Skift af tandrem samt gløderør - VW Bora TDi

Besvar
Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Skift af tandrem samt gløderør - VW Bora TDi

Indlæg af ReneBo » 5. okt 2010, 20:09

Hey derude..
Jeg har for nyligt købt mig en Bora 1,9TDi 90hk fra 99.

Den har fået skiftet tandrem v. 110.000 og bilen har nu kørt 145.000! Dog er tandremmen 4 år gammel til December, står den for en udskiftning? Intervallet hedder 100.000 eller 4 år. Men den har trods alt kun kørt de 35.000?

Udover dette, hvor ofte skal man så skifte gløderør på sådan en motor? Og er det evt noget man selv kan gøre? (Tænker om det er lige så nemt som at skifte tændrør på benzinmotorer)

Hvad kan slidte gløderør evt. gøre ved motorgangen?

På forhånd tak!
René
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Skift af tandrem samt gløderør - VW Bora TDi

Indlæg af MarcWinther » 5. okt 2010, 20:27

Har den dieselmaskine kun trillet 35.000 km. på 4 år? Det vil jeg da vove at kalde ren tortur for en dieselmotor, med mindre den bare har kørt uhyre sjældent, og så bare langture..

Nå, et lille sidespring.. Mht. tandremmen skal du jo gøre op med dig selv om du vil løbe risikoen.. Fabrikanterne dækker sig selvfølgelig uhyre godt ind, for vil da mene at der burde være mere end 4 år i en tandrem.. I de nyere årgange er intervallet da også længere, selvom delene er de samme - så kan man jo tænke lidt over det!

Nu ved jeg ikke hvor meget du ved om dieselmotorer, men gløderør kan på ingen måde sammenlignes med tændrør på en benzinmotor, og er ikke noget man skifter medmindre de er i stykker.. Gløderørene hjælper kun til ved opstart af kold motor (man kalder det at forvarme), da en dieselmotor antænder brændstoffet vha. kompressionsvarme.. Nyere dieselmotorer kræver stort set ingen forvarmning før de kan starte - det skyldes at brændstoffet bliver sprøjtet ind under meget højt tryk! Ældre dieselmotorer (som f.eks. min gamle Passat 1.9 D fra 1990) forvarmer typisk omkring 10-12 sek. ved helt kold motor.. Er motoren varm ved opstart, forvarmer den slet ikke..
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: Skift af tandrem samt gløderør - VW Bora TDi

Indlæg af ReneBo » 5. okt 2010, 20:45

marchertz skrev:Har den dieselmaskine kun trillet 35.000 km. på 4 år? Det vil jeg da vove at kalde ren tortur for en dieselmotor, med mindre den bare har kørt uhyre sjældent, og så bare langture..

Nå, et lille sidespring.. Mht. tandremmen skal du jo gøre op med dig selv om du vil løbe risikoen.. Fabrikanterne dækker sig selvfølgelig uhyre godt ind, for vil da mene at der burde være mere end 4 år i en tandrem.. I de nyere årgange er intervallet da også længere, selvom delene er de samme - så kan man jo tænke lidt over det!

Nu ved jeg ikke hvor meget du ved om dieselmotorer, men gløderør kan på ingen måde sammenlignes med tændrør på en benzinmotor, og er ikke noget man skifter medmindre de er i stykker.. Gløderørene hjælper kun til ved opstart af kold motor (man kalder det at forvarme), da en dieselmotor antænder brændstoffet vha. kompressionsvarme.. Nyere dieselmotorer kræver stort set ingen forvarmning før de kan starte - det skyldes at brændstoffet bliver sprøjtet ind under meget højt tryk! Ældre dieselmotorer (som f.eks. min gamle Passat 1.9 D fra 1990) forvarmer typisk omkring 10-12 sek. ved helt kold motor.. Er motoren varm ved opstart, forvarmer den slet ikke..
Tak for svaret! :) Jeg har ikke den store forstand på diesel, så har sammenlignet gløderør med tændrør - hvilket jo så er helt forkert kan jeg se! :-)

Det et ældre ægtepar der har haft den, deraf de få km. Bilen bruges nu som pendlerbil, og gør det rigtig fint. :)

Jeg er mest tilhænger af at gå den sikre vej! Udgiften på en ny tandrem er trods alt noget mindre end en ny motor. :)
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Seat Lars
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 25. jul 2008, 16:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kjellerup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skift af tandrem samt gløderør - VW Bora TDi

Indlæg af Seat Lars » 5. okt 2010, 21:23

jeg ville også satse på det sikre og skifte tandrem husk vandpumpe, med hensyn til gløderør hvis bilen stater med det samme og går pænt roligt uden og ryge en masse eller halte så fejler dine gløderør ingen ting
Lars
egen vogn Audi A6 2,5 TDI AUT trækmaskine for campingvogn derfor kun med 18" hjul og Zenon
konens Vogn VW G3 GTI med gevind undervogn og g4 front

mrverybig
Medlem
Indlæg: 1192
Tilmeldt: 18. jun 2008, 07:44
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: kerteminde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Skift af tandrem samt gløderør - VW Bora TDi

Indlæg af mrverybig » 6. okt 2010, 14:31

Helt enig - tag ingen chancer

Regards

Viggo
Touran 2,0TDI 140hk BMT 2012 - 591.000 km Touran 2,0TDI IQ 2019 - 200.000 km
VW Polo 1,6 TDI BMT 2012 - 270.000 km Passat 1,9TDI 90 hk + det løse 1997 - 660.000 km - Skoda Fabia 1,4 TDI combi 2008 - 300.000 km ( solgt )vw Passat 2,0 TDI 2008 - 354.000 ( solgt )
vw Golf 7 2019 1,5 TSI 82.000 km Golf 3 1,8 90 hk - 1992 ( solgt ! ) Touran 2,0 TDI 136 hk 2003 Touran 1,9 TDI 105hk 2006 820.000 km + 1303 1974 ( sønnens )
Polo 6N 1,0 1995 VW Move UP 2013 ( datterens )

Besvar

Tilbage til "Motor"