Tankdæksel låser ikke op, Touran 2016

Besvar
jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Tankdæksel låser ikke op, Touran 2016

Indlæg af jcn » 28. jul 2019, 13:29

Hej i sommervarmen :-)

På vej hjem fra Tyskland var tankdækslet på vores 2016 Touran stadig låst da jeg ville tanke (selvom bilen var låst op).
...jeg låste bilen og låste op igen og alt var godt.

Men nu her hjemme er tankdækslet bare låst...! :shock:

Jeg kiggede så i manualen for at se, hvordan man nød-åbner tankdækslet; citat: "Der kan ikke laves nødåbning af tankdækslet, kontakt evt. en fagmand"

What to do?

Det virker mystisk, at man ikke har lavet en indvendig "pal" til åbning af tankdækslet...
Hvad hulen skal man så gøre?

Nogen der har erfaring/gode forslag til, hvordan man kommer videre?
Jeg har prøvet at holde/trykke mv. på dækslet samtidig med at jeg låser og låser op, men der er tilsyneladende ingen liv i palen, som skal åbne op.

Håber at høre fra jer -har diesel til 150km tilbage i tanken ;-)

Mvh
Jens Christian

tuevestergaard
Nyt medlem
Indlæg: 118
Tilmeldt: 7. jul 2008, 15:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Tankdæksel låser ikke op, Touran 2016

Indlæg af tuevestergaard » 29. jul 2019, 18:52

Havde samme udfordring - dog på en SuperB, så nedenstående skal tages med et gran salt:

Hvis du trykker ind på det, lyder og føles det så “normalt”? Altså som om palen enten låser eller låser op?
I så fald kunne jeg vride dækslet op med en stump hård plast i mellemrummet mellem dæksel og plade. Altså når palen stod i den ulåste position. Derefter var det bare at rense og smøre pal og det sted hvor palen griber fat.



Sent from my iPhone using T
Audi A6 C7

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Tankdæksel låser ikke op, Touran 2016

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 29. jul 2019, 20:30

Aktuator'en på vores Golf6 ( 2009 ) døede osse på et tidspunkt, jeg kan ikke huske for hvor længe siden.
Den kunne jeg komme til at skrue af fra indersiden af bagagerummet, og fjerne. Eneste ulempe bagefter var at dækslet ikke kunne låses længere, sad stadig pænt i flugt med "Bagskærmen?".
Prøv og se om du kan se / finde den ??

Vores startede også med og virke dårligt for til sidst at måle afbrudt ( Selve Aktuator'en defekt ).

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Tankdæksel låser ikke op, Touran 2016

Indlæg af jcn » 29. jul 2019, 21:11

Hej - og tusind tak for jeres svar!
Jeg har også fundet et par tidligere indlæg, som minder om og det ser jo sort ud...
Det er en gåde, hvorfor man ikke har lavet en nødåbner inde i bagskærmen!

Men tilbage til min Touran: Jeg kan slet ikke høre/mærke/føle nogen reaktion ved tankdækslet når jeg låser/låser op på fjernbetjeningen. Det tyder altså på, at selve palen sidder fast i låst position og holder fast.
Jeg har også prøvet med plastik-brækjern og jeg har haft temmelig hårdt fat.... Men uden held.

VW får lige et kald imorgen, hvis de også siger "bræk den op", så må det jo være sådan :(

Inde fra bagagerummet kan jeg slet ikke komme til den.

Jeg havde en tanke i forhold til VCDS -er der nogen der ved, om man kan aktivere låse-mekanismen via VCDS?
Så kunne man jo måske provokere den?

Igen - tak for indspark!
Kom gerne med flere forslag eller erfaringer.
Hvis jeg bare kunne få lortet op - så kan man jo skifte den lille motor eller smøre den op....

Mvh
Jens Christian

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Tankdæksel låser ikke op, Touran 2016

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 29. jul 2019, 21:54

VCDS vil højst sandsynlig melde fejl på Aktuatoren til Tankdækslet, et eller andet med afbrudt eller urealistisk signal. Jeg kan huske jeg fandt den i VCDS i sin tid, men ikke præcis hvor...
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Løst: Tankdæksel låser ikke op, Touran 2016

Indlæg af jcn » 30. jul 2019, 16:26

Så er vi på vejen igen... :)

Min vurdering var, at den lakerede tankdæksel-plade ville knække først, hvis man bare tager ved.
Så jeg åbnede op nede fra ved at fjerne inderskærmen. Det gav adgang til slanger mv. men ikke til den lille låse-motor-dims.
Så næste skridt var at afmontere hele sidebeklædningen i bagagerummet i højre side.
Bag beklædningen er der et lille hul i metallet, hvorigennem man kan løsne de to små skruer, som holder låse-motor-dimsen på plads. Når den er løs kan den drejes og tages ud og dækslet kan åbnes udvendigt.
Låse-motor-dimsen er tilsyneladende helt død, så jeg har blot filet "gribekløerne" af på den lille låsearm.
Så låser den godt nok ikke tankdækslet, men til gengæld kan vi tanke :-)

Så må jeg have bestilt en ny låse-motor-dims hjem.

Men altså: info til andre med Touran 2015+ der ender i samme situation = af med inderbeklædningen i bagagerummets side, så kan du komme til låsen.

Mvh
Jens Christian
These users thanked the author jcn for the post (total 2):
SyndicateRote

Rote
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 20. mar 2016, 21:26
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Løst: Tankdæksel låser ikke op, Touran 2016

Indlæg af Rote » 30. jul 2019, 17:58

jcn skrev:
30. jul 2019, 16:26
Så er vi på vejen igen... :)

Min vurdering var, at den lakerede tankdæksel-plade ville knække først, hvis man bare tager ved.
Så jeg åbnede op nede fra ved at fjerne inderskærmen. Det gav adgang til slanger mv. men ikke til den lille låse-motor-dims.
Så næste skridt var at afmontere hele sidebeklædningen i bagagerummet i højre side.
Bag beklædningen er der et lille hul i metallet, hvorigennem man kan løsne de to små skruer, som holder låse-motor-dimsen på plads. Når den er løs kan den drejes og tages ud og dækslet kan åbnes udvendigt.
Låse-motor-dimsen er tilsyneladende helt død, så jeg har blot filet "gribekløerne" af på den lille låsearm.
Så låser den godt nok ikke tankdækslet, men til gengæld kan vi tanke :-)

Så må jeg have bestilt en ny låse-motor-dims hjem.

Men altså: info til andre med Touran 2015+ der ender i samme situation = af med inderbeklædningen i bagagerummets side, så kan du komme til låsen.

Mvh
Jens Christian
Fedt med din tilbagemelding! Så fjerner jeg kobenet fra nødkittet igen. :)
These users thanked the author Rote for the post:
jcn
2016 VW Touran Highline 1.4 TSI DSG
2014 SEAT Leon FR 2.0 TDI

Besvar

Tilbage til "Motor"