Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 16. jan 2011, 14:13
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
Hej
Jeg har et problem med min Passat, som jeg ikke kan gennemskue, og er ved at være godt og grundigt træt af det da det har stået på i længere tid, og ingen har kunnet give mig et konkret svar på hvad problemet kunne skyldes.
Fejl:
Motoren (motorkode AHL) har periodiske udsættere, som kommer ganske tilfældigt men hyppigst ved bykørsel.
Problemet er der sjældent ved kold motor, oftest værst i varmt vejr.
Udsætterne forværres hvis motoren holder i tomgang i længere tid, eller bliver stoppet og startet nogle gange.
Hvis jeg f.eks. skal accelerere ud fra en tankstation hvor motoren har været stoppet og giver den godt med gas, mister motoren nogle gange helt trækkraft og har konstante udsættere. Nogle gange ved acceleration op af bakke ved lave omdrejninger har den også udsættere, eller mister bare pludselig trækkraft, hvilket oftest kan afhjælpes ved at lige at trykke pedalen i bund, så giver den et ryk og trækker normalt igen.
Udsætterne jeg taler om mærkes umiddelbart til at være mere end en cylinder som sætter ud.
Motoren kan finde på pludselig at gå ud ved udkobling f.eks. hen mod lysregulering, dog starter motoren altid fint igen.
Den anden dag, hvor det var varmt startede jeg motoren og den gik kun på 3 cylindere (ingen hvid røg), dog kom den sidste med efter lidt tomgang og gas givning. Bilen kørte fint efterfølgende.
Desuden syntes jeg generelt ikke motoren går rent, den mærkes relativt tydeligt i tomgang (nogle gange mere end andre). Den er meget langsom til at falde i omdrejninger, og tager også gassen langsomt.
Motoren bruger olie, ca. 0.5l pr. 1000 km.
Den kører max 11 km/l ved pæn kørsel !
Nogle dage når jeg køre længere ture uden køkørsel eller meget bykørsel kan jeg køre uden nogle problemer.
Historie:
Jeg fik for et stykke tid siden udskiftet motoren på forhandlergaranti (der var revnet en foring), i følge papirerne fra forhandleren skulle den "nye" motor have gået ca. 95000 km. Motoren var en ombyttermotor, som åbenbart ikke passede 100%, så værkstedet brugte den gamle (den gamle motor har gået 325000 km) indsugningsmanifold og indsprøjtningssystem. Jeg fik min gamle motor med hjem, samt indsugning til den nye, som var af plastik i stedet for alu. Har så senere fundet ud at det kan være svært at finde motorer med motorkoden AHL.
Værkstedet som lavede bilen troede toppakningen var gået på min bil, men da de havde haft topstykket til planing og monteret det igen, var problemet det samme. Og de valgte at kassere motoren. Det var først da jeg selv fik motoren hjem og skilte den ad, jeg så en tydelig revne i foringen, som mekanikeren som har lavet bilen utroligt nok har overset da han havde toppen afmonteret.
Problemerne med udsætterne opstod ca. 2000 km efter motorskiftet. Efter ca. 1500 km mere med problemet fik jeg udlæst fejlkoder, men det var intet at se.
Bilen har lige siden køb været et problembarn og siden jeg købte den for et år siden er der blevet skiftet/lavet:
Kabineblæser
Styring til klimaanlæg
Knap til centrallås
Hele centrallåssystem i førerdør
Låsesystem højre bagdør
Elrudehejs foran i begge sider (gik lige efter hinanden)
Termostat to gange
Håndbremse skiftet
Motorskift
Blæser til klimaanlæg
Toppunktføler
Blæserdyser
Rust (grov gennemtæring i karosse i paneler bag ved stænklapper højre side)
Kødben foran
Sikkert mange flere ting jeg ikke husker.
Afhjælpning:
Har nogle ting liggende som kan blive skiftet hvis nogen tror at de kan være årsag til problem:
Tændrør
Tændkabler
Tænding
Indsprøjtningsdyser, dysebro
Hvad med en indsugningsrens, ville det have noget formål?
Selvom dette er en lang smøre så håber jeg der er nogle der vil tage sig tid til at læse, og eventuelt komme med et bud på hvad der er galt med bilen, for generelt er jeg ved at være træt af den pga. utallige reparationer.
Mvh Casper Sørensen
Jeg har et problem med min Passat, som jeg ikke kan gennemskue, og er ved at være godt og grundigt træt af det da det har stået på i længere tid, og ingen har kunnet give mig et konkret svar på hvad problemet kunne skyldes.
Fejl:
Motoren (motorkode AHL) har periodiske udsættere, som kommer ganske tilfældigt men hyppigst ved bykørsel.
Problemet er der sjældent ved kold motor, oftest værst i varmt vejr.
Udsætterne forværres hvis motoren holder i tomgang i længere tid, eller bliver stoppet og startet nogle gange.
Hvis jeg f.eks. skal accelerere ud fra en tankstation hvor motoren har været stoppet og giver den godt med gas, mister motoren nogle gange helt trækkraft og har konstante udsættere. Nogle gange ved acceleration op af bakke ved lave omdrejninger har den også udsættere, eller mister bare pludselig trækkraft, hvilket oftest kan afhjælpes ved at lige at trykke pedalen i bund, så giver den et ryk og trækker normalt igen.
Udsætterne jeg taler om mærkes umiddelbart til at være mere end en cylinder som sætter ud.
Motoren kan finde på pludselig at gå ud ved udkobling f.eks. hen mod lysregulering, dog starter motoren altid fint igen.
Den anden dag, hvor det var varmt startede jeg motoren og den gik kun på 3 cylindere (ingen hvid røg), dog kom den sidste med efter lidt tomgang og gas givning. Bilen kørte fint efterfølgende.
Desuden syntes jeg generelt ikke motoren går rent, den mærkes relativt tydeligt i tomgang (nogle gange mere end andre). Den er meget langsom til at falde i omdrejninger, og tager også gassen langsomt.
Motoren bruger olie, ca. 0.5l pr. 1000 km.
Den kører max 11 km/l ved pæn kørsel !
Nogle dage når jeg køre længere ture uden køkørsel eller meget bykørsel kan jeg køre uden nogle problemer.
Historie:
Jeg fik for et stykke tid siden udskiftet motoren på forhandlergaranti (der var revnet en foring), i følge papirerne fra forhandleren skulle den "nye" motor have gået ca. 95000 km. Motoren var en ombyttermotor, som åbenbart ikke passede 100%, så værkstedet brugte den gamle (den gamle motor har gået 325000 km) indsugningsmanifold og indsprøjtningssystem. Jeg fik min gamle motor med hjem, samt indsugning til den nye, som var af plastik i stedet for alu. Har så senere fundet ud at det kan være svært at finde motorer med motorkoden AHL.
Værkstedet som lavede bilen troede toppakningen var gået på min bil, men da de havde haft topstykket til planing og monteret det igen, var problemet det samme. Og de valgte at kassere motoren. Det var først da jeg selv fik motoren hjem og skilte den ad, jeg så en tydelig revne i foringen, som mekanikeren som har lavet bilen utroligt nok har overset da han havde toppen afmonteret.
Problemerne med udsætterne opstod ca. 2000 km efter motorskiftet. Efter ca. 1500 km mere med problemet fik jeg udlæst fejlkoder, men det var intet at se.
Bilen har lige siden køb været et problembarn og siden jeg købte den for et år siden er der blevet skiftet/lavet:
Kabineblæser
Styring til klimaanlæg
Knap til centrallås
Hele centrallåssystem i førerdør
Låsesystem højre bagdør
Elrudehejs foran i begge sider (gik lige efter hinanden)
Termostat to gange
Håndbremse skiftet
Motorskift
Blæser til klimaanlæg
Toppunktføler
Blæserdyser
Rust (grov gennemtæring i karosse i paneler bag ved stænklapper højre side)
Kødben foran
Sikkert mange flere ting jeg ikke husker.
Afhjælpning:
Har nogle ting liggende som kan blive skiftet hvis nogen tror at de kan være årsag til problem:
Tændrør
Tændkabler
Tænding
Indsprøjtningsdyser, dysebro
Hvad med en indsugningsrens, ville det have noget formål?
Selvom dette er en lang smøre så håber jeg der er nogle der vil tage sig tid til at læse, og eventuelt komme med et bud på hvad der er galt med bilen, for generelt er jeg ved at være træt af den pga. utallige reparationer.
Mvh Casper Sørensen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 384
- Tilmeldt: 19. jun 2009, 22:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
Re: Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
Har du haft en tester på?
Fejlkoder?
Olieforbruget kan skyldes defekte paraplyer(Ventil pakdåser)
Er der noget synligt oliespild?
Mikael.
Fejlkoder?
Olieforbruget kan skyldes defekte paraplyer(Ventil pakdåser)
Er der noget synligt oliespild?
Mikael.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 16. jan 2011, 14:13
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
Jeg har fået udlæst fejlkoder for ca. 5000 km siden, og der var ingen. Problemet var allerede dengang. Kan dog selvfølgelig være der er kommet noget siden.
Rigtigt nok med olieforbruget, dette får mig også til at tvivle på om jeg kan kan stole på det opgivede km tal fra forhandleren. Men har efterhånden lært at leve med at skulle efterfylde engang imellem.
Den spilder ikke olie.
Rigtigt nok med olieforbruget, dette får mig også til at tvivle på om jeg kan kan stole på det opgivede km tal fra forhandleren. Men har efterhånden lært at leve med at skulle efterfylde engang imellem.
Den spilder ikke olie.
-
- Medlem
- Indlæg: 1149
- Tilmeldt: 20. nov 2010, 13:10
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
Prøv lige at få lave en kompressionstest på motoren.. Er der noget galt der kan det jo være du kan få den byttet ub..
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
det med udsættere lyder rimelig meget som et tændingsproblem... jeg ville nok smide et par nye tændkabler efter den, de plejer at være en svaghed på sådan en 1,6'er der nemlig
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 384
- Tilmeldt: 19. jun 2009, 22:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
Re: Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
Enig, tændkablerne er ikke for gode. Tag altid kun ved tændhætterne, og ikke i kablerne!
Tændspolen kan også være revnet/defekt.
Mikael.
Tændspolen kan også være revnet/defekt.
Mikael.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 16. jan 2011, 14:13
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
Mekanikeren som skiftede motoren foretog en kompressionstest da de monterede motoren og han sagde det så flot ud. Spørgsmålet er jo så bare hvor meget man bør stole på ham, og har ikke lige mulighed for selv at lave en test desværre. Tror dog ikke selve motoren fejler noget, fejlene opstår jo kun periodisk.
Jeg vil prøve at skifte tændkabler og tændrør imorgen, og ser om fejlen ligger der.
Angående tændspolen, så har jeg også en ekstra liggende fra den gamle motor (som fungerede upåklageligt). Men hvor omstændigt er det at skifte tændspolen. Er det plug and play?
Jeg vil prøve at skifte tændkabler og tændrør imorgen, og ser om fejlen ligger der.
Angående tændspolen, så har jeg også en ekstra liggende fra den gamle motor (som fungerede upåklageligt). Men hvor omstændigt er det at skifte tændspolen. Er det plug and play?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 16. jan 2011, 14:13
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
I dag har jeg skiftet tændkabler, samt kørt belladd igennem indsugning og i tanken.
Umiddelbart ikke nogen mærkbar forbedring endnu.
Da jeg tog røret fra til indsugningen for at sprøjte belladd produktet ind ved gasspjældet, mærkede jeg ingen forandring i motorgangen. Burde man ikke det når luftmassemåleren på den måde bliver sat ud af drift?
Umiddelbart ikke nogen mærkbar forbedring endnu.
Da jeg tog røret fra til indsugningen for at sprøjte belladd produktet ind ved gasspjældet, mærkede jeg ingen forandring i motorgangen. Burde man ikke det når luftmassemåleren på den måde bliver sat ud af drift?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 16. jan 2011, 14:13
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
Til nogle der kunne have samme problem, så var det luftmasse/mængde måleren som var defekt. Bilen kører nu perfekt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 20. jan 2012, 15:51
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw Passat 3b 1.6 periodiske udsættere
Hejsa.
Jeg har samme problemer og jeg tror nemlig også at det er luftmassemåleren..
Men tænkte på om du havde gjort noget ved dit olie forbrug ??
Min AHL er også begyndt at bruge olie efter toppakning skift, ca. 1 liter per 600 km og bagved kørende siger også at den stinker, der er intet olie spild i motorrum og ingen olie i vandet,. :/
Så den må simpelthen forbrænde det ,.
Tak..
Jeg har samme problemer og jeg tror nemlig også at det er luftmassemåleren..
Men tænkte på om du havde gjort noget ved dit olie forbrug ??
Min AHL er også begyndt at bruge olie efter toppakning skift, ca. 1 liter per 600 km og bagved kørende siger også at den stinker, der er intet olie spild i motorrum og ingen olie i vandet,. :/
Så den må simpelthen forbrænde det ,.
Tak..