Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Hejsa
Har fået problemer med min årg. 2000 Vw Bora Tdi 115 HK. I starten oplevede jeg tit at den tabte alt trækkraft, men at det hele var iorden igen når jeg slukkede og startede motoren igen. Problemet opstod på motorvejen, når der skulle accelereres og gerne mellem 110-130 Km/t området. Den gjorde det efterhånden flere gange om dagen. Fik at vide på værkstedet, at den havde en fejl med noget ladetryksdifferens. De skiftede en slange, som de mente kunne være problemet. Det virkede dog ikke. Jeg prøvede derefter at hælde et rensemiddel for diesel motorer i tanken og problemet er nu næsten væk. Dog kan den finde på at lave fejlen 1-2 gange om ugen nu. Fik at vide at det evt er en føler der er defekt eller skal renses.
Er der nogen der kan hjælpe mig med problemet?
På forhånd tak
Har fået problemer med min årg. 2000 Vw Bora Tdi 115 HK. I starten oplevede jeg tit at den tabte alt trækkraft, men at det hele var iorden igen når jeg slukkede og startede motoren igen. Problemet opstod på motorvejen, når der skulle accelereres og gerne mellem 110-130 Km/t området. Den gjorde det efterhånden flere gange om dagen. Fik at vide på værkstedet, at den havde en fejl med noget ladetryksdifferens. De skiftede en slange, som de mente kunne være problemet. Det virkede dog ikke. Jeg prøvede derefter at hælde et rensemiddel for diesel motorer i tanken og problemet er nu næsten væk. Dog kan den finde på at lave fejlen 1-2 gange om ugen nu. Fik at vide at det evt er en føler der er defekt eller skal renses.
Er der nogen der kan hjælpe mig med problemet?
På forhånd tak
- Lundø
- Nyt medlem
- Indlæg: 129
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:07
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Hej..
Den går simpelthen i nødprogram, når turbotrykket bliver for stort, og det sker oftest for dig på motorvejen... Fejlen nulstilles så, når motoren stoppes.
Havde det samme problem på min TDI (AJM motor) for knap et par år siden, der var jeg igennem følgende 3 muligheder (økonomisk prioriteret): revnede/møre turbotryksslanger, defekte N75 ventil eller defekt turbo. For mit vedkommende var det en defekt turbo/wastegate, da denne havde sat sig fast, da bilen havde stået stille 6-7 måneder.
Nåede inden da at købe en ny N75 ventil, som selvfølgelig ikke var defekt, så jeg har en fuldt funktionsdygtig til at ligge som du må prøve at montere for at udelukke det...
Ellers søg på nettet efter det, sådan blev jeg lidt klogere, for der er mange som har stået i samme situation...
Den går simpelthen i nødprogram, når turbotrykket bliver for stort, og det sker oftest for dig på motorvejen... Fejlen nulstilles så, når motoren stoppes.
Havde det samme problem på min TDI (AJM motor) for knap et par år siden, der var jeg igennem følgende 3 muligheder (økonomisk prioriteret): revnede/møre turbotryksslanger, defekte N75 ventil eller defekt turbo. For mit vedkommende var det en defekt turbo/wastegate, da denne havde sat sig fast, da bilen havde stået stille 6-7 måneder.
Nåede inden da at købe en ny N75 ventil, som selvfølgelig ikke var defekt, så jeg har en fuldt funktionsdygtig til at ligge som du må prøve at montere for at udelukke det...
Ellers søg på nettet efter det, sådan blev jeg lidt klogere, for der er mange som har stået i samme situation...
Søren
Nu uden VAG
EX'en- G4 1,9 TDI Highline
- Honda CBR 600 F4
Nu uden VAG
EX'en- G4 1,9 TDI Highline
- Honda CBR 600 F4
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Hej
Den fik ny turbo ved 240.000 km så tror ikke det er den. Jeg tror jeg vil kigge mine slanger lidt efter, men det undrer mig bare at fejlen næsten forsvandt efter den fik rense middel i tanken. Det kunne godt tyde på at den N75 ventil har en periodisk fejl.
Hvor ligger prisen på sådan en ventil?
MVH
Den fik ny turbo ved 240.000 km så tror ikke det er den. Jeg tror jeg vil kigge mine slanger lidt efter, men det undrer mig bare at fejlen næsten forsvandt efter den fik rense middel i tanken. Det kunne godt tyde på at den N75 ventil har en periodisk fejl.
Hvor ligger prisen på sådan en ventil?
MVH
-
- Medlem
- Indlæg: 1412
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: mj auto/montage
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
en n75 ventil koster ca en 400 mand .......
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Jeg takker for den delte erfaring. Jeg må se hvor jeg ender henne
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Nu har jeg set alle slangerne efter og udskiftet dem som var i dårlig stand. Det hjalp desværre ikke. Bilen har nu været hos VW i Hobro og er blevet målt igennem og deres konklusion er at det må være turboen Synes det er for dårligt at en ny turbo kan gå i stykker efter kun 70.000 km. Har haft ringet til værkstedet som skiftede den og garantien er selvfølgelige udløbet for nogle måneder siden.
Så ender nok med at jeg må ofre en anden turbo på den. Er der nogen større fordel i at renovere den gamle frem for køb af ny?
Så ender nok med at jeg må ofre en anden turbo på den. Er der nogen større fordel i at renovere den gamle frem for køb af ny?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 11. mar 2010, 10:41
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Har du prøvet at rense luftmassemåleren eller skiftet den? Min gjorde det samme og hjalp da jeg rensede den!
-
- Medlem
- Indlæg: 1412
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: mj auto/montage
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
havd for nogle fejl har den lageret i systemet.. er det latryk´s fejl ???.....
det kan godt betale sig at renovere den det koster ca 1/4 del af hva en ny koster hvis du skal have nogle til at gøre dette.....hvis du selv har mod på det koster det self ikke det store......... kan jeg godt gøre det for dig...du kan evt pm mig......mvh michael
det kan godt betale sig at renovere den det koster ca 1/4 del af hva en ny koster hvis du skal have nogle til at gøre dette.....hvis du selv har mod på det koster det self ikke det store......... kan jeg godt gøre det for dig...du kan evt pm mig......mvh michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Har ikke prøvet at rense luft masse måleren. Har læst en del på nettet og kan se der er en del ting der skal prøves inden jeg går i gang med turboen. Hvad renser man måleren med?
-
- Medlem
- Indlæg: 1412
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: mj auto/montage
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
når den viser fejl på turbotryk får du intet ud af at fejlsøge på din maf sensor. det er i forbindelse med din turbo eller styring af denne...michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 2. aug 2008, 13:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Farum
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Hej
Hej
Jeg har precis samme problem på min gl G4 110HK TDI, motorkode AHF (fordelerpumpe , ej PD).
Jeg var en tur i tyskland, så jeg tænkte lad mig nu prøve om den kan komme op på den tophastighed den var opgivet til, nemlig 193km/h (nu da jeg havde muligkeden for det).
Det viste sig at kun kunne op på ca 180km/h, som kun kan skyldes at bilen ikke har de 110HK.
Så i ren arigskab blev jeg ved med at presse den i ca 1/2 time.
Pludselig mistede den fuldstændig trækkraften.
Vagcom på, og jeg kunne se at den havde generet en fejlkode vedr. ladetryk differens (noget ligende den fejlkode du har).
Jeg slettede fejlkoden, og bilen kørte så normal igen.
STATUS er altså, at bilen ikke har de 110HK som den skulle have og at det MULIGVIS skyldes at den ikke kan lave højt nok lade tryk (jeg har dog logget ladetrykket med vagcom og det ser fint ud, SÅ JEG VED IKKE RIGTIGT).
Jeg kan lave en aktuator test med vagcom, og jeg kan se at arme til VNT'en bevæger sig, så den er ikke groet helt fast.
Efterfølgende, er jeg også blevet opmærksom på at bilen ikke trækker godt nok under accelation.
Hvad var det for et rensemiddel du brugte ?
mvh hilper
Hej
Jeg har precis samme problem på min gl G4 110HK TDI, motorkode AHF (fordelerpumpe , ej PD).
Jeg var en tur i tyskland, så jeg tænkte lad mig nu prøve om den kan komme op på den tophastighed den var opgivet til, nemlig 193km/h (nu da jeg havde muligkeden for det).
Det viste sig at kun kunne op på ca 180km/h, som kun kan skyldes at bilen ikke har de 110HK.
Så i ren arigskab blev jeg ved med at presse den i ca 1/2 time.
Pludselig mistede den fuldstændig trækkraften.
Vagcom på, og jeg kunne se at den havde generet en fejlkode vedr. ladetryk differens (noget ligende den fejlkode du har).
Jeg slettede fejlkoden, og bilen kørte så normal igen.
STATUS er altså, at bilen ikke har de 110HK som den skulle have og at det MULIGVIS skyldes at den ikke kan lave højt nok lade tryk (jeg har dog logget ladetrykket med vagcom og det ser fint ud, SÅ JEG VED IKKE RIGTIGT).
Jeg kan lave en aktuator test med vagcom, og jeg kan se at arme til VNT'en bevæger sig, så den er ikke groet helt fast.
Efterfølgende, er jeg også blevet opmærksom på at bilen ikke trækker godt nok under accelation.
Hvad var det for et rensemiddel du brugte ?
mvh hilper
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Jeg prøvede forleden at finde ud af mere nøjagtigt hvornår den går i fejl og det er lige omkring 140 km/t. Jeg prøvede derefter langsomt at accellerere over de 140 og så give den fuld gas hvor den accellererede fint uden at der skete noget. Bilen kører næsten hver dag og kører dagligt Hobro-Århus og hjem igen. Så den kører ikke små ture. Så synes det er mærkeligt at den kan gro fast i turboen.
-
- Medlem
- Indlæg: 1412
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: mj auto/montage
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
er den testet live med vagcom for at se hva der sker med ladetrykket når den går i nødprogram??..... du bliver ved med at køre med det og det er vntfanerne der er ved at gro sig fast er det ikke sikkert at man kan adskilde den til sidst har haft flere hvor skruérne inde i knækker også er det ikke sjovt mere.....michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Den har været hos VW i Hobro men ved ikke hvor meget de har testet den. Mener du den skal kobles til VAGcom og ud at køre så man kan se hvad der sker når fejlen kommer?
-
- Medlem
- Indlæg: 1412
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: mj auto/montage
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
der skal vagcom eller mobil vw tester på også skal ladetrykket tjekkes på scop når den går i nødprogram/laver fejlen...michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Er der en Vagcom kyndig som kan hjælpe mig med at foretage sådan en udmåling? Gerne et sted mellem Hobro og Århus da jeg kører der til dagligt. Det skal selvfølgelig ikke være ulønnet arbejde
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Så tror jeg problemet blev løst. Kontrollerede først min turbo og kunne mærke fin frigang på VNT. Kiggede så lidt på vacum slangerne igen og fandt en slange som jeg ikke havde opdaget i første omgang. Den var nærmest knækket sammen så der ikke kunne komme så meget luft igennem. Efter jeg udskiftede den har der ikke været problemer.
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Der kan man se hvor gode de er til at fejlsøge på værkstederne... jesusUlrikH skrev:Så tror jeg problemet blev løst. Kontrollerede først min turbo og kunne mærke fin frigang på VNT. Kiggede så lidt på vacum slangerne igen og fandt en slange som jeg ikke havde opdaget i første omgang. Den var nærmest knækket sammen så der ikke kunne komme så meget luft igennem. Efter jeg udskiftede den har der ikke været problemer.
Hvilken slange var det du udskiftede ? den der går fra vakuumdåsen på turboen tl N75 eller en anden ?
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 21:30
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hobro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tab af motor kraft VW Bora 115 HK TDI
Den slange jeg fandt til sidst var en lille en på ca 15 oppe ved de to følere. Den slog et skarpt sving og var næsten gået over på midten. Den sad lidt gemt så fandt den ikke i første omgang.
Er også selv lidt skuffet over værkstedet men det lyder til det er deres standart svar når det gælder sådanne problemer.
Er også selv lidt skuffet over værkstedet men det lyder til det er deres standart svar når det gælder sådanne problemer.