TDI pumpedyse blå røg

Besvar
Berte00h
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. jun 2013, 12:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

TDI pumpedyse blå røg

Indlæg af Berte00h » 16. aug 2019, 15:02

Audi A4 2.0 TDI BPW 2007 pumpedyse.
365000km på tælleren.
Når bilen bliver driftsvarm og går i tomgang, begynder bilen efter kort tid at ryste og der kommer blå røg ud af udstødningen.
Der er ingen røg eller mærkbar ændret gang under kørsel eller ved acceleration.

Jeg har udlæst fejl, og som er tændingsfejl på cylinder 3.
Så er spørgsmålet om det er...
Fastgroet stempelringe?
Nedslidt knast?
Defekte løftere?
Dårlig dyse, som drypper?

Nogen ideer til hvor jeg kan starte?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: TDI pumpedyse blå røg

Indlæg af i-s » 16. aug 2019, 16:32

Berte00h skrev:
16. aug 2019, 15:02
Audi A4 2.0 TDI BPW 2007 pumpedyse.
365000km på tælleren.
Når bilen bliver driftsvarm og går i tomgang, begynder bilen efter kort tid at ryste og der kommer blå røg ud af udstødningen.
Der er ingen røg eller mærkbar ændret gang under kørsel eller ved acceleration.

Jeg har udlæst fejl, og som er tændingsfejl på cylinder 3.
Så er spørgsmålet om det er...
Fastgroet stempelringe?
Nedslidt knast?
Defekte løftere?
Dårlig dyse, som drypper?

Nogen ideer til hvor jeg kan starte?
Du kunne evt. udlæse indspøjtningsmængderne på de 4 dyser, for at se om der er balance mellem dyserne.
/Søren.

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1826
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: TDI pumpedyse blå røg

Indlæg af johannes » 18. aug 2019, 07:50

Er den med partikelfilter kan motoren også være opslidt

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: TDI pumpedyse blå røg

Indlæg af Huke » 18. aug 2019, 17:03

Jeg har delvis samme fænomen med 2005 Touran 1.9 tdi 90 hk, 400 000km. Ved driftsvarm tomgang ud over 2-3 min. kommer periodisk ret kraftig motorrysten. Jeg fik en rådgivende snak med VW Skive om det : Værkføreren fandt at dyse 4 kompenserede for dyse 1. Altså ubalance i dyseeffekten.
Han havde mistanke til PD- ledningsnet, måske blot et defekt "stik" til en dyse. Jeg har et eksempel på, at rystelser under kørsel viste sig at kunne klares med reparation af et stik til en dyse. Det var en løs forbindelse. Så tjek stik før hele ledningsnettet evt fornyes.
These users thanked the author Huke for the post:
Berte00h

Berte00h
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. jun 2013, 12:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: TDI pumpedyse blå røg

Indlæg af Berte00h » 18. aug 2019, 19:25

johannes skrev:
18. aug 2019, 07:50
Er den med partikelfilter kan motoren også være opslidt
den er med partikelfilter. Men hvis motor viser tegn på slidt, vil den så ikke ryge blåt ved opstart på kold motor også?

Berte00h
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. jun 2013, 12:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: TDI pumpedyse blå røg

Indlæg af Berte00h » 18. aug 2019, 19:28

Huke skrev:
18. aug 2019, 17:03
Jeg har delvis samme fænomen med 2005 Touran 1.9 tdi 90 hk, 400 000km. Ved driftsvarm tomgang ud over 2-3 min. kommer periodisk ret kraftig motorrysten. Jeg fik en rådgivende snak med VW Skive om det : Værkføreren fandt at dyse 4 kompenserede for dyse 1. Altså ubalance i dyseeffekten.
Han havde mistanke til PD- ledningsnet, måske blot et defekt "stik" til en dyse. Jeg har et eksempel på, at rystelser under kørsel viste sig at kunne klares med reparation af et stik til en dyse. Det var en løs forbindelse. Så tjek stik før hele ledningsnettet evt fornyes.
jeg får udlæst dysernes indsprøjtning i morgen, så kan jeg se hvordan det ser ud når den står og hoster blåt røg

Berte00h
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. jun 2013, 12:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: TDI pumpedyse blå røg

Indlæg af Berte00h » 19. aug 2019, 15:21

i-s skrev:
16. aug 2019, 16:32
Berte00h skrev:
16. aug 2019, 15:02
Audi A4 2.0 TDI BPW 2007 pumpedyse.
365000km på tælleren.
Når bilen bliver driftsvarm og går i tomgang, begynder bilen efter kort tid at ryste og der kommer blå røg ud af udstødningen.
Der er ingen røg eller mærkbar ændret gang under kørsel eller ved acceleration.

Jeg har udlæst fejl, og som er tændingsfejl på cylinder 3.
Så er spørgsmålet om det er...
Fastgroet stempelringe?
Nedslidt knast?
Defekte løftere?
Dårlig dyse, som drypper?

Nogen ideer til hvor jeg kan starte?
Du kunne evt. udlæse indspøjtningsmængderne på de 4 dyser, for at se om der er balance mellem dyserne.
Bilen er med partikelfilter.
Har udlæst følgende på dyser ved tomgang.
2,40−1,18−0,54−0,73 = -0,05 afvigelse

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: TDI pumpedyse blå røg

Indlæg af i-s » 19. aug 2019, 16:01

Berte00h skrev:
19. aug 2019, 15:21
i-s skrev:
16. aug 2019, 16:32
Berte00h skrev:
16. aug 2019, 15:02
Audi A4 2.0 TDI BPW 2007 pumpedyse.
365000km på tælleren.
Når bilen bliver driftsvarm og går i tomgang, begynder bilen efter kort tid at ryste og der kommer blå røg ud af udstødningen.
Der er ingen røg eller mærkbar ændret gang under kørsel eller ved acceleration.

Jeg har udlæst fejl, og som er tændingsfejl på cylinder 3.
Så er spørgsmålet om det er...
Fastgroet stempelringe?
Nedslidt knast?
Defekte løftere?
Dårlig dyse, som drypper?

Nogen ideer til hvor jeg kan starte?
Du kunne evt. udlæse indspøjtningsmængderne på de 4 dyser, for at se om der er balance mellem dyserne.
Bilen er med partikelfilter.
Har udlæst følgende på dyser ved tomgang.
2,40−1,18−0,54−0,73 = -0,05 afvigelse
Mener +/- 2.5 er max på en PD motor. Så nr 1 er ude i max. Du kunne overveje at lave en returflow måling.
Normalt er blå røg = afbrændt olie. Bruger den olie ?
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Motor"