Indlæg
af donaudi » 11. dec 2009, 13:54
Nuvel.
Min viden om 2.0 tdi motoren er kun baseret på pd typen.
Teknisk findes den i en ny og en gl version.
Den gl, 8v m. partikelfilter, er reelt en 136hk motor, med "gl" tdi dyser.
Den nye (2006 bmp -> frem) findes i 140hk (reelt 150-165hk) version uden partikel filter
Ditto i en 170 hk version, m. partikelfilter, og variabel turbo (som er det der adskiller 140/170 versionerne (så vidt jeg er oplyst).
Fælles for de nye er:
Et seperat modul m. oliepumpe og 2 modsat roterende balance aksler.
16 V topstykke
Piezo elektriske dyser.
Jeg har haft en den nye 140hk, uden partikelfilter, i en 2006/april 3C variant, m. DSG. Den har haft klassikerene m. defekt svinghjul,centerpakning på turboen som svedte (205tkm), klima kompressor (245tkm) og 2 drivknuder. MEN - ellers intet andet ( ud over en periodisk abs fejl (kendt fejl på styr boksen).
Den har netop rundet 300tkm uden nævnværdige motor problemer, bruger ca 1 ltr olie (LL) pr 25000tkm, og kører bare perfekt endnu!
Så jeg tror næppe at de nye motores topstykker er så defekte som det beskrives herinde. Selvf. vil hvert et tilfælde, hvor det kommer en stor værkstedsregning pga af dette, blive omtalt langt mere end alle dem som bare kører problemfrit (hvilket nok er de fleste!!).
Så 2.0 tdi er akkurat lige så fin en motor, som 1.9tdi, den er blot m. højere ltr. effekt, m. det ekstra pres på konstruktionen det indebærer. Selv. er der flere defekter på f.eks en bensin 1.8T end en 1.8 jvf. effekt/belastningsgrad.
Man kan ikke få det hele...
Kan kun varmt anbefale 2.o tdi motoren, den kører fantastisk og er stabil (kæreste har 2.0tdi touran, 115tkm uden nogen som helst probl., bortset fra abs blok)
mvh
(ps skrive jeres maskiner ligeledes afsindigt langsomt v. indlæg, tabulator er langt bagefter når jeg skriver, lidt irriterende..)