Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 22. aug 2010, 12:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
Min Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor. Når den er kold, lyder den normalt, men når den bliver driftsvarm, tikker den højlydt. Giver man bare en lille smule gas, så ophører tikke-lyden (dak-dak-dak). Hvad kan det skyldes?
Med en skruetrækker kan jeg tydeligt høre lyden på højre side af topdækslet set når man står og kikker ned i motoren foran bilen. Er ikke helt klar over, om det er i den side, tandremmen sidder?
Mvh Joe
Med en skruetrækker kan jeg tydeligt høre lyden på højre side af topdækslet set når man står og kikker ned i motoren foran bilen. Er ikke helt klar over, om det er i den side, tandremmen sidder?
Mvh Joe
-
- Medlem
- Indlæg: 698
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Sjælland Holbæk
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
Slam i sien i oliepumpen.
Hvis du er hurtig kan du redde den med Abcon OSC cleaner. Vejledning på flasken har lige reddet en A6 på samme måde.
Husk ingen eller minimum kørsel i bilen da dit olietryk er mellem 0.4-0.8 bar i topstykket burde være 2 bar min ved 2100
Dvs. ingen eller meget lidt smøring af knastaksel.
Ellers er det ny oliepumpen og af med bundkaret.
Men OSC kan som regel klare det.
http://www.au2style.dk/system-cleaner-p-2206.html
Thansen har det også.
Husk ny olie og original oliefilter.
Hvis du er hurtig kan du redde den med Abcon OSC cleaner. Vejledning på flasken har lige reddet en A6 på samme måde.
Husk ingen eller minimum kørsel i bilen da dit olietryk er mellem 0.4-0.8 bar i topstykket burde være 2 bar min ved 2100
Dvs. ingen eller meget lidt smøring af knastaksel.
Ellers er det ny oliepumpen og af med bundkaret.
Men OSC kan som regel klare det.
http://www.au2style.dk/system-cleaner-p-2206.html
Thansen har det også.
Husk ny olie og original oliefilter.
Vagcom/VCDS haves. Kodning af startspærre og nøgler udføres
DSG Fejlfinding + Software opdatering bil type ændring
BDM af EDC16/17 MED9.x
Opgradering af Can Gateway via Software for at undgå Afladning
Audi A4 1.9TDI PD Avant 2000
18km/l blandet 21km/l Landevej
Audi A3 1.9TDI PD 2001
20km/l blandet 23km/l Landevej
DSG Fejlfinding + Software opdatering bil type ændring
BDM af EDC16/17 MED9.x
Opgradering af Can Gateway via Software for at undgå Afladning
Audi A4 1.9TDI PD Avant 2000
18km/l blandet 21km/l Landevej
Audi A3 1.9TDI PD 2001
20km/l blandet 23km/l Landevej
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 22. aug 2010, 12:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
Hej mr.pulkkinen,
Tak for svaret. Det er jo en overkommelig omgang, så det vil jeg straks gå i gang med. Jeg lægger lige en besked ind, når det er prøvet.
Mvh
Joe
Tak for svaret. Det er jo en overkommelig omgang, så det vil jeg straks gå i gang med. Jeg lægger lige en besked ind, når det er prøvet.
Mvh
Joe
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 22. aug 2010, 12:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
Træls.... har lige givet den en kur, men den klaprer stadig i tomgang, når den er varm. Det var da værd at prøve, men desværre ser det ud til, at det står værre til med den.
Mvh
Joe
Mvh
Joe
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 12:01
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bjerringbro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
Det er sikkert kædestrammeren inden i topstykket,der er galt med,eller evt dit tandremsstrammer hjul der er ved at være slidt op,så der er sløre i det,det forplanter sig nemt i hele motoren, hvis man lytter sig frem med en skruetrækker
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 22. aug 2010, 12:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
Rene,
Tak for tippet. Jeg får en mekaniker til at kikke på den i næste uge. Jeg smider lige en besked med diagnose og kur, idet jeg krydser fingre for tandremsstrammeren. Det skal meget nødigt være de hydrauliske ventilløftere, eller det, der er værre (dyrere).
Mvh Joe
Tak for tippet. Jeg får en mekaniker til at kikke på den i næste uge. Jeg smider lige en besked med diagnose og kur, idet jeg krydser fingre for tandremsstrammeren. Det skal meget nødigt være de hydrauliske ventilløftere, eller det, der er værre (dyrere).
Mvh Joe
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 22. aug 2010, 12:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
...kan foreløbig tilføje, at olietrykket nu er blevet målt til ca. 2 bar ved tomgang, så det er øjensynligt hverken oliepumpen eller en tilstoppet si, der er årsagen.
En kollega talte om, at 5W/30 måske var for "tynd" når den blev driftvarm... og jeg ved ærlig talt ikke hvilken viskositet, der var på bilen før.
Mvh Joe
En kollega talte om, at 5W/30 måske var for "tynd" når den blev driftvarm... og jeg ved ærlig talt ikke hvilken viskositet, der var på bilen før.
Mvh Joe
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 2. sep 2010, 09:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
Hej Joe,
Jeg har lidt af det samme problem med min Audi A4 B5 1.8
Den begyndte at tikke, derefter skiftede jeg olie på den og så stoppede den. Der gik ikke så lang tid, så var den begyndt igen. Jeg hældte olie på så den var på "max" og så stoppede den. Efter en uges kørsel begyndte den igen på det samme. Så besluttede jeg mig, efter læsning på nettet, at give den en behandling med OSC samt en gang Svedol, umiddelbart efter jeg tændte bilen med det nye olie i, så tikkede den lige da jeg tændte den. Efter en kort køretur så stoppede det i 2 dages tid, indtil jeg dagen efter dag holdt stille i tomgang og så kunne jeg igen høre den irriterende lyd fra ventilerne!
Jeg tror at du bruger for tynd olie, så prøv med noget tykkere (Jeg bruger Shell Helix 10-40, selvom jeg gerne vil bruge 0 eller 5-40, men synes den tikker mere så)
Hvis du finder ud af hvad årsagen til tikkeriet er så skriv det lige herinde, for vil gerne lige høre hvad dit problem var
Det der undrer mig allermest er, hvorfor den så stopper med at tikke nogle gange. Nogle gange tikker den når den er kold, andre gange når den er varm og omvendt. Det er det der undrer mig. Er det også sådan hos dig, eller gør den det hele tiden og kun når den er varm?
Jeg har lidt af det samme problem med min Audi A4 B5 1.8
Den begyndte at tikke, derefter skiftede jeg olie på den og så stoppede den. Der gik ikke så lang tid, så var den begyndt igen. Jeg hældte olie på så den var på "max" og så stoppede den. Efter en uges kørsel begyndte den igen på det samme. Så besluttede jeg mig, efter læsning på nettet, at give den en behandling med OSC samt en gang Svedol, umiddelbart efter jeg tændte bilen med det nye olie i, så tikkede den lige da jeg tændte den. Efter en kort køretur så stoppede det i 2 dages tid, indtil jeg dagen efter dag holdt stille i tomgang og så kunne jeg igen høre den irriterende lyd fra ventilerne!
Jeg tror at du bruger for tynd olie, så prøv med noget tykkere (Jeg bruger Shell Helix 10-40, selvom jeg gerne vil bruge 0 eller 5-40, men synes den tikker mere så)
Hvis du finder ud af hvad årsagen til tikkeriet er så skriv det lige herinde, for vil gerne lige høre hvad dit problem var
Det der undrer mig allermest er, hvorfor den så stopper med at tikke nogle gange. Nogle gange tikker den når den er kold, andre gange når den er varm og omvendt. Det er det der undrer mig. Er det også sådan hos dig, eller gør den det hele tiden og kun når den er varm?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 12. sep 2010, 21:00
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
hej - har det samme problem med min a4 1.8t , men har også kigget en del om jeg kunne læse mig til en løsning - har en mistanke om det kan være en bankesensor der kan være defekt.....
-
- Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
tjek jeres oliesi,kan være der er en masse snavs,er set før
Audi S4 b5 avant http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=614160
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 2. sep 2010, 09:32
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
@g3stwagon
Tror du virkelig at den kan føre til tikken? Så bør den vil tikke uabrudt og ikke kun engang imellem; nogle gange når den er vamr andre gange når den er kold.
Tror du virkelig at den kan føre til tikken? Så bør den vil tikke uabrudt og ikke kun engang imellem; nogle gange når den er vamr andre gange når den er kold.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 22. aug 2010, 12:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
Så fik jeg repareret TT'en. Jeg fik skiftet knastkæden og kædestrammeren, samt tandrem og remstrammer. Væk er lyden, og jeg er en glad mand igen.
-
- Medlem
- Indlæg: 698
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Sjælland Holbæk
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Audi TT 1,8 225HK tikker højt i tomgang med varm motor
Du mangler den vigtigste ting. Din oliepumpe. Den er skyld i alle dine problemer. For højt olietryk giver nøjagtig dine fejl med kæde strammer og slidt kæde. Skift den ASAP koster 1000,- hos VW
Skriv evt. til KimB fra Clubgolf.dk han har forsket meget i oliepumper i VW. (Han er bruger her på vagcars.dk)
Skriv evt. til KimB fra Clubgolf.dk han har forsket meget i oliepumper i VW. (Han er bruger her på vagcars.dk)
Vagcom/VCDS haves. Kodning af startspærre og nøgler udføres
DSG Fejlfinding + Software opdatering bil type ændring
BDM af EDC16/17 MED9.x
Opgradering af Can Gateway via Software for at undgå Afladning
Audi A4 1.9TDI PD Avant 2000
18km/l blandet 21km/l Landevej
Audi A3 1.9TDI PD 2001
20km/l blandet 23km/l Landevej
DSG Fejlfinding + Software opdatering bil type ændring
BDM af EDC16/17 MED9.x
Opgradering af Can Gateway via Software for at undgå Afladning
Audi A4 1.9TDI PD Avant 2000
18km/l blandet 21km/l Landevej
Audi A3 1.9TDI PD 2001
20km/l blandet 23km/l Landevej