Gasspjæld problem Golf 6 1.4 TSI

Besvar
Finn
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 1. sep 2022, 08:10
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Gasspjæld problem Golf 6 1.4 TSI

Indlæg af Finn » 7. aug 2023, 09:16

P1558
Turbo Boost Pressure registreres ikke
Gasspjældsdrev elektrisk fejl i kredsløb

P1579
Gasspjældsdrev elektrisk fejl i kredsløb
Drosselventil styreenhed Tilpasning ikke påbegyndt

Golf 6 1.4 TSI DSG 160 hk 2010 køre rimelig, dog mangler den turbo kraft efter 4.000 omdrejninger.
Fartpilot virker ikke altid og jeg troede først at der var en sammenhæng mellem fejlene, da fartpilot
jo også bruger gasspjæld, men nu er jeg usikker.
Hvis jeg tester gasspjæld med OBDeleven lyder det som om den lukker op, og I som den skal.
Fejlene antyder at der er en elektrisk fejl i kredsløbet, jeg håber en anden bruger har oplevet dette.

mvh
Finn Eriksen

Finn
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 1. sep 2022, 08:10
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Re: Gasspjæld problem Golf 6 1.4 TSI

Indlæg af Finn » 7. sep 2023, 20:28

Problemet med fejlkode P1579 og P1558 er fundet og løst

P1579 var Throttle Actuator control system (Gashåndtag aktuator kontrolsystem)
Den var meget snavset så den havde svært ved at åbne og lukke helt, en rensning
løste dette problem. Men for en sikkerhedsskyld blev den udskiftet.

P1558 var straks svære at løse, denne fejlkode er meget kompleks da fejlen refererer
til mange andre enheder i vognen, og hvis ikke deres sensorer svare korrekt til de data
ECU har i sit software vil fejlen fremkomme.

Et godt eksempel er at se denne videofilm, så får man syn for sagen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZV5jeWW3wPY

Jeg forsøgte at rense Cruise control (Fartpilot ), rensning af dens potentiometer for aflejring
af kul partikler, da denne del arbejder tæt sammen med gasspjældet.

Men det havde ikke den store virkning, igennem flere dage begyndte jeg at kontrollere
hvornår fejlen kom. Hvis jeg kun havde tænding på og aktiveret fartpilot og jeg kunne
se fartpilot blev aktiv i instrumentet, startede motor så kom der ingen fejl.!
Men hvis jeg kun havde tænding på og aktiveret fartpilot og den ikke blev aktiv i
instrumentet, startede motor kom fejlen P1558. (mystik tænkte jeg)

Så tænkte jeg, måske er det nogle data der ikke stemmer overens med de data ECU
har fra VW-fabrikken og hvad har jeg pillet ved.

Jo jeg havde udskiftet turbodelen og Wastegate Actuator (styredåse turbo-tryk).
Måske havde jeg strammet styredåsen for stramt så turboen ikke kunne sende sit
overtryk ud, og ganske rigtig.
Nu virker min vogn perfekt med masse af turbo-tryk og fejlen P1558 er vare væk.
(endelig en heldig dag)

Jeg konkludere, at når der sendes tryk til Wastegate Actuator (styredåse) og den
ikke åbner på det tidspunkt som passer med gasspjæld og de indbyggede data
så fremkommer fejlen.
(Jeg håber i ser mit link til filmen, hvor mange steder P1558 kan komme fra)
These users thanked the author Finn for the post:
carstenhjorth

Besvar

Tilbage til "Motor"