Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Besvar
Passathighland1995
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. aug 2010, 17:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af Passathighland1995 » 15. aug 2010, 18:25

Hej godt-folk!... Hvis der er en herinde der kan løse mit problem, vil der straks blive sendt en kasse øl i vedkommendes retning!
Min gamle 1Z motor smed tandremmen, og købte derfor en renoveret i Tyskland. Fik også lavet pumpe og dyser. Ny vandpumpe og kobling .... Efter ca. 1000 km begyndte motoren at banke, først lavt, men nu meget højt. Den gør det ikke ved "kold" start, men jo varmere den bliver, jo værre bliver lyden!.Lyden følger omdrejningerne på motoren. Jeg demonteret topstykket og tjekkede det, og gav den nye løftere, alt så fint ud (havde en vw mand på)... Det eneste der er blevet brugt fra den gamle motor, er oliepumpen og vakumpumpen. Lyden kommer fra bunden af motoren i højre side (tandrem siden). Hvis man står direkte foran motoren, med åben klap, kan man næsten ikke høre lyden... Bilen køre og trækker fint!
Håber der et et klogt hoved herinde, der har kenskab til mit problem?.På forhånd tak!

Passathighland1995
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. aug 2010, 17:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af Passathighland1995 » 18. aug 2010, 15:14

Slet ingen hjælp at hente??????? :-(

bslaursen
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. dec 2008, 18:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af bslaursen » 18. aug 2010, 16:08

Det kan jo være flere ting, og er jo rent gætteri når man ikke selv har hørt lyden. Men der har jo givet vis været en del skildt ad når det er en renoveret motor du har købt. Er det stempel støj eller leje støj? Og så lige min mening, når man nu laver sådan en fin "ny" motor, så ville jeg nok have monteret ny oliepumpe også.
Bjørn
Ketner tekniker
Tidligere Mekonomen Dieseltekniker

Tidligere Touran 2.0 TDI nu Altea 2.0 TDI. VCDS
Cannondale F29 carbon i fritiden
#Bikefeverracingteam

Passathighland1995
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. aug 2010, 17:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af Passathighland1995 » 18. aug 2010, 16:26

Ja, du har ret i, at en ny oliepumpe nok er en dum ting at "spare" væk. Jeg har derfor købt en ny, som bliver monteret i weekenden...... Som jeg forstår det, så er lyden mere stempel-lyd, end leje støj. Det er en banke lyd og den kan vel ikke fremkomme af et leje?????
Tusind tak for dit svar..... :-)

Brugeravatar
UnlimitedCph
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 6. sep 2008, 11:40
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af UnlimitedCph » 18. aug 2010, 18:36

Passathighland1995 skrev:Ja, du har ret i, at en ny oliepumpe nok er en dum ting at "spare" væk. Jeg har derfor købt en ny, som bliver monteret i weekenden...... Som jeg forstår det, så er lyden mere stempel-lyd, end leje støj. Det er en banke lyd og den kan vel ikke fremkomme af et leje?????
Tusind tak for dit svar..... :-)
Bankelyde kan snildt komme af et leje :(
Snakker af egen erfaring. mellem 5 og 6000 o/min på sturup raceway, med for lidt olie, så skal du høre lejerne banke bagefter... men det stoppede igen da der kom ny motor i ;)
Men det var selvfølgelig også en toyota.. Det var derfor det skete ;)
----------------------------------------------------------------
Skoda Octavia combi 1.6tdi dsg elegance 2010

Passathighland1995
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. aug 2010, 17:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af Passathighland1995 » 25. aug 2010, 12:23

Jeg fik monteret den nye oliepumpe i weekenden og det har desværre ikke hjulpet. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre!?....Kan det være et stempel eller plejstang den er gal med? Tænker bare, at det må være noget med olien at gøre, når det bliver værre, jo varmere motoren bliver????? Jeg tjekkede om der var slør i stempel/plejstang, da jeg havde toppen af. Der var ikke noget at mærke/se/høre, men der var den også kold...Kan det være knasten der er slidt? HJÆLP HJÆLP!!!!!!!!

seer
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 29. nov 2009, 22:14
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af seer » 4. okt 2010, 21:04

Hej Du.
Rolig nu, prøv du bare at pille stempel og fjeder ud af
Vakumpumpen. Og lad mig høre hvad dette giver af effekt.
Husk ikke at køre i bilen mens du gør det.
Mvh Chris

ice-dk
Helt nyt medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 17. jun 2008, 21:33
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Karup J
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af ice-dk » 5. okt 2010, 06:40

hvis det ikke hjælper med vacum pumpen så ville jeg hvis jeg var dig lige prøve og hive bundkar af også skrue plejl lejerne af også se hvordan de ser ud på den har oplevet en ligende banke lyd på en af mine kammis gamle tdi hvor den lyd pludselig kom den fik lidt dyse rens osv. også gik det egenligt i sig selv igen men det løv ligesom der var gået et plejl leje eller noget i den stil
Audi A4 B5 1,9 TDI Quattro Til hverdag
Golf 2 2,1 GTI 16V Under ombygning

crnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30. aug 2010, 19:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af crnielsen » 8. okt 2010, 20:21

Jeg har en gang for længe side oplevet en lignende underlig bankelyd, bortset fra det ikke havde noget særligt med temperaturen at gøre. Det viste sig at komme fra strammerullen til tandremmen.

mvh
Claus

Passathighland1995
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. aug 2010, 17:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bankelyd fra 1Z TDI motor!?!?!?

Indlæg af Passathighland1995 » 12. okt 2010, 17:00

Det er helt sikket ikke vakumpumpen den er gal med. Der er intet, at høre, når man står med åben kølerhjelm og kigger ned i motoren.Ej heller på siderne af motoren. Er helt sikker på, det heller ikke er remstrammeren!Lyder kommer oppe fra, over bundkaret. Kan man se om det er plejstangslejet der giver lyden, hvis jeg skiller det ad? Jeg har skiftet løfterne en gang, så det kan vel kun være, et stempel eller et plejstangsleje der gør det????.... Køber snart en Suzuki! (NOT)

Forresten! Tak for alle jeres svar. Det er os der vinder i sidste ende. Tag den, gamle Passat! :-)

Besvar

Tilbage til "Motor"