2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Besvar
Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 13. aug 2019, 15:13

Hej VAG-Cars

Når bilen står i tomgang, og jeg forsigtigt skruer oliepåfyldningsdækslet af, så er det som om bilen blæser luft ("udstødning"??) ud den vej

Er det et symptom, som kan bruges til at mistænke et motorproblem? Kan det tyde på slidt knast og ventilløftere?

På forhånd tak

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2161
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 88 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af HHKP » 13. aug 2019, 15:20

det kan være mange ting....

tjek lige dit vacuum system for utætheder.
generelt slidt motor.
These users thanked the author HHKP for the post:
Huke
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2012 2.0 Tdi 170HK(+det løse) 7 personers DSG 531000 IKKE opdateret og bliver det heller ikke
Skoda Fabia 2008 1.4tdi uden noget udstyr Hatchback 206000
Skoda Fabia 2006 1.4 Hatchback 256000
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 13. aug 2019, 15:25

Mange tak for svar.

Jeg tjekker vacuum-systemet eller lader det tjekke.

Kan det også pege i retning af slidt knast og løftere?

Brugeravatar
i-s
Aktiv medlem
Indlæg: 4889
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 205 times
Been thanked: 191 times
Kontakt:

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af i-s » 13. aug 2019, 17:54

Nok mere blok og ringe.
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + Skoda Citigo AUT 2013

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 13. aug 2019, 18:43

Hænger lige et spørgsmål på:

Hvis det ikke er vacuum-systemet, som en venlig bidragyder henviste til, kan det så være et lidt kedeligt symptom på øget blow by?

Spurgt på en anden måde: vil meget øget blow by også vise sig ved en luftstrøm oppe ved oliepåfyldningsstudsen?

På forhånd tak

Brugeravatar
i-s
Aktiv medlem
Indlæg: 4889
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 205 times
Been thanked: 191 times
Kontakt:

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af i-s » 14. aug 2019, 16:08

Huke skrev:
13. aug 2019, 18:43
Hænger lige et spørgsmål på:

Hvis det ikke er vacuum-systemet, som en venlig bidragyder henviste til, kan det så være et lidt kedeligt symptom på øget blow by?

Spurgt på en anden måde: vil meget øget blow by også vise sig ved en luftstrøm oppe ved oliepåfyldningsstudsen?

På forhånd tak
Jeps .. gentager lige: Blok og ringe.
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + Skoda Citigo AUT 2013

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 14. aug 2019, 19:27

Ja, forstået: Blok og ringe
"Godt" at vide. Så forstår jeg også den blå udstødnings- røg ved koldstart. Jeg levede et stykke tid i det forfængelige håb om, at det nok kun var "paraplyerne". Forstår at det nok er andet og mere.

Men ok: 14 år og 400 000 km er vel også godkendt.

Tak for svarene

Brugeravatar
i-s
Aktiv medlem
Indlæg: 4889
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 205 times
Been thanked: 191 times
Kontakt:

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af i-s » 15. aug 2019, 11:51

Huke skrev:
14. aug 2019, 19:27
Ja, forstået: Blok og ringe
"Godt" at vide. Så forstår jeg også den blå udstødnings- røg ved koldstart. Jeg levede et stykke tid i det forfængelige håb om, at det nok kun var "paraplyerne". Forstår at det nok er andet og mere.

Men ok: 14 år og 400 000 km er vel også godkendt.

Tak for svarene
Plejer også at give start problemer i koldt vejr hvis der er for meget blow by.
Check evt. om krumtapsudluftningen ikke er blokkeret. Så vil den også blæse mere op af oliedækslet. Lidt svær at vurdere på skrift.
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + Skoda Citigo AUT 2013

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3034
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ejby
Has thanked: 49 times
Been thanked: 93 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af KBoesen » 15. aug 2019, 12:16

Den blå røg skal du ikke være bange for. Min gamle Passat 2,5 TDI den kunne også lave et rigtigt solidt blåt røgslør, ved koldstart, men brugte kun en halv liter olie mellem 15.000 km service.

Vores traktorer gjorde det samme, uden noget olieforbrug.
Så ingen grund til at gå i panik. :-)
VW Golf V R32 DSG - Kadett'en

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 15. aug 2019, 12:52

Mange tak for svarene og nuancerne.
Jeg skriver mig det hele bag øret.

Måske skulle man beholde den gamle motor og lave en " obduktion" på den. Det ville jeg kunne lære meget af.

Min strategi er at fortsætte i bilen men at tjekke det, der her er foreslået..

Den bruger 1 liter 5w 30 på 4000 km. Jeg holder øje med olie og skifter filter og olie hyppigere, og så lytter jeg fortsat til min motor og kører den lidt nænsomt.

Så bruger jeg de sidste .. forhåbentlig mange stille km - til at tage afsked med denne fantastiske 1.9 tdi BRU 90 hk 2005, hvis motor aldrig har gjort knuder før nu ved 400 000. Jeg er imponeret over 400 000 km uden andet end regelmæssig service, 1 turbo 1 kobling med svinghjul.

Imødeser med spænding hvad vw kommer ud med af rene stærke dieselmotorer i den nærmeste fremtid.

mvhuke

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 15. aug 2019, 13:06

I familien har vi forøvrigt en Octavia Combi 1.9 tdi 105 hk. fra 2006. Husker ikke lige motorkoden.

Den har uden motorrep. kørt 515 000 km. Desværre hørte jeg i aftes, da jeg koldstartede den regelmæssig bankelyd fra blokken. Jeg har ikke solid forstand på motorer. Men i mit hoved ku jeg høre en masse mennesker hviske "plejlleje". Lad os se hvad der sker.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3034
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ejby
Has thanked: 49 times
Been thanked: 93 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af KBoesen » 15. aug 2019, 19:53

Tænker allerede du har svaret i en 2,0 TDI med CommonRail, hvis du fravælger den svage 110 hk.

Min egen Superb har kørt 485.000km på samme, ja alt, og når man ruller i den og den har fået lidt varme i motoren, har man fornemmelse af, at den da i hvert fald kører endnu en tandrem af eller to (skift for hver 210.000 km) :)
VW Golf V R32 DSG - Kadett'en

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 16. aug 2019, 09:44

Hvilken årgang er din trofaste Superb 2.0, KBoesen?
Er den fra før snydesoftwarens dage?

Der står jo rigtig mange brugte tdi er ude hos forhandlerne. Mange af dem har jo fået opdatering i forbindelse med dieselsagen.

Uden at have den store tekniske forstand på det, så har jeg ikke så voldsom appetit på en software-opdateret motor.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af mojo » 16. aug 2019, 10:55

Det er da bare at få den ført tilbage til gammel software med en egr off og en lille optimering i bonus.
Så kører det i en evighed.

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 16. aug 2019, 11:28

Hej Mojo
Du ved garanteret meget mere, om motorteknik end jeg gør. Men der melder sig to spørgsmål hos mig: 1. Er det lovligt at køre motorstyringen tilbage til den gamle software? 2. Kan det evt. give problemer næste gang man skal til syn med bilen?

Mvh

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af mojo » 16. aug 2019, 11:38

Nej og nej

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af HJLarsen » 16. aug 2019, 12:42

KBoesen skrev:
15. aug 2019, 12:16
Den blå røg skal du ikke være bange for. Min gamle Passat 2,5 TDI den kunne også lave et rigtigt solidt blåt røgslør, ved koldstart, men brugte kun en halv liter olie mellem 15.000 km service.

Vores traktorer gjorde det samme, uden noget olieforbrug.
Så ingen grund til at gå i panik. :-)
Kan nikke genkendende til både et beskedent røgslør og utroligt lavt olieforbrug, ingen efterfyldning mellem olieskift (15000)
Men den har også kun nået 365000 km.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.
Os med langsliggende motorer.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3034
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ejby
Has thanked: 49 times
Been thanked: 93 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af KBoesen » 17. aug 2019, 08:07

Huke skrev:
16. aug 2019, 09:44
Hvilken årgang er din trofaste Superb 2.0, KBoesen?
Er den fra før snydesoftwarens dage?

Der står jo rigtig mange brugte tdi er ude hos forhandlerne. Mange af dem har jo fået opdatering i forbindelse med dieselsagen.
Det er en modelårgang 2012 med motorkode CFGB - 170 hk med DSG.

Nope, den er også en dieselgate bil, og den er blevet opdateret ved 390.000 km, så vidt jeg lige husker. Men om den så er blevet chippet eller andet i mellemtiden, ved jeg ikke.

Men som Mojo siger, få den opdateret, derefter en til Rittersport eller Landberg og dem til at fjerne den igen, lave EGR off, så har du virkelig en km. sluger. :-)
These users thanked the author KBoesen for the post:
Huke
VW Golf V R32 DSG - Kadett'en

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Lidt mere til emnet "blow by"

Indlæg af Huke » 7. sep 2019, 15:01

Hej Venner;

To spørgsmål:
1.
Kan nye dieselbiler have lidt "blow by", som stammer fra blokken: hermed mener jeg cylindre og stempelringe? Eller er det sådan, at en ny dieselbil er komplet fri for "blow by" stammende fra cylinder-stempelringe området? At et løsnet oliedæksel altså ligger komplet roligt på oliepåfyldningshullet, forudsat at der på bilen ikke er andre grunde til blow by end blok-området?

2.

Er det et sikkert tegn på, at en ældre motor står kort før at være helt færdig, hvis den har en del "blow by" stammende fra cylinder-stempelringe (Jeg er med på, at "blow by" kan stamme fra andre ting, men her taler jeg om "blow by" fra stempler-cylinder-området. Med "en del" mener jeg her: oliedækslet danser livligt på indfyldningsstudsen, når dækslet er skruet løs)- eller kan en sådan ældre bil med "livligt dansende oliedæksel grundet "blow by" stammende fra blokken (cylinder-stempelringe)" godt træffe at køre et stykke tid endnu?

Jeg ved ikke, om der kan gives fornuftige svar på disse spørgsmål. Hvis spørgsmålene er åndsvage, så beklager jeg.

Mvhuke

Brugeravatar
i-s
Aktiv medlem
Indlæg: 4889
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 205 times
Been thanked: 191 times
Kontakt:

Re: Lidt mere til emnet "blow by"

Indlæg af i-s » 9. sep 2019, 09:02

Huke skrev:
7. sep 2019, 15:01
Hej Venner;

To spørgsmål:
1.
Kan nye dieselbiler have lidt "blow by", som stammer fra blokken: hermed mener jeg cylindre og stempelringe? Eller er det sådan, at en ny dieselbil er komplet fri for "blow by" stammende fra cylinder-stempelringe området? At et løsnet oliedæksel altså ligger komplet roligt på oliepåfyldningshullet, forudsat at der på bilen ikke er andre grunde til blow by end blok-området?

2.

Er det et sikkert tegn på, at en ældre motor står kort før at være helt færdig, hvis den har en del "blow by" stammende fra cylinder-stempelringe (Jeg er med på, at "blow by" kan stamme fra andre ting, men her taler jeg om "blow by" fra stempler-cylinder-området. Med "en del" mener jeg her: oliedækslet danser livligt på indfyldningsstudsen, når dækslet er skruet løs)- eller kan en sådan ældre bil med "livligt dansende oliedæksel grundet "blow by" stammende fra blokken (cylinder-stempelringe)" godt træffe at køre et stykke tid endnu?

Jeg ved ikke, om der kan gives fornuftige svar på disse spørgsmål. Hvis spørgsmålene er åndsvage, så beklager jeg.

Mvhuke
Alle stempelmotorer har blow by, det er kun et spørgsmål om hvor meget.
Blow by er selvfølgelig en slidtage indikator, men så længe det kan starte i kold tilstand og de ikke bruger olie, så er der som regel ingen grund til at gøre noget ved det.
These users thanked the author i-s for the post:
Huke
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + Skoda Citigo AUT 2013

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 9. sep 2019, 10:12

Tak for svar. Rart at få den oplysning.
Rent teknisk, hvad er det så ved blow by fra blokken (cyl, stempel, ringe)der fører til, at bilerne starter dårligere? Er det fordi der ikke nås kompression nok til at få gang i motoren pga for meget plads mellem stempel og cylindervæg?

Brugeravatar
i-s
Aktiv medlem
Indlæg: 4889
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 205 times
Been thanked: 191 times
Kontakt:

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af i-s » 9. sep 2019, 21:05

Huke skrev:
9. sep 2019, 10:12
Tak for svar. Rart at få den oplysning.
Rent teknisk, hvad er det så ved blow by fra blokken (cyl, stempel, ringe)der fører til, at bilerne starter dårligere? Er det fordi der ikke nås kompression nok til at få gang i motoren pga for meget plads mellem stempel og cylindervæg?
Hvis det er diesel, som jeg har mest erfaring med, så er det fordi kompressionen bliver for lav ved kold start. Når blokken er godt slidt, så bliver cylinderne ovale, ringene er nede på minimum - dvs gabbet mellem enderne bliver stort + en tilsoddet oliering, så er vi ved at være der.
Men jeg har da set 1.9TDI, hvor toppen har været af for renovering ved ca. 400.000 km og hvor blok, stempler osv har set ud som ny. Ret imponerende.
/Søren.
Passat Variant DSG 2018 + Skoda Citigo AUT 2013

Huke
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 4 times

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

Indlæg af Huke » 10. sep 2019, 07:51

Tak for meget værdifuldt teknisk oplysende svar.
Enestående forum herinde, hvor alt er samlet lige fra teknisk teoretisk viden på højt niveau til praktisk mekanisk kunnen. Altsammen kombineret med en stor erfarings-sum, begejstring og venlig hjælpsomhed.
Det er et stærkt koncept.
Mvh Huke

Besvar

Tilbage til "Motor"