1,0 TSI støj ved koldstart

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af lamia » 28. jun 2019, 18:11

Synes vores Ibiza 1,0 tsi larmer meget ved koldstart, samt hvis den har stået stille en halv times tid.
Bilen har lige været inde til service hvor den har fået nye koblinger på DSG, pga ja gæt en gang ( glidende koblinger ) :|
synes problemet er kommet umidelbart efter dette, eller måske jeg bare ikke har lagt mærke til det før. Lyden forsvinder efter ca 30 sek når motoren falder til normal tomgang

Hvad tænker i, er det normalt at den skal lyde sådan. ( se nedenstående link )
Eller er det tilbage til Seat med den.
https://youtu.be/oZYiMUZMBfo

Lyden matcher denne G7 1,0 TSI
https://youtu.be/9TCW7DPwtjM
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10868
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1898 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af GaSelle » 28. jun 2019, 21:08

Min G7 lød på samme måde. Det er forvarmning af katalysatoren.

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af lamia » 28. jun 2019, 21:48

GaSelle skrev:
28. jun 2019, 21:08
Min G7 lød på samme måde. Det er forvarmning af katalysatoren.
Også en 1,0 TSI
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10868
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1898 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af GaSelle » 29. jun 2019, 07:48

lamia skrev:
28. jun 2019, 21:48
GaSelle skrev:
28. jun 2019, 21:08
Min G7 lød på samme måde. Det er forvarmning af katalysatoren.
Også en 1,0 TSI
Jeps.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af Peder » 29. jun 2019, 08:41

Vores Polo 95 HK gør det samme.
Og som Gaselle siger, så er det hurtig opvarmning af katalysator.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 19. aug 2020, 15:33

Hej
Har købt en Audi A3 , 1,0 TSI 116hk der har gået ca 30.000km med DSG (s-tronic)

Ved koldstart lyder det meget metallisk fra motoren i 35 sekunder efter starttidspunkt. De to knast forstillere blev skiftet , men det fjernede ikke lyden fra motoren.
Jeg fandt en 40 sekunders video hvor en anden 1,0 TSI motor med 115hk har præcis samme fejl som min:

https://www.youtube.com/watch?v=t_VTOnf2RAY

Det kan ikke være rigtigt at en "koldstart" ved stuetemperatur +27*C skal lyde så metallisk i 35 sekunder, for derefter at forsvinde når motoren går ned i normal tomgang under 1000rpm??

Det lyder som forkert timing, raslende turbo-lejer eller andre defekte komponenter.

Jeg er ikke uddannet indenfor automobiler, men sådan skal en nyudviklet TSI motor ikke lyde.

KJ2005

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af lamia » 19. aug 2020, 16:44

De kloge siger det er forvarmning af katalysator. Men jeg synes også det lyder voldsomt. Vores ibiza 1,0 tsi 115 lyder fuldstændig på samme måde
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Brugeravatar
trond04
Nyt medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:27
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af trond04 » 19. aug 2020, 19:17

Tror faktisk at det er det samme med min 1.0 115Hk Golf.....

Sendt fra min SM-N975F med Tapatalk


Golf VII 1.0 TSI Bluemotion
Polo 6R 1.2 60HK

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 19. aug 2020, 19:41

lamia skrev:
19. aug 2020, 16:44
De kloge siger det er forvarmning af katalysator. Men jeg synes også det lyder voldsomt. Vores ibiza 1,0 tsi 115 lyder fuldstændig på samme måde
Det med forvarmning af katalysatoren har jeg vanskeligt ved at forstå, da nabo'en lige har købt en brugt T-Roc med samme 1,0 TSI 115hk som har gået ca 7.000km.
Den motor siger intet ved "koldstart" her i sommervarmen! Efter < 3 sekunder er der olietryk og motoren kører med et omdrejningstal lidt højere end 1.000 rpm...efter ca 30 sekunder falder tomgangs hastigheden til under 1.000 rpm og den tilbageværende støj kommer fra ventiler, tand - og kileremme.

Det kunne jo være, at nabo'en bare havde været heldig med en VW 1,0 TSI 115hp motor, der ikke støjer ved koldstart , men det er ikke tilfældet.

Min bror kører for andet år rundt i en Skoda Octavia 1,0 TSI 115hp DSG med 16.000km på tælleren. Olie skiftet indenfor 10.000km....altid kørt på Shell V-Power oktan 100 ....den siger intet ved koldstart.

jeg tænker..... hvorfor er der så mange video optagelser på Youtube af VW 1,0 / 1,2 / 1,4 TSI motorer ???
Alle VW motorer som larmer ved "koldstart" ?? I mange tilfælde op til flere minutter efter "koldstart" !

Umiddelbart lyder det som om, TSI motoren's timing står forkert.....eller at timingen via knast forstillerne ikke bliver reguleret korrekt......eller dårlige komponenter som slidte turbo-lejer der giver raslen fra turbo'en......eller simpelt: at skjoldet der varmebeskytter rundt om turbo'en sidder og rasler?

Olien 5W30 er vigtig!
Hvis den anvendte olie ikke overholder VW normen 5W30 som SKAL bruges i f.eks 1,0 TSI 115/116hp motoren, får turbo'en ikke tilstrækkelig smøring. Der sidder et lille olie filter før turbo'en, som jeg forstår det....bliver filteret ikke skiftet holder turbo lejerne ikke. Det har tidligere vist sig at være et ømt punkt. Så er der de mange småture som kokser motoren til....Shell V-power hjælper lidt på problemet....Jeg har ingen interesse i Shell!....kun interesse i min bil!

Dankortet burde være trukket igennem på en ny A3..... nu står man her med en motor der larmer ved koldstart!!.

Man ved ikke om tidligere ejer har kørt med den rigtige olie eller har kørt for længe med longlife olien? max 10.000km

KJ2005

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af lamia » 19. aug 2020, 20:01

Tror ikke på at olien Har noget at sige i Det her tilfælde. Min kører i øvrigt ikke på 5w 30. Men Kører ap fabrik på 0w-20. Og har kun fået aut service

Vores rasler konsekvent ved koldstart uanset udetemperatur
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 19. aug 2020, 21:01

lamia skrev:
19. aug 2020, 20:01
Tror ikke på at olien Har noget at sige i Det her tilfælde. Min kører i øvrigt ikke på 5w 30. Men Kører ap fabrik på 0w-20. Og har kun fået aut service

Vores rasler konsekvent ved koldstart uanset udetemperatur
Ok, 0W20...? ... der vælges forskellig olie til flere af TSI motorerne med samme hp ifølge min nevø som arbejder i adm. indenfor VW.
.... at olien "føles tynd mellem fingrene" skyldes snævre tolerancer i motorerne. En 5W30 forbliver ved 100*C tykkere (holder smøring intakt ved højere temperatur) end en 0W20 . Tallet 5 for 5W30 står for smøreevne ved 0*C....des lavere tal des bedre passer olien til vinterbrug. Begge typer 5W30 VW-Norm 504.00 og 507.00 / 0W20 VW-Norm 508.00 og 509.00 er godkendt til TSI motorerne. 0W20 passer godt til kortere ture og vinter.

Nej, vi håber alle at det aut. værksted følger foreskrifterne fra VW....men hvornår opstod rasleriet og motorlarmen ved koldstart?

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af Markhh » 19. aug 2020, 22:28

Det er wastegaten som larmer ved start. samtidigt med der er katalysator opvarmning rammer den lige en omdrejnings frekvens som får wastegaten til at stå at rasle. Det lyder ad helvedes til og vil blive afhjulpet med ny turbo, i hvert fald for en tid, men vw foreskriver seriestandard. Bilen tager ikke skade så lad vær af hids det op til alt muligt med olie eller andet. Kør forbi vw for der ligger en fint skriv på det som de kan forklare jer.

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 20. aug 2020, 08:51

Markhh skrev:
19. aug 2020, 22:28
Det er wastegaten som larmer ved start. samtidigt med der er katalysator opvarmning rammer den lige en omdrejnings frekvens som får wastegaten til at stå at rasle. Det lyder ad helvedes til og vil blive afhjulpet med ny turbo, i hvert fald for en tid, men vw foreskriver seriestandard. Bilen tager ikke skade så lad vær af hids det op til alt muligt med olie eller andet. Kør forbi vw for der ligger en fint skriv på det som de kan forklare jer.
Goddag Markhh

Tak for det første brugbare svar om støj ved koldstart af TSI motorer fra VW!!

Som du selv skriver lyder sådan en støj fra wastegaten ikke godt. Når katalysator opvarmningen samtidig rammer samme omdrejnings frekvens rasler wastegaten! Den forklaring er til at forstå.

Det kan godt undre, at tyskerne har ladet den detalje passere, når de ved, at der findes mange der som jeg har kørt deres produkter i mere end 35 år? Jeg har kørt VW's produkter siden Golf 1 , 1,5 GLS....................

Jeg ved ikke helt hvordan man skal forstå "at VW foreskriver seriestandard"?

Jeg blæser ikke støj problemet op men tænkte, at der nok kom en professionel VW mekaniker og rettede min tekst ind, så folk som jeg fik en forklaring, der kunne forstås.

Jeg skal forbi Audi idag eller imorgen, for at få kontrolleret støjen fra min 1,0 TSI motor.

Mvh. KJ2005

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af Henrik2800 » 20. aug 2020, 11:14

Markhh skrev:
19. aug 2020, 22:28
Det er wastegaten som larmer ved start. samtidigt med der er katalysator opvarmning rammer den lige en omdrejnings frekvens som får wastegaten til at stå at rasle. Det lyder ad helvedes til og vil blive afhjulpet med ny turbo, i hvert fald for en tid, men vw foreskriver seriestandard. Bilen tager ikke skade så lad vær af hids det op til alt muligt med olie eller andet. Kør forbi vw for der ligger en fint skriv på det som de kan forklare jer.
Hvis det er wastegate, så bør det kunne justeres.
Den gamle 1.2 TSI (cbza)havde også problemer med wastegate,
og VW lave en aktion på, at wastegate blev justeres vha. en skive.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af kGlerup » 20. aug 2020, 11:59

KJ2005 skrev: Jeg ved ikke helt hvordan man skal forstå "at VW foreskriver seriestandard"?
Mvh. KJ2005
Hvis VW kalder det "seriestandard" så er det fordi det er en egenskab som er normal for den pågældende "dims" og ikke noget der skal repareres på.

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 20. aug 2020, 12:53

Henrik2800 skrev:
20. aug 2020, 11:14
Markhh skrev:
19. aug 2020, 22:28
Det er wastegaten som larmer ved start. samtidigt med der er katalysator opvarmning rammer den lige en omdrejnings frekvens som får wastegaten til at stå at rasle. Det lyder ad helvedes til og vil blive afhjulpet med ny turbo, i hvert fald for en tid, men vw foreskriver seriestandard. Bilen tager ikke skade så lad vær af hids det op til alt muligt med olie eller andet. Kør forbi vw for der ligger en fint skriv på det som de kan forklare jer.
Hvis det er wastegate, så bør det kunne justeres.
Den gamle 1.2 TSI (cbza)havde også problemer med wastegate,
og VW lave en aktion på, at wastegate blev justeres vha. en skive.
A3 sendt til Audi for kontrol af "koldstart" støj. Jeg har nævnt problemet for Audi med Wastegaten og den samtidige katalysator opvarmning som får Wastegaten til at rasle.
Jeg vil også tale for en justering af Wastegaten.
Når det kunne lade sig gøre at justere og reducere støjen fra en 1,2 TSI, må der også være mulighed for at minimere startstøjen på en 1,0 TSI?

I 40 år har jeg passet mine VW motorer som uden undtagelser har fungeret problemfrie...... aldrig startstøj, aldrig startbesvær, altid samme motorlyd....altid VW.
....nu kigger de når jeg starter min bil .....en brugt 2018 A3 hvor wastegaten støjer...... :( .......jeg kan ikke leve med støjen.

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 20. aug 2020, 13:23

kGlerup skrev:
20. aug 2020, 11:59
KJ2005 skrev: Jeg ved ikke helt hvordan man skal forstå "at VW foreskriver seriestandard"?
Mvh. KJ2005
Hvis VW kalder det "seriestandard" så er det fordi det er en egenskab som er normal for den pågældende "dims" og ikke noget der skal repareres på.
Ok, tak for forklaringen!
Kigger man fra kundens synspunkt bliver "den påståede normale egenskab som dimsen besidder kun rigtig på papiret"! Hvis motoren stadigvæk støjer ved koldstart, kan man jo kalde det nok så meget en "seriestandard", men det løser ikke kundens problem!
Mon der ville blive solgt en ny VW eller Audi bil med metallisk koldstart støj, hvis alle andre fabrikanter kunne fremvise deres biler uden startstøj?....sandsynligvis ikke.....så udgangspunktet for en VW 1,0 TSI motor er ingen støj ved koldstart....opstår der koldstart støj må problemet løses af VW.....et stykke papir med påtrykt "seriestandard" må være "en ny opfindelse" der fjerner et problem fra VW men ikke fra kunden.

KJ2005

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10868
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1898 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af GaSelle » 20. aug 2020, 13:48

KJ2005 skrev:
20. aug 2020, 13:23
kGlerup skrev:
20. aug 2020, 11:59
KJ2005 skrev: Jeg ved ikke helt hvordan man skal forstå "at VW foreskriver seriestandard"?
Mvh. KJ2005
Hvis VW kalder det "seriestandard" så er det fordi det er en egenskab som er normal for den pågældende "dims" og ikke noget der skal repareres på.
Ok, tak for forklaringen!
Kigger man fra kundens synspunkt bliver "den påståede normale egenskab som dimsen besidder kun rigtig på papiret"! Hvis motoren stadigvæk støjer ved koldstart, kan man jo kalde det nok så meget en "seriestandard", men det løser ikke kundens problem!
Mon der ville blive solgt en ny VW eller Audi bil med metallisk koldstart støj, hvis alle andre fabrikanter kunne fremvise deres biler uden startstøj?....sandsynligvis ikke.....så udgangspunktet for en VW 1,0 TSI motor er ingen støj ved koldstart....opstår der koldstart støj må problemet løses af VW.....et stykke papir med påtrykt "seriestandard" må være "en ny opfindelse" der fjerner et problem fra VW men ikke fra kunden.

KJ2005
Det er ingenlunde en ny opfindelse med "seriestandard". De har brugt det længe; både med kæderne i 1.4 TSI, DQ200 koblinger, rust (det er et stenslag! Jamen, det er på indersiden af bagklappen?!) osv. Sørgeligt, men sandt.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af kGlerup » 20. aug 2020, 14:06

KJ2005 skrev:Ok, tak for forklaringen!
Kigger man fra kundens synspunkt bliver "den påståede normale egenskab som dimsen besidder kun rigtig på papiret"! Hvis motoren stadigvæk støjer ved koldstart, kan man jo kalde det nok så meget en "seriestandard", men det løser ikke kundens problem!
Mon der ville blive solgt en ny VW eller Audi bil med metallisk koldstart støj, hvis alle andre fabrikanter kunne fremvise deres biler uden startstøj?....sandsynligvis ikke.....så udgangspunktet for en VW 1,0 TSI motor er ingen støj ved koldstart....opstår der koldstart støj må problemet løses af VW.....et stykke papir med påtrykt "seriestandard" må være "en ny opfindelse" der fjerner et problem fra VW men ikke fra kunden.

KJ2005
Det er jo netop VW's måde at sige at det ikke er et problem, hvorved værkstedet bare kan afvise dig i døren.
Om DU mener det er et problem er for VW sagen uvedkommende..
Jeg lever selv med en seriestandard DQ200 gearkasse, som VW ikke ser nogen grund til at pille ved. Derfor mener jeg jo stadig den virker af l.rt når den er kold, men kan ikke gøre noget ved det... Heldigvis er den leaset Billede

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 20. aug 2020, 14:25

Det er ingenlunde en ny opfindelse med "seriestandard". De har brugt det længe; både med kæderne i 1.4 TSI, DQ200 koblinger, rust (det er et stenslag! Jamen, det er på indersiden af bagklappen?!) osv. Sørgeligt, men sandt.

.... de to sidste linier fortæller, at jeg burde have læst en del mere på lektien før bilkøbet! Forskellen mellem bilkøb 20 år tilbage og dette køb er nutidig mangel på test og gennemprøvning af mekanikken.
Man kan synes om VW's biler, og den kvalitet de udstråler, men tilliden og troen daler voldsomt, hvis koncernen ikke tager hånd om købernes problemer.
Jeg kommer senere med resultatet af Audi's vurdering af motoren's koldstart...

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 21. aug 2020, 12:52

Markhh skrev:
19. aug 2020, 22:28
Det er wastegaten som larmer ved start. samtidigt med der er katalysator opvarmning rammer den lige en omdrejnings frekvens som får wastegaten til at stå at rasle. Det lyder ad helvedes til og vil blive afhjulpet med ny turbo, i hvert fald for en tid, men vw foreskriver seriestandard. Bilen tager ikke skade så lad vær af hids det op til alt muligt med olie eller andet. Kør forbi vw for der ligger en fint skriv på det som de kan forklare jer.
Hej Markhh,

Audi Gladsaxe's teamleder har lige ringet og oplyst, at teknikkeren ikke har fundet fejl på min 1,0 TSI 116hp, selv om den støjer alt for meget ved koldstart de første 30 sekunder, hvor motoren derefter går ned i omdrejninger og lyder normalt?

Teamlederen oplyste at støjen fra Wastegaten var en "seriestandard" og at der ikke lå en option fra Volkswagen, eller et skriv som udløste en reparation.!! Jeg fortalte, at jeg var "rystet" over at VW og Audi ikke tog aktion på sådan et støjproblem, og at jeg aldrig havde haft en så støjende motor fra Volkswagen.........det irriterer mig voldsomt, fordi jeg synes godt om bilen!

Og så kan en gratis vask og støvsugning ikke rette op på en undvigelse som denne fra Audi?

Jeg kan ikke ikke leve med støjen.....sidder der et lille oliefilter før smøring af tubo'en?....hvad koster en ny turbo til en A3?

....mangler flere informationer om denne 1,0 TSI motor, da den er helt anderledes end de motorer jeg kender? Så kigger vi selv på en reparation.....

Mvh. KJ2005
These users thanked the author KJ2005 for the post:
jansom

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af Markhh » 22. aug 2020, 19:45

En turbo incl udskiftning koster vel Ca en 15000 mand men tror desværre ikke det vil løse problemet på længere sigt. Der går noget tid før den begynder på at larme og det vil der også gøre med den nye turbo. Er enig i det er helt forkert bare at sige de skal lyde sådan når man så kan sætte ny turbo på og så er problemet faktisk væk. Det har nok noget at gøre med materialet eller udformningen at gøre og at der så kommer noget komponent afvigelse eller hvad ved jeg.

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 23. aug 2020, 00:01

Markhh skrev:
22. aug 2020, 19:45
En turbo incl udskiftning koster vel Ca en 15000 mand men tror desværre ikke det vil løse problemet på længere sigt. Der går noget tid før den begynder på at larme og det vil der også gøre med den nye turbo. Er enig i det er helt forkert bare at sige de skal lyde sådan når man så kan sætte ny turbo på og så er problemet faktisk væk. Det har nok noget at gøre med materialet eller udformningen at gøre og at der så kommer noget komponent afvigelse eller hvad ved jeg.
Ja, jeg spurgte service manden hos Audi hvad en ny turbo kostede, og han nævnte ca 20.000 kr monteret.... og den pris du nævner ved køb af turbo'en som løs reservedel.
Audi service manden var nu reel nok og sagde, at han var låst af den kunde politik som VW/Audi havde afstukket, og at han derfor ikke kunne tilbyde en reparation. Han kendte godt problemet med startstøj fra visse TSI motortyper, men mente ikke, at det kunne være slidte lejer i turbo'en....endvidere havde man forsøgt at dæmpe resonansen med en afstandsskive eller nogle clips....og jeg troede ham.

Den tekniker han havde sat på opgaven, oplyste at motoren ikke tog skade af larmen fra Wastegaten........Så tænkte jeg: Pause...A3'eren har gået forholdsvis få kilometer.....motoren må have været lydløs fra start.......Hvis det ikke er lejer, eller noget der rotationsmæssigt "skraber" på , så må det kunne justeres eller rettes??.............. på Youtube ses en video af en VW ejer, der med hånden trykker på skjoldet bag turbo'en...og støjen dæmpes?
Ses her: https://www.youtube.com/watch?v=vykLJDvXzNI

Er det så simpelt?.... Kunne årsagen til støjen, som åbenbart opstår når de to frekvenser fra Wastegaten og forvarmningen blandes sammen, være interferens?.... I uheldige tilfælde (ligesom fra HiFi højttalere) svinger to bølgelængder sammen en anelse forskudt men i samme fase, og der opstår en ny frekvens med større forstærkning ( højere amplitude), og vi hører den irriterende skarpe metalliske hvislen..... forhører mig rundt omkring

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af TorbenRasmussen » 23. aug 2020, 07:40

Det er nok nærmere resonans end interferens. Alting har en naturlig egenfrekvens, som passer med den fysiske udformning af enheden, og påvirker du enheden med denne frekvens, så får maksimal overførsel af vibration. Det forklarer hvorfor det forsvinder når RPM falder eller man forhindrer frekvensen i at udbrede sig ved at trykke på et bestemt sted på skjoldet.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 23. aug 2020, 08:25

TorbenRasmussen skrev:
23. aug 2020, 07:40
Det er nok nærmere resonans end interferens. Alting har en naturlig egenfrekvens, som passer med den fysiske udformning af enheden, og påvirker du enheden med denne frekvens, så får maksimal overførsel af vibration. Det forklarer hvorfor det forsvinder når RPM falder eller man forhindrer frekvensen i at udbrede sig ved at trykke på et bestemt sted på skjoldet.
En definition på interferens er f.eks. at når elektriske signaler eller bølger af lyd eller lys blandes, adderes de enkelte signal-brudstykker til et nyt signal. Denne sammenblanding kaldes for interferens. Resultatet af denne sammenblanding kan være "0 nye frekvenser" hvis de to signaler er absolut modfase (komplet udeblivelse af signal), eller modsat i samme fase, at der opstår nye svingninger med forskellige amplituder og ~ eller nye frekvenser.
Det er rigtigt, at alt har egenfrekvens og tilfører man et signal med denne frekvens og i samme fase kan signalet eksempelvis fordobles svarende til 3dB.

Nu er det , som jeg hører koldstartstøjen, ikke samme frekvens som turbo'en afgiver lidt over 1.000rpm. Den frekvens der tilføres fra forvarmningen, skaber sammen med turbo'ens støj over 1.000rpm en højere skarpere metallisk lyd........jeg er ok med at kalde det "resonans".... for mig går opgaven på at fjerne støjen.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af TorbenRasmussen » 23. aug 2020, 09:27

Jeg er med på hvordan fysikken i signalerne fungerer, men interferens vil i dette tilfælde nok nærmere resultere i en pulserende lyd og ikke et nyt harmonisk signal. Men det er jo dig der står og lytter, så det kan du nok bedre evaluere.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 23. aug 2020, 10:56

TorbenRasmussen skrev:
23. aug 2020, 09:27
Jeg er med på hvordan fysikken i signalerne fungerer, men interferens vil i dette tilfælde nok nærmere resultere i en pulserende lyd og ikke et nyt harmonisk signal. Men det er jo dig der står og lytter, så det kan du nok bedre evaluere.
Koldstart støjen lyder henad en "roterende skabende metallisk lyd"... som jeg i første omgang fejl tolkede til at være et defekt leje. Støjen er måske ikke pulserende som du skriver , men gentagelserne er konstant roterende skarpe så længe omdrejningstallet ligger over 1.000rpm.
Det har ikke været muligt for mig at lokalisere støjen til et bestemt område, da det meste i motorrummet består af aluminium, og at støjen forplanter sig rundt om motoren? Men jeg må forsøge igen...

I denne A3 og mht. resonanser opleves de i kabinen fra udstødningssystemet som svagt "brum" ved gearskift og lave hastigheder, da syvtrins S-tronic automatgearet skifter særdeles hurtigt op igennem de syv gear for at holde et konstant lavt omdrejningstal (spare brændstof). Denne resonans i kabinen kan delvis afhjælpes ved at køre bykørsel med gearvælgeren i "S" position og ikke i "D", da "S" stillingen giver et højere omdrejningstal ved lave hastigheder.
Denne erfaring opleves ikke ved f.eks. Octavia's lidt længere udstødningssystem med samme 1,0 TSI motor. Det ville være rart at vide, om A3's fircylindrede "storebror" med 150ps og S-tronic har samme effekt i kabinen ved bykørsel og lave hastigheder?

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af Henrik2800 » 23. aug 2020, 19:06

Det er ret usandsynligt, at støjen kommer fra et roterende leje.
Et roterende lejer som støjer har metallisk kontakt,
og det holder ikke længe, slet ikke når det er hurtigt roterende dele.

Problemet er nok tolerancer/spil i wastegate-konstruktionen.
Lidt fra BMW-forum & youtube vedr. problemer på BMW, VW 2,0 TSI & VW 1,0 TSI.
https://www.1erforum.de/threads/rasselg ... te.242798/
https://www.youtube.com/watch?v=Cl4AuMc8zfg
https://www.youtube.com/watch?v=vykLJDvXzNI

Da du skrev;

Det kan godt undre, at tyskerne har ladet den detalje passere, når de ved,
at der findes mange der som jeg har kørt deres produkter i mere end 35 år?
Jeg har kørt VW's produkter siden Golf 1 , 1,5 GLS....................


ja, så tænkt jeg, det må være verdens heldigste mand,
35 år i VW biler og ingen problemer.
Ingen rustproblemer (det er stenslag)
Ingen motorer med stort olieforbrug (1L/1000km er normalt, seriestandard)
Ingen kæder som bliver for lange (hårdt presset betale VW for nogle få, mange måtte selv betale)
Ingen fjernbetjeninger som ikke virker pga. radiostøj (VW blev dømt til at tage en enkelt bil retur, alle andre lever med fejlen)
Hvor heldig kan man være :?:
ironi kan forekomme.
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
GaSelle
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

KJ2005
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 19. aug 2020, 15:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af KJ2005 » 24. aug 2020, 09:48

Henrik2800 skrev:
23. aug 2020, 19:06
Det er ret usandsynligt, at støjen kommer fra et roterende leje.
Et roterende lejer som støjer har metallisk kontakt,
og det holder ikke længe, slet ikke når det er hurtigt roterende dele.

Problemet er nok tolerancer/spil i wastegate-konstruktionen.
Lidt fra BMW-forum & youtube vedr. problemer på BMW, VW 2,0 TSI & VW 1,0 TSI.
https://www.1erforum.de/threads/rasselg ... te.242798/
https://www.youtube.com/watch?v=Cl4AuMc8zfg
https://www.youtube.com/watch?v=vykLJDvXzNI

Da du skrev;

Det kan godt undre, at tyskerne har ladet den detalje passere, når de ved,
at der findes mange der som jeg har kørt deres produkter i mere end 35 år?
Jeg har kørt VW's produkter siden Golf 1 , 1,5 GLS....................


ja, så tænkt jeg, det må være verdens heldigste mand,
35 år i VW biler og ingen problemer.
Ingen rustproblemer (det er stenslag)
Ingen motorer med stort olieforbrug (1L/1000km er normalt, seriestandard)
Ingen kæder som bliver for lange (hårdt presset betale VW for nogle få, mange måtte selv betale)
Ingen fjernbetjeninger som ikke virker pga. radiostøj (VW blev dømt til at tage en enkelt bil retur, alle andre lever med fejlen)
Hvor heldig kan man være :?:
ironi kan forekomme.
Tak for de tre link.
Her er et par tillæg som retter en smule op på forståelsen.

Efter mange kørte biler over fire dekader, kan jeg kun huske én støbefejl i en aluminiumsmotor som årsag til motor skift. Og jo, bilproducenten VW er ikke fejlfri, men fejl vil altid opstå i en produktionsvirksomhed uanset hvor effektiv virksomheden er.
Mht. test af nykonstruerede biler? Jeg vil påstå, at den gennemsnitlige kontrol og test af nye biler ikke er forbedret gennem de sidste 20 år. Jagten på økonomisk overskud har bevirket, at tyske reservedelsfabrikker allerede i firserne blev placeret udenfor Tyskland med den kvalitet og kontrol det medførte. Japanerne forsøgte samme outsourcing til lavtlønsområder i Asien.
Når jeg fremhævede VW gik roserne til de VW og Audi motorer jeg tidligere har kørt med stor fornøjelse. Her er et par eksempler på VW's kundepolitik for mange år siden og frem.

Vi bygger hos SMC omkring 1975 nogle "boble" motorer....får en VW 1200 til at løbe >145km/t ....vi var fortabte

...ny Derby CLS 1,1L havde i 1979 lakfejl ab fabrik. glimrende 4 cyl. 55hk motor. >160km/top ....omlakering på VW's regning.....
I 1977 starter VW deres nyudviklede produktion op med D35 og D36 og en forbedring af alle karosserisamlinger. Dette blev starten på bl.a. Audi's galvaniserede karosserier efter VW overtog Audi i 1971***.... den galvaniserede Audi 80 omkring 1986......I 1980 Golf 1 "bobler" i lakken begge bagskærme . Perfekt repareret af VW u/b. Helt suveræn 1,5, 70hk motor, langslaget, godt bundtræk, samme gode 020 gearkasse som i GTI.
En kort afstikker til UK,.. efter at have bygget 2 styk MGBgt biler og sprøjtegalvaniseret karosserierne.....tilbage til 1985 VW Passat 1,6, 70hk større boring kortere slaglængde end do samme tid Audi 80, 75hk, 1988 Golf II 1,6 70hk stabil motor , 1990 og 1992 Golf II 1,8, 90hk, super motor, 1994 Golf III 90hk super motor, Audi 80 2,0E supermotor, Audi 2,6E aut. fantastisk lyd, Golf IV, 1,6 god motor, A4 1,6 silke bil / motor støjfri (gratis udskift af motor pga støbefejl), Audi A6 multi-t 170hk supermaskine, støjsvag, motor/kabinevarmer....og så Seat Leon, Arona, Mii, A3, Mii......osv osv

Alle motorer passet "lidt ekstra" med olieskift og service fordi bror var VW/Audi mand og fordi vi i den grad går op i biler.
Da vi kommer på den anden side af 2000 begynder mange nye motortyper at dukke op fra VW/ Audi bl.a med større oileforbrug som du skriver. A4 193hk ny bil kunne "sluge" 1L/1000km .....motoren trak godt og holder godt, men jeg brød mig ikke om forbruget....V6 motorer konstrueret med kæden "bag ved" motoren?? Kæder fra eksterne leverandører der ikke holder i længden?...VW koncernen er nu så stor, at salget ikke påvirkes af nævnte fejl?
Vi kender til mange uheldige biler fra VW, og der vil jeg gerne vende tilbage udgangspunktet. Gennemtest og kontrol af mekanik går for hurtigt idag.
Man kan måske et stykke hen ad vejen finde årsagen til de mange fejl som et resultat af den politik der føres i Tyskland og resten af verden. Alle ønsker mindre forurening og bedre udnyttelse af brændstoffet, som igen får ingeniørerne til søge løsninger, som min A3 motor er et godt eksempel på. Den fejl burde være stoppet i kontrollen for alle TSI motorer hvor støjen optræder.
Det statement Audi lavede fra starten af 1987 med den fejlfrie Audi 80 til almindelige bilkøbere kommer , efter det vi oplever fra VW, aldrig tilbage på samme niveau....som jeg ser det!

*** VW har i august købt de sidste 0,36% af Audi som stadig var ejet af private aktionærer...læst

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: 1,0 TSI støj ved koldstart

Indlæg af Henrik2800 » 24. aug 2020, 10:13

Hvis det blot er for meget spil i wastegate + aktuator,
så kan en simpel fjeder, monteret vinkelret på trækstangen,
måske fjerne noget af støjen.
Billede
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Besvar

Tilbage til "Motor"