VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 28. feb 2024, 18:44

Hej Forum.
Har for mig på godt jysk ”en rigtig træls udfordring” med min VW Passat 3C2 model 2006. :(
Historikken er, at jeg har kørt 70 km. i et rimeligt tempo og stopper, da jeg er fremme ved bestemmelsesstedet. Der går 10 min., hvorefter jeg starter igen med bykørsel på 5 km. med 8 min. til næste bestemmelsessted. Herefter står bilen stille i ca. 35 min. og vil efterfølgende ikke starte.

Jeg starter og kan høre, at motoren tørner og der er strøm nok på bilen, men den starter ikke.
Efter 3 – 4 startforsøg kan jeg god konkludere, at jeg ikke kommer jeg hjem uden hjælp udefra. Så vejservice henter bilen hjem til min adresse, og jeg bliver hentet af konen :-)

Efterfølgende har jeg udlæst fejlkoder, hvor næsten alt er galt – se første log fil.
Efter ”00- aut. sletning af fejl. – reduceres fejlmængden betragteligt, men bilen har stadig problemer omkring styreenheder for kølevand /temperatur.
Når jeg sætter nøglen i tændingen, starter kølerblæseren op og kører i et interval af 20 sek., hvorefter den stopper i 6 sekunder og fortsætter. Motoren starter stadig ikke, og responderer ikke på gaspedalen.

For ca. 6 mdr. siden, syntes jeg, at blæseren kørte lidt for ofte, hvorfor jeg udskiftede den mekaniske termostat ved motorblokken samt den elektroniske kølervæsketermostat (G83). Om det reelt hjalp er måske tvivlsomt, - men temperaturen i instrumentpanelet har temperaturen altid vist ca. 90 grader.

Med hensyn til fejlsøgningen har jeg lige nogle opklarende spørgsmål:
Er der en separat styreenhed til kølevand / temperatur (og hvor sidder den i så fald?) - eller er denne en del af motorstyringen (06A 906 033 AT) :?:
Er nøglestartspærringen også en del af motorstyringen? (aht. evt. ombytning af motorstyring via en donor motorstyring) :?:

Kan være fugt / vand også være en fejlkilde? Ledningsnettet til motorstyringen ligger lige under den mekaniske del til vinduesviskerne - bilen har stået ude i en del regn i ca. 14 dage, før den gik kold.

Er der en venlig sjæl, som har erfaring med lignende oplevelse, eller har et bud på. hvor jeg skal begynde fejlsøgningen ? 😊

På forhånd tusind tak!
Knud

vedhæftede log-fil.

***
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\06A-906-033-BGU.clb
Styreenhedsnr:: 06A 906 033 AT
Komponent : SIMOS72 1.6l 2VG 9600
Revision : --H02--- Serienummer : VWZCZ000000000
Kodning : 0000071
Forhandler : WSC 00026 204 81344
VCID: 71E23B2E68B1E0193D-8024
VINID: 9E69EAAAA0D3A8654010108618C06441F1

3 fejlkoder fundet:
16990 - Styreenhed defekt
P0606 - 008 -
Fryserammedata:
Hex værdi: 0x0001
(uden enhed): 8.0
Hex værdi: 0x0000
(uden enhed): 0.0
Hex værdi: 0x0001
(uden enhed): 7.0
Hex værdi: 0x0000
(uden enhed): 0.0

17699 - Føler for kølevæsketemperatur-kølerudgang (G83)
P1291 - 007 - Signal for svagt
Fryserammedata:
Omdr.: 0 /min
Volt: 0.000 V
Temperatur: 139.5°C
Hex værdi: 0x0002

18359 - Køleventilator 2 (V177)
P1951 - 007 - Går trægt/er blokeret - Periodisk
Fryserammedata:
Omdr.: 0 /min
Luftmasse / omdr.: 0.0 mg/slag
Temperatur: 4.5°C
Volt: 12.44 V

Readiness: 0110 1101
*****
Vedhæftede filer
Log-XS 28 547-WVWZZZ3CZ6E041266-179640km-Motorstart.txt
(24.58 KiB) Downloadet 19 gange
Log-XS 28 547-WVWZZZ3CZ6E041266-179640km-AZ - knud.txt
(30.71 KiB) Downloadet 19 gange

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af danielvagn » 28. feb 2024, 21:40

Prøv at checke hvad motor temperaturen er i motor styringen, jeg har oplevet at selv om måleren er normal, tror motoren at den er ved at nedsmelte, så er den ikke så gled for at starte.
These users thanked the author danielvagn for the post:
Funktionel
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Per Doessing
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Per Doessing » 29. feb 2024, 09:21

Jeg ville undersøge om der har været vandindtrængning i motorstyring ( ECU )- det kan flashe en hulens masse fejlkoder. Heftig regn i længere tid sammenholdt med at drænhuller i rummet under batteri og motorstyring måske er stoppet. Der er en del video på YT der omhandler "water ingress ECU Passat ". Hvis man er heldig og indtrængning ikke har stået på i længere tid, kan man måske tørre printet på radiatoren. Hvis der er ir på printkortet er det et nyt/brugt.
These users thanked the author Per Doessing for the post:
Funktionel

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af HansH » 29. feb 2024, 09:29

Hvis der er kuk i motorstyringsenheden (ECU) så er et typisk symptom at kølerblæserne bare kører på fuldt drøn når du har tænding på.
Nok et eller andet sikkerhed med at den tænker hvis l..... er ved at brænde, smelte .. whatever ... så er det bedste jeg kan gøre, at forsøge at køle med blæserne.

Jeg har oplevet det i forb med nogle eksperimenter med softwaren i ECU'en. På et tidspunkt flashede en tuner en version på, som slet ikke passede til den bil. Når man satte tænding på skete præcis dette - ingen liv og blot fuld skrald på blæser når man satte tænding på.

Mit bud vil være at du skal orientere dig ind i rummet under forruden, hvor viskermotor og motorstyringsenheden sidder, og se om noget springer i øjnene der.
Hvis stik, ledninger og alt andet ser fint ud, så kan det jo sagtens være selve ECU'en der er stået af. Intet holder evigt.
These users thanked the author HansH for the post:
Funktionel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Avatar » 29. feb 2024, 15:51

Begge VCDS fejllogs viser andre styreenheder ikke kan kommunikere med motorstyreenhed. Jeg vil derfor gætte motorstyreehed skal have særlig fokus.
Husker jeg ikke helt galt, er netop dén generation Passat kendt for vand/fugt i ECU. Jeg ville start der...
These users thanked the author Avatar for the post:
Funktionel

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 29. feb 2024, 16:00

Hej Danielvagnder, Per Doessing, Hans og Avatar

Mange tak for jeres indspark – det blev jeg glad for. Nu har jeg noget at tage udgangspunkt i. :D

Regnen har stået ned i stænger, så jeg har endnu ikke haft mulighed for at få afprøvet nogen af jeres teorier. Jeg vil derfor få bilen i garagen i weekenden, hvor jeg også har lånt et diagnosestik. :(

Mht. , danielvagnder har et bud på, at motoren tror, at den er i gang med at nedsmelte, kan jeg sagtens følge din teori – hvorfor motorstyringen går i sort for at beskytte motoren. :idea:
Tror ligeledes, at Per Doessing, HansH,og Avatar har en pointe mht. indtrængning af fugt i CPU’en, hvilket sikkert også kan have tråde til ovenstående. :idea:

Jeg har bestemt mig for at arbejde mig ind til CPU’en og se, hvordan den ser ud – og skal nok tage et foto af den, så man kan få syn for sagen. Vender derfor tilbage efter weekenden med nyt.

Endnu engang tak for jeres input. ;)
Mvh. Knud
These users thanked the author Funktionel for the post (total 2):
HansHPer Doessing

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af HansH » 29. feb 2024, 16:09

Et lille tip til når du skal ind i vandkassen.

Anbefalet fremgangsmåde er at afmontere begge viskerarme og de to plasticbeskyttelsesskjold helt, så du har helt fri adgang.

Det behøver man ikke. Jeg har begået en video der viser hvordan det kan gøres på en B7 ... og mener det er samme på en B6 som din.

These users thanked the author HansH for the post:
Funktionel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 29. feb 2024, 16:27

Hej Hans.

Tak for hintet.
Flot, at du har taget dig tid til at lave en video, hvilket alt andet lige hjælper os andre. :D
Kan se, at du tager en eller anden plade ud, før du kommer til ind til motorstyre-enheden.
Er den ikke skruet fast, eller på anden måde fastgjort - den ligger vel ikke bare løst i hulrummet?
Ser frem til at få enheden ud og tage i bestik af situationen. ;)
mvh Knud

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af HansH » 29. feb 2024, 16:40

Funktionel skrev:
29. feb 2024, 16:27
Kan se, at du tager en eller anden plade ud, før du kommer til ind til motorstyre-enheden.
Er den ikke skruet fast, eller på anden måde fastgjort - den ligger vel ikke bare løst i hulrummet?
Korrekt, den ligger ikke bare løs derinde :)

Pladen er bare sådan en slags beskyttelse der lige er klikket ovenpå, så vidt jeg lige husker.

Derudover sidder ECU'en i en ramme med vistnok to bolte. Jeg vil tro du kan liste en skraldenøgle fra et lille topnøglesæt, eller alternativt en gaffelnøgle derind, for at løsne disse.
En god pandelampe eller en kraftig håndlampe, så du kan se hvordan der ser ud derinde, så tror jeg det giver mening når du får det åbnet.

Da jeg første gang havde haft det åbnet, undlod jeg at skrue boltene i ved genmontering. Den ligger fint derinde og går ingen steder. Det store kabelbundt der ender i de to store stik, er meget tykt og holder den helt fikseret. På den måde blev det lettere efterflg gange at få den ud.

EDIT: fandt lige instruksen fra Elsawin, som nu er vedhæftet.
Vedhæftede filer
Passat_ECU_afmontering.pdf
(94.6 KiB) Downloadet 23 gange
These users thanked the author HansH for the post:
Funktionel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 29. feb 2024, 17:49

Hej Hans.
Tak for info og ikke mindst den vedhæftede fil.
Det er rigtig pænt af dig, ;)
mvh knud

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 47 times
Been thanked: 138 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af vandhunden » 29. feb 2024, 21:48

Her kan du se de tyske Autodoktoren med en druknet motorstyring i en VW Passat

https://www.youtube.com/watch?v=zvCPtfFTImQ
These users thanked the author vandhunden for the post (total 2):
HansHFunktionel
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af HansH » 29. feb 2024, 22:45

Videoen med die Autodoktoren viser rigtig fint hvordan ECUen er monteret.
Jeg huskede forkert med rammen og de bolte. Den/de skal slet ikke ud.
Spol frem til 23:56 og se hvordan han lige vipper den sorte plastickant ned for at kunne frigøre boksen.
These users thanked the author HansH for the post:
Funktionel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Avatar » 1. mar 2024, 08:40

Hvis motorstyrenheden er druknet i vand, er det absolut vigtigt du tager alle spændinger fra den INDEN du begynder at tørre den ud!
Tørres den ud med spænding på, vil/kan der forekomme noget krystaldannelse (lækstrømme) du ikke kommer af med igen.

Et andet gæt kan være drænhuller i vandkassen under forruden er stoppet, og der er et bedre akvarium der..?
These users thanked the author Avatar for the post:
Funktionel

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 6. mar 2024, 19:53

Tak til Avator for dit indspark.

Super. Det er taget til efterretning, - og du har ganske ret mht. til ”Günthers” akvarium.
Hvorom alting er, så er vand og ledningsnet og strøm en dårlig cocktail 😊

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 6. mar 2024, 20:20

Hej VW – forum.

Som lovet vender jeg hermed tilbage med en opdatering omkring min udfordring mht. startproblemer på min VW 3C Passat. :(

Kort resume er, at VCDS – diagnostik meldte alverdens fejl, og efterfølgende kunne jeg ikke slette 3 primære fejl omkring køling / temperatur ( se evt. ovenstående i samme tråd) – hvor den melder 139,5 grader ved kold motor.

Danielvagnders bud på, at motoren tror, at den er i gang med at nedsmelte, hvorfor motorstyringen går i sort for at beskytte motoren, kan jeg sagtens følge, hvilket fint går i tråd med Per Doessings og HansHs teori med mht. indtrængning af fugt i CPU’en, hvilket sikkert også kan have tråde til ovenstående.
Det er ovenstående bud / teori jeg pt. arbejder ud fra mht. fejlsøgningen.

I HansHs video viser han en lettere måde at tilgå motorstyreenheden end ved at fjerne de 2 sorte plastkonsoller ( tagrender ), der sidder under forruden og støder op til chassis’et i motorrummet. Da jeg så ind gennem sprækken mellem plastkonsollen og chassiset, kunne jeg godt se, at den ” kirurgiske ” tilgang ikke var en mulighed grundet tæring. :o

Derfor den slaviske gang med demontering af vinduesvisker, og de sorte plastkonsoller for at få det fulde overblik. Desværre måtte jeg konstatere, at rustangrebet på konsollen, som skulle holde CPU´en, var i sådan en dårlig forfatning, at næsten 1/3 af den var tæret væk. Under og ved siden af lå der rustflager, som næsten dannede en rustsump.

Tror, at ”Günter fra Wolfburg” konstruktionsmæssigt har haft en dårlig dag :idea: , da samlingen af de 2 plastkonsoller med ”fer og not” mere eller mindre leder vand-dryp indirekte på motorstyreenheden, ligesom ledningsnettet under CPU´en periodisk ligger i vand, alt efter vejrguderne.
Kunne i HansHs egen video se, at han fjernede en plade over CPU´en, inden han tog denne ud, hvilket nok er en forbedret nyere version. – ligesom den vedhæftede tyske video link, viser en interimistisk aflastning på problemet, i form at et udskåret plaststykke taget fra en plastdunk, som limes fast til chassis’et. Plaststykket fungerer nu som et beskyttende tag over motorstyringen. ( spring frem til 57 min. inde i videoen) :idea:

Efterfølgende har jeg støvsuget rustsumpen op, ligesom resten af ” tagrenden” og drænet er blevet renset. 😊
Motorstyringen ligger nu varmt og godt foran brændeovnen, håb om at alt kondens fordamper, så evt. krybestrøm minimeres.

På motorstyringens bagside er der en rektangulær rustfri plade eller bøjle, som går ind i CPU´ en. ( se foto nr. 9 ) Er der nogen, der har erfaring eller ved noget om denne plade. -Fungerer som en køleplade til en komponent på printpladen, - eller er det en eller anden form for sikkerhedsordning fra producentens side mod indgreb, som man skal holde fingrene fra :?:
I modsat fald har jeg en ide om at åbne den ”hellige gral” for at rengøre printpladen og kontrollere for ir- tæring.

Har vedhæftet nogle fotos af arbejdet, så man kan få syn for sagen.

Mvh Knud.
Vedhæftede filer
Vw 3C motorstyring foto.pdf-fil.pdf
(1.12 MiB) Downloadet 84 gange
These users thanked the author Funktionel for the post (total 4):
mertodinloakaupPer DoessingHansH

Per Doessing
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Per Doessing » 7. mar 2024, 09:52

God billeddokumentation - det kan vi lide. Jeg tænker at det er fornuftigt at få åbnet ind til printkortet. Det ligner dog en ECU der har været udsat for vand gennem lang tid, så der har sikkert været vandindtrængning - med ir til følge. Jeg har set at på Ebay.de at de har lignende ECU til salg. Det er vigtigt at få en med eksakt samme part.nr. Der vil måske blive problemer med noget startspærre, men mon ikke der på dette forum er en der ved hvordan det kodes fra ellers Google.
Jeg er enig i at det er en rystende dårlig placering Günther har valgt.
These users thanked the author Per Doessing for the post:
Funktionel

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af HansH » 7. mar 2024, 11:52

Funktionel skrev:
6. mar 2024, 20:20
Som lovet vender jeg hermed tilbage med en opdatering omkring min udfordring mht. startproblemer på min VW 3C Passat. :(
...
Av av av .... sikke en gang svineri :(

Jeg har tidligere købt brugte motorstyringer ude på markedet.
- til min B6'er da en bekendt ristede den med forkert software
- til min B7'er da jeg ville have en klon af bilens egen, i fald jeg blev kaldt ind til dieselgate-opdatering

Som Per Doessing skriver - du gør livet langt enklere for dig selv, hvis du kan finde en med samme partno fra en bil mage til din.
Hvis du er så heldig, så kan autoriseret værksted parre den til startspærren i din bil.

Den til min B6er blev indkøbt hos en dansk hugger. Den var identisk med bilens originale, så det blev VW i Ribe der lige klarede jobbet med at parre startspærren til bilen. Det tog dem ikke lang tid.

Hvis du ikke kan finde en helt tilsvarende, bliver det mere uldent ... i hvert fald så uldent at aut. værksted ikke kan være med længere. Deres tester er meget kræsen mht hvad den accepterer at forsøge parring på.
Den brugte ECU jeg købte på eBay til min B7'er var iflg annoncenteksten og labelen udenpå den helt rigtige. Da jeg kom til lokal VW værksted for parring, kunne de imidlertid konstatere at indholdet i den var et helt andet ... nogen havde flashet den om med software til en Tiguan. Og så var den fest forbi, før den var begyndt..

Det blev i stedet bruger @Gigel herinde der blev min helt på den hvide hest.
Han kan virkelig nogle ninja trixx med alle mulige avancerede software tools til arbejde med ECU'er, åbent print, krokodillenæb, ekstern strømforsyning og hele svineriet.
Jeg har vedhæftet lidt billeder herunder .. :)

Der skulle et par forsøg til før det lykkedes.
Men så havde jeg også en perfekt klon af bilens originale motorstyring, så jeg havde noget at køre til syn med ... hvis de ville kontrollere for dieselgate opdatering.

Men!
En væsentlig forskel her var, at Gigel jo havde min fungerende motorstyring at udlæse/klone fra. Det har han ikke i dit tilfælde, hvis vi antager at din nuværende er død og (næsten) begravet.
Dvs hvis du ikke kan finde en ECU som passer til din bil .... så ved jeg ikke hvad mulighederne så er..

IMAG1702.jpg
IMAG1702.jpg (166.29 KiB) Vist 984 gange
IMAG1703.jpg
IMAG1703.jpg (171.24 KiB) Vist 984 gange
IMAG1712.jpg
IMAG1712.jpg (140.7 KiB) Vist 984 gange
IMAG1714.jpg
IMAG1714.jpg (148.31 KiB) Vist 984 gange
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
mertodinloFunktionel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Avatar » 7. mar 2024, 15:59

Funktionel skrev:
6. mar 2024, 20:20
På motorstyringens bagside er der en rektangulær rustfri plade eller bøjle, som går ind i CPU´ en. ( se foto nr. 9 ) Er der nogen, der har erfaring eller ved noget om denne plade. -Fungerer som en køleplade til en komponent på printpladen
Stålplade er ihvertfald ikke køleplade, idet stål har markant højere termisk impedans end aluminium (du ser aldrig køleprofiler i stål...?).

Hvis kabinettet er en kombination af stål og aluminium, vil én af metallerne ganske givet have funktion som 'moisture-trap' - altså et dedikeret og kendt sted hvor eventuel fugt vil kondensere og kan ledes sikkert væk fra fugtfølomme elektronik-komponenter.

Nogle ECU'er har goretex-membran til bortledning af fugt. De fleste ECU'er har indbygget barometrisk sensor for kompensering af brændstofindsprøjtningsmængde ved f.eks bjergkørsel. Dén sensor skal have kontakt til omgivelser gennem kabinettet.

Skil ECU ad. Ind under den varme vandhane. Opvaskemiddel og -børste. Trykluft + lufttørre inden der påtrykkes spænding igen. Beskyt barometrisk sensor mod vandindtrængning.
These users thanked the author Avatar for the post (total 2):
mertodinloFunktionel

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 9. mar 2024, 18:38

Hej Per.
Tak for din tilbagemelding. Opfatter mig kun som lægmand, - men hvis jeg på nogen måde kan bidrage til en eller anden form for vidensdeling, støtter jeg gerne op om forummet, da jeg nyder godt af jeres fine respit og kvalificerede løsningsforslag. :D

Kan se, at Per og HansH er enige om, der nok skal en ”ny” ECU til, og kan godt se deres pointe med, at det vil gøre livet langt enklere for en selv - og hvem er ikke til falds for sådan en argumentation. 😉

I fredags var jeg derfor på ebay.de, hvor Per havde spejdet en PCU med samme partno fra en bil fra en donorbil. Sælgeren af PCU en var en polak, der forlangte 510 Euro, hvilket prismæssigt nok var til den gode side. Kommunikerede med polakken på engelsk, og vi enedes efterfølgende om en mere acceptabel prisreduktion på omkring 50 %, (mangler endelig aftale omkring forsendelse.)
Håber efterfølgende, at PCUen også kommer i hus, da jeg allerede har overført beløbet via sælgers emails Pay-pal konto. (er i skrivende stund ikke helt overbevist om leveringen, da annoncen stadig findes. Jeg skulle modtage track and trace nummer….. men det er op til en weekend, så jeg håber stadig, at sælger er valid). ;)

Er afklaret med, at jeg pt. ikke vil åbne for den originale PCU, før ”donor-PCU´en” er i spil, da jeres erfaring siger, at der i nogle tilfælde kan overføres data fra den oprindelige til donor-cpu´en.
Dejligt, at HansH deler ud af sin erfaring, så man ikke skal starte ved ” Adam og Eva”, men hjælper med at sætte fokus på relevante løsningsmuligheder. 😊 Ligesom det er rart at se nogle billeder fra ” Ninja Trixx Troldværksted”.

Der var en, som skrev, at ” tingene varer ikke ved”, - hvilket i sagens natur er indiskutabelt – i særdelehed mht. til en efterhånden ældre Passat.

En kort historik på bilen er, at jeg har haft bilen fra ny, og sidst fik synet i december 2023. Bilen har pt. kørt 179.640 km, den kører OK, og er i rimelig god stand. Den er bl.a. udstyret med 12 vejsmotors lædersæder, originalt aftagelig træk, DVD-navigation med overførsel til instrumentpanel, CD-afspiller og Dynaudio. Sidstnævnte kan jeg varmt anbefale, - det er en fryd for ørerne og noget af det bedste dynamiske auto hifi, jeg har stiftet bekendtskab med. – Men det hører vist hjemme i en helt anden tråd. :D

Med ovenstående i mente, skal jeg selvfølgelig vurdere, om det fortsat er økonomisk rentabelt at investere i bilen, da tingene ikke varer ved. Omvendt er værditabet også mindst i bilens sidste leveår, hvilket glæder ejeren. :D

Fravalgte bevidst i første omgang at køre bilen på et autoriseret værksted, og bare udskrive en blanco-chek på opgaven, da udfaldet i værste fald kunne betyde en reparationsregning, der ville overstige bilens reelle værdi. :(
Husstanden har også en anden VW, så tidsmæssigt er jeg heldigvis ikke presset.
Skal have lavet et økonomisk overslag, - men er allerede begyndt at købe ind. Dersom projektet giver alt for mange og store udfordringer, stopper festen her. Så hvis der fra Forummet er nogle, som sidder inde med ”Günthers” direkte tlf.nr. til konstruktionsafdelingen i Wolfsburg, vil jeg gerne høre nærmere 😊 ( Måske vil han gi` en dekort på retsgarantien til holder og ramme til styreenheder, der er tæret væk. )

Stor respekt for Avatar respons ”omkring motorstyringens bagside hvor der sidder en rektangulær rustfri plade eller bøjle, som går ind i CPU´ en." Det er altid en fornøjelse at læse, når fagligheden og argumentationen er i højsædet. ;)
Vender tilbage, når jeg har fået stumperne i hus.

God weekend til alle.
These users thanked the author Funktionel for the post (total 3):
HansHakaupPer Doessing

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 42 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af akaup » 9. mar 2024, 19:05

Avatar skrev:
7. mar 2024, 15:59
Skil ECU ad. Ind under den varme vandhane. Opvaskemiddel og -børste. Trykluft + lufttørre inden der påtrykkes spænding igen.
Jeg er sgu nysgerrig - er det alm fremgangsmåde ved gængse elektronik-print? Kan de fleste komponenter klare den omgang?
Nuvel - mindes en elektriker der puttede små printkort fra brandmeldere i ultralydskarret, men er da ikke helt sikker.

Spændende tråd i øvrigt - håber der kan pustes liv i den gamle vogn et par år endnu..!
These users thanked the author akaup for the post:
Funktionel
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Avatar » 10. mar 2024, 18:40

akaup skrev:
9. mar 2024, 19:05
Jeg er sgu nysgerrig - er det alm fremgangsmåde ved gængse elektronik-print? Kan de fleste komponenter klare den omgang?
Det har været gængs praksis i alle de årtier jeg har været med i branchen. Stort set alt elektronik tåler turen, blot det er spændingsløst.

Engang i fortiden vaskede man færdigsamlet PCBA'er i Xylen, for bl.a. at fjerne flux-rester.

Du ville græde snot hvis du viste hvad din smartphone har været udsat for gennem tilblivelsesprocessen... :shock:
These users thanked the author Avatar for the post (total 3):
mertodinloakaupFunktionel

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af DangerDane » 10. mar 2024, 21:37

Funktionel skrev:
9. mar 2024, 18:38
Der var en, som skrev, at ” tingene varer ikke ved”, - hvilket i sagens natur er indiskutabelt – i særdelehed mht. til en efterhånden ældre Passat.
OffT, men jeg har selv en gammel 3BG fra 01 der i skrivende stund nok har rundet 800k+ på karossen og ca 596K med nuværende motor. Så gammel kærlighed ruster aldrig... eller noget :lol: . Så de gode gamle biler kan stadig noget endnu.
These users thanked the author DangerDane for the post:
Funktionel
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 42 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af akaup » 10. mar 2024, 21:49

DangerDane skrev:
10. mar 2024, 21:37
OffT, men jeg har selv en gammel 3BG fra 01 der i skrivende stund nok har rundet 800k+ på karossen og ca 596K med nuværende motor. Så gammel kærlighed ruster aldrig... eller noget :lol: . Så de gode gamle biler kan stadig noget endnu.
Har en kollega med 1.9TDI-passat af ældre årgang. Den har ca 965kkm på klokken. Aldrig haft åbnet motor eller gearkasse, intet koblingsskift, original udstødning. Førersædet er skiftet et par gange :lol:
Den kommer nok ikke til at runde 1mio km, da den (igen) står uden plader. Den er virkelig en smadrekasse, men drivlinien har sgu gjort det godt!
These users thanked the author akaup for the post:
Funktionel
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af HJLarsen » 11. mar 2024, 17:40

DangerDane skrev:
10. mar 2024, 21:37
Funktionel skrev:
9. mar 2024, 18:38
Der var en, som skrev, at ” tingene varer ikke ved”, - hvilket i sagens natur er indiskutabelt – i særdelehed mht. til en efterhånden ældre Passat.
OffT, men jeg har selv en gammel 3BG fra 01 der i skrivende stund nok har rundet 800k+ på karossen og ca 596K med nuværende motor. Så gammel kærlighed ruster aldrig... eller noget :lol: . Så de gode gamle biler kan stadig noget endnu.
Helt enig, men min har dog "kun" 453.000 på klokken..............
These users thanked the author HJLarsen for the post:
Funktionel
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 18. mar 2024, 22:33

;) Hej Andreas

Med hensyn til rensning / rengøring af printplade, kan jeg godt forstå din umiddelbare undring omkring rengøring af disse, da vand og elektronik ikke ligefrem er venner, - men den skulle være god nok. 😊

Kender en energi-ingeniør, der arbejder med brændselceller. Hans svar falder god i tråd med Avatars anvisning.
Der skal selvfølgelig ikke være spænding ( batterier ) på printpladen, ligesom nogle få komponenter ( ESD /RF følsomme komponenter) er undtaget. Langt de fleste komponenter er lukkede, og printet og loddetinnet absorberer heller ikke vandet.

Så hvis printpladen er snavset og indfedtet, kan et sæbebad være en løsning. Brug evt. en blød pensel til at rengøre, hvorefter printet kan tørre af sig selv. Alternativt kan man forsigtigt anvende en kompressor eller ved lav varme tørre med en varmeblæser / hårtørrer. Husk i den forbindelse på, at loddetin har et lavt smeltepunkt.
Hvis printet er meget beskidt, kan processen gentages flere gange, men printet skal gerne være tørt i mellemtiden. Af kemiske rensemidler anvendes Isopropylalkohol ( alkohol ), og hvis behovet er der, kan man påføre loddesiden af printet en gang loddelak som et beskyttende lag.

Håber ikke, at ovenstående indspark forvirrer mere, end det gavner, men under alle omstændigheder er ” common sense” nok en god måde at arbejde ud fra.

Biltema har også noget elektronikrens, som jeg pt. ikke har nogen erfaring med, - men det får jeg, grundet allerede indkøbt div. rens-, kontakt-, og konserverings – spray til projektet.

Tak for din tilkendegivelse mht. håb om, at der kan pustes liv i den gamle vogn et par år endnu..!
Det har jeg også et brændende ønske om 😊
Knud

Tak for de trøstende ord. 😊
Der er da imponerende, at ”din gammel 3BG fra 01 der i skrivende stund nok har rundet 800k+ på karossen og ca 596K med nuværende motor. ”
Har selv haft en Passat 3B fra ny og indtil ca, 160.000 km., før jeg købte min Passat 3C. Mindes generelt at have færre problemer med den første Passat. Dog var styretøjet ikke særligt slidstærkt, da der kom mislyde fra bærearme og styrekugler, hvilket resulterede i udskiftning 2 eller 3 gange i løbet af mit ejerskab.
Nuværende Passat 3C har jeg haft flere elektroniske problemstillinger med, herunder den elektroniske parkeringsbremse - og sidst, men ikke mindst, nuværende udfordring med motorstyringen.

Så på dine vegne glæder det mig, at din gamle kærlighed aldrig må rustne 😊
Måske var samlekvaliteten bedre i den gamle Passat 3B ?

Også Andreas melder ligeledes med indspark om en ældre Passat med 965.000 km. på klokken. Så man må formode, at afskrivningen er til at bære 😊
Synes næsten, at det ville være magisk, om den ville kunne trille videre, så den nåede de magiske 1.000.000 Km. Hvis man regner baglæns, må din kollega have tilbragt rigtigt, rigtigt mange timer i førersædet.

HJLarsen har ligeledes meldt sig på arenaen, omend den ”kun” har gået 430.000 km.

Med ovenstående info kan jeg godt se, at jeg måske lige må se at komme ind i kampen igen, for min ældre Passat 3C har ”kun” kørt 179,640 km. – selvom den ud fra fødselsattesten i bilrelation er ved at ”blive” ældre. ;)
These users thanked the author Funktionel for the post:
akaup

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 18. mar 2024, 23:00

Hej Forums-eksperter.

Nu er jeg kommet et skridt videre i projektet, mht. til at få gang i den ”sovende / dvalende” Passat motor. :)

På ebay.de havde Avatar set, at der var en donor EPU med samme reservedels nr. / type nr. Hvis det er den samme enhed, som jeg rekvirerede, var den visuelt meget flot, og stod til den nette sum af 510 euro. :o
På ebay.de var der for øvrigt mange andre EPU’er, hvor de første 9 karakterer (kendingsbogstaver / tal ), var identiske, mens udvalget med sidste 2 karakterer var til at overskue. (fandt 2 stk.)

Skrev en venlig forespørgsel til sælger med henvisning til andet link og argumenterede for en lavere pris. Kommunikation med sælger var OK, men måtte rykke for forsendelse. Her meddelte man, at den først aftalte EPU desværre var defekt / død, men at de ville få en anden 1-2 dage senere, hvorefter jeg ville høre nærmere. Jeg kunne alternativt vælge refundering af beløbet.
Aftalte førstnævnte mulighed, og CPU’en blev sendt fra Polen med DHL expres om torsdagen. Allerede dagen efter modtog jeg pakken sidst på eftermiddagen - ligesom firmaet fremsendte momskvittering og oplyste ” track and trace ” ved afsendelsen. CPU` kosmetiske stand er ikke på højde med den vidste på ebay.de, men bare den funktionsmæssigt virker, er det fint for mig. 😊

Hvis det kan hjælpe andre, eller have interesse i firmaet, som gør meget i motorstyringer ( ECU ), kan der søges på nedenstående link: ecushop13red | eBay Stores - firmamail: monicaprzybylska@gmail.com.

I ovenstående tråd blev jeg anbefalet, at jeg skulle finde en CPU, der typemæssigt var helt identisk med den oprindelige, da det alt andet lige ville lette det videre forløb mht. kodning.
I bedste fald er det måske kun startspærren, der skal om kodes. 😊 ( regner med at startspærren er en del af motorstyreenheden ). – og hvad med kilometervisningen, er det ikke lagret i CPU´-en - eller lagres det kun i instrumentbordet :?:

Under min søgning på ebay.de fandt jeg en anden interessant iagttagelse, idet ebay sendte mig en mail om anden udbyder, som havde en CPU (06A 906 033 AT) med Plug and Play, og IMMO OFF. til den nette sum af 199 euro.

Kender ikke forkortelsen IMMO, og hvad det står for, ligesom det skulle være slået fra. Men hvis det skal forstås således, at man bare kan skifte enheden ud, og at det bare spiller, og bilen kører, er det en smart og let løsning. :)

Da jeg ikke har den fornødne faglige indsigt, skal jeg ikke skal være bannerfører for at trampe en ny sti, men det kunne være interessant at høre fra nogle, der havde erfaringer med Plug and Play PCU-er. Vedhæfter et par links, hvis ovenstående har interesse: https://www.ebay.fr/itm/155610244009 . Alternativ https://ecucentre.com/ link https://www.ebay.de/str/autoelectro?_pgn=6&rt=nc .

Hos den lokale autoophug forespurgte jeg på en donor rammeholder ( konsol) til PCU én, da den oprindelige næsten var rustet op. Den forefandtes ikke på lager og jeg måtte selv ud og skrue den af et gammelt lig af en bil til den nette sum af 200,- gode danske kroner. :)
Har fundet reservedels nr. på delene, (rammeholderne) – se evt. vedhæftede fil.

Da erstatningsrammen var rusten, fik den lidt første hjælp, i form af en stålbørste, knofedt med smergellærred og rustbeskyttelsesprimer. Håber den formentlig holder bilens tid ud, selvom jeg ikke har færdiggjort malerprocessen – mangler slutmaling, da jeg ikke ved, om jeg kommer i mål med projektet. :?

Og nu til akilleshælen for at komme videre i projektet:
Er der en venlig sjæl, der har lyst og snilde til at forsøge med omkodningen. – (ved i skrivende stund ikke, om det kun er startspærren, der skal ændres). – vil gerne betale for ydelsen. ;)

Skal PCU` en helst sidde i bilen, så kodningen sker via diagnose-stikket, eller kan denne kodes alene. Sender gerne den oprindelige og donor PCU`en, hvis det er en fremgangsmåde ? – (har ikke tidsmæssigt travlt)
Er der nogen, som ved, hvad VW tager for en omkodning, og skal de i så fald have bilen på værkstedet :?:

Kunne et alternativt løsningsforslag være PCU –ændring i form af Plug and Play, med IMMO OFF. Kunne det være en varig løsning :idea:

Har på nuværende tidspunkt ikke placeret donor PCU´en, i bilen, da jeg har været bange for, om det evt. kunne ændre kommunikationen unødvendigt. Men det har været fristende for at se, om jeg kunne slette motorfejlen. Kan man utilsigtet komme til at ødelægge PCU´en eller anden elektronik, hvis man prøver :idea:

Håber en eller anden fra forummet kan være behjælpelig med ovenstående. 😊

Har vedhæftet nogle fotos fra weekendens arbejde

Med venlig hilsen

Knud
Vedhæftede filer
VW Passat 3C - Rammeholder.pdf
(841.86 KiB) Downloadet 26 gange
VW holder til PCU pdf.pdf
(296.84 KiB) Downloadet 19 gange
These users thanked the author Funktionel for the post (total 2):
akaupHansH

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 111 times
Been thanked: 227 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af mojo » 19. mar 2024, 05:23

Immo =Immobiliser er mit bud.
Altså startspærre deaktiveret.
These users thanked the author mojo for the post (total 2):
HansHFunktionel

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af HansH » 19. mar 2024, 06:31

Hvis aut skal parre din nye ECU til bilen, er jeg sikker på at de skal have bilen ind på værkstedet.
Alt hvad de foretager sig, foregår gennem bilens OBD stik ..... der er ikke noget med at spænde den op i en stand, og med krokodillenæb osv .. :)

Derudover skal de jo have noget at parre "med/fra".
Startspærren ligger mig bekendt gemt to steder i sådan en B6'er ... ECU'en og komfortmodulet.
Dvs hvis du kommer med en bil hvor blot én af disse to styreenheder fungerer, så kan ODIS læse hvad den skal bruge fra dette, og kopiere/klone over i den anden ... hvis du forstår.
Men det kræver altså at man møder op med en bil til formålet. Hvis du kan få transporteret din bil på en trailer hen til aut, så vil jeg umiddelbart tro de kan gøre det.... da der ikke er nogen grund til at tro, at dit komfortmodul også skulle være dødt.

Startspærren har også sin egen styreenhed (adresse[25]) .. muligvis ligger nøglen også i dette, dvs så er der 3 styreenheder hvor den er gemt.
Men der er heller ikke grund til at tro at det skulle være dødt, så jeg mener som sagt forudsætningerne skulle være til stede for at aut kan klare det.

Alternativet vil så være at finde en troldmand ligesom ham Gigel jeg berettede om i min post.
De findes ikke på ethvert gadehjørne.
Din profil siger geografisk region Nordjylland. Stemmer det ?
Den eneste jeg kan komme på deroppe, som roder meget med ECU .. er jo Thomas Landberg i Hjallerup. Men jeg kunne måske tvivle på at han roder med den slags opgaver som din ......... han har formodentlig nok i sin kerneforretning (som er chiptuning og salg af produkter gennem landberg.dk).
These users thanked the author HansH for the post:
Funktionel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14515
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Watcher » 19. mar 2024, 07:49

Efter nye regler fra VAG gruppen skal man nu ansøge på fabrikken for at låse brugte startspærre dele op og dette kan godt tage 2-3 dage før de svare retur dette gælder også hos vw selv så det ikke ligeså nemt som i “gamle dage” dog er der så også blevet udviklet nyere grej der gør kloning osv nemmere. Landberg har ihvertfald grejet i Hjallerup til at klone den gamle styreboks.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post (total 2):
HansHFunktionel
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af carstenhjorth » 19. mar 2024, 08:41

Jeg har før hjulpet med at flytte memory kredsen der indeholder startspærre oplysninger fysisk fra en ECU til en anden, det er ret simpelt hvis man har det rette værktøj, men det kræver at hardwaren er 100% ens.
These users thanked the author carstenhjorth for the post:
Funktionel
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Besvar

Tilbage til "Motor"