Udsætter og motor stop - EGR ventil ?

Besvar
BK8700
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 21. sep 2010, 16:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Udsætter og motor stop - EGR ventil ?

Indlæg af BK8700 » 22. jul 2011, 18:32

Hej,

Søsteren har en Ibiza 1,4 16V. De seneste dage har den bøvlet med at motoren simpelthent går ud. Lige inden motoren går ud, har der som regel været en del udsættere. Indimellem tænder bøde EPC og motorlampe, andre gange går den bare stille og roligt ud, uden andet end ladelampen tænder.

Mekanikeren har dømt EGR ventilen til at være defekt, da der kun var lagret en fejlkode på denne. Jeg forstår dog ikke helt, hvordan en EGR ventil kan skabe den slags problemer - nogen der kan uddybe ?
Så vidt jeg ved er EGR ventilen elektrisk styret, og gør jo dermed kun som den får besked på - medmindre den hænger.

Den har tidligere givet problemer, men en rensning med Belladd løste tilsyneladende problemet - motorlampen tændte sig ihvertfald ikke igen, som den havde for vane at gøre inden rensningen.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Udsætter og motor stop - EGR ventil ?

Indlæg af Uffe » 23. jul 2011, 10:47

Hvis man laver lambda kontrol til brug for EGR ventil kan motorstyringen godt smide en motorlampe fejl hvis EGR ventilen åbner pga. en slap fjeder eller lignende.

Den skal dog have ret meget EGR for at motoren skal gå ud.

I øvrigt ville jeg tage og få sat VCDS på igen for at se om problemet er noget andet nu. Jeg tror måske du kan have problemer med tændspoler, tændkabler eller strømfordeler.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
hestech
Medlem
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udsætter og motor stop - EGR ventil ?

Indlæg af hestech » 23. jul 2011, 14:06

Det er EGR, har selv lige skiftet en på 1,4 16V Polo. Gjorde nøjagtig som du beskriver.
Ny på, og grundjuster med VCDS.

BK8700
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 21. sep 2010, 16:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udsætter og motor stop - EGR ventil ?

Indlæg af BK8700 » 24. jul 2011, 10:21

Takker for svarene

@Uffe
Jeg var også selv inde på at det da måtte være tændingen det var galt med - men som sagt var der ikke andet fejlkode end på EGR ventilen. Jeg synes også det lyder ret voldsomt at motoren ligefrem sætter ud og til sidst går i stå, blot fordi at EGR hænger i åben eller lukket tilstand...

@hestech
Bilen bliver kørt til mekaniker, så kan de gøre det. Det ligner ikke noget der er sjovt at pille af - dårlig plads og rustne pinde/bolte. Tillige siger de at det er en ½ times arbejde, så lad dem om det ;)
Jeg håber du har ret, og melder tilbage når skidtet er skiftet og testkørt et par dage.

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Udsætter og motor stop - EGR ventil ?

Indlæg af RIX » 24. jul 2011, 10:29

den sidder lige til og gå til,i føresiden når du åbner hjelmen lige ved siden af udstødsmanifolden

VH:

BK8700
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 21. sep 2010, 16:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udsætter og motor stop - EGR ventil ?

Indlæg af BK8700 » 24. jul 2011, 14:06

Jeg ved skam godt hvor den sidder, men bolte og møtrikker er rustne, og der er i det hele taget ikke meget plads lige dér - hvilket er paradoksalt, eftersom man næste kan stå nede i motorrummet.
Kan mekanikeren skifte den på en halv time, skal han have lov :)

Jax
Nyt medlem
Indlæg: 232
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fensmark
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udsætter og motor stop - EGR ventil ?

Indlæg af Jax » 7. mar 2014, 17:12

Var det EGR ventilen i dette tilfælde? (har samme symptomer på min Ibiza 1,4 16V)
Nuværende: Sort Octavia 1,9TDI + ?
Tidligere:Seat Ibiza 1,4 16V, Sort Passat 3C Variant 2.0 FSI, Fabia 1.2, Sort Bora 2.0, Sort Polo 6N 1.6, Fiat Bravo 1.8GT, Mazda 323, Golf 1

Salg på DBA: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-973952/

Besvar

Tilbage til "Motor"