Skift af tændrør citigo

Besvar
Berndtbobby
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. apr 2019, 17:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Skift af tændrør citigo

Indlæg af Berndtbobby » 10. maj 2019, 15:58

Hej
Kan ved at søge læse at problemer med at få tændspolerne af ved skift af tændrør er et ofte forekommende problem på citigo o.s.v..

Jeg har forsøgt mig med at hive og vride i den enkelte tændspole men de sidder totalt fast omkring tændrørene - og det gælder alle tre (jeg har,selvfølgelug taget skruen ud ved den enkelte spole).

Jeg tænker, at det er mit lokale skoda-værksted der ikke har smurt tændrørshætterne med silikone ved skift - så de nu sitter fast....

Med mindre, at der forefindes et yderlige godt råd.... Eller en der kan hjælpe her i østjylland så er det vel:

I stedet for at ødelægge hætterne, så jeg står med en ubrugelig bil til jeg får købt nye, er det vel det bedste at tage på det skodaværksted (der sidst skiftede tændrør på bilen) med den og få dem til at sætte tændrørene i?......

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Skift af tændrør citigo

Indlæg af i-s » 10. maj 2019, 17:28

Du skal bruge den rigtige tændrørsaftrækker. Så plejer det at gå nemt.
/Søren.

Berndtbobby
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. apr 2019, 17:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skift af tændrør citigo

Indlæg af Berndtbobby » 10. maj 2019, 17:49

Okay tak for rådet.🙂 Må lige se hvor jeg kan finde sådan en..... Ups den er vist dyr... 45 euro plus fragt.....

Per Doessing
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: Skift af tændrør citigo

Indlæg af Per Doessing » 11. maj 2019, 18:47

Jeg har med held flere gange anvendt en cykeleger. Du kan lige akkurat få den ombukkede ende af egeren ned ved siden af tændrørshætten og ind mellem gummi og porcelæn på tændrøret, så er det bare at hive i tændspolen samtidig med at du trækker i egeren. Du kan få nye hætter (uden tændspole). Disse er anderledes i udførsel og skulle ikke gro så let fast. Smør dog gerne med lidt siliconefedt på en vatpind.
Hilsen Per D

Berndtbobby
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. apr 2019, 17:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skift af tændrør citigo

Indlæg af Berndtbobby » 11. maj 2019, 19:15

Tak for svaret - det vil jeg måske prøve - hvis jeg kan finde ud af det. 🙂

Går ud fra at det er en standard-eger som jeg har vedhæftet?.

Vil lige sikre mig at jeg har forstået metoden rigtigt:

Man løfter lidt op i tændspolen og skubber gummiet lidt til siden. Så fører man egeren ned langs gummi-hætten (uden på gummihætten går jeg ud fra?), ned til der hvor den ender. "Eger-hovedet" - bøjet som en krog skal gribe fast i bunden af tændrørshætten og så skal man trække i tændspole og eger samtidig... Tænker det kan være svært at fange enden af tændrørshætten med "eger-krogen"?
Vedhæftede filer
shimano-eger-wh-r501-a-flad-286mm-baghjul_Y01234865.jpg
shimano-eger-wh-r501-a-flad-286mm-baghjul_Y01234865.jpg (7.34 KiB) Vist 920 gange

Per Doessing
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: Skift af tændrør citigo

Indlæg af Per Doessing » 11. maj 2019, 19:44

Ja - det er præcis sådan. Du kan med fordel bukke egeren om i 90 gr. 10 cm fra gevindenden for at få et håndtag at trække i. Du vil samtidig også have retningen på egerkrogen i forhold til "håndtaget".
Jeg har anvendt en alm. rustfri eger på ca. 300mm. Den du har uploadet er en aero eger fra Shimano, som gør at den har et par skarpe kanter at holde på - måske har det ingen betydning. Det er muligt at du skal prøve først i den ene side af hætten og derefter i den anden side af hætten ( for at frigøre gummiet fra porcelænet )
Hilsen Per D

Berndtbobby
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. apr 2019, 17:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skift af tændrør citigo

Indlæg af Berndtbobby » 11. maj 2019, 19:50

Tak for svaret.... Godt du lige gjorde mig opmærksom på at det er bedst med en rund eger.👍🏻

Besvar

Tilbage til "Motor"