Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??

Besvar
DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??

Indlæg af DangerDane » 22. sep 2023, 20:55

Jeg står for snarligt at skulle skifte min noget aldrende 2001 Passat 3BG ud. Men i denne omgang bliver det til en benziner og formentligt noget Golf/Polo eller tilsvarende fra søster mærkerne, og i den prisramme jeg umiddelbart kigger hedder det enten 1.2 eller 1.4, enten som FSI eller TSI. Men er der noget jeg skal være på vagt overfor eller spørger sælger om eller sikre dokumentation på i forbindelse med et evt køb?.

For så vidt jeg kan lure ved at søge lidt omkring så er det at både 1.2 og 1.4 TSI har store problemer med at taktkæden bliver forstrukket med kædestøj og på længere sigt motorskade til følge og at VAG/VW skulle have taget konsekvensen af dette og have lanceret et kædekit der kan skiftes sådan at man godt nok ikke undgår kæde støjen, men totalt undgår at den springer en tand. Samt at fra 2013 og fremefter skulle motorerne være med god gammeldags tandrem i stedet for kæde igen??
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??

Indlæg af DanielSan » 22. sep 2023, 21:04

Fra 2013 er der skiftet til EA211 som er mindre problemfyldt og med rem.

En af de gamle kan dog også holde, men har problemer med kæde bl.a.


Sent from my iPad using Tapatalk

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??

Indlæg af DangerDane » 22. sep 2023, 21:09

Det var også det bøvl med kæden jeg er lidt bekymret for. Ville være træls at købe en bil og den brækker sig efter fx 6 måneder fordi jeg ikke fik kontrolleret efter etc eller dokumenteret med sælger hvornår fx bestemte dele var skiftet osv.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??

Indlæg af Fabia4444 » 24. sep 2023, 17:36

DanielSan skrev:
22. sep 2023, 21:04
Fra 2013 er der skiftet til EA211 som er mindre problemfyldt og med rem.

En af de gamle kan dog også holde, men har problemer med kæde bl.a.


Er 1.2 og 1.4 motoren konstrueret efter samme princip ?
Er begge af typerne EA211 ?

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??

Indlæg af DanielSan » 28. sep 2023, 08:01

Fabia4444 skrev:
DanielSan skrev:
22. sep 2023, 21:04
Fra 2013 er der skiftet til EA211 som er mindre problemfyldt og med rem.

En af de gamle kan dog også holde, men har problemer med kæde bl.a.


Er 1.2 og 1.4 motoren konstrueret efter samme princip ?
Er begge af typerne EA211 ?
Ja 1.2'eren og 1.4'eren fra den årgang er EA211.

Vær dog OBS på at nogle få modeller som Beetle fortsatte med EA111 nogle år frem.
Det gælder dog ikke golf, polo etc.

Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Als
Has thanked: 39 times
Been thanked: 47 times

Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??

Indlæg af Melle » 29. sep 2023, 00:15

Har haft Passat 1,4 TSI i halvandet år (min første VW) kørt ca. 11k km, behagelig motor, har ikke brugt olie, dejlig lydsvag.
Det eneste jeg synes måske kan være et problem er ACT, det virker fint på min egen, men jeg har prøvet to andre hvoraf den ene støjede noget og vibrerede en del når det slog til, om det bare var en enlig svale ved jeg ikke, det er der nok nogle mere erfarende VAGere der kan svare på.

Jeg gik bevist efter manuel gear, havde læst om problemer med DSG, jeg har det fint med selv at skulle skifte og havde ikke nerver til en DSG, men det er der stærkt divergerende meninger om her inde ;)
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1253
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 226 times
Been thanked: 645 times

Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??

Indlæg af VWAU » 29. sep 2023, 09:23

Bemærk, at VAG i en lang periode (næsten i 2 år som jeg husker det)solgte biler med begge motorvarianter. Audi A3 8V var den første der fik EA211 (2012) men der gik et par år før alle havde EA211 (1,0 til 1,5). Skiftet skete typisk ved et modelskifte eller et facelift.

Besvar

Tilbage til "Motor"