Passat med ny turbo - problem nu løst

Cornet
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29. aug 2019, 09:46
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Passat med ny turbo - problem nu løst

Indlæg af Cornet » 12. sep 2019, 19:24

Jeg har lige hente min Passat B 7 1.4. TSI - 2011 - 109.000 km - på et værksted, hvor den hart fået en ny turbo monteret.
Grunden var, at den var begyndt at "hakke" når den skulle accelerere. Jeg fik den diagnosticeret på et autorisret VW værksted der "dødsdømte" turboen, og jeg fik, en pris på udskiftning, der efterfølgende helt sikkert ville gøre, at jeg vil komme til at "hakke" i det. (18K)
Gik på nettet, og fik via et de webbaserede samarbejdende værksteder, tre tilbud der var acceptable.
Jeg indleverede bilen, og oplyste om "døds dommen " fra VW til det værksted jeg valgte. De tog naturligvis udsagnet fra VW for gode vare, og udskiftede turboen til aftalt pris.
Da jeg hentede bilen kunne jeg godt mærke, at jeg havde fået en ny turbo i bilen - men glæden varede kun ca. 20 km. så begyndte den at hakke igen, ved acceleration.
Er der nogen der kan give et bud på, hvad der er evt. også er galt, når det åbenbart ikke er turboen???????? (til 11 K)

MVH Pensionisten
Senest rettet af Cornet 21. feb 2020, 12:17, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af GranTurismo » 12. sep 2019, 23:17

Jeg havde et problem med min 1,4 TSI, hvor den trak normalt, så trak den ikke så meget og så trak den igen - op gennem omdrejningerne.

Det viste sig at være tændrørene som ikke var gode mere, selvom de kun havde kørt ca. 15.000 km. Så det var måske forsøget værd at få skiftet tændrør. De nyere TSI'ere er ret følsomme mht. tændrør.

Bosch laver en platin udgave, som jeg har tænkt mig at få i næste gang jeg skal skifte tændrør. De skulle have dobbelt så lang levetid som de almindelige Bosch tændrør.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af torniel » 13. sep 2019, 05:12

Jeg har lige haft min Superb 1.4TSI fra 2011 på værksted med ca. samme symptomer. Der nulstillede de fejlen og opdaterede motorstyringen. Siden har jeg ikke oplevet problemer med hakkende tomgang og acceleration. Prøv at høre VW om der er en opdatering til din motorstyring.
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Henrik2800 » 13. sep 2019, 06:20

GranTurismo skrev:
12. sep 2019, 23:17
Jeg havde et problem med min 1,4 TSI, hvor den trak normalt, så trak den ikke så meget og så trak den igen -
op gennem omdrejningerne.
Det viste sig at være tændrørene som ikke var gode mere, selvom de kun havde kørt ca. 15.000 km. Så det var måske forsøget værd at få skiftet tændrør. De nyere TSI'ere er ret følsomme mht. tændrør.
Bosch laver en platin udgave, som jeg har tænkt mig at få i næste gang jeg skal skifte tændrør. De skulle have dobbelt så lang levetid som de almindelige Bosch tændrør.
Originale tændrør mener jeg er Iridium til en 1,4 TSi,
så at skifte til Platinium vil være en nedgradering.

Men nok en god ide til friske tændrør,
hvis det er længe siden de er skiftet sidst.
Interval er normalt 60.000km.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af GranTurismo » 13. sep 2019, 06:59

Henrik2800 skrev:
13. sep 2019, 06:20
GranTurismo skrev:
12. sep 2019, 23:17
Jeg havde et problem med min 1,4 TSI, hvor den trak normalt, så trak den ikke så meget og så trak den igen -
op gennem omdrejningerne.
Det viste sig at være tændrørene som ikke var gode mere, selvom de kun havde kørt ca. 15.000 km. Så det var måske forsøget værd at få skiftet tændrør. De nyere TSI'ere er ret følsomme mht. tændrør.
Bosch laver en platin udgave, som jeg har tænkt mig at få i næste gang jeg skal skifte tændrør. De skulle have dobbelt så lang levetid som de almindelige Bosch tændrør.
Originale tændrør mener jeg er Iridium til en 1,4 TSi,
så at skifte til Platinium vil være en nedgradering.

Men nok en god ide til friske tændrør,
hvis det er længe siden de er skiftet sidst.
Interval er normalt 60.000km.
Jeg synes bare en levetid på 15.000 km er lige kort nok.
Platinum har et skifteinterval på 120.000 km, så måske de kan holde 30.000.... :lol:
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af DanielB12 » 13. sep 2019, 07:06

Men bare ét dårligt tændrør gør jo, at de andre kompensere for det (Via motorstyringen, vel sagtens), så hvis du har været uheldig at få en mandagsmodel i din bil, så ødelægger det dét for de andre. Tænker man vel altid skifter alle tændrør på én gang.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af HansH » 13. sep 2019, 07:10

DanielB12 skrev:
13. sep 2019, 07:06
Men bare ét dårligt tændrør gør jo, at de andre kompensere for det (Via motorstyringen, vel sagtens)..
Hvordan virker det..
Kan ECU'en få et tændrør til at antænde blandingen i nabo-forbrændingskammeret fordi makkeren svigtede.. ?
These users thanked the author HansH for the post:
GranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af DanielB12 » 13. sep 2019, 07:21

HansH skrev:
13. sep 2019, 07:10
DanielB12 skrev:
13. sep 2019, 07:06
Men bare ét dårligt tændrør gør jo, at de andre kompensere for det (Via motorstyringen, vel sagtens)..
Hvordan virker det ?
Kan ECU'en få et tændrør til at antænde blandingen i nabo-forbrændingskammeret fordi makkeren svigtede..
Nej, kan ikke tænde et nabo-kammer, og det virker ikke hvis tændrøret er helt dødt i hvert fald. Er dog ikke meget inde i det, men det blev nævnt for et par dage siden af en garantimand jeg snakkede med omkring underlige fejl de får ind på værkstedet.. Der har de oplevet at nogle mekanikere fra de frie værksteder, f.eks. spænder et tændrør for meget eller for lidt, så timingen ikke passer. Kan også være noget legering der hvor gnisten opstår, som er af dårligere kvalitet pga. der er ikke er brugt originale.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af HansH » 13. sep 2019, 07:28

DanielB12 skrev:
13. sep 2019, 07:21
HansH skrev:
13. sep 2019, 07:10
DanielB12 skrev:
13. sep 2019, 07:06
Men bare ét dårligt tændrør gør jo, at de andre kompensere for det (Via motorstyringen, vel sagtens)..
Hvordan virker det ?
Kan ECU'en få et tændrør til at antænde blandingen i nabo-forbrændingskammeret fordi makkeren svigtede..
Nej, kan ikke tænde et nabo-kammer, og det virker ikke hvis tændrøret er helt dødt i hvert fald. Er dog ikke meget inde i det, men det blev nævnt for et par dage siden af en garantimand jeg snakkede med..
Hvis jeg snakkede med den garantimand, så ville jeg spørge nærmere ind til det udsagn :)

Injektorer kan kompensere for hinandens svagheder (til en vis grænse) på tværs af cylindre.
Men jeg er virkelig nysgerrig efter at høre hans forklaring på hvordan noget lignende skulle fungere for tændrør.
These users thanked the author HansH for the post:
Hej-Hej
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af DanielB12 » 13. sep 2019, 07:32

HansH skrev:
13. sep 2019, 07:28
DanielB12 skrev:
13. sep 2019, 07:21
HansH skrev:
13. sep 2019, 07:10


Hvordan virker det ?
Kan ECU'en få et tændrør til at antænde blandingen i nabo-forbrændingskammeret fordi makkeren svigtede..
Nej, kan ikke tænde et nabo-kammer, og det virker ikke hvis tændrøret er helt dødt i hvert fald. Er dog ikke meget inde i det, men det blev nævnt for et par dage siden af en garantimand jeg snakkede med..
Hvis jeg snakkede med den garantimand, så ville jeg spørge nærmere ind til det udsagn :)

Injektorer kan kompensere for hinandens svagheder (til en vis grænse) på tværs af cylindre.
Men jeg er virkelig nysgerrig efter at høre hans forklaring på hvordan noget lignende skulle fungere for tændrør.
Må lige se om jeg kan fange ham igen så.. Jeg har meget muligt misforstået det hele og meget
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af HansH » 13. sep 2019, 07:38

DanielB12 skrev:
13. sep 2019, 07:32
Må lige se om jeg kan fange ham igen så..
Never mind. Jeg har trykket på "pyt-knappen" :)

@TS: undskyld for OT her. /out
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 97 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Lau16 » 13. sep 2019, 07:38

Noget fejllager på bilen, ved udlæsning?

Det er nok et godt sted at starte, i stedet for bare at skifte dele, da det hurtigt bliver dyrt!
These users thanked the author Lau16 for the post:
Cornet
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Roelsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16. dec 2016, 09:16
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Roelsgaard » 13. sep 2019, 07:46

Jeg havde lidt det samme problem med min seat 2,0 tdi.
Den kunne pludselig "miste pusten" for så at genvinde den igen. Det kunne være under en acc., i et sving, op ad bakke osv. osv.
Der var ikke nogen rød tråd.
Mekanikeren havde tester på og fejlsøgte og fejlsøgte og skiftede stille og roligt dimser ud - startende med det billigste. Det viste sig at det plastik trykrør (se billeder) der går fra turboen var revnet og når der blev dannet tryk, åbnede revnen sig. så tabte motoren tryk indtil revnen lukkede sig igen
bil2.jpeg
bil2.jpeg (81.55 KiB) Vist 1901 gange
bil 1.jpeg
bil 1.jpeg (111.21 KiB) Vist 1901 gange
Håber det giver mening (er ikke så teknisk anlagt) ;-)
These users thanked the author Roelsgaard for the post (total 2):
DanielB12Cornet

Cornet
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29. aug 2019, 09:46
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Cornet » 13. sep 2019, 07:47

Hej:

Tak for hurtige svar - jeg kan oplyse at jeg fik tændrørene skiftret i samme aktion som turboen, da bilen alligevel var skilt ad. (Bosch tændrør kr. 166.- + moms ) så det er ikke her problemet ligger.
Når bilen laver disse hop/udfald føles det faktisk som om, at den ikke får benzin nok ? Det sker også kun når den er godt varm (olie ca. 100 gr.) efter hurtig kørsel på motorvej. Fejlen er nu akkurat den samme som før turboskift, men fejlen viste sig igen allerede første gang da jeg kørte hjem i går - ca. 10 km. på motorvej.
Så kom den samme fejl igen, da jeg skulle accelerere op efter en rundkørsel til en almindelig vej (90 km.)
Jeg kører nu ind på værkstedet der skiftede turboen, for at høre deres mening.
Det var nok en fejl fra min side, at jeg ikke bad dette værksted fejlsøge problemet, og jeg udelukkende stolede på VW udsagn om, at det var turboen der var/er problemet.

Jeg har lagt mærke til, at min benzintank ligesom "udstøder" et stort suk, når jeg åbner dækslet - er det normalt med undertryk i tanken ?

MVH Pensionisten

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 62 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Morian87 » 13. sep 2019, 08:01

Cornet skrev:
13. sep 2019, 07:47
Hej:

Tak for hurtige svar - jeg kan oplyse at jeg fik tændrørene skiftret i samme aktion som turboen, da bilen alligevel var skilt ad. (Bosch tændrør kr. 166.- + moms ) så det er ikke her problemet ligger.
Når bilen laver disse hop/udfald føles det faktisk som om, at den ikke får benzin nok ? Det sker også kun når den er godt varm (olie ca. 100 gr.) efter hurtig kørsel på motorvej. Fejlen er nu akkurat den samme som før turboskift, men fejlen viste sig igen allerede første gang da jeg kørte hjem i går - ca. 10 km. på motorvej.
Så kom den samme fejl igen, da jeg skulle accelerere op efter en rundkørsel til en almindelig vej (90 km.)
Jeg kører nu ind på værkstedet der skiftede turboen, for at høre deres mening.
Det var nok en fejl fra min side, at jeg ikke bad dette værksted fejlsøge problemet, og jeg udelukkende stolede på VW udsagn om, at det var turboen der var/er problemet.

Jeg har lagt mærke til, at min benzintank ligesom "udstøder" et stort suk, når jeg åbner dækslet - er det normalt med undertryk i tanken ?

MVH Pensionisten
Om det er normalt, ved jeg ikke, men vores Passat 1.4 TSI fra 2018 gør det samme når tankdækslet åbnes. Så klukker det hele et par sekunder som om at der er undertryk ja.
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Henrik2800 » 13. sep 2019, 08:26

Cornet skrev:
13. sep 2019, 07:47
Jeg har lagt mærke til, at min benzintank ligesom "udstøder" et stort suk, når jeg åbner dækslet -
er det normalt med undertryk i tanken ?
MVH Pensionisten
Det er helt normalt..
Udluftningen fra benzintanken er ført til motorens indsugning af miljøhensyn,
så der bliver lidt undertryk i tanken.
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
Cornet
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af SorenR » 13. sep 2019, 08:40

Cornet skrev:
13. sep 2019, 07:47
Hej:

Tak for hurtige svar - jeg kan oplyse at jeg fik tændrørene skiftret i samme aktion som turboen, da bilen alligevel var skilt ad. (Bosch tændrør kr. 166.- + moms ) så det er ikke her problemet ligger.
Når bilen laver disse hop/udfald føles det faktisk som om, at den ikke får benzin nok ? Det sker også kun når den er godt varm (olie ca. 100 gr.) efter hurtig kørsel på motorvej. Fejlen er nu akkurat den samme som før turboskift, men fejlen viste sig igen allerede første gang da jeg kørte hjem i går - ca. 10 km. på motorvej.
Så kom den samme fejl igen, da jeg skulle accelerere op efter en rundkørsel til en almindelig vej (90 km.)
Jeg kører nu ind på værkstedet der skiftede turboen, for at høre deres mening.
Det var nok en fejl fra min side, at jeg ikke bad dette værksted fejlsøge problemet, og jeg udelukkende stolede på VW udsagn om, at det var turboen der var/er problemet.

Jeg har lagt mærke til, at min benzintank ligesom "udstøder" et stort suk, når jeg åbner dækslet - er det normalt med undertryk i tanken ?

MVH Pensionisten
Tændrør er en større videnskab.

Da jeg havde min Audi S4 2.7T (med chip + 32%) oplevede jeg at når jeg monterede de "kolde" tændrør som tunerne/eksperterner/"de kloge hoveder" anbefalede, fik jeg udsættere ved accelleration når motoren blev varm. Benyttede jeg de originale Iridium tændrør (som havde kørt ~60.000 km) fungerede alt som det skulle og det føltes som bilen kunne trække en 40' container op af en 75% stigning.
Det er første, eneste og sidste gang jeg har smidt for 800 kr tændrør ud efter 300 km. :!:

Min URQuattro bander og svovler og spiser tændrør som slik, hvis ikke det er Bosch F5DP0R - og de er selvfølgelig udgået :roll:
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Cornet
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29. aug 2019, 09:46
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Cornet » 13. sep 2019, 10:24

Har lige været på værkstedet der udskiftede turboen, men her havde de ikke nogen gode forslag, udover at de gerne vil have bilen til nærmere undersøgelse.

Tak til Roelsgaard for råd om at undersøge plastic trykrør, som jeg vil bede mekanikeren om, hvis jeg ender med at sende den til nærmere undersøgelse - Det hele koster :-(

På vej hjem fandt jeg en vej, hvor jeg kunne "teste" om den stadig vil hakke/hoppe (det er kun ganske lidt) når den efter den er godt varm - Det vil den godt - særligt når den skal sejtrække i 5. el. 6. gear.

Så gjorde jeg det, at jeg gik ud og skruede dækslet af tanken - som sukkede højlydt - prøvede igen at køre, og kunne så ikke få den til at hakke/hoppe ??? - er det det er i vejen? - kan bilen ikke få benzin nok ??

Sådan en benzintank må da have, et eller andet, der sørger for at fjerne undertryk i tanken - ventil el. andet - det sidder vist ikke i låget ?
Er der nogen der ved noget om det ? - hvis det er det der er problemet, kan det sikkert nemt løses.

Nu tester jeg det et par gange, og håber så det kun er en lille bagatel med en tilstoppet udluftning af benzintank.
Håbet er lysegrønt :-)

MVH Pensionisten

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af HansH » 13. sep 2019, 10:28

Hvis du har muligheden for at skrue dækslet til benzintanken helt af, og så køre nogle dage på den måde, så kan du vel få vished (og spare dyre fejlsøgninger).
Selvfølgelig køre tanken så langt ned, at du er sikker på at det ikke skvulper op i studsen når du drejer/bremser osv.

I gamle dage; hvis man havde dette problem, så drønede man lige et 3mm metalbor igennem toppen af tankdækslet :)
These users thanked the author HansH for the post:
Cornet
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kkkristensen
Nyt medlem
Indlæg: 357
Tilmeldt: 16. jun 2008, 06:07
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af kkkristensen » 13. sep 2019, 12:30

Har du adgang til VCDS, ellers kontakt en på VCDS kortet og hør ham om han vil læse fejl ud for dig.

Jeg har selv haft TFSI (Chippet) og den kunne godt finde på at æde tændspoler, og det logger tændingsudsættere, så det burde være nogenlunde nemt at finde ud af.

Jeg har også oplevet (Sikkert fordi at den kørte med noget højere ladetryk) at tændrørene skulle gappes lidt mindre, ellers kunne den også lave tænding udsættere, det samme sker her, det logger også tændings udsættere.

Mvh Kim
These users thanked the author kkkristensen for the post:
Cornet
-SKODA SUPERB COMBI Business Edition 150HK TDI DSG7 2018
-VW E-Golf 2020
-KAWASAKI ZX10R 2013

Cornet
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29. aug 2019, 09:46
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Cornet » 13. sep 2019, 13:19

Jeg vil følge dit råd - men ved ikke rigtigt hvorledes det fungerer det med at kontakte VCDS ejere ?

Men vil lige prøve at køre have focus på at køre, og jævnligt at udlufte tanken - jeg tør ikke rigtigt køre uden låget på tanken.
I morgen skal jeg på en lidt længere tur så her får jeg det prøvet.

Under åbningen til tanken sidder en lille gummidims (5-6-mm med et lille hul i midten) der godt kunne ligne en lille ventil - er den det ? Der sad lidt skidt i som jeg efter bedste evne har renset.

MVh Pensionisten.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af HansH » 13. sep 2019, 13:28

Cornet skrev:
13. sep 2019, 13:19
Jeg vil følge dit råd - men ved ikke rigtigt hvorledes det fungerer det med at kontakte VCDS ejere ?
Helt oppe i toppen af siden her, lige under VAGcars logoet, er der 5 knapper. Den ene hedder VCDS kort.
Klik på den, og du får et Danmarkskort med nåle, der viser hvor der bor en vagcars-bruger der har VCDS.
Find én i din nærhed og send en PB til vedkommende, og hør om du må komme forbi og få lavet en autoscan :)
These users thanked the author HansH for the post:
Cornet
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Cornet
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29. aug 2019, 09:46
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Cornet » 13. sep 2019, 22:44

Fint - jeg har kontaktet en person her i Nordjylland via mail, der har en VCDS tester ? Håber snart at høre fra ham.
Jeg har ikke den store maskinmester eksamen - tværtimod - og vil gerne have en nærmere forklaring vedrørendes VCDS.
Er denne VCDS lige så god som den tester VW bruger ?
Kan VCDS opgradere, hvis der ligger en tilgængelig "upgrade" fra VW ?

I øvrigt er jeg meget taknemmelig for at der er så mange der hjælper med mit problem her på VAG hvor jeg er nyt medlem.
TAK FOR DET :D

Jeg har haft en del VW 'er i mit liv og har indtil - NU - været en meget positiv bruger af VW - det første gang jeg har fået sådan en så stor og grim økonomisk overraskelse - som åbenbart ikke er helt færdig endnu -selvom jeg har stoppet pungen i lommen - hvor den helst skal blive.

MVH Pensionisten

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af HansH » 13. sep 2019, 22:51

Cornet skrev:
13. sep 2019, 22:44
Er denne VCDS lige så god som den tester VW bruger ?
Kan VCDS opgradere, hvis der ligger en tilgængelig "upgrade" fra VW ?
Helt specifikt; i forhold til udlæsning af fejlkoder kan VCDS det samme som VW's tester.
Men derudover kan VCDS ikke rigtig sammenlignes med de tools de har på aut. værksted.
VCDS er et 3. parts værktøj udviklet af Ross-Tech i USA. De har gennem reverse engineering samt velvillig medvirken fra VW's teknikere, udviklet et produkt der kan tilgå de forskellige styreenheder der sidder i en VAG bil, og udføre diverse funktioner - f.eks. kodning, aktuatortests, fejlkodeudlæsning og flere ting.

VCDS kan ikke flashe firmware filer ("upgrades") fra VW til styreenheder.
Til det formål findes der andre tools.
These users thanked the author HansH for the post:
Cornet
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Cornet
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29. aug 2019, 09:46
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Cornet » 2. okt 2019, 16:27

P1090061.JPG
P1090061.JPG (92.36 KiB) Vist 1366 gange
P1090061.JPG
P1090061.JPG (92.36 KiB) Vist 1366 gange
Jeg har nu kørt både lange og korte tur i med den nye turbo, og jeg kan godt mærke en lille forskel - måske lidt hurtigere i optræk. Som foreslået fik jeg den testet i en VCDS, der viste 0 fejl.

Men efter en lang tur - 200 km. i et rap - med 130 km. optræder der stadig en lille tøven, når jeg igen skal op i fart, men ikke så meget som før ny turbo. Måske har Roelsgaard ret i en lille utæthed - men hvem har råd til at sætte en mekaniker til at fejlsøge på en så lille fejl der kun optræde periodisk.

Jeg mener også at jeg periodisk kan mærke forskel på trykket fra bremseforstærkeren (der vist er forbundet med turboen?) idet den i de fleste tilfælde bremser glidende, men det kan i få tilfælde føles som om, at der er en bremseskive der er skæv.

Alle disse hjemmelavede diagnoser, har jeg været forbi mekanikeren der skiftede turboen, der efter en prøvetur ikke kunne mærke noget. Han har sikkert "himlet" med øjnene da jeg var kørt :-)

Jeg har også stadig mistanke til trykket i benzintanken, der sukker højlydt når jeg skruer låget af. Jeg har prøvet rense den lille gummiventil der sidder under benzinlåget (hvad er den til ??)(foto vedhæftet)

Det korte af det lange er at bilen faktisk kører fint - men der er alligevel et eller andet der nager mig.
Måske er årsagen at jeg læser for mange indlæg her i VAG - Det er nok ligesom folk der læser for meget i Netdoktor, og efterfølgende mener at fejle en hel masse.

Jeg kører videre og ser hvad der sker :roll:

MVH Pensionisten
Vedhæftede filer
P1090063.JPG
P1090063.JPG (114.29 KiB) Vist 1366 gange

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Senz » 2. okt 2019, 16:35

Det kunne meget nemt være et sod problem. Jeg har set flere TSI som hakker også har det hjulpen at rense indsugningen.
Indsugning skal afmonteres også kan du kikke der ind. det skal nok renses manuelt. da det sidder vildt godt fast. afslut med en komplet rens af motoren.
Bedre bil har værksteder rundt i landet. Det virker

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Mike H » 3. okt 2019, 05:38

Det lille hul er et drænhul for at kunne få vand ud ifbm eks bilvask eller regnvejr.
These users thanked the author Mike H for the post:
Cornet
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Buusdk
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Buusdk » 4. okt 2019, 08:08

Jeg synes der har været links til nogle gutter i Tyskland, som rensede indsugningen pga. dette problem.
Der var koks dannelser omkring indsugningsventilerne.

Et andet bud var måske EGR, hvis den har sådan en?

Nu ved jeg ikke hvor i Nordjylland du er fra. Men her i Aalborg ligger der en mekaniker der hedder AM Auto. Ham har jeg brugt de sidste 12 år. Han gør mest i VAG. Han har rimelige priser, og skifter ikke bare i blinde. Det vil jeg anbefale, hvis du stadig står med problemer.
These users thanked the author Buusdk for the post:
Cornet

Cornet
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29. aug 2019, 09:46
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 6 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Cornet » 4. okt 2019, 12:43

Hej Bussdk. (Tak til Mike for orientering om hvad den lille ventil i tankåbningen er til)

Som det kan se af nedenstående, var turbo udskiftningen også omfattet af en slags rensning, som jeg formoder/håber også var af indsugningen.

1 stk. Olierør
4 stk. Tændrør
1 stk. Turbolader
1 sæt Pakningssæt , Turbolader
1 stk. Oliefilter
3,6 liter Motorolie 5w-30
1 stk. Bundpropspakning
1 stk. Bell Add motorrens
1 stk. Diverse materialer og miljøtillæg

I går var jeg på en længere tur 2 x 200 km - og oplevede kun 4-5 udfald af trækkraft - i begge tilfælde når jeg har været langt nede i fart, og skal speede op igen. Det var ikke begge tilfælde med omkring 100 gr. varm olie. At det er et problem med undertryk i tanken fik jeg aflivet, ved at stoppe et par gange, og åbne dækslet - det gjorde ingen forskel.

De urolige bremser optræder også mest med varm motor - der er nok ingen vej udenom - jeg må på værksted.

MVH Pensionisten

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Passat med ny turbo - problem ikke løst.

Indlæg af Passatg 3c » 4. okt 2019, 13:32

En Bell Add motorens, gør ikke meget, hvis der virkelig er problemer med sod, så skal der en mekanisk rengøring til.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Besvar

Tilbage til "Motor"