig ud af.

Her 2000km senere, lyser den så i partikelfilter lampen. Men sætter ingen fejlkoder ifølge VCDS.
Så spørgsmålet er, er det normalt?
Vedhæftede filer
2019-03-30 20.44.24.jpg
2019-03-30 20.44.24.jpg (74.28 KiB) Vist 2147 gange
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af DrDice » 30. mar 2019, 21:35

Dit DPF er ikke regenereret ordentligt. Se evt her

https://www.hypermiler.co.uk/dpf-diesel ... ration-faq


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author DrDice for the post:
StefanDK
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Brugeravatar
StefanDK
Nyt medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af StefanDK » 31. mar 2019, 08:53

Tak for linket.

Jeg må ud og køre en tur.
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/

Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af Bandit » 31. mar 2019, 16:27

Er din egr-off lavet af en der ved hvad han gør? Havde det en overgang på min T5,5 i forbindelse med fejlfinding og den gjorde det samme.

Brugeravatar
StefanDK
Nyt medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af StefanDK » 31. mar 2019, 19:25

Ja det er lavet af fagfolk i min optik.

En god køretur i 4. gear med 90 km/t slukkede lampen.
Så må se hvordan/hvor længe det opfører sig ordenligt.
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af ESN » 10. apr 2019, 08:07

Hvis du er fra Ribe. kan du jo køre forbi Søren "tidligere fredslund "herinde fra han kan meget sandsynligt løse dit problem.
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af HansH » 10. apr 2019, 09:33

Altså, nu skal jeg forsøge ikke at antage alt for meget....

Men når du mht din EGR-ventil siger "kodet dig ud af" ... "hos fagfolk" ....
Så kan jeg ikke lade være med at tænke, at der er mange der kalder sig fagfolk og som tilbyder at lave EGROFF, men uden at komme i mål.
Og symptomet er - som jeg har forstået fra andre posts (har (heldigvis) ikke selv den erfaring) - præcis som du oplever det, nemlig at bilen efterflg ikke er i stand til at gennemføre en aktiv regen ordentligt, og dit DPF er derfor på vej i hegnet.

Jeg kan kun anbefale at gå til nogle fagfolk som igen og igen har bevist at de har fod på de her sager: Landberg eller Rittersport (Dynotrim).

Hvis du bare kører videre, ryger du i nødprogram, og til sidst stopper filteret så meget at det ikke kan klares med en serviceregen. Dvs det hedder nyt filter eller afmontering og afbrænding osv.

Håber du får det løst.
These users thanked the author HansH for the post:
AAMS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af vartaz » 10. apr 2019, 15:24

Hvis det ikke enten er landberg partner eller ritter , ville jeg straks få en omtuning af bilen hos en af disse da det kan være slut med dit DPF meget snart , hvis du ikke får den lampe til at gå ud (sodmængde ned) ....

fagfolk ifh EGR , DPF på 1,6 /2.0 tdi cr er få hvor det DUR.....
my 2 cents

Brugeravatar
Ghettoadam
Medlem
Indlæg: 679
Tilmeldt: 14. maj 2011, 13:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tallmountain
Has thanked: 11 times
Been thanked: 33 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af Ghettoadam » 10. apr 2019, 15:32

Er der ikke også noget med, at de soder mere, når EGR er kodet fra, og med et partikelfilter som har passeret 200.000 km, så er det vel også ved at være tiden til en udskiftning. Eller er det mig, som er helt galt på den?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af HansH » 10. apr 2019, 15:36

Ghettoadam skrev:
10. apr 2019, 15:32
Er der ikke også noget med, at de soder mere, når EGR er kodet fra..
Nej det er lige omvendt:

EGRON ==> lavere forbr.temperatur ==> mindre NOx + mere soddannelse
EGROFF ==> højere forbrændingstemperatur ==> mere NOx + mindre soddannelse

NOx og sod er to forbundne parametre i forbrændingsligningen.
Øges den ene, mindskes den anden.
Og da EGRON har til formål at mindske dannelse af NOx, er det givet hvordan det vil gå med soddannelse.
These users thanked the author HansH for the post:
Ghettoadam
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Ghettoadam
Medlem
Indlæg: 679
Tilmeldt: 14. maj 2011, 13:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tallmountain
Has thanked: 11 times
Been thanked: 33 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af Ghettoadam » 10. apr 2019, 15:39

SÅ fik jeg lige lært noget nyt idag, men med hensyn til levetid på partikelfiltre, er jeg så helt ved siden af. Logikken siger, at de har begrænset levetide, da de med tiden bliver fyldt med aske, som de netop er skabt til at gemme.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af HansH » 10. apr 2019, 17:01

Ghettoadam skrev:
10. apr 2019, 15:39
.. med hensyn til levetid på partikelfiltre, er jeg så helt ved siden af. Logikken siger, at de har begrænset levetide, da de med tiden bliver fyldt med aske, som de netop er skabt til at gemme.
Nej jeg vil give dig ret i at 210.000km sagtens kunne være tid til at filtret er fyldt.

Den olieaske der over tid opsamles i filtret stammer fra tungmetaller i motorolien.
Den fyldmængde ECU'en oplyser i en af tilpasningskanalerne, er en beregning som er baseret på mængden af forbrændt dieselolie i bilens levetid.
Det beregnes på flg. måde:

<km.stand> * <gennemsnitsforbrug l/100km> * <askekoefficient 0,0046>

Dvs. hvis man antager at bilen i hele sin levetid har forbrugt 7l/100km, så ser regnestykket således ud:

210.000 * 0,07 * 0,0046 == 67,62g

Filteret kan rumme 80g, men da ovenstående tal kun er en beregning, kan det reelle askeindhold i filteret være både højere og lavere ... og dermed kan man ikke sige med sikkerhed hvor meget aske der egentlig er i det filter.
Hvis man kører hårdt og dermed forbruger gennemsnitligt mere brændstof, eller man har en motor der bruger lidt olie, så vil den reelle fyldgrad alt andet lige være højere end VW's beregnede tal siger.

HHKP herinde har kørt over 500.000 på samme filter.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
malern
Medlem
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 31. jan 2012, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: køge
Has thanked: 59 times
Been thanked: 33 times

Re: Lyser i partikelfilter lampe - ingen fejlkoder.

Indlæg af malern » 10. apr 2019, 17:04


Ghettoadam skrev:SÅ fik jeg lige lært noget nyt idag, men med hensyn til levetid på partikelfiltre, er jeg så helt ved siden af. Logikken siger, at de har begrænset levetide, da de med tiden bliver fyldt med aske, som de netop er skabt til at gemme.
Jeg mener at man stillede som krav til bilindustrien, at DPF skulle holde minimum 160K km, da det i sin tid blev introduceret.
Skulle være mærkeligt hvis ikke de tænkte en udskiftning med ind i serviceplanen, inden dens kørte 250K km.
T6 Transpeter TDI
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat

Besvar

Tilbage til "Motor"