Golf MK1 engine swap

Besvar
Brugeravatar
KasperHedegaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 19. jul 2010, 22:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Golf MK1 engine swap

Indlæg af KasperHedegaard » 24. maj 2019, 15:34

Hej Vagcars.

Her kommer lige et spørgsmål til de kloge hoveder.

Jeg er for nyligt blevet ejer af min første Golf MK1 1,1 fra 1977, som har været i familien de sidste 40 år.
Planen er at den skal hovedrenoveres til vinter, med efterfølgende komplet omlakering.

Hvad jeg dog ikke havde regnet med var, at jeg skulle til at kigge på motor også. Jeg tog en kompressionstest på motoren, og fik 11 bar på 3 af cylindrene, men kun 6 bar på cylinder nummer 2. Det har så vist sig at den har en dårlig ventil på den cylinder, så jeg står imellem valget at få toppen renoveret, eller skifte motoren ud med en større.

Mit spørgsmål lyder så på. om der er nogen der har erfaring med at lægge en GTI 16v motor i sådan en fra en Golf MK2, eller hvilke som helst andre engine swaps?
Jeg spekulerer i hvor nemt det er, og hvad der skal til for at få succes med det.

Håber at der er nogen herinde som har erfaring med dette,

Mvh. Kasper.

GaSelle
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8145
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 332 times

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af GaSelle » 24. maj 2019, 15:41

Var det mig, fik jeg ordnet toppen og holdt den helt original. Ødelagte og ombyggede gamle biler er der nok af - men hvis du har et eksemplar med en god historie, ville en anden motor være synd, i min optik.

Jeg ved godt, at det ikke besvarer dit spørgsmål - men tag det som et indspark alligevel :)

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 659
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af mojo » 24. maj 2019, 15:52

Motore over 1.5 i de gamle er en helt anden opbygning hvor motoren ligger anderledes og der er andre længdevanger under bunden.
Alt kan lade sig gøre men jeg ville holde den org hvis det var mig.
Der er ingen der siger at topstykket/ventiler er defekt fordi den ikke holder tæt på cyl 2.
Giv den nogle omdrejninger og hæld en halv liter vand i en tynd stråle ned igennem karburatoren giv den mere gas når den taber omdr.
Brug hånden på gasspjældet.
Når du er færdig står komp ens på alle cylinder.
Skift olie og filter bagefter.

Brugeravatar
KasperHedegaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 19. jul 2010, 22:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af KasperHedegaard » 25. maj 2019, 12:58

Tak for jeres svar.

Med hensyn til ventiler, så er jeg næsten hundrede procent sikker på at den ene er brændt en smule. Den lyder underlig i tomgang, og når den bliver godt varm, begynder den at gå på 3 cylindre.
Har desuden haft trykluft sat på den cylinder imens den var TDC, og da kunne jeg høre at det susede en smule ud af udstødningen også.

Jeg vil prøve at undersøge hvad en komplet renovering af toppen koster. Knasten kunne også godt trænge til en tur.
Det har tilsyneladende været hårdt for motoren at køre på blyfri benzin i mange år. Den har trods alt "kun" gået 200.000km fra ny.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 659
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af mojo » 25. maj 2019, 15:13

Ingen tvivl om den er utæt omkring en ventil.
Hvis du hellere vil flå den fra hinanden og gøre klar til at bruge min 5k på den? I stedet for at bruge en penge på en halv liter vand! Klø på min ven.
Jeg har 20år bag mig med erfaring med motorer med skæv kompression fra ophugnings branchen og ved det virker 9 ud af 10 gange.

Brugeravatar
KasperHedegaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 19. jul 2010, 22:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af KasperHedegaard » 25. maj 2019, 15:57

mojo skrev:
25. maj 2019, 15:13
Ingen tvivl om den er utæt omkring en ventil.
Hvis du hellere vil flå den fra hinanden og gøre klar til at bruge min 5k på den? I stedet for at bruge en penge på en halv liter vand! Klø på min venBillede.
Jeg har 20år bag mig med erfaring med motorer med skæv kompression fra ophugnings branchen og ved det virker 9 ud af 10 gange.
Kom gerne med en uddybende forklaring på hvorfor jeg skal hælde en halv liter vand i min motor?

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 659
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af mojo » 25. maj 2019, 16:03

Fordi at det slår sod og aflejringer af ventiler og stempelringe, normalt er det altid cyl 3 på de gamle motorer som altid falder i komp pga at det er dem der får mindst køling.
Det er da bare at prøve


Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af CULT » 25. maj 2019, 19:45

Har du checket om ventilen er justeret for hårdt op? Det kunne det også godt være når det bliver mere slemt ved varm motor


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 659
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af mojo » 25. maj 2019, 19:52

Også et godt bud.
Man ser mange gange at de kan sætte sig lidt med alderen.

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 265
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af ESN » 25. maj 2019, 20:57

Vi brugte sommetider ægte Danskvand (fint sku det være)hos det aut volvo værksted, hvor jeg var mekaniker for rigtig mange år siden.
Det endte dog somregel med at toppen blev afmonteret og ventiler blev slebet /skiftet og sæder fræset, men som det tidligere er nævnt er det jo nærmest gratis at lige prøve først med søgerblade om ventilerne står rigtigt ,samt det gamle trics, med en gang vand og gerne Danskvand :D
Kør Honda og bliv glad

Brugeravatar
KasperHedegaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 19. jul 2010, 22:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af KasperHedegaard » 27. maj 2019, 17:44

Ventiljustering er tjekket.

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 265
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Golf MK1 engine swap

Indlæg af ESN » 27. maj 2019, 21:26

Så er det jo bare at prøve "vandkuren" af med luftfilter, så der er fri adgang til karburator/gasspjæld - 1 stk danskvand og tag fat i gasspjæld og gi den ca 3000rpm/mellemgas og hold den der , mens du giver den en tynd vandstråle indtil flasken er tømt.
Den hoster og sprutter sæføli mens du gir den vand , kør efterfølgende en frisk tur hvorefter du igen kan tage en komp test.
Kør Honda og bliv glad

Besvar

Tilbage til "Motor"