Hvor forsvinder olien hen?

Besvar
cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 11. sep 2011, 08:37

Hvis motoren udadtil er tæt. Pakdåser, diverse pakninger olietrykskontakter osv. er tætte og der er intet synligt oliesplid den vej. Så må olien vel forsvinde ud gennem udstødningsrøret.


Ventilstammepakningerne/oliedeflektorerne/paraplyerne (kært barn har mange navne) bliver hårde og slidte med tiden og olien fra topstykket siver ned i forbrændingskammeret og kan ved start give et blåligt skær på udstødningsgassen.
Løsningen her er at skifte dem. Stumperne er billige. Det er lidt bøvlet at rode med ventilfjedrene, men det kan lade sig gøre uden at skulle afmontere topstykket.


Stempelringene eller måske specielt oliesmøreringene bliver slidte. Er dette et reelt problem ved moderne motorer smurt med fuldsyntetiske kvalitetsolier?

Kan man forestille sig at forbrændingsrester gennem tiden sætter sig i stempelringene og derved øger olieforbruget?
Vil en rens med f.eks. BellAdd i forbindelse med olieskift have nogen virkning her?


Hvad med krumtapudluftningen? Kan man forestille sig at olie i stedet for olietåger sendes den vej til motorens indsugning og derved forøger olieforbruget?


Mvh
cnp-vag

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af M_Olsen » 11. sep 2011, 14:36

Er det din agen bestemte motor hvis det er det skal du nok komme med lidt oplysninger vilken motor model/kode og km. Stand og hvordan servis er overholdt og vilken olie du køre med.

Eller er det bare motor genarelt det kan godt have lidt og sige med hvordan det er nemmest og svare dig på dit spørsmål.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 11. sep 2011, 15:44

M_Olsen skrev:Er det din agen bestemte motor hvis det er det skal du nok komme med lidt oplysninger vilken motor model/kode og km. Stand og hvordan servis er overholdt og vilken olie du køre med.
Egentlig var spørgsmålet ment generelt.

Baggrunden er dog at jeg for ca. 1.700 km siden ved km 360.000 (stort service med tandremsskifte osv.) skiftede ventilstammepakningerne på min Golf 3 (06-1996) med 1,8 l adz motor og derfor forventer væsentlig nedsat olieforbrug.

Olieforbruget var oppe på 1 liter pr. 3000 km og motoren har altid kørt med Shell Helix 5W-40 fuldsyntetisk olie.

Jeg kan allerede nu se at olieforbruget er nedsat væsentligt, men jeg kom til at tænke på hvor jeg ellers kunne sætte ind for at sænke det yderligere.

Tanken om at have en bil der har kørt 400.000 km og som ikke har behov for påfyldning af olie mellem olieskifte (hver 15.000 km) er jo lidt sjov.

I øvrigt er hele bilen i absolut god stand - Fra lak til mekaniske sliddele. Jeg har haft bilen fra ny og alle service er blevet overholdt ligesom tingene er lavet straks problemerne blev konstateret i stedet for at køre haltende rundt.

Mvh
cnp-vag

mrverybig
Medlem
Indlæg: 1192
Tilmeldt: 18. jun 2008, 07:44
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: kerteminde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af mrverybig » 11. sep 2011, 15:52

Har 1,8 motorerne i Golf 3 ikke ry for at bruge lidt olie - både ADZ og ABS motorerne ??

Den ABS der sidder i knægtens Golf 3 bruger vel ca 1 liter pr 7.000 - 8.000 km
korte ture og så får den lov til at bestille lidt

Jeg tror ikke du får held af at få den til at gå ret meget mere end det pr liter

REgards

Viggo
Touran 2,0TDI 140hk BMT 2012 - 591.000 km Touran 2,0TDI IQ 2019 - 200.000 km
VW Polo 1,6 TDI BMT 2012 - 270.000 km Passat 1,9TDI 90 hk + det løse 1997 - 660.000 km - Skoda Fabia 1,4 TDI combi 2008 - 300.000 km ( solgt )vw Passat 2,0 TDI 2008 - 354.000 ( solgt )
vw Golf 7 2019 1,5 TSI 82.000 km Golf 3 1,8 90 hk - 1992 ( solgt ! ) Touran 2,0 TDI 136 hk 2003 Touran 1,9 TDI 105hk 2006 820.000 km + 1303 1974 ( sønnens )
Polo 6N 1,0 1995 VW Move UP 2013 ( datterens )

clausuhansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af clausuhansen » 11. sep 2011, 16:26

Der er flere ting der får en motor til af bruge olie, slitte olie tyve "ventil stamme parkdåser" dem har du skiftede.. Også er der slitte til kokset stempel ringe, så kan olie skrabe ringen ikke holde olie tilbage, eller der er blow bye, så blæser olien ud af kromtap´s udluftningen og ind i indsuningen..
Det er en stor opgave, så det skal nok overvejes om det kan betale af lavel, stempler skal ud og glas blæses i stempelring sporerne og nye stempel ringe i.. v.claus

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 11. sep 2011, 17:01

mrverybig skrev:Den ABS der sidder i knægtens Golf 3 bruger vel ca 1 liter pr 7.000 - 8.000 km
korte ture og så får den lov til at bestille lidt. Jeg tror ikke du får held af at få den til at gå ret meget mere end det pr liter
Ved service de første 180.000 km kunne man stort set ikke se olieforbrug på oliepinden. Altså lige før service var olien stadig næsten ved maks på oliepinden.

Så selvfølgelig kan den det. Spørgsmålet er om det er ulejligheden værd på en 15 år gammel motor med mere 360.000 km på bagen.

Mvh
cnp-vag

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 11. sep 2011, 17:04

clausuhansen skrev:Også er der slitte til kokset stempel ringe, så kan olie skrabe ringen ikke holde olie tilbage
Kan det anbefales at lave en rensekur ved næste olieskift for at reducere dette mulige problem?
clausuhansen skrev:eller der er blow bye, så blæser olien ud af kromtap´s udluftningen og ind i indsuningen
Det her kan vel ikke være raketvidenskab - Er der noget som skal renses her? Eller skal der skiftes dele for at stoppe oliesvind den vej?

Mvh
cnp-vag

clausuhansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af clausuhansen » 11. sep 2011, 17:15

cnp-vag skrev:
clausuhansen skrev:Også er der slitte til kokset stempel ringe, så kan olie skrabe ringen ikke holde olie tilbage
Kan det anbefales at lave en rensekur ved næste olieskift for at reducere dette mulige problem?
clausuhansen skrev:eller der er blow bye, så blæser olien ud af kromtap´s udluftningen og ind i indsuningen
Det her kan vel ikke være raketvidenskab - Er der noget som skal renses her? Eller skal der skiftes dele for at stoppe oliesvind den vej?

Mvh
cnp-vag
Det er desværre til kokset stempel ringe, der gør begge ting, og der er kun en vej, som jeg skrev ud med stempler, glas blæs dem og nye ringe i, eller lev med olie forbruget..

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 11. sep 2011, 17:19

clausuhansen skrev:Det er desværre til kokset stempel ringe, der gør begge ting, og der er kun en vej, som jeg skrev ud med stempler, glas blæs dem og nye ringe i, eller lev med olie forbruget..
Så et produkt som f.eks. BellAdd Servicerens 3 http://www.belladd.dk/home.asp?ServiceR ... tentID=157 kan ikke løse at sådan problem?

Mvh
cnp-vag

clausuhansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af clausuhansen » 11. sep 2011, 17:25

Prøv det, evt. sammen med noget w15/40 motor olie, men tror det nu ikke, jeg har renoveret en del 2.0 aba og azj motore, som bliver rigtig slemme i olie forbrug, alderrede ved 200.000 km v.claus

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 11. sep 2011, 17:33

clausuhansen skrev:Prøv det, evt. sammen med noget w15/40 motor olie, men tror det nu ikke, jeg har renoveret en del 2.0 aba og azj motore, som bliver rigtig slemme i olie forbrug, alderrede ved 200.000 km v.claus
Ved 200.000 km var der begyndt at komme et synligt olieforbrug på denne motor, men først efter 225.000 var det reelt nødvendigt at efterfylde mellem olieskiftene.

Jeg tror at den skal have lov at køre til næste olieskift om ca 13.000 km og til den tid vil jeg så vurdere om jeg skal give den en tur med BellAdd Servicerens 3 i olien og ServiceRens 2B direkte ned ovenpå stemplerne inden olien skiftes.

Mvh
cnp-vag

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af Uffe » 11. sep 2011, 20:01

Oil catch tank på din krumtapudluftning og så en tilbageførselsslange fra catch tanken til din oliesump. Det vil fange lidt af olietågerne, men ikke det hele.

Held og lykke 8-)
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 11. sep 2011, 20:59

Uffe skrev:Oil catch tank på din krumtapudluftning og så en tilbageførselsslange fra catch tanken til din oliesump. Det vil fange lidt af olietågerne, men ikke det hele.
Det du foreslår vil jeg tillade mig at sammenligne med at montere et 5. hjul på bilen fordi de andre hjul er blevet lidt flade. Den rigtige løsning her ville være at rette dæktrykket til det korrekte.

Så hvis der er noget galt med krumtapudluftningen skal det ordnes i stedet for at montere en oliefanger.

Så spørgsmålet er om der kan være noget galt med krumtapudluftningen?

Mvh
cnp-vag

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af Uffe » 12. sep 2011, 07:07

cnp-vag skrev: Det du foreslår vil jeg tillade mig at sammenligne med at montere et 5. hjul på bilen fordi de andre hjul er blevet lidt flade. Den rigtige løsning her ville være at rette dæktrykket til det korrekte.

Så hvis der er noget galt med krumtapudluftningen skal det ordnes i stedet for at montere en oliefanger.

Så spørgsmålet er om der kan være noget galt med krumtapudluftningen?

Mvh
cnp-vag
Du sammenligner bare løs Benny - det er din egen bil, og dit eget problem.

Men krumtapudluftning er der for at eliminere trykforskelle i blokken sammenlignet med atmosfærisk tryk.

Jeg synes da bare du skal pille alle stemplerne op og skifte stempelringe og alle pakninger ved hovedlejet også.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Terkel
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 6. aug 2010, 09:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af Terkel » 12. sep 2011, 08:25

Inden man går helt i panik, kan vi så ikke blive enige om at en 4-takts motor skal bruge olie? Hvordan pokker skulle stempelringe og foringer eller blive smurt?

Noget helt andet hvis du hver smidt en langsomtgående krydshoved 2-taks maskine i, men så er kumtapshuset også adskildt fra stemplet med en pakning. I sådan en mortor bliver der så brugt i dyre domme af cylindersmørreolie der bliver sprøjtet ind på foringen ved hvert slag...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Terkel
ID.4 GTX 2021
Passat B8 Variant 1.4 DSG Comfortline Plus 2017
Golf V GTI DSG 2007

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 12. sep 2011, 10:30

Uffe skrev:Du sammenligner bare løs Benny - det er din egen bil, og dit eget problem.
Rolig nu! Der er vel ingen grund til at blibe Bubbersur bare fordi jeg ikke vil bygge min motor om.

Som jeg skrev mener jeg at den rigtige løsning er at rette fejlen i stedet for at bygge om.
Uffe skrev:Men krumtapudluftning er der for at eliminere trykforskelle i blokken sammenlignet med atmosfærisk tryk.
Det er der vist ingen her i tråden, som er i tvivl om.
Uffe skrev:Jeg synes da bare du skal pille alle stemplerne op og skifte stempelringe og alle pakninger ved hovedlejet også.
Sarkasme for dig ikke til at fremstå mere sympatisk.
I øvrigt har jeg ingen planer om at lave den operation med mindre jeg kan undgå det.

Mvh
cnp-vag

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 12. sep 2011, 10:51

Terkel skrev:Inden man går helt i panik, kan vi så ikke blive enige om at en 4-takts motor skal bruge olie? Hvordan pokker skulle stempelringe og foringer eller blive smurt?
Du har helt ret og her er da heller ikke tale om panik. Jeg startede ud med at spørge generelt ind til emnet fordi jeg kom til at tænke på om der er mere fornuftigt at gøre hvis fornyelsen af ventilstammepakningerne ikke havde helt den forventede effekt på olieforbruget.
Terkel skrev:Noget helt andet hvis du hver smidt en langsomtgående krydshoved 2-taks maskine i, men så er kumtapshuset også adskildt fra stemplet med en pakning. I sådan en mortor bliver der så brugt i dyre domme af cylindersmørreolie der bliver sprøjtet ind på foringen ved hvert slag...
Det skal jeg ikke kunne kommentere fornuftigt på. Jeg har lidt svært ved at se relevansen i forhold til mine spørgsmål om hvorvidt rens med f.eks. BellAdd kan have en positiv effekt på olieforbruget og om man kunne forestille sig at olien blev brændt af fordi den sendes via krumtapudluftningen til indsugningen.

Mvh
cnp-vag

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af Uffe » 12. sep 2011, 14:51

cnp-vag skrev:
Uffe skrev:Du sammenligner bare løs Benny - det er din egen bil, og dit eget problem.
Rolig nu! Der er vel ingen grund til at blibe Bubbersur bare fordi jeg ikke vil bygge min motor om.

Som jeg skrev mener jeg at den rigtige løsning er at rette fejlen i stedet for at bygge om.
Hvem har da sagt at du skal bygge din motor om? Den smule olie den forbruger koster ikke alverden. En oil-catch tank som IKKE er forbundet til din oliesump kan i øvrigt afsløre hvor meget olie der er tale om. Så kan du jo vælge om du vil hælde den på bilen eller ej. Mit forslag var bare en fuldautomatisk måde at sende olien tilbage på. På min jeep CRD endte godt 500ml i min oil catch tank per 20.000km. Det er så en nyere common-rail motor. Men ved du hvor meget olie der ryger gennem krumtapudluftningen på din motor?
cnp-vag skrev:
Uffe skrev:Jeg synes da bare du skal pille alle stemplerne op og skifte stempelringe og alle pakninger ved hovedlejet også.
Sarkasme for dig ikke til at fremstå mere sympatisk.
I øvrigt har jeg ingen planer om at lave den operation med mindre jeg kan undgå det.

Mvh
cnp-vag
Hvis jeg ville fremstå sympatisk i tråden, havde jeg ikke brugt sarkasme. Men jeg synes du blæser et problem op på det olieforbrug, og så synes jeg da at du kunne starte med at vise at du havde lyst til at prøve at løse problemet i virkeligheden fx ved blot at overveje en oil catch tank.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Terkel
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 6. aug 2010, 09:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af Terkel » 13. sep 2011, 01:36

cnp-vag skrev: Du har helt ret og her er da heller ikke tale om panik. Jeg startede ud med at spørge generelt ind til emnet fordi jeg kom til at tænke på om der er mere fornuftigt at gøre hvis fornyelsen af ventilstammepakningerne ikke havde helt den forventede effekt på olieforbruget.
Var mest ment på at en overhaling af stempler og ringer pga et olieforbrug på omkring 1 liter pr 5.000 eller mindre efter min mening er lidt i panik. Men det er selvfølgelig individuelt hvor meget olie man mener er for meget...
På en så 'gammel' motor ville jeg nok passe på med at begynde med bellad kure mv, ville være bange for hvor alt skidtet sætter sig istedet for stempler og ringe. Tror godt du kan regne med at de er godt kokset til. Men det kan sagtens være at der kommer et godt resultat ud af der, jeg turde bare ikke...
Hvor meget er du nede på af olieforbrug nu?
cnp-vag skrev:
Terkel skrev:Noget helt andet hvis du hver smidt en langsomtgående krydshoved 2-taks maskine i, men så er kumtapshuset også adskildt fra stemplet med en pakning. I sådan en mortor bliver der så brugt i dyre domme af cylindersmørreolie der bliver sprøjtet ind på foringen ved hvert slag...
Det skal jeg ikke kunne kommentere fornuftigt på. Jeg har lidt svært ved at se relevansen i forhold til mine spørgsmål om hvorvidt rens med f.eks. BellAdd kan have en positiv effekt på olieforbruget og om man kunne forestille sig at olien blev brændt af fordi den sendes via krumtapudluftningen til indsugningen.

Mvh
cnp-vag
Et fuldstændig stop for olieforbrug igennem udluftningen er kun mulig med en catch tank. Da olien jo er varm og bliver plasket rundt vil oliedampe forsvinde den vej. Dette vil så selvfølgelig forværres hvis der kommer forbrændingstryk derned pga dårlige stempelringe.

Kommentaren med 2-taktsmotoren var bare for at nævne forskellen på olieforbruget på foringen mv. Det er de 2 slags motorer jeg til daglig har arbejdet med, bare i lidt større størrelser. (+90.000hk)



Sent from my iPhone using Tapatalk
Terkel
ID.4 GTX 2021
Passat B8 Variant 1.4 DSG Comfortline Plus 2017
Golf V GTI DSG 2007

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hvor forsvinder olien hen?

Indlæg af cnp-vag » 14. sep 2011, 21:20

Terkel skrev:Hvor meget er du nede på af olieforbrug nu?
Det er svært at sige for først efter 1.600 km havde olien fået så meget farve at jeg med sikkerhed kunne aflæse den på oliepinden, men olieforbruget er med sikkerhed nedsat betydeligt.

Nu følger jeg det så det næste stykke tid for at få en idé om hvor stort/lille olieforbruget er efter udskiftinngen af ventilstammepakningerne.

Mvh
cnp-vag

Besvar

Tilbage til "Motor"