Golf MK1 engine swap
- KasperHedegaard
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 59
- Tilmeldt: 19. jul 2010, 22:03
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 0
Golf MK1 engine swap
Hej Vagcars.
Her kommer lige et spørgsmål til de kloge hoveder.
Jeg er for nyligt blevet ejer af min første Golf MK1 1,1 fra 1977, som har været i familien de sidste 40 år.
Planen er at den skal hovedrenoveres til vinter, med efterfølgende komplet omlakering.
Hvad jeg dog ikke havde regnet med var, at jeg skulle til at kigge på motor også. Jeg tog en kompressionstest på motoren, og fik 11 bar på 3 af cylindrene, men kun 6 bar på cylinder nummer 2. Det har så vist sig at den har en dårlig ventil på den cylinder, så jeg står imellem valget at få toppen renoveret, eller skifte motoren ud med en større.
Mit spørgsmål lyder så på. om der er nogen der har erfaring med at lægge en GTI 16v motor i sådan en fra en Golf MK2, eller hvilke som helst andre engine swaps?
Jeg spekulerer i hvor nemt det er, og hvad der skal til for at få succes med det.
Håber at der er nogen herinde som har erfaring med dette,
Mvh. Kasper.
Her kommer lige et spørgsmål til de kloge hoveder.
Jeg er for nyligt blevet ejer af min første Golf MK1 1,1 fra 1977, som har været i familien de sidste 40 år.
Planen er at den skal hovedrenoveres til vinter, med efterfølgende komplet omlakering.
Hvad jeg dog ikke havde regnet med var, at jeg skulle til at kigge på motor også. Jeg tog en kompressionstest på motoren, og fik 11 bar på 3 af cylindrene, men kun 6 bar på cylinder nummer 2. Det har så vist sig at den har en dårlig ventil på den cylinder, så jeg står imellem valget at få toppen renoveret, eller skifte motoren ud med en større.
Mit spørgsmål lyder så på. om der er nogen der har erfaring med at lægge en GTI 16v motor i sådan en fra en Golf MK2, eller hvilke som helst andre engine swaps?
Jeg spekulerer i hvor nemt det er, og hvad der skal til for at få succes med det.
Håber at der er nogen herinde som har erfaring med dette,
Mvh. Kasper.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10864
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1895 times
Re: Golf MK1 engine swap
Var det mig, fik jeg ordnet toppen og holdt den helt original. Ødelagte og ombyggede gamle biler er der nok af - men hvis du har et eksemplar med en god historie, ville en anden motor være synd, i min optik.
Jeg ved godt, at det ikke besvarer dit spørgsmål - men tag det som et indspark alligevel
Jeg ved godt, at det ikke besvarer dit spørgsmål - men tag det som et indspark alligevel
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 227 times
Re: Golf MK1 engine swap
Motore over 1.5 i de gamle er en helt anden opbygning hvor motoren ligger anderledes og der er andre længdevanger under bunden.
Alt kan lade sig gøre men jeg ville holde den org hvis det var mig.
Der er ingen der siger at topstykket/ventiler er defekt fordi den ikke holder tæt på cyl 2.
Giv den nogle omdrejninger og hæld en halv liter vand i en tynd stråle ned igennem karburatoren giv den mere gas når den taber omdr.
Brug hånden på gasspjældet.
Når du er færdig står komp ens på alle cylinder.
Skift olie og filter bagefter.
Alt kan lade sig gøre men jeg ville holde den org hvis det var mig.
Der er ingen der siger at topstykket/ventiler er defekt fordi den ikke holder tæt på cyl 2.
Giv den nogle omdrejninger og hæld en halv liter vand i en tynd stråle ned igennem karburatoren giv den mere gas når den taber omdr.
Brug hånden på gasspjældet.
Når du er færdig står komp ens på alle cylinder.
Skift olie og filter bagefter.
- KasperHedegaard
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 59
- Tilmeldt: 19. jul 2010, 22:03
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 0
Re: Golf MK1 engine swap
Tak for jeres svar.
Med hensyn til ventiler, så er jeg næsten hundrede procent sikker på at den ene er brændt en smule. Den lyder underlig i tomgang, og når den bliver godt varm, begynder den at gå på 3 cylindre.
Har desuden haft trykluft sat på den cylinder imens den var TDC, og da kunne jeg høre at det susede en smule ud af udstødningen også.
Jeg vil prøve at undersøge hvad en komplet renovering af toppen koster. Knasten kunne også godt trænge til en tur.
Det har tilsyneladende været hårdt for motoren at køre på blyfri benzin i mange år. Den har trods alt "kun" gået 200.000km fra ny.
Med hensyn til ventiler, så er jeg næsten hundrede procent sikker på at den ene er brændt en smule. Den lyder underlig i tomgang, og når den bliver godt varm, begynder den at gå på 3 cylindre.
Har desuden haft trykluft sat på den cylinder imens den var TDC, og da kunne jeg høre at det susede en smule ud af udstødningen også.
Jeg vil prøve at undersøge hvad en komplet renovering af toppen koster. Knasten kunne også godt trænge til en tur.
Det har tilsyneladende været hårdt for motoren at køre på blyfri benzin i mange år. Den har trods alt "kun" gået 200.000km fra ny.
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 227 times
Re: Golf MK1 engine swap
Ingen tvivl om den er utæt omkring en ventil.
Hvis du hellere vil flå den fra hinanden og gøre klar til at bruge min 5k på den? I stedet for at bruge en penge på en halv liter vand! Klø på min ven.
Jeg har 20år bag mig med erfaring med motorer med skæv kompression fra ophugnings branchen og ved det virker 9 ud af 10 gange.
Hvis du hellere vil flå den fra hinanden og gøre klar til at bruge min 5k på den? I stedet for at bruge en penge på en halv liter vand! Klø på min ven.
Jeg har 20år bag mig med erfaring med motorer med skæv kompression fra ophugnings branchen og ved det virker 9 ud af 10 gange.
- KasperHedegaard
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 59
- Tilmeldt: 19. jul 2010, 22:03
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 0
Re: Golf MK1 engine swap
Kom gerne med en uddybende forklaring på hvorfor jeg skal hælde en halv liter vand i min motor?mojo skrev: ↑25. maj 2019, 15:13Ingen tvivl om den er utæt omkring en ventil.
Hvis du hellere vil flå den fra hinanden og gøre klar til at bruge min 5k på den? I stedet for at bruge en penge på en halv liter vand! Klø på min ven.
Jeg har 20år bag mig med erfaring med motorer med skæv kompression fra ophugnings branchen og ved det virker 9 ud af 10 gange.
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 227 times
Re: Golf MK1 engine swap
Fordi at det slår sod og aflejringer af ventiler og stempelringe, normalt er det altid cyl 3 på de gamle motorer som altid falder i komp pga at det er dem der får mindst køling.
Det er da bare at prøve
Det er da bare at prøve
- CULT
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1888
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 6000 Kolding
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 117 times
Re: Golf MK1 engine swap
Har du checket om ventilen er justeret for hårdt op? Det kunne det også godt være når det bliver mere slemt ved varm motor
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 227 times
Re: Golf MK1 engine swap
Også et godt bud.
Man ser mange gange at de kan sætte sig lidt med alderen.
Man ser mange gange at de kan sætte sig lidt med alderen.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Golf MK1 engine swap
Vi brugte sommetider ægte Danskvand (fint sku det være)hos det aut volvo værksted, hvor jeg var mekaniker for rigtig mange år siden.
Det endte dog somregel med at toppen blev afmonteret og ventiler blev slebet /skiftet og sæder fræset, men som det tidligere er nævnt er det jo nærmest gratis at lige prøve først med søgerblade om ventilerne står rigtigt ,samt det gamle trics, med en gang vand og gerne Danskvand
Det endte dog somregel med at toppen blev afmonteret og ventiler blev slebet /skiftet og sæder fræset, men som det tidligere er nævnt er det jo nærmest gratis at lige prøve først med søgerblade om ventilerne står rigtigt ,samt det gamle trics, med en gang vand og gerne Danskvand
No Letting the Old Man In!
- KasperHedegaard
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 59
- Tilmeldt: 19. jul 2010, 22:03
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 0
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Golf MK1 engine swap
Så er det jo bare at prøve "vandkuren" af med luftfilter, så der er fri adgang til karburator/gasspjæld - 1 stk danskvand og tag fat i gasspjæld og gi den ca 3000rpm/mellemgas og hold den der , mens du giver den en tynd vandstråle indtil flasken er tømt.
Den hoster og sprutter sæføli mens du gir den vand , kør efterfølgende en frisk tur hvorefter du igen kan tage en komp test.
Den hoster og sprutter sæføli mens du gir den vand , kør efterfølgende en frisk tur hvorefter du igen kan tage en komp test.
No Letting the Old Man In!