Hej
Jeg har en motor som bruger lidt vand, ca. 1 liter pr. 10.000 km. Det er en indre lækage, vandpumpen er netop skiftet da den alligevel skulle have tandrem. Den har nu kørt 220.000 km.
Er der nogen der har erfaring med hvor de ofte har et brist? Den taber tryk natten over ved trykprøvning.
Der løber vand igennem mange komponenter på denne motor.
Er der nogen der har et godt råd til hvor man skal starte med at lokalisere en lækage? Ladeluftskøler, oliekøler, egr, egrkøler..?
Skoda Octavia 2013 2,0 TDI 110kW CKFC
Sent from my iPhone using Tapatalk
2,0 TDI 150 hk (2013) bruger vand
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: 2,0 TDI 150 hk (2013) bruger vand
Start med ladeluft kæler den er nemmest og derefter egrkøler ved partikelfilter
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: 2,0 TDI 150 hk (2013) bruger vand
Jeg har for nyligt skiftet oliekøler på min Touran (samme motorkonstruktion?), da den var utæt for kølervæske. Det kunne kun ses når den var varm og der var tryk på systemet. Halvpebret sag til omkring kr. 2.800,- Min mistede heller ikke de store mængder - afhang lidt af kørselsmønster, men vel ca. 100 ml./1.000 km.
- These users thanked the author MarcWinther for the post:
- galten
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: 2,0 TDI 150 hk (2013) bruger vand
Huset er i øvrigt af plastik og er spændt på forsiden af motorblokken, tætnet med O-ringe (det kan jo også være her der er en utæthed). Disse fåes i løs vægt, så det er måske et sted at starte, hvis problemet vel at mærke ligger her. Oliekøleren er til orientering det "hus", som oliefilteret sidder i. Til min Touran har det reservedelsnr. 03L 115 389 H.
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 26. maj 2016, 09:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: 2,0 TDI 150 hk (2013) bruger vand
Jeg har lige opdaget at jeg aldrig fik afsluttet denne tråd. Problemet er løst, bilen havde 3 små lækager.MarcWinther skrev:Huset er i øvrigt af plastik og er spændt på forsiden af motorblokken, tætnet med O-ringe (det kan jo også være her der er en utæthed). Disse fåes i løs vægt, så det er måske et sted at starte, hvis problemet vel at mærke ligger her. Oliekøleren er til orientering det "hus", som oliefilteret sidder i. Til min Touran har det reservedelsnr. 03L 115 389 H.
Køleren, oliekøleren og varmeapparatet.
Nu har den kørt 75.000 km siden uden at bruge en dråbe
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 26. maj 2016, 09:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: 2,0 TDI 150 hk (2013) bruger vand
Det var faktisk ikke vanvittigt dyrt, man kan finde billige Nissens dele ved Autodoc.Bopjensen skrev:Det lyder dyrt.
Hvordan fandt du dem?
Køleren var lidt fugtig underneden, den fandt jeg hurtigt.
Stadig vandforbrug: af med olien når olien ikke drypper mere sæt lidt under 1 bar trykluft på kølesystemet. Der kom vand ud af bundproppen 50/50 oliekøler eller topstykke - oliekøler skiftet pga det er billigst.
Stadig vandforbrug: olie af igen og tryk på. Ingen vand ud af bundprop den taber stadig tryk. Afmonter plastik over speeder, vanddråbe under varmeapp. Ny varmeveksler på og så kunne den holde tryk ja det kostede lidt penge men mere tid.. det tog mig et halvt år fordi vandforbruget var så lille og periodisk.
Sent from my iPhone using Tapatalk