Kan ikke holde tomgang?

Besvar
Brugeravatar
martinashlan
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 2. jun 2013, 11:23
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Glasbiksen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Kan ikke holde tomgang?

Indlæg af martinashlan » 15. jun 2020, 12:38

Hej, jeg har lidt problemer med min passat 1.8 20v AEG fra 98.
Siden den har stået stille 6 måneder uden batteri har den ikke ville holde tomgang når den er kold.
Smider ingen motor fejl eller alarmer, men tomgangen er 300-500 og gør at både motor ryster og går ud når den er kold.
Når den er varm er tomgangen lidt højere dog stadig for lav i forhold til hvad den burde være.
Har renset gasspjæld og gennemgået diverse vacuum slanger for fejl men uden held.
Når speederen bliver holdt helt blødt med foden og bilen bliver startet kan jeg mærke speederen rykke 1-2cm frem og holde tomgang, hvorefter speederen rykker tilbage og tomgangen går til 500 (bilen går ud) Kunne det være et tegn på defekt tomgangsensor eller tomgangsregulator? Har svært ved og finde korrekt information omkring AEG motoren fra 98, ser ud som om de fleste modeller efter gik over til et andet system.
Er det muligt og nulstille positions sensor uden computer? det er igen 50/50 hvad der står på nettet. halvdelen mener man godt man og har prøvet alverdens "tricks", men kan ikke høre nogen form nulstilling fra gasspjældet eller forskel.
Nogle gode ideer eller erfaring med den motor og tomgangs regulering. :geek:
Med venlig hilsen Martin - Glasbiksen ALT I GLAS
VW Passat 5b 1.8 20v 125hk
VW Passat 5b 1.9 TDI 115hk
VW Passat 5b 1.8T 150hk
VW Passat 5b 3bg highline, 1,9 TDi 130 hk.
VW Golf Mk3 GTi 16v, 150hk.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 112 times
Been thanked: 227 times

Re: Kan ikke holde tomgang?

Indlæg af mojo » 15. jun 2020, 15:39

Prøv at tage strømmen fra 5 minutter og på igen.
5 minutter kun med tænding på.
5 minutter kun tomgang.
50 km med speederen i alle positioner incl motorbremse.


Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk


Brugeravatar
martinashlan
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 2. jun 2013, 11:23
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Glasbiksen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan ikke holde tomgang?

Indlæg af martinashlan » 15. jun 2020, 16:37

Har prøvet alverdens tricks, også med batteriet af i 15 min. 3 min med tænding på, uden nogle lyde eller forskel fra gasspjæld (andre sider beskriver en lyd som skulle indikere reset)
Har også prøvet og lade den stå i tomgang nogle minutter men dette kan kun lade sig gøre når den er varm. Når den er kold kan den ikke stå i tomgang uden og røre speederen.
Ved ikke om der skulle være forskel på 3 og 5 minutter, og om den skal være kold eller varm. Kan prøve igen men der er ingen lyde eller bevægelser i gasspjældet efter 3min.
Med venlig hilsen Martin - Glasbiksen ALT I GLAS
VW Passat 5b 1.8 20v 125hk
VW Passat 5b 1.9 TDI 115hk
VW Passat 5b 1.8T 150hk
VW Passat 5b 3bg highline, 1,9 TDi 130 hk.
VW Golf Mk3 GTi 16v, 150hk.

Per Doessing
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: Kan ikke holde tomgang?

Indlæg af Per Doessing » 15. jun 2020, 17:22

Når du har haft batteriet frakoblet, skal man altid have lavet en grundindstilling af gasspjældet med VCDS. Ellers vil man opleve dårlig tomgang i en vis tid (måske 100-200km ) indtil motorstyringen selv har lavet en adaption af indstillingsværdierne. Ross-tech har lavet en udemærket video om grundindstilling af gasspjæld på Youtube. Link: https://www.youtube.com/watch?v=2zrmhDw ... gs=pl%2Cwn
Hilsen Per D

Besvar

Tilbage til "Motor"