EGR-

Besvar
jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

EGR-

Indlæg af jlf1 » 28. nov 2011, 16:40

Hej
Jeg har lige et spørgsmål: min fars vw golf plus 2.0tdi 2006 BMM, der er den utæt ved EGR-køleren (ventilen).
Hvor meget trækkraft taber den!
Kan man få en enkelt reservedel (nemmer at skifte) eller er det den sure vej, med ny køler! (skille det halve af motoren af)
Eller har det ingen betydning! den har kørt 96000km (de er over 70år) og kan ikke selv høre det...

MVH
JLF

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

EGR-

Indlæg af kristian » 28. nov 2011, 17:50

Udstødning ind i kabinen = hovedpine og ubehag jeg vil fraråde at køre videre med det alt for lang tid!
Touareg 3,0TDI
Aalborg

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-

Indlæg af jlf1 » 29. nov 2011, 07:11

Hej
Det er ved selve ventilen, at den er utæt.
tager det trækkræften, eller kan man skifte en del uden at skulle have det hele skilt af.
På forhånd tak.
jlf

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: EGR-

Indlæg af MarcWinther » 29. nov 2011, 08:57

Kan du ikke lige tage et billede af ventilen/køleren, og lige markere hvor problemet er?

Hvis det ikke er selve ventilen, men overgangen fra/til trykrør, kan det jo være du skal have en ny pakning, spænde det e.l..
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-

Indlæg af jlf1 » 29. nov 2011, 12:08

Det er ligesom om der sidder en ventil i køleren, som er forbundet med en arm som går hen til en dåse som sikkert åbner/lukker op for ventilen!
har haft armen af, for at se hvor problemet ligger, det er så den ventil der går op derfra som ikke slutter 100% tæt (skilte ikke denne helt af) men har et billed på mobilen (kan lægge det ind i aften).
MVH
Jlf

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-

Indlæg af jlf1 » 13. dec 2011, 17:01

Utæt ved ventilen (inde fra og ud), når der speedes op!
Vedhæftede filer
foto.jpg
foto.jpg (44.44 KiB) Vist 1536 gange

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-

Indlæg af jlf1 » 17. dec 2011, 06:27

Det er ved ventilen, som er lidt under midten af billedet, hvor udstødnings gassen, forsvinder ned af/ud, når der speedes op!
Er der sodet til, ved denne ventil, og/eller, hvad kan jeg gøre ved dette, det er min fars golf plus 2,0 tdi 8v kørt ca 95000km og er fra 2006
Mvh
JLF

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: EGR-

Indlæg af MarcWinther » 18. dec 2011, 13:23

Det er vel bare pakningen mellem ventil og rør, der er blevet utæt.. Skift den, og så skulle problemet være løst :)
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

claus landberg
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:53
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Landberg.dk ApS
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: EGR-

Indlæg af claus landberg » 18. dec 2011, 15:10

MarcWinther skrev:Det er vel bare pakningen mellem ventil og rør, der er blevet utæt.. Skift den, og så skulle problemet være løst :)

Eller også får du den 100% slået fra i din motorstyring :-)
Mvh.

Claus Larsen, https://landberg.dk - alt i castrol motorolie, bosch reservedele, Philips/Osram
http://Chiptuning.nu - danmark førende chiptuner

Monne
Nyt medlem
Indlæg: 282
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sdr.Jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 0

Re: EGR-

Indlæg af Monne » 18. dec 2011, 15:12

claus landberg skrev:
MarcWinther skrev:Det er vel bare pakningen mellem ventil og rør, der er blevet utæt.. Skift den, og så skulle problemet være løst :)

Eller også får du den 100% slået fra i din motorstyring :-)
Hvad koster såen et indgreb og hvor lang tid tager det????
MOM taught me ABC. DAD taught me LFC. YNWA!

claus landberg
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:53
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Landberg.dk ApS
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: EGR-

Indlæg af claus landberg » 18. dec 2011, 19:19

Monne skrev:
claus landberg skrev:
MarcWinther skrev:Det er vel bare pakningen mellem ventil og rør, der er blevet utæt.. Skift den, og så skulle problemet være løst :)

Eller også får du den 100% slået fra i din motorstyring :-)
Hvad koster såen et indgreb og hvor lang tid tager det????

Ved ikke om der er andre end os der tilbyder, men her er vores løsning:

http://www.landberg.dk/shop/egr-doktor-2159c1.html
Mvh.

Claus Larsen, https://landberg.dk - alt i castrol motorolie, bosch reservedele, Philips/Osram
http://Chiptuning.nu - danmark førende chiptuner

Swobber
Medlem
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR-

Indlæg af Swobber » 18. dec 2011, 20:49

Kommer røgen ud lige ved akslen ca midt i billedet? Eller er det ved røret ovre til venstre?
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-

Indlæg af jlf1 » 19. dec 2011, 06:31

Det ved akselen/ventilen lidt neden for midten af billedet, mener der sidder en form for styrring på den knop som man kan se.
mvh
Jlf

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: EGR-

Indlæg af MarcWinther » 19. dec 2011, 06:34

Ok, jeg troede det var ved overgang mellem ventil og rør.. Hvis du får udstødningsgas ud det andet sted der, så er der vist ikke andet for end en ny ventil..
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

Marx
Nyt medlem
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17. jul 2008, 17:32
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 12 times

Re: EGR-

Indlæg af Marx » 19. dec 2011, 18:01

Dit billede er lidt utydligt - Men det er slet ikke unormalt at man kan se lidt sod der ved akslen. Hvis ikke den lugter unormalt af udstødningsgas eller laver andre numre, så lad den køre...
Martin
Blanz Society - Keep it simple
VW Golf GTI 16v '89
Audi GT Coupe '87
Puch Maxi '87

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-skift

Indlæg af jlf1 » 14. nov 2012, 19:59

Hej
Det er denne Egr, som jeg vil skifte, hvor besværlig er det, og er der noget jeg skal tage højde for.

på forhånd tak.
Gerne med billeder.
Mvh

JLF

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1890 times

Re: EGR-

Indlæg af GaSelle » 14. nov 2012, 20:56

Få lortet blændet af hos Landberg.

Med al ære og respekt, så vil I sikkert få yderligere problemer, med sådan en diesel som "pensionistbil" :)

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-

Indlæg af jlf1 » 2. dec 2012, 10:57

hej
er der ikke en af jer, som har billeder af forløbet, ved skift af denne egr ventil.
mvh jlf.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: EGR-

Indlæg af Sorens2 » 2. dec 2012, 11:11

Nu kan jeg se du er fra sønderjylland.
Du skal være velkommen her så skifter jeg den gerne for dig.
Og vi kan evt. lave EGR delete på den via Landberg. Absolut anbefalelsesværdigt på en pensionistbil. Ja på alle dieselbiler.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-

Indlæg af jlf1 » 8. sep 2013, 20:35

Hej igen
Forløbet er siden:
BMM 2.0 tdi motor.
Skiftede EGR-ventilen, som sidder et extrem dårlig sted omme bag ved motoren bag partikel filteret, skulle skille træk aksel + rør fra org. fyr m.m.
Købte Org. EGR ventil, fra grosist firma: _ _ _.
Efter 4. mrd. kunne min far ikke starte den, efter at den havde kørt dårlig de sidste 2km.!
sagde at jeg nok skulle tjekke den efter arb. fik den langt om længe startet uden at den havde meldt fejl, på PCeren!
Den røg, som en færge, hvid røg!
Sagde at han skulle køre den hen på mit arb, blev enig med min kollega om at det måtte være top pakningen eller toppen!
Skynde mig at skille den fra hinanden (ugen inden min sommer ferie) sende toppen til trykprøvning ved grossisten.
Mine forældre lånte så min bil (forløb-10uger)
Ringede hjem fra ferien! toppen fejlede intet, ydermere hvade de for en sikkerheds skyld lige planslebet den! (havde haft ventilerne af/på igen.
Efter ferien, kun glad at det toppen intet fejlede! 12500 for en ny!
Nu var det jo nemt at komme til EGR ventilen. det var så denne nye 4.mrd gl. som var utæt.
Grossisten sagde at jeg skulle havde tjekket via PCeren, som vi havde gjort, og at vi ydermere bare kunne have blændet den af, tror da ikke lige at jeg havde givet 3500kr for denne, for at blænde den af!
Havde tjekke VW, hvad de skulle have bare for skift, hvis jeg kom med en ny: ca. 5000kr, så mente at jeg kunne få lidt for ulejligheden! men nej kun endnu en ny!
Pis, men stadigvæk billigere en en ny top!
Monterede det hele, ca. 3. min efter lød det mærkelig! stoppede bilen (fredag aften) ventede til mandag, hvor vores mek. kom, og ringede til Grossisten, og de ville se den inden vi skilte den af!
Ville de ikke, vi skulle kontakte vores forsikring, til hvad sagde jeg! hvis vi har lavet en fejl, betaler jeg selv.
de konnyaktede teknologist institut, med report til 5000kr hvor de fik resultatet, anden motor imed dem som betaler til det hele.
Fejlmonteret ventil fjedre, med det resultat, at den havde kappet toppen af ventilen lige under låsen, og blob så var den på tværs i cylinderen!
Så var de til at tale med........
Ud og anden i.....10-uger er så gået
Ses JLF

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: EGR-

Indlæg af Jeppe_B » 24. mar 2014, 11:24

Vild historie.... Ingen problemer siden??
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Besvar

Tilbage til "Motor"