Side 1 af 1

Golf MK1 engine swap

: 24. maj 2019, 15:34
af KasperHedegaard
Hej Vagcars.

Her kommer lige et spørgsmål til de kloge hoveder.

Jeg er for nyligt blevet ejer af min første Golf MK1 1,1 fra 1977, som har været i familien de sidste 40 år.
Planen er at den skal hovedrenoveres til vinter, med efterfølgende komplet omlakering.

Hvad jeg dog ikke havde regnet med var, at jeg skulle til at kigge på motor også. Jeg tog en kompressionstest på motoren, og fik 11 bar på 3 af cylindrene, men kun 6 bar på cylinder nummer 2. Det har så vist sig at den har en dårlig ventil på den cylinder, så jeg står imellem valget at få toppen renoveret, eller skifte motoren ud med en større.

Mit spørgsmål lyder så på. om der er nogen der har erfaring med at lægge en GTI 16v motor i sådan en fra en Golf MK2, eller hvilke som helst andre engine swaps?
Jeg spekulerer i hvor nemt det er, og hvad der skal til for at få succes med det.

Håber at der er nogen herinde som har erfaring med dette,

Mvh. Kasper.

Re: Golf MK1 engine swap

: 24. maj 2019, 15:41
af GaSelle
Var det mig, fik jeg ordnet toppen og holdt den helt original. Ødelagte og ombyggede gamle biler er der nok af - men hvis du har et eksemplar med en god historie, ville en anden motor være synd, i min optik.

Jeg ved godt, at det ikke besvarer dit spørgsmål - men tag det som et indspark alligevel :)

Re: Golf MK1 engine swap

: 24. maj 2019, 15:52
af mojo
Motore over 1.5 i de gamle er en helt anden opbygning hvor motoren ligger anderledes og der er andre længdevanger under bunden.
Alt kan lade sig gøre men jeg ville holde den org hvis det var mig.
Der er ingen der siger at topstykket/ventiler er defekt fordi den ikke holder tæt på cyl 2.
Giv den nogle omdrejninger og hæld en halv liter vand i en tynd stråle ned igennem karburatoren giv den mere gas når den taber omdr.
Brug hånden på gasspjældet.
Når du er færdig står komp ens på alle cylinder.
Skift olie og filter bagefter.

Re: Golf MK1 engine swap

: 25. maj 2019, 12:58
af KasperHedegaard
Tak for jeres svar.

Med hensyn til ventiler, så er jeg næsten hundrede procent sikker på at den ene er brændt en smule. Den lyder underlig i tomgang, og når den bliver godt varm, begynder den at gå på 3 cylindre.
Har desuden haft trykluft sat på den cylinder imens den var TDC, og da kunne jeg høre at det susede en smule ud af udstødningen også.

Jeg vil prøve at undersøge hvad en komplet renovering af toppen koster. Knasten kunne også godt trænge til en tur.
Det har tilsyneladende været hårdt for motoren at køre på blyfri benzin i mange år. Den har trods alt "kun" gået 200.000km fra ny.

Re: Golf MK1 engine swap

: 25. maj 2019, 15:13
af mojo
Ingen tvivl om den er utæt omkring en ventil.
Hvis du hellere vil flå den fra hinanden og gøre klar til at bruge min 5k på den? I stedet for at bruge en penge på en halv liter vand! Klø på min ven.
Jeg har 20år bag mig med erfaring med motorer med skæv kompression fra ophugnings branchen og ved det virker 9 ud af 10 gange.

Re: Golf MK1 engine swap

: 25. maj 2019, 15:57
af KasperHedegaard
mojo skrev:
25. maj 2019, 15:13
Ingen tvivl om den er utæt omkring en ventil.
Hvis du hellere vil flå den fra hinanden og gøre klar til at bruge min 5k på den? I stedet for at bruge en penge på en halv liter vand! Klø på min venBillede.
Jeg har 20år bag mig med erfaring med motorer med skæv kompression fra ophugnings branchen og ved det virker 9 ud af 10 gange.
Kom gerne med en uddybende forklaring på hvorfor jeg skal hælde en halv liter vand i min motor?

Re: Golf MK1 engine swap

: 25. maj 2019, 16:03
af mojo
Fordi at det slår sod og aflejringer af ventiler og stempelringe, normalt er det altid cyl 3 på de gamle motorer som altid falder i komp pga at det er dem der får mindst køling.
Det er da bare at prøve


Re: Golf MK1 engine swap

: 25. maj 2019, 19:45
af CULT
Har du checket om ventilen er justeret for hårdt op? Det kunne det også godt være når det bliver mere slemt ved varm motor


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Golf MK1 engine swap

: 25. maj 2019, 19:52
af mojo
Også et godt bud.
Man ser mange gange at de kan sætte sig lidt med alderen.

Re: Golf MK1 engine swap

: 25. maj 2019, 20:57
af ESN
Vi brugte sommetider ægte Danskvand (fint sku det være)hos det aut volvo værksted, hvor jeg var mekaniker for rigtig mange år siden.
Det endte dog somregel med at toppen blev afmonteret og ventiler blev slebet /skiftet og sæder fræset, men som det tidligere er nævnt er det jo nærmest gratis at lige prøve først med søgerblade om ventilerne står rigtigt ,samt det gamle trics, med en gang vand og gerne Danskvand :D

Re: Golf MK1 engine swap

: 27. maj 2019, 17:44
af KasperHedegaard
Ventiljustering er tjekket.

Re: Golf MK1 engine swap

: 27. maj 2019, 21:26
af ESN
Så er det jo bare at prøve "vandkuren" af med luftfilter, så der er fri adgang til karburator/gasspjæld - 1 stk danskvand og tag fat i gasspjæld og gi den ca 3000rpm/mellemgas og hold den der , mens du giver den en tynd vandstråle indtil flasken er tømt.
Den hoster og sprutter sæføli mens du gir den vand , kør efterfølgende en frisk tur hvorefter du igen kan tage en komp test.