Har et spørgsmål som jeg håber eksperterne herinde kan hjælpe mig at finde et svar på.
Det drejer sig som sagt om en VW Polo 1,4 TDI fra 15. Små 90.000 Km på tælleren
Bilen køre super fint, god trækkraft, bruger ikke vand eller olie.
Men det berømte MEN...…. jeg har over den sidste tid lagt mærke til at når jeg kører ind på motorvejen efter nogle få kilometer på alm. vej med en temp på 90 grader som den plejer, stiger nålen til 100 - 110 grader og falder så efter lidt tid hurtigt til 90 grader og bliver der resten af turen.
Den har aldrig ramt det røde felt eller vist gul el. rød lampe inden den faldt til 90 grader.
Jeg fik for en sikkerheds skyld skiftet Termostaten just in case, men det har ikke løst mysteriet, temperaturmåleren stiger stadig af og til når bilen rammer motorvejen. Har bilen kørt landevej eller by i længere tid sker det som regel ikke.
Jeg håber at der er nogen herinde som kan hjælpe.....
Vw Polo 1,4 TDI 2015 Temperaturmåler vand stiger til 100 - 110 og falder til 90.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 6. apr 2019, 17:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 48
- Tilmeldt: 5. nov 2017, 17:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Vw Polo 1,4 TDI 2015 Temperaturmåler vand stiger til 100 - 110 og falder til 90.
Der sidder to termostater. Et med hus et uden.
Sendt fra min G8441 med Tapatalk
Sendt fra min G8441 med Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 6. apr 2019, 17:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw Polo 1,4 TDI 2015 Temperaturmåler vand stiger til 100 - 110 og falder til 90.
Hej Benji,
Tak for din hjælp...det er virkelig værdsat.
Det vidste jeg ikke at der er to .
Jeg kørte bare bilen til min mekanikker og han skiftede en termostat. Aner ikke hvilken af dem.....er ikke sikker på at han var klar over at der er to.
Af nysgerrighed hvor sidder de hver især og hvorfor 2, har de begge indflydelse på kølingen af motoren eller hvad er årsagen?
Mvh/Fmpedersen
Tak for din hjælp...det er virkelig værdsat.
Det vidste jeg ikke at der er to .
Jeg kørte bare bilen til min mekanikker og han skiftede en termostat. Aner ikke hvilken af dem.....er ikke sikker på at han var klar over at der er to.
Af nysgerrighed hvor sidder de hver især og hvorfor 2, har de begge indflydelse på kølingen af motoren eller hvad er årsagen?
Mvh/Fmpedersen
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Vw Polo 1,4 TDI 2015 Temperaturmåler vand stiger til 100 - 110 og falder til 90.
Det er ikke termostatenerne der driller
Det er vandpumpen der er defekt
Pumpen har et skjold der går ind foran pumpehjulet så pumpen blir ineffektiv når motoren er kold
Dette skjold sætter sig fast i “kold” tilstand og derfor blir den varm
Pumpen er trukket af tandremmen så man skal lige ha sig besluttet om man vil skifte pumpen alene eller ta det hele med tandrem og det hele
Hvis du vil ha et tilbud på opgaven så send lige en besked med reg. Nummer
Det er vandpumpen der er defekt
Pumpen har et skjold der går ind foran pumpehjulet så pumpen blir ineffektiv når motoren er kold
Dette skjold sætter sig fast i “kold” tilstand og derfor blir den varm
Pumpen er trukket af tandremmen så man skal lige ha sig besluttet om man vil skifte pumpen alene eller ta det hele med tandrem og det hele
Hvis du vil ha et tilbud på opgaven så send lige en besked med reg. Nummer
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 6. apr 2019, 17:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw Polo 1,4 TDI 2015 Temperaturmåler vand stiger til 100 - 110 og falder til 90.
Hej Norn,
Tak for svar.
Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan sådan en vandpumpe virker.
Bilen har kørt 90.000 km så det vil vel ikke kunne svare sig ikke at skifte tandremmen hvis vandpumpen er færdig.
Er det ved det normalt at vandpumpen dør ved det antal km? Eller er det bare bad luck.
Jeg bor lidt nord for Århus så er desværre ikke lige i nærheden af det Sønderborg.
Men et tilbud skader vel aldrig.
Tak for svar.
Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan sådan en vandpumpe virker.
Bilen har kørt 90.000 km så det vil vel ikke kunne svare sig ikke at skifte tandremmen hvis vandpumpen er færdig.
Er det ved det normalt at vandpumpen dør ved det antal km? Eller er det bare bad luck.
Jeg bor lidt nord for Århus så er desværre ikke lige i nærheden af det Sønderborg.
Men et tilbud skader vel aldrig.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Vw Polo 1,4 TDI 2015 Temperaturmåler vand stiger til 100 - 110 og falder til 90.
Måske du kan få tilskud/kulance hos VW, hvis dine service er overholdt....bilen er jo næsten ny
No Letting the Old Man In!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 6. apr 2019, 17:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw Polo 1,4 TDI 2015 Temperaturmåler vand stiger til 100 - 110 og falder til 90.
Hej ESN...
Tak for dit bidrag til at afhjælpe problemet.
Det lyder som et forslag der er værd at prøve.
Jeg har ikke prøvet det før men det er vel at rette henvendelse til VW Danmark og forlægge dem sagen.
Bilen har fået service og olieskift som den skal efter bogen. Så det er passet.
Den burde efter hvad jeg kan se ikke skulle have skiftet tandrem før 130.000 km så det er lidt tidligt. Men vandpumperne er vist en svaghed på nogle nyere modeller efter hvad jeg kan læse mig til.
Tak for dit forslag og jeg vil prøve at arbejde videre med det.
/Fmpedersen
Tak for dit bidrag til at afhjælpe problemet.
Det lyder som et forslag der er værd at prøve.
Jeg har ikke prøvet det før men det er vel at rette henvendelse til VW Danmark og forlægge dem sagen.
Bilen har fået service og olieskift som den skal efter bogen. Så det er passet.
Den burde efter hvad jeg kan se ikke skulle have skiftet tandrem før 130.000 km så det er lidt tidligt. Men vandpumperne er vist en svaghed på nogle nyere modeller efter hvad jeg kan læse mig til.
Tak for dit forslag og jeg vil prøve at arbejde videre med det.
/Fmpedersen
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Vw Polo 1,4 TDI 2015 Temperaturmåler vand stiger til 100 - 110 og falder til 90.
der ligger en besked til dig
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG