Side 1 af 2

1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 26. jun 2019, 19:30
af 82niko
Hej drenge

Jeg har lige skiftet termostat, kølevand, olie og filter og nu syntes jeg godt nok bilen bliver lige varm nok. Følgende er opgivet ved motorvejs kørsel uden læs på bilen. Motoren er chippet, EGR lukket, Diesel Vpower og bellad i tanken.

Luft temp ca. 18 grader
120 km/t, vand 95 grader, olie 114 grader
140 km/t, vand 97 grader, olie 117 grader
tomgang, vand 90 grader, olie 100 grader

Det ligger som sådan ret stabilt på 90 grader ved "normal" kørsel, men skal den arbejde lidt stiger det med det samme. Det bliver hurtig drifttemperatur. . Har checket kølevand.

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 27. jun 2019, 09:02
af Hedegaard1
Min 2.0 TDI ligger ca. 10° under dine værdier. Den er dog std. Så helt sammenlignelig er det ikke.

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 27. jun 2019, 09:56
af perw
Min 2.0 TDI
De sidste 2000 km med campingvogn og 95 km ligger vandet på konstant 90 og olie på 105-115. Ved udendørs temperatur på 30-35 grader.
Ved opkørslen til Brenner var der kø en del af vejen, men da den blev fri og vi gav gas til de 95 steg vand lidt og olie kom op på 128 grader.

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 27. jun 2019, 19:16
af 82niko
Der er ikke noget flow i den lille slage til ekspansions beholderen .. Værkstedet mener det er vandpumpen. . Den er godt nok skiftet ved 210.000 for 3 år siden og bilen har kørt 260.000 nu. . . Så nu får den ny vandpumpe og tandrem :-( lidt træls men det koster jo at kører "gammel" vw. .

* Krydser sku fingerne for det hjælper :-)

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 27. jun 2019, 19:44
af KBoesen
De temperaturer, er det nogle du aflæser på instrument eller via VCDS?

For jeg kan ikke lige mindes en nyere VW som går over de 90 grader på måleren, medmindre vi er langt over 95-100 grader. Ellers "forbliver" de normalt altid 90 grader i instrumentet, også selvom den måske er 94 grader efter faktiske forhold. :)

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 27. jun 2019, 19:55
af 82niko
KBoesen skrev:
27. jun 2019, 19:44
De temperaturer, er det nogle du aflæser på instrument eller via VCDS?

For jeg kan ikke lige mindes en nyere VW som går over de 90 grader på måleren, medmindre vi er langt over 95-100 grader. Ellers "forbliver" de normalt altid 90 grader i instrumentet, også selvom den måske er 94 grader efter faktiske forhold. :)
Godt nok kun aflæst på måleren i bilen. . . har godt hørt den ikke er skide præcis

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 27. jun 2019, 20:00
af KBoesen
82niko skrev:
27. jun 2019, 19:55
Godt nok kun aflæst på måleren i bilen. . . har godt hørt den ikke er skide præcis
Går den fra 90 til de 95-97 grader på nul komma fem, eller stiger den stille og roligt?

For jeg mindes at VAG biler fra omkring G4 og frem, alle er lavet så de altid viser 90 grader, medmindre det er helt galt, for ikke at gøre folk unødigt nervøse. :-)

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 3. jul 2019, 09:27
af 82niko
KBoesen skrev:
27. jun 2019, 20:00
82niko skrev:
27. jun 2019, 19:55
Godt nok kun aflæst på måleren i bilen. . . har godt hørt den ikke er skide præcis
Går den fra 90 til de 95-97 grader på nul komma fem, eller stiger den stille og roligt?

For jeg mindes at VAG biler fra omkring G4 og frem, alle er lavet så de altid viser 90 grader, medmindre det er helt galt, for ikke at gøre folk unødigt nervøse. :-)
Den stiger stille og rolig.
Værkstedet har lige skiftet vandpumpen fordi der ikke var noget flow i ekspansions beholderen. Han kunne se at vandpumpen var en anelse utæt. Dog fandt han et rør der løber ud til tilskudvarmeren som var trykket flad, han mener det er årsagen til den manglende køling.

Ud over det fortæller han at det er normalt med lidt højere olie temperatur på chippet biler.

Jeg vender lige tilbage i aften efter at have kørt en tur i bilen. . så har vi nogle temperaturer at gå efter. .

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 3. jul 2019, 16:45
af 82niko
Update
info på bil:
1.6 TDI
260.000 km
Landberg Chip, lukket EGR

Følgende er skiftet:
* Termostat.
* Vandpumpe + tandrem
* slanger der var trykket til tilskudvarmeren rettet ud.
* Kølevand påfyldt med vacum.

Ved 140 km/t på motorvejen viste den 95-97 grader på uret (kølevand), 110 grader på ODB (kølevand), 120 grader olie i kombien. Start stop slår bilen selv fra formentlig fordi den er varm. Når man går af gassen falden den hurtig ned i temperatur.
Jeg syntes den er for varm, værkstedet mener det er ganske normal og at jeg ikke skal kigge på ODB men kigge på uret som ikke viser "for" meget.
Hvad tænker :?: :?:

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 3. jul 2019, 19:23
af KBoesen
82niko skrev:
3. jul 2019, 09:27
Ud over det fortæller han at det er normalt med lidt højere olie temperatur på chippet biler.
Det var da noget af en mærkelig udtalelse? Udover han selvfølgelig har ret, i forhold til hvis bilen får kniven, men under rolige omstændigheder og jævn fart, skulle temperaturen meget gerne være nøjagtigt den samme, hvis ikke en spids lavere, grundet de optimerede blandingsforhold tuningen gerne skulle medføre. :)


Men derudover synes jeg virkelig det lyder mærkeligt. Har godt nok aldrig oplevet noget lignende. :? :)

Re: Vand og olie temp 1.6 TDI

: 3. jul 2019, 20:42
af 82niko
KBoesen skrev:
3. jul 2019, 19:23
82niko skrev:
3. jul 2019, 09:27
Ud over det fortæller han at det er normalt med lidt højere olie temperatur på chippet biler.
Det var da noget af en mærkelig udtalelse? Udover han selvfølgelig har ret, i forhold til hvis bilen får kniven, men under rolige omstændigheder og jævn fart, skulle temperaturen meget gerne være nøjagtigt den samme, hvis ikke en spids lavere, grundet de optimerede blandingsforhold tuningen gerne skulle medføre. :)


Men derudover synes jeg virkelig det lyder mærkeligt. Har godt nok aldrig oplevet noget lignende. :? :)
Har snakket med en makker der er VW mekaniker. . Han mente at det måske kunne være kondensatoren der var stoppet og dermed der ikke kunne komme luft ind til køleren .. . Det er jo lidt svært at vurderer men kondensatoren ser ret træt ud . .

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 3. jul 2019, 21:08
af Markhh
Altså teoretisk vil olie temperaturen jo faktisk blive en kende højere når du har fået lavet egr OFF. Egr sænker forbrændings temperaturen og hvis man lige pludselig lukker den vil forbrændings temperaturen stige og det vil jo plante sig i både vand og olie og derved vil du opnå højere temperature. Hvis nålen står på 90 grader i instrumentet er der ingen grund til bekymring. Ville kun bekymre mig hvis temperaturen overstiger de 90 grader på nålen i instrumentet.

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 3. jul 2019, 21:10
af HansH
Markhh skrev:
3. jul 2019, 21:08
Ville kun bekymre mig hvis temperaturen overstiger de 90 grader på nålen i instrumentet.
.... men det er jo dét, den gør :)

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 3. jul 2019, 21:17
af Markhh
Mindre detalje :lol: den havde jeg lige misset. Har du mulighed for at uploade et billede af farven på kølervæsken ? De kan godt blive misfarvet og derved skabe noget slakker og hvis det er det så kan det være der er et sted der er lettere tilstoppet.

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 3. jul 2019, 22:10
af 82niko
Markhh skrev:
3. jul 2019, 21:08
Altså teoretisk vil olie temperaturen jo faktisk blive en kende højere når du har fået lavet egr OFF. Egr sænker forbrændings temperaturen og hvis man lige pludselig lukker den vil forbrændings temperaturen stige og det vil jo plante sig i både vand og olie og derved vil du opnå højere temperature. Hvis nålen står på 90 grader i instrumentet er der ingen grund til bekymring. Ville kun bekymre mig hvis temperaturen overstiger de 90 grader på nålen i instrumentet.
Den stiger. . .over de 90 grader. .det højeste jeg har set er 97 grader på nålen. . .

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 3. jul 2019, 22:15
af 82niko
Markhh skrev:
3. jul 2019, 21:17
Mindre detalje :lol: den havde jeg lige misset. Har du mulighed for at uploade et billede af farven på kølervæsken ? De kan godt blive misfarvet og derved skabe noget slakker og hvis det er det så kan det være der er et sted der er lettere tilstoppet.
Yep det kan jeg godt, men den er lige skiftet i dag i forbindelse med ny vandpumpe. .. Så tænker ikke den siger meget ;-)

Billede

Billede

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 07:42
af styker
Det kan også nemt være køleren.
Det er set mange gange at lamellerne er irret væk og har mere eller mindre sluppet rørene vandet løber i.
Og den kan sagtens se fin ud når den sidder i bilen.
Når den så kommer ud er den helt ledeløs og falder næsten fra hinanden.
Det materiale som lamellerne er lavet af er ikke mange My tykkere end alufolie fra supermarkedet.
Jeg ville blæse condenseren ren og skifte køleren hvis den er lige så gammel som bilen.

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 08:11
af MarcWinther
Min bil/motor er magen til, og ligeledes tunet + EGROFF. Den har kørt små 300.000 km., og kølervæske-temp. står altid snorlige på 90 grader i instrumentet, og olietemp. ligger mellem 95 og 105 grader, stort set uanset hvordan den bliver kørt. Ved kørsel sydpå i bjerge, kan olietemp. dog godt komme op på 120 grader, men ikke noget jeg ser herhjemme.

Håber du får løst dit problem. Er det kommet fra den ene dag til den anden, eller først efter skift af termostat, for hvis det er det, skal problemet jo nok findes her.

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 08:29
af 82niko
MarcWinther skrev:
4. jul 2019, 08:11
Min bil/motor er magen til, og ligeledes tunet + EGROFF. Den har kørt små 300.000 km., og kølervæske-temp. står altid snorlige på 90 grader i instrumentet, og olietemp. ligger mellem 95 og 105 grader, stort set uanset hvordan den bliver kørt. Ved kørsel sydpå i bjerge, kan olietemp. dog godt komme op på 120 grader, men ikke noget jeg ser herhjemme.

Håber du får løst dit problem. Er det kommet fra den ene dag til den anden, eller først efter skift af termostat, for hvis det er det, skal problemet jo nok findes her.
Kom 1000% lige efter termostat skift. .. Værkstedet påstår at det ikke er termostaten. . . Tvivler også stærkt på at vandpumpen var defekt .. Da det ABSOLUT ingen forskel var efter ny vandpumpe og den gamle havde kørt 50.000km.

Kan jeg kontrollere termostaten ? nederste køleslange bliver ikke voldsomt varm. .

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 08:36
af carstenhjorth
Jeg har en gang oplevet en helt ny original termostat der ikke fungerede ordentligt, for mange år siden på min gamle A4, men det er da set før...

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 09:08
af MarcWinther
Men hvad var baggrunden for skift af termostat i første omgang? Er kølesystemet udluftet ordentligt efterfølgende? Kør bilen godt varm, åben motorhjelm og sæt dig ind og giv den noget gas. Kølerblæser skal gerne gå i gang når den bliver lidt over 90 grader. Tjek lige om det sker, og vend tilbage.

By the way, så bliver olien kølet af kølervæsken - dette sker i oliekøleren, som er den enhed, hvor oliefilteret sidder i. Når kølervæsken er for varm, synes jeg det virker naturligt, at din olietemp. også er høj.

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 09:29
af 82niko
MarcWinther skrev:
4. jul 2019, 09:08
Men hvad var baggrunden for skift af termostat i første omgang? Er kølesystemet udluftet ordentligt efterfølgende? Kør bilen godt varm, åben motorhjelm og sæt dig ind og giv den noget gas. Kølerblæser skal gerne gå i gang når den bliver lidt over 90 grader. Tjek lige om det sker, og vend tilbage.

By the way, så bliver olien kølet af kølervæsken - dette sker i oliekøleren, som er den enhed, hvor oliefilteret sidder i. Når kølervæsken er for varm, synes jeg det virker naturligt, at din olietemp. også er høj.
termostaten er skiftet fordi kølevandet ikke blev varmt . . . Køleblæseren kører nærmest hele tiden. .
Kølevand påfyldt med vakum

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 11:22
af MarcWinther
Er det en original termostat du har købt og monteret? Jeg tror ikke umiddelbart på, at køleren kan være en del af problematikken - som du skriver, så blev den slet ikke varm nok med den gamle termostat, så vi må formode, at køleren er effektiv nok. Jeg tror snarere, problemet skal findes i den nye termostat. Byt til nyt (original), og se så om problemerne ikke løser sig..

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 11:35
af 82niko
MarcWinther skrev:
4. jul 2019, 11:22
Er det en original termostat du har købt og monteret? Jeg tror ikke umiddelbart på, at køleren kan være en del af problematikken - som du skriver, så blev den slet ikke varm nok med den gamle termostat, så vi må formode, at køleren er effektiv nok. Jeg tror snarere, problemet skal findes i den nye termostat. Byt til nyt (original), og se så om problemerne ikke løser sig..
Tror den er uoriginal, det er lavet på uautoriseret værksted. Inden jeg skifter den nye termostat tænker jeg om der ikke er en måde at kontrollerer den på? skulle eftersigende være en lorte opgave :-)

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 11:40
af MarcWinther
Værkstedet kan vel heller ikke mene, de har lavet et tilfredsstillende stykke arbejde, når disse problemer er kommet efter de har skiftet termostaten. Jeg ville insistere på, at de laver det om, og skifter det til en original termostat. En nyere VAG-bil skal ligge snorlige på de 90 grader i instrumenteringen.

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 11:58
af 82niko
MarcWinther skrev:
4. jul 2019, 11:40
Værkstedet kan vel heller ikke mene, de har lavet et tilfredsstillende stykke arbejde, når disse problemer er kommet efter de har skiftet termostaten. Jeg ville insistere på, at de laver det om, og skifter det til en original termostat. En nyere VAG-bil skal ligge snorlige på de 90 grader i instrumenteringen.
*Efter skift af termostat og problemet ikke var løst mente værkstedet at det var et vandpumpe problem.
*Så den blev skiftet uagtet at den "gamle" kun havde kørt 50.000 km.
*Efter skift af vandpumpe var problemet stadig ikke løst. Kunne jeg jo konstaterer ved at kører en tur og se nålen gå på +95 grader og læse 110 grader gennem OBD samt 120 grader olie i kombi og start stop slår bilen fra fordi den er varm = i min optik er problemet ikke løst.
*Værkstedet mener dog at problemet er løst og jeg ikke skal kigge på OBD temperaturn men kun kigge på nålen. Ydermere mener de at vandpumpen var utæt, selvom der kun var en lille dråbe på den og bilen ALDRIG har brugt vand. .

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 16:43
af 82niko
Siger dette billede jer kloge hoveder noget ? Det er taget i tomgang, ved kørsel er det noget mere. .. Øverste køleslange er varm og hård og nederste er "kold" og blød. .. Tænker den nye termostat ikke åbner som den skal ? ?

Billede

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 18:04
af HansH
Dit link til eksternt hostet billede virker ikke.

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 18:12
af 82niko
HansH skrev:
4. jul 2019, 18:04
Dit link til eksternt hostet billede virker ikke.
Mærkeligt kan selv se dem .. .. det skulle være delt fra google photos

Re: 1.6 TDI bliver "varm" (UPDATE)

: 4. jul 2019, 18:16
af HansH
82niko skrev:
4. jul 2019, 18:12
HansH skrev:
4. jul 2019, 18:04
Dit link til eksternt hostet billede virker ikke.
Mærkeligt kan selv se dem .. .. det skulle være delt fra google photos
Jeg prøvede at kopiere hele URL'en ud og hakke ind i en browsers adresselinje.
Det giver bare en grå skærm med et slags indkørsel forbudt-skilt :)