For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Min Passat 1.8T har periodisk haft problemer med for højt ladetryk.
Jeg har ladet mig fortælle, at det højst sandsynligt er ladetryksventilen N75, der er defekt og bør skiftes.
Bilen er en Passat 3B 1.8T med AEB motor. Den er chippet, hvis det gør en forskel.
Hvad koster sådan en N75 ventil?
Hvor sidder den i motorrummet?
Er den nemmest at skifte nedefra eller oppefra?
Er der forskellige slags, eller bør man vælge en standard?
På forhånd tak.
Mvh, HCS
Jeg har ladet mig fortælle, at det højst sandsynligt er ladetryksventilen N75, der er defekt og bør skiftes.
Bilen er en Passat 3B 1.8T med AEB motor. Den er chippet, hvis det gør en forskel.
Hvad koster sådan en N75 ventil?
Hvor sidder den i motorrummet?
Er den nemmest at skifte nedefra eller oppefra?
Er der forskellige slags, eller bør man vælge en standard?
På forhånd tak.
Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
- sjettal
- Medlem
- Indlæg: 522
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 6 times
For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Sidder op mod torpedo pladen og skiftes oppefra.
Koster vist i omegnen af 400.- hvis jeg husker rigtigt.
Den har skiftet nummer nogle gange så hvis du får det seneste nummer skulle du få den nyeste type.
Koster vist i omegnen af 400.- hvis jeg husker rigtigt.
Den har skiftet nummer nogle gange så hvis du får det seneste nummer skulle du få den nyeste type.
--
Mvh.
Søren
Mvh.
Søren
- KenZ
- Nyt medlem
- Indlæg: 197
- Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:04
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Har lige skiftet min pga for højt ladetryk, især eller rettere kun i 4 og 5 gear. Efter jeg skiftede n75 ventilen så spiller det bare.
Jeg købte ventil hos Storgaard biler og gav ca 360kr+moms for den.
Jeg købte ventil hos Storgaard biler og gav ca 360kr+moms for den.
Seat Leon ST -Style- 1.2 TSI 110HK DSG '14
http://www.bilgalleri.dk/galleri/314200-seat_leon_st
HDR Fotos: http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/dive ... ye_leon_st
http://www.bilgalleri.dk/galleri/314200-seat_leon_st
HDR Fotos: http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/dive ... ye_leon_st
- KenZ
- Nyt medlem
- Indlæg: 197
- Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:04
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Og du skal ikke skifte til en anden slags som f.eks n75j eller lign, da din bil så skal chippes om.
Seat Leon ST -Style- 1.2 TSI 110HK DSG '14
http://www.bilgalleri.dk/galleri/314200-seat_leon_st
HDR Fotos: http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/dive ... ye_leon_st
http://www.bilgalleri.dk/galleri/314200-seat_leon_st
HDR Fotos: http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/dive ... ye_leon_st
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 175
- Tilmeldt: 14. mar 2010, 21:05
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kjellerup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Hej!
Af ren nysgerrighed. Melder melder fejl når ladetrykket er for højt eller hvordan opdager man at trykket er for højt i feks 4-5 gear?
Af ren nysgerrighed. Melder melder fejl når ladetrykket er for højt eller hvordan opdager man at trykket er for højt i feks 4-5 gear?
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Der sidder en føler, der måler ladetrykket, og hvis det bliver højere end en vis værdi, så cutter bilen tændingen indtil ladetrykket er faldet.Michael_N skrev:Hej!
Af ren nysgerrighed. Melder melder fejl når ladetrykket er for højt eller hvordan opdager man at trykket er for højt i feks 4-5 gear?
Samtidig logger den en fejl i computeren.
Når man giver fuld gas, så starter bilen med at trække, men pludseligt staller den, dvs nærmest dør, trækker overhovedet ikke og hakker i det.
Hvis man letter lidt på gassen, så kører den igen normalt.
Den gør det ikke altid. Jeg har kun oplevet det på motorvej i 5. gear med godt gennemvarm motor.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Tak for svarene.
Jeg har netop bestilt en ny hos SMC Amager. De anbefalede N75E til AEB motoren.
Prisen er som sagt 364,- + moms.
Jeg har netop bestilt en ny hos SMC Amager. De anbefalede N75E til AEB motoren.
Prisen er som sagt 364,- + moms.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 175
- Tilmeldt: 14. mar 2010, 21:05
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kjellerup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Okay på den måde. Tak for info!:)
HCS skrev:Der sidder en føler, der måler ladetrykket, og hvis det bliver højere end en vis værdi, så cutter bilen tændingen indtil ladetrykket er faldet.Michael_N skrev:Hej!
Af ren nysgerrighed. Melder melder fejl når ladetrykket er for højt eller hvordan opdager man at trykket er for højt i feks 4-5 gear?
Samtidig logger den en fejl i computeren.
Når man giver fuld gas, så starter bilen med at trække, men pludseligt staller den, dvs nærmest dør, trækker overhovedet ikke og hakker i det.
Hvis man letter lidt på gassen, så kører den igen normalt.
Den gør det ikke altid. Jeg har kun oplevet det på motorvej i 5. gear med godt gennemvarm motor.
- KenZ
- Nyt medlem
- Indlæg: 197
- Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:04
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Min hakkede ikke. Den cuttede bare tænding et sekund og så trak den igen og nåede lige at cutte en gang mere.
Men jeg har også ladetryksur i, så kunne se den var oppe lidt over 1,4 bar og den skal helst ligge på 1,1 - 1,2 bar. Så jeg kunne se det var pga ladetrykket den cuttede og så tænkte jeg at det nok var n75 ventilen og det var det så også
Men jeg har også ladetryksur i, så kunne se den var oppe lidt over 1,4 bar og den skal helst ligge på 1,1 - 1,2 bar. Så jeg kunne se det var pga ladetrykket den cuttede og så tænkte jeg at det nok var n75 ventilen og det var det så også
Seat Leon ST -Style- 1.2 TSI 110HK DSG '14
http://www.bilgalleri.dk/galleri/314200-seat_leon_st
HDR Fotos: http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/dive ... ye_leon_st
http://www.bilgalleri.dk/galleri/314200-seat_leon_st
HDR Fotos: http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/dive ... ye_leon_st
- ac242
- Medlem
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 23 times
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
du kunne så have sparet 15% herHCS skrev:Tak for svarene.
Jeg har netop bestilt en ny hos SMC Amager. De anbefalede N75E til AEB motoren.
Prisen er som sagt 364,- + moms.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=30&t=11455
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg
Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg
Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Der kan man bare se. Jeg var faktisk forbi idag, men de havde lukket...ac242 skrev: du kunne så have sparet 15% her
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=30&t=11455
Det vil jeg da bruge en anden gang.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Nu har jeg fået lokaliseret den, og den sidder nede foran turboen på en Passat 3B (i hvert fald på min... ).sjettal skrev:Sidder op mod torpedo pladen og skiftes oppefra.
Dvs mellem motor og højre forlygte.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Så fik jeg endelig skiftet N75 ventilen. Den nye er en N75E type.
Nu kører bilen som en drøm. Jeg tror også den har fået flere kræfter, så der har nok været flere mangler ved den gamle ventil.
Nu kører bilen som en drøm. Jeg tror også den har fået flere kræfter, så der har nok været flere mangler ved den gamle ventil.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Jeg har taget et par billeder af hvor ladetryksventilen sidder på en Passat 3B 1.8T med AEB motor, se nedenfor.
Først afmonteres følgende:
1) Motorcoveret over luftfilterkassen
2) Indsugningsrøret
3) Indsugningsstudsen (skruer markeret med rødt afmonteres) Her er delene afmonteret.
Ladtryksventilen (markeret med rødt) er placeret på indsugningsslangen på turboen. Et nærbillede. Ledningen sidder på ladetryksventilen.
Den runde dims skal afmonteres for at komme til at skifte ladetryksventilen.
Husk hvordan slangerne er monteret, og husk at have nye spændebånd i passende størrelse klar.
Først afmonteres følgende:
1) Motorcoveret over luftfilterkassen
2) Indsugningsrøret
3) Indsugningsstudsen (skruer markeret med rødt afmonteres) Her er delene afmonteret.
Ladtryksventilen (markeret med rødt) er placeret på indsugningsslangen på turboen. Et nærbillede. Ledningen sidder på ladetryksventilen.
Den runde dims skal afmonteres for at komme til at skifte ladetryksventilen.
Husk hvordan slangerne er monteret, og husk at have nye spændebånd i passende størrelse klar.
Senest rettet af HCS 8. jul 2013, 13:27, rettet i alt 2 gange.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?
Et par billeder af den gamle ladetryksventil. Som det ses, så ser den temmelig træt ud...
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)