20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!

Besvar
vagpower
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14. jun 2008, 16:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtjylland, Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 0

20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!

Indlæg af vagpower » 13. jul 2008, 15:04

Jeg har lige lavet en komplet ny motor til en seat ibiza. Den kører 1500km tilkøring uden problemer. Herefter gives der gas til ca 4000omdr og 0,5bar. og her går den første gang på 3 cyl. Der slukkes og startes igen, problemet er væk, så kommer den til RH for at blive kørt ind igen, da den rammer 4000omdr. så begynder problemet. Den går på 3 cylindre, og det virker som om den mister gnisten. Nå jeg skifter løfterne, da de stort set er de eneste som er brugt, og der er en lille mislyd fra den ene. Jeg troede at den lod en ventil stå åben og derfor den så gik ned på 3 cylindre. Dette hjalp ikke, så der kom 4 nye spoler på + tændrør. Nu er ALT nyt i den motor. Men problemet der stadig, dog er det blevet meget værre, jeg tager en kompressions test på den, 11bar på alle 4 cylindre... Det bliver sgu ikke nemmere. Olietrykket ligger på 5bar, så det holder heller ikke ventilerne åbne. Den går nu hele tiden på 3 cylindre. Førhen kunne den godt gå fint med på alle 4, lige indtil den fik over 3000omdr. Og jeg prøvede flere gange at den kunne gå ad H til de første 8 gange den blev startet, og den 9 gang går den som en drøm, uden nogen problemer. Men slukker man, og starter igen, så er den gal igen. Jeg har været igennem alle stelforbindelser, og tjekket ladeanlæg. Igår tog jeg endnu en komp test, nu er der ingen liv på cylinder 2.?? Dette i sig selv kunne der jo være en forklaring på, der er kommet nye styr i toppen, så det kunne jo være at der er for lidt tolerance og den simpelthen hænger i ventilerne. Men det jeg syntes er mærkeligt, er at når den går skidt, og jeg så tjekker gnisten, så er det som om at den går fra at være blå og til at være mere rødlig, jeg ved ikke om det kan være pga den meget federe blanding, og tændrørerne er sikkert ved at være dårlige pga al den benzin. Jeg har stirret mig total blind på det, og syntes det kunne være skønt med lidt nye ideer. Her er lidt info om den.

20vt med AEB top. det er oprindeligt en E-gas
FMJ motorstyring
AEM mapsensor
ALT er nyt-----> pånær knaster
Jeg har snakker med Flemming (mange gange) og han er sikker på at det ikke er motorstyringen.

Ring gerne på 25347191 hvis du har et bud

Peter
Vedhæftede filer
SEAT.jpg
SEAT.jpg (62.71 KiB) Vist 1039 gange
Senest rettet af vagpower 13. jul 2008, 15:40, rettet i alt 1 gang.

Tsunde
Nyt medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 25. jun 2008, 21:57
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!

Indlæg af Tsunde » 13. jul 2008, 15:12

Ved ikke om du har prøvet det, men jeg havde en 1,8T motor med lidt samme fejl.

Fik også skiftet alt lige fra motorstyring til tændrør.

Det viste sig, at det var den gummi "dims" der går fra tændspolen og ned til tændrøret der var revnet, så når der kom for meget strøm igennem gik det galt, så ved tomgang og lave omdrejninger gik den fint.

Men ellers held og lykke med fejlsøgningen, det er noget værre lort sådan noget :twisted:

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!

Indlæg af Kildevang » 13. jul 2008, 15:26

jamen hvis der ikke er noget kompression kunne det godt tyde på at den hænger i noget ventil styr eller lign, men hvis det er gnist, så kunne det godt være tændingsmodulet, da de har det med at lavet ballade på en cylinder af gangen!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

vagpower
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14. jun 2008, 16:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtjylland, Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!

Indlæg af vagpower » 13. jul 2008, 15:31

Jeg skiftede spolerne fordi gummiet revnede på de originale. Og der er jo indbygget tændingsforstærker i spolerne på sådan en fyr. Det er dem med 4 ben.
Men tak for ideerne, det er rart at få noget nyt at prøve.

Jeg tror også selv at det ender med at jeg skal have toppen af igen, men vil gerne udelukke alt andet inden.

På billedet er det kun spolerne der er til forskel. det er dem man presser ned der er kommet på.

Brugeravatar
Duzty
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jerslev - Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: 20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!

Indlæg af Duzty » 13. jul 2008, 22:34

De har jo det tændingsmodul, som org. sidder i filterkassen! De er kendt for godt ku få dem til at gå 3-cylindret...
Sån en sort dims, med 2 stik som sidder overfor hinanden ;)
Seat Leon TDi

Forkammer Diesel rykker :) Nu med GT30R@3,0Bar :twisted: 1/4 mile: 13,21

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1827
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: 20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!

Indlæg af johannes » 14. jul 2008, 07:13

Hvis nu trykventilen sidder fast i oliepumpen kan det resultere i for stort olietryk således at ventiltolerancen bliver for lille dermed mister den kompression.
Johannes

vagpower
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 14. jun 2008, 16:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtjylland, Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 20vt går skidt, jeg er ved at blive sindsyg!!

Indlæg af vagpower » 16. jul 2008, 16:26

Fejlen er fundet, cylinder service havde byttet om på den inderste fjeder på udst. siden og inds siden. Så den var alt for blød. De er byttet rundt, og den kører som den skal igen :D

Besvar

Tilbage til "Motor"