For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Besvar
Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af HCS » 2. jun 2011, 23:12

Min Passat 1.8T har periodisk haft problemer med for højt ladetryk.
Jeg har ladet mig fortælle, at det højst sandsynligt er ladetryksventilen N75, der er defekt og bør skiftes.

Bilen er en Passat 3B 1.8T med AEB motor. Den er chippet, hvis det gør en forskel.

Hvad koster sådan en N75 ventil?
Hvor sidder den i motorrummet?
Er den nemmest at skifte nedefra eller oppefra?
Er der forskellige slags, eller bør man vælge en standard?

På forhånd tak.


Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
sjettal
Medlem
Indlæg: 522
Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af sjettal » 2. jun 2011, 23:21

Sidder op mod torpedo pladen og skiftes oppefra.
Koster vist i omegnen af 400.- hvis jeg husker rigtigt.
Den har skiftet nummer nogle gange så hvis du får det seneste nummer skulle du få den nyeste type.
--

Mvh.

Søren

Brugeravatar
KenZ
Nyt medlem
Indlæg: 197
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:04
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af KenZ » 2. jun 2011, 23:55

Har lige skiftet min pga for højt ladetryk, især eller rettere kun i 4 og 5 gear. Efter jeg skiftede n75 ventilen så spiller det bare.
Jeg købte ventil hos Storgaard biler og gav ca 360kr+moms for den.

Brugeravatar
KenZ
Nyt medlem
Indlæg: 197
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:04
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af KenZ » 2. jun 2011, 23:57

Og du skal ikke skifte til en anden slags som f.eks n75j eller lign, da din bil så skal chippes om.

Michael_N
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 14. mar 2010, 21:05
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kjellerup
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af Michael_N » 3. jun 2011, 08:32

Hej!

Af ren nysgerrighed. Melder melder fejl når ladetrykket er for højt eller hvordan opdager man at trykket er for højt i feks 4-5 gear?

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af HCS » 3. jun 2011, 09:16

Michael_N skrev:Hej!

Af ren nysgerrighed. Melder melder fejl når ladetrykket er for højt eller hvordan opdager man at trykket er for højt i feks 4-5 gear?
Der sidder en føler, der måler ladetrykket, og hvis det bliver højere end en vis værdi, så cutter bilen tændingen indtil ladetrykket er faldet.
Samtidig logger den en fejl i computeren.

Når man giver fuld gas, så starter bilen med at trække, men pludseligt staller den, dvs nærmest dør, trækker overhovedet ikke og hakker i det.
Hvis man letter lidt på gassen, så kører den igen normalt.

Den gør det ikke altid. Jeg har kun oplevet det på motorvej i 5. gear med godt gennemvarm motor.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af HCS » 3. jun 2011, 09:21

Tak for svarene.

Jeg har netop bestilt en ny hos SMC Amager. De anbefalede N75E til AEB motoren.
Prisen er som sagt 364,- + moms.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Michael_N
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 14. mar 2010, 21:05
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kjellerup
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af Michael_N » 3. jun 2011, 09:34

Okay på den måde. Tak for info!:)

HCS skrev:
Michael_N skrev:Hej!

Af ren nysgerrighed. Melder melder fejl når ladetrykket er for højt eller hvordan opdager man at trykket er for højt i feks 4-5 gear?
Der sidder en føler, der måler ladetrykket, og hvis det bliver højere end en vis værdi, så cutter bilen tændingen indtil ladetrykket er faldet.
Samtidig logger den en fejl i computeren.

Når man giver fuld gas, så starter bilen med at trække, men pludseligt staller den, dvs nærmest dør, trækker overhovedet ikke og hakker i det.
Hvis man letter lidt på gassen, så kører den igen normalt.

Den gør det ikke altid. Jeg har kun oplevet det på motorvej i 5. gear med godt gennemvarm motor.

Brugeravatar
KenZ
Nyt medlem
Indlæg: 197
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:04
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af KenZ » 3. jun 2011, 17:27

Min hakkede ikke. Den cuttede bare tænding et sekund og så trak den igen og nåede lige at cutte en gang mere.
Men jeg har også ladetryksur i, så kunne se den var oppe lidt over 1,4 bar og den skal helst ligge på 1,1 - 1,2 bar. Så jeg kunne se det var pga ladetrykket den cuttede og så tænkte jeg at det nok var n75 ventilen og det var det så også

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af ac242 » 3. jun 2011, 17:45

HCS skrev:Tak for svarene.

Jeg har netop bestilt en ny hos SMC Amager. De anbefalede N75E til AEB motoren.
Prisen er som sagt 364,- + moms.
du kunne så have sparet 15% her ;)
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=30&t=11455
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af HCS » 3. jun 2011, 23:24

ac242 skrev: du kunne så have sparet 15% her ;)
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=30&t=11455
Der kan man bare se. Jeg var faktisk forbi idag, men de havde lukket...
Det vil jeg da bruge en anden gang.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af HCS » 11. jun 2011, 19:39

sjettal skrev:Sidder op mod torpedo pladen og skiftes oppefra.
Nu har jeg fået lokaliseret den, og den sidder nede foran turboen på en Passat 3B (i hvert fald på min... :) ).
Dvs mellem motor og højre forlygte.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af HCS » 12. jul 2011, 20:23

Så fik jeg endelig skiftet N75 ventilen. Den nye er en N75E type.

Nu kører bilen som en drøm. Jeg tror også den har fået flere kræfter, så der har nok været flere mangler ved den gamle ventil. :)
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af HCS » 8. jul 2013, 13:22

Jeg har taget et par billeder af hvor ladetryksventilen sidder på en Passat 3B 1.8T med AEB motor, se nedenfor.

Først afmonteres følgende:
1) Motorcoveret over luftfilterkassen
2) Indsugningsrøret
3) Indsugningsstudsen (skruer markeret med rødt afmonteres)
Ladetryk1.JPG
Ladetryk1.JPG (94.76 KiB) Vist 5025 gange
Her er delene afmonteret.
Ladtryksventilen (markeret med rødt) er placeret på indsugningsslangen på turboen.
Ladetryk2.JPG
Ladetryk2.JPG (99.03 KiB) Vist 5025 gange
Et nærbillede. Ledningen sidder på ladetryksventilen.
Den runde dims skal afmonteres for at komme til at skifte ladetryksventilen.
Husk hvordan slangerne er monteret, og husk at have nye spændebånd i passende størrelse klar.
Ladetryk3.JPG
Ladetryk3.JPG (89.64 KiB) Vist 5025 gange
Senest rettet af HCS 8. jul 2013, 13:27, rettet i alt 2 gange.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: For højt ladetryk, skift af N75 ventil?

Indlæg af HCS » 8. jul 2013, 13:25

Et par billeder af den gamle ladetryksventil. Som det ses, så ser den temmelig træt ud...
Ladetryk4.JPG
Ladetryk4.JPG (82.4 KiB) Vist 5022 gange
Ladetryk5.JPG
Ladetryk5.JPG (83.08 KiB) Vist 5022 gange
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Besvar

Tilbage til "Motor"