Huke skrev: ↑6. sep 2019, 08:51
Jeg mener også, at kun EA 189 er omfattet af Dieselgate i egentlig forstand, men tysk presse skriver, at EA 288 renser udstødningsgassen inden for et såkaldt "Thermofenster". Den omgivende temperatur skulle således have indflydelse på i hvor høj grad udstødningen renses.
Ifølge tysk presse har VAG indrømmet dette og har i Tyskland fået bøder herfor.
Lad mig understrege, at jeg er helt uden viden om, hvorvidt dette Thermofenster princip spiller nogen rolle for motorens holdbarhed. Jeg har ene og alene min "viden" fra tysk presse.
Nogen der ved mere om dette Thermofenster fænomen på EA 288?
Har det noget på sig?
Mvh Huke
Regelsættet, der beskriver kravene til bilens system til efterbehandling af udstødningsgas, indeholder et "smuthul".
Smuthullet beskriver, at bilproducenten har lov til at lukke for EGR-recirkulationen af udstødningsgas, hvis det ".... sker for at beskytte bilens komponenter".
Med andre ord - hvis en helt ekstrem situation opstår, og hele l****** er ved at brænde sammen el lign, så har producenten lov til at trykke på nødknappen og stoppe tilbageføringen af udstødningsgas.
I forbindelse med optrevlingen af dieselgate, fandt man ud af at stort set alle bilproducenter - ikke kun VW - over en bred kam, har "fortolket" denne nødklausul ud i det ekstreme, og anvendt den som undskyldning for at lukke for EGR'en under forhold der på ingen måde er kritiske.
Et kendt problem med tilbageføring af udstødningsgas er udetemperaturen.
Ved lave udetemperaturer, dannes der kondens når den varme EGR-luft passerer tilbage gennem EGR-kanal og indsugning.
Denne kondens forbinder sig med sodpartikler og afsætter en (over tid) dræbende blanding af "våd" koks i systemet.
Dette forhold benytter bilproducenterne til at sige, at når udetemperatur er lavere end 17 grader (det er den tærskel VW anvender, ved ikke med de andre.. men ca det samme), så er der risiko for at beskadige vitale komponenter i motoren. Derfor lukker vi for EGR !
Eller sagt på en anden måde - vi åbner KUN for EGR, hvis udetemp er over 17 grader.
Dette er en fortolkning helt ude af proportioner med de reelle problemer, og er et klokkeklart misbrug af den nødklausul regelsættet rummer.
Men... som bekendt, så længe dommeren ikke dømmer frispark, så er der ikke frispark
Eller sagt på en anden måde - så længe de myndigheder, der skulle fange dette misbrug ikke opdagede det, eller satte kikkerten for det blinde øje, så spiller klaveret.
Tilbage til EA288:
Det passer med stor sandsynlighed, at logikken på EA288 også anvender das Thermofenster til at lukke ned for efterbehandlingen.
Men det skal man som bilejer kun se som noget positivt. Dvs noget livsforlængende, i forhold til det oprindelige spgs.mål mht. EA288 holdbarhed.
At det så er på bekostning af NOx udledning, det er en anden snak. Tråden her omhandler holdbarhed.