Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Besvar
Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af Huke » 21. aug 2019, 08:20

Jeg kører i en 2005 1.9 tdi 90 hk BRU, 400 000.
Indtil nu har den kørt Intervalservice med et snit på ca. 22000 km mellem service. Olie Castrol 5w 30 (50700). Jeg har selvfølgelig tjekket løbende, om efterfyldning var nødvendigt.
Nu stiller jeg om til faste 10 000 km service med samme olie, fordi erfarne folk herinde siger det er godt.

Er der nogen, der vil forklare en motor-ukyndig, hvilke tekniske årsager, der er til, at det er godt med hyppigere olieskift?

Der findes jo nemlig også folk, som hårdnakket hævder, at med gode filtre er det slet ikke nødvendigt med hyppige olieskift. De betegner det nærmest som et salgstrick sat i verden af motoroliebranchen.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af HansH » 21. aug 2019, 08:36

Jeg tror det handler allermest om følelser. Og så en lille smule om nøgne kendsgerninger.
Det er ofte blevet diskuteret herinde, og bundlinjen er at man ikke kan påvise en økonomisk gevinst ved det. Nok snarere tværtimod.
Så hvis du fungerer på den måde, at du vil have tingene til at give plus i et Excel ark, så tror jeg ikke du skal skifte olie "utidigt".

Mht. "de nøgne kendsgerninger" som jeg vælger at kalde det, så består olie jo af molekyler som over tid slides og nedbrydes.
Og dermed forringes smøreevnen gradvist.
Ved at udskifte olien oftere end foreskrevet, vil du alt andet lige opnå en bedre smøring af motoren - og dermed mindre slid på komponenterne.

Hvorvidt man tror på, at den kortsigtede udgift opvejes af gevinsten ved mindre slid på den lange bane, må være op til den enkelte :)
Jeg tror det er meget svært at føre bevis for.
Og derfor ender det i min bog tilbage ved følelsen af bare at "gøre noget godt for sin bil".

Hvis man køber en fabriksny bil, og sælger den igen efter 3 år og 100.000km, så vil det være penge lige ud af vinduet at skifte olie utidigt.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
HukeDanielB12Kevinff
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af perw » 21. aug 2019, 12:37

Min første 1.9 TDI 90 HK havde faktisk et olieskift på optil 50.000 km
These users thanked the author perw for the post:
Huke

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af VWAU » 21. aug 2019, 13:11

Tidligere skulle man ifølge forskrifterne skifte olie hver år på en plæneklipper der måske kørte 10 - 20 timer om året.
Nu skal olien aldrig skiftes:
https://www.briggsandstratton.com/na/en ... ology.html
Mange olieskift på biler er nok også overflødige, men en STOR indtægtskilde for de autoriserede værksteder.
These users thanked the author VWAU for the post:
Huke

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af Huke » 21. aug 2019, 13:38

Tak for jeres svar. Interessante synspunkter.
Autobild (www.autobild.de) er jo kendt for at lave meget grundige testkørsler, hvor de kører 100 000 km i nye vogne, skiller dem ad, vurderer slitagen og skriver deres anmeldelse.

Jeg kunne ønske mig, at de ville vælge et par helt ens - lad os bare sige vag-biler. Lad den ene køre rigtig langt mellem olieskift (med nødvendig efterfyldning selvfølgelig) og oliefilterskift og den anden blive "forkælet" med hyppige olieskift/oliefilterskift. Herefter skille motorerne ad og give os en anmeldelse af hvad de fandt.

Det kunne faktisk være spændende.

Som sagerne står i øjeblikket famler vi lidt i blinde. Som Hans er inde på er det mere psykologi end det er verificeret teknisk viden, der styrer os.

Eller der ligger evt. nogle gode objektive undersøgelser allerede, som vi bare ikke kender.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af HansH » 21. aug 2019, 13:49

Huke skrev:
21. aug 2019, 13:38
Jeg kunne ønske mig, at de ville vælge et par helt ens - lad os bare sige vag-biler. Lad den ene køre rigtig langt mellem olieskift (med nødvendig efterfyldning selvfølgelig) og oliefilterskift og den anden blive "forkælet" med hyppige olieskift/oliefilterskift. Herefter skille motorerne ad og give os en anmeldelse af hvad de fandt.
Tja.. det ville også kræve at de kørte præcis de samme ture, med den samme chauffør (/kørestil), og i samme omgivelser osv.

Den måde hvorpå VAG bilers long life-logik virker, er at den beregner en slags "olieslidskoefficient".
Den koefficient er resultatet af hver eneste kørt km * temperaturen på olien for den kørte km.
Med andre ord - jo flere "koldere" km (=småture / koldstarter), jo højere koefficient --> jo højere "slid" på olien.
Og derudover har de så et max loft på 2 år, dvs hvad der end kommer først - "slid-kilometer" eller tid ...... udløser indkald til olieskift.

Men enig - det kunne være spændende at se resultatet.
Jeg tror så bare, at der skal noget mere end 100.000km til før man evt kan se/måle en forskel.

Men.....
Det hele minder jo lidt om debatten om hvorvidt supplerende rustbeskyttelse, lakbehandlinger og for den sags skyld også bilvask er pengene værd.
Helt nøgternt får man jo nok heller ikke pengene hjem for at vaske sin bil.
Og jeg tror heller ikke, at man nøgternt vurderet får pengene hjem for supplerende rusbeskyttelse og lakbehandlinger.
Med mindre man beholder bilen til den er helt ude i den bageste ende af sin livscyklus, hvor man MÅSKE kan høste gevinsten af den investering.

Der er jo altid chancen for, at bilen må skrottes fordi ANDRE ting giver op inden de bærende dele tæres igennem af rust... og så ville man igen have vundet på IKKE at poste penge ud på rustbeskyttelse.

Man kan også være uheldig at totalskade bilen, inden man når så langt. Eller at den bliver stjålet. osv..
Så vil alt man har ofret på rustbeskyttelse, lakbehandlinger og ekstra olieskift også være rent tilsæt.
These users thanked the author HansH for the post:
Huke
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af perw » 21. aug 2019, 13:51

Det kommer vel også an på om man selv skifter eller får det foretaget hos autoriseret værksted.

Gør man det selv, så kan man jo få olie for 400 kr
These users thanked the author perw for the post:
Huke

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af perw » 21. aug 2019, 13:57

Vores gamle 2.0 TDI blev 10½ år og havde kørt 287.000, da vi skiftede den. Der var begyndt at komme rust på bagdøre og paneler under dørene. Men det var stenslag, så her havde ingen rustbehandling hjulpet.

Vi havde så også lidt rust på taget i samlingen og på bagklappen under sealingen. Begge blev lavet på rustgarentien.

Den havde kørt som den foreskrev med serice. Dvs. ca. 24.000 til 26.000 mellem hver service. Og efter de 287.000 brugte den stadig ikke olie. Jeg skulle fulde efter. Den var på max selv efter 20.000 km. Og der blev indimmel kørt langt hvor vandet fordampede, hvis der var noget i olien.

Hvorimod den tidl. 2.0 TDI brugte rask væk 2-3 liter mellem hver service.
These users thanked the author perw for the post:
Huke

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af carstenhjorth » 21. aug 2019, 15:12

Det argument er lidt som min gamle morfar der røg 100 smøger om dagen og blev 200 år gammel, så det er ikke farligt at ryge...
Der er masser af eksempler på det modsatte, altså biler der dør af for ringe olie, f.eks 1.8Téren i USA der trods at de fulgte VAG service døde som fluer, så ændrede VAG pludselig standarden for olien til en højere, det viser bare for mig at de ikke altid har styr på deres ting, og efter min mening er de lange service intervaller mere bestemt af marketing end teknikere.
Så for mig er det en billig måde at være mere sikker på at min bil holder længere, nu er jeg også en fattig mand der køber alle jeres aflagte kasser :)
These users thanked the author carstenhjorth for the post:
Huke
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af Huke » 21. aug 2019, 15:28

Hej Carsten ;-)

Ja, utvivlsomt kan man finde eksempler på, at biler har bedst af hyppige skift med god olie. Ovenfor siger Hans jo også, at på molekyle-niveau sker der noget, som slider olien. Det tænker jeg da en kemiker ville nikke til. Varme og den arbejdende mekanik slider da på olien.

Det der gør det lidt svært er efter min mening, at vi er i et felt, hvor teknik og kommercielle interesser kan være viklet ind i hinanden, eller rettere: er viklet ind i hinanden. Og når der så ikke foreligger helt objektive solide undersøgelser, så kommer vi forbrugere let på herrens mark.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af Peder » 21. aug 2019, 18:01

Det er satme svært.

Jeg kunne ikke drømme om at ofre 5000 kr på en undervognsbehandling.

Men skifter selv olien mellem service, så jeg triller 15.000 km mellem service.
Tidligere ejer (de første 90.000) skiftede blot, når den kaldte på det - som var 30.000 km

Jeg sover bedre sådan her.
These users thanked the author Peder for the post:
Huke
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af mobilos » 22. aug 2019, 07:26

HansH skrev:
21. aug 2019, 13:49
Huke skrev:
21. aug 2019, 13:38
Jeg kunne ønske mig, at de ville vælge et par helt ens - lad os bare sige vag-biler. Lad den ene køre rigtig langt mellem olieskift (med nødvendig efterfyldning selvfølgelig) og oliefilterskift og den anden blive "forkælet" med hyppige olieskift/oliefilterskift. Herefter skille motorerne ad og give os en anmeldelse af hvad de fandt.
Den måde hvorpå VAG bilers long life-logik virker, er at den beregner en slags "olieslidskoefficient".
Den koefficient er resultatet af hver eneste kørt km * temperaturen på olien for den kørte km.
Med andre ord - jo flere "koldere" km (=småture / koldstarter), jo højere koefficient --> jo højere "slid" på olien.
Og derudover har de så et max loft på 2 år, dvs hvad der end kommer først - "slid-kilometer" eller tid ...... udløser indkald til olieskift.

Jeg tror nemlig ikke at long-life logik virker alene ud fra en slags olieslidkoeficient, som du selv nævner. Jeg kører min bil til service hos aut. Audi service partner for hver 30000 km. Jeg skifter olie selv for hver 15000 km, uden at nulstille serviceindikator eller noget som helts andet. Sidste gang jeg var til service spurgte mekaniker mig, skal vi også skifte olie?! Han kunne se på sin PC at jeg kunne køre yderligere 12+++ km med den olie der var I motoren. Det var précis det antal km siden jeg selv skiftede olie. Han kunne på ingen måde vide at olien var blevet skiftet I mellemtiden.
Det må være en aktiv føler et eller andet sted I motoren der analyserer olien ud over en rent matematisk algoritme det fortæller at nu er det tiden til en olieskift.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af HansH » 22. aug 2019, 07:33

mobilos skrev:
22. aug 2019, 07:26
Jeg tror nemlig ikke at long-life logik virker alene ud fra en slags olieslidkoeficient, som du selv nævner. Jeg kører min bil til service hos aut. Audi service partner for hver 30000 km. Jeg skifter olie selv for hver 15000 km, uden at nulstille serviceindikator eller noget som helts andet. Sidste gang jeg var til service spurgte mekaniker mig, skal vi også skifte olie?! Han kunne se på sin PC at jeg kunne køre yderligere 12+++ km med den olie der var I motoren. Det var précis det antal km siden jeg selv skiftede olie. Han kunne på ingen måde vide at olien var blevet skiftet I mellemtiden.
Det må være en aktiv føler et eller andet sted I motoren der analyserer olien ud over en rent matematisk algoritme det fortæller at nu er det tiden til en olieskift.
Som du helt rigtigt skriver, så aner vores long life-biler ikke at de får nyt olie "midtvejs".

Jeg tolker dit scenarie derhen, at du har et meget gunstigt brugsmønster ?
Dvs. rigtig mange "varme" kilometer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af LAKGT » 22. aug 2019, 07:55

Vejen frem er en olieanalyse.
Det er ikke dyrt, og giver et kanon indblik på forståelig vis.

Jeg har fået lavet en 4-5 stk de sidste 8 år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af HansH » 22. aug 2019, 07:58

LAKGT skrev:
22. aug 2019, 07:55
Vejen frem er en olieanalyse.
Det er ikke dyrt, og giver et kanon indblik på forståelig vis.
Hvor går du hen og får lavet sådan en ?
hvad koster det ?
hvad viser den ?

Hvis du evt har en udskrift / PDF el lign eksempel på resultatet af en sådan analyse, så upload den gerne :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af LAKGT » 22. aug 2019, 08:17

HansH skrev:
LAKGT skrev:
22. aug 2019, 07:55
Vejen frem er en olieanalyse.
Det er ikke dyrt, og giver et kanon indblik på forståelig vis.
Hvor går du hen og får lavet sådan en ?
hvad koster det ?
hvad viser den ?

Hvis du evt har en udskrift / PDF el lign eksempel på resultatet af en sådan analyse, så upload den gerne :)
Jeg har fået lavet dem her.

De sender endda et gratis opsamlingskit.

https://www.blackstone-labs.com/?sessio ... 5%29%29%2F

En analyse kan se sådan her ud

Billede

Spørg endelig hvis der er behov :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af Huke » 22. aug 2019, 08:47

Meget spændende at læse ovenstående. Man får sin horisont udvidet.
Jeg har lige et helt lavpraktisk spørgsmål:

Hvis man nu gerne helt selv vil lave et "midtvejs" olie/oliefilterskift ved fx 10-12 000 km, men ikke har en lift til rådighed. Hvad gør man så? Jeg har selvfølgelig hørt om de pumper, man kan bruge, men hvad er jeres holdning til dem?

Får de nok af den gamle olie med eller hvad? Eller vil I kun anbefale den helt traditionelle metode, hvor man skruer "bundproppen" af og kører helt normal procedure?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af HansH » 22. aug 2019, 08:54

Huke skrev:
22. aug 2019, 08:47
Meget spændende at læse ovenstående. Man får sin horisont udvidet.
Jeg har lige et helt lavpraktisk spørgsmål:

Hvis man nu gerne helt selv vil lave et "midtvejs" olie/oliefilterskift ved fx 10-12 000 km, men ikke har en lift til rådighed. Hvad gør man så? Jeg har selvfølgelig hørt om de pumper, man kan bruge, men hvad er jeres holdning til dem?

Får de nok af den gamle olie med eller hvad? Eller vil I kun anbefale den helt traditionelle metode, hvor man skruer "bundproppen" af og kører helt normal procedure?
Der findes f.eks. sådan nogle ramper du kan køre forenden af bilen op på, så du kan komme under den. Biltema har dem.
Jeg har ikke rigtig nerver til det, så selv om det er en dyrere løsning, lejer jeg en time på en lift hos en lokal mand. Det koster 175 for den time ... men det giver også en helt anden, og bedre, arbejdssituation.

Jeg er nok også lidt (meget) gammeldags, så jeg tror mere på bundproppen end på en oliesuger :)
Om end mange værksteder vist bruger dem.
These users thanked the author HansH for the post:
Huke
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af HansH » 22. aug 2019, 09:33

LAKGT skrev:
22. aug 2019, 08:17
Jeg har fået lavet dem her.

De sender endda et gratis opsamlingskit.
Opsamlingskit'et er gratis, og der står på siden at en analyse koster $28.

Er det korrekt forstået at forsendelse så er til Fort Wayne, Indiana ?
Det koster vel også lidt.. :)

Indeholder rapporten der kommer tilbage eksperternes konklusioner på resultaterne ?
Jeg ville ikke vide en dyt om hvad jeg skal læse ud af tallene på den rapport.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af Syndicate » 22. aug 2019, 10:55

Huke skrev:
22. aug 2019, 08:47
Meget spændende at læse ovenstående. Man får sin horisont udvidet.
Jeg har lige et helt lavpraktisk spørgsmål:

Hvis man nu gerne helt selv vil lave et "midtvejs" olie/oliefilterskift ved fx 10-12 000 km, men ikke har en lift til rådighed. Hvad gør man så? Jeg har selvfølgelig hørt om de pumper, man kan bruge, men hvad er jeres holdning til dem?

Får de nok af den gamle olie med eller hvad? Eller vil I kun anbefale den helt traditionelle metode, hvor man skruer "bundproppen" af og kører helt normal procedure?
En god donkraft og et par bukke, så kan du sagtens skifte olie.
Det har virket for mig de sidste 15 år :)
These users thanked the author Syndicate for the post:
Huke
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af GaSelle » 22. aug 2019, 11:47

Jeg bruger bare en donkraft. BMW har været så smarte at lave en "lem" i bundpladen, hvor bundproppen er - derfor er det ret let. På min Superb skulle hele bundpladen af - det gad jeg ikke bøvle med hjemme i hulen.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Huke

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af SorenR » 22. aug 2019, 16:36

Hmm... Jeg havde engang en Citroen CX 22 TRS. Den kørte som en drøm. På 385.000 km var der kun en kobling og to tyristorer til kabineblæseren ud over normal service. Solgte den til en Citroen forhandler og han var ikke synderligt bekymret over at jeg havde kørt næsten 100.000 km på sidste olieskift. Så vidt jeg husker havde den kun fået 3-4 liter ekstra i den periode. Blev vasket ugentligt (2 gange ugentlig om vinteren) i vaskehal så der var intet rust i den.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af LAKGT » 22. aug 2019, 17:04

HansH skrev:
LAKGT skrev:
22. aug 2019, 08:17
Jeg har fået lavet dem her.

De sender endda et gratis opsamlingskit.
Opsamlingskit'et er gratis, og der står på siden at en analyse koster $28.

Er det korrekt forstået at forsendelse så er til Fort Wayne, Indiana ?
Det koster vel også lidt.. :)

Indeholder rapporten der kommer tilbage eksperternes konklusioner på resultaterne ?
Jeg ville ikke vide en dyt om hvad jeg skal læse ud af tallene på den rapport.

Korrekt, prøven skal sendes til USA. Nemt!

Du får en udførlig beskrivelse af tingene, og alt bliver sammenlignet med typiske værdier for din type motor.

Beskrivelse af de forskellige elementer kan du se her. Brug en pc

https://www.blackstone-labs.com/service ... FBstone%2F(S(gixbo045n5jy0a55ywcbunif))%2F


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af Passatg 3c » 22. aug 2019, 17:35

LAKGT skrev:
HansH skrev:
LAKGT skrev:
22. aug 2019, 08:17
Jeg har fået lavet dem her.

De sender endda et gratis opsamlingskit.
Opsamlingskit'et er gratis, og der står på siden at en analyse koster $28.

Er det korrekt forstået at forsendelse så er til Fort Wayne, Indiana ?
Det koster vel også lidt.. :)

Indeholder rapporten der kommer tilbage eksperternes konklusioner på resultaterne ?
Jeg ville ikke vide en dyt om hvad jeg skal læse ud af tallene på den rapport.

Korrekt, prøven skal sendes til USA. Nemt!

Du får en udførlig beskrivelse af tingene, og alt bliver sammenlignet med typiske værdier for din type motor.

Beskrivelse af de forskellige elementer kan du se her. Brug en pc

https://www.blackstone-labs.com/service ... FBstone%2F(S(gixbo045n5jy0a55ywcbunif))%2F


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så er det da snart billigere bare at skifte olien Billede

Sendt fra min VOG-L29 med Tapatalk

VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af Sorens2 » 25. aug 2019, 19:13

Min firmabil ska ha skiftet olie hver 50000 km.
Motoren døde ved 187000 km.

Jeg har arbejdet en del med TDI motorer og må tørt konstatere at der er salg i lange serviceintervaller.
Det er jo lave driftomkostninger.
Så glem alt hva “de store” bilder dig ind.

Men det er så svært at svare på dit spørgsmål.
Så mange ting påvirker olien.
Temp.
Kørselsmønster.
Tager man hensyn.
Hvilken kvalitet (og hvilken kvalitet efter feks. 10-15-20000 km).
Et godt filter hjælper intet.
Sodpartiklerne er alt for små.

15-20000 er i min optik langt det bedste.
Har du 300 hk i en 2 liters med tung for så lidt oftere.
These users thanked the author Sorens2 for the post:
Huke
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Hvorfor er det godt med hyppigere olieskift?

Indlæg af DanielB12 » 6. sep 2019, 11:28

Sjovt - nu så jeg lige at i europa, på vores bil, der er der jo variabelt olieskift mellem 15.000 og 30.000 km.
Men i usa er det fast olieservice hver 16.000 km (eller 10.000 miles), og i canada hver 15.000 km..
Og i kina er det også fast, men for hver 10.000 km..
Vedhæftede filer
Anmærkning 2019-09-06 123037.png
Anmærkning 2019-09-06 123037.png (99.33 KiB) Vist 3538 gange
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Motor"